Rammebetingelser
Komiteen viser til at det
er viktig å ha et tydelig og forutsigbart lovverk på plass, og at
man også innenfor denne næringen må ha en trinnvis og kunnskapsbasert tilnærming
til utvinning innenfor bærekraftige rammer. Komiteen viser til at all
verdiskaping trenger å ha forutsigbare rammebetingelser, og at dette
er viktig å få på plass også overfor denne næringen.
Denne
loven ser komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, på som et første steg for å legge til rette
for leting og utvinning, men viser også til at det er viktig å få
lagt de økonomiske rammebetingelsene på plass i oppfølgingen av
denne loven. Flertallet forventer
derfor at regjeringen legger frem forslag til skatteregler for næringen.
Naturressurser bør beskattes slik at overskuddet tilfaller fellesskapet,
samtidig som det ikke hindrer lønnsom lete- og utviklingsaktivitet
og teknologiutvikling.
Komiteen understreker
at det er utfordrende å ta stilling til forslaget om forvaltning
av mineralressurser på kontinentalsokkelen uten å ha innsikt i hvilket
skattesystem regjeringen anbefaler. Skattesystemet er av stor betydning
for om aktører vil finne mineralvirksomhet på norsk sokkel interessant.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
et trygt og seriøst arbeidsliv er viktig. Basert på erfaringer fra
andre sektorer på norsk sokkel og de utfordringene man der har sett
for lønns- og arbeidsvilkår, vil disse medlemmer sikre at også
de som jobber for underleverandører knyttet til leting og utvinning,
har norske arbeidsforhold.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
selv om selve loven henter betydelig inspirasjon fra forvaltningen
av petroleumsvirksomheten, mangler det fra regjeringens side en
strategisk vurdering av hvorvidt statlig eierskap burde brukes som
grep for å sikre at verdiskaping knyttet til mineralressursene på
havbunnen kommer fellesskapet til gode, slik man har gjort i petroleumspolitikken. Disse medlemmer mener
dette er nok et argument for at man burde tatt seg bedre tid i politikkutformingen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at et av formålene med havbunnsmineralloven er å ivareta miljøinteresser,
jf. § 1-1 i lovutkastet. Disse medlemmer mener imidlertid
at miljøinteressene ikke er godt nok ivaretatt i loven. Det er etter
lovutkastet helt opp til sektormyndighetene å avgjøre i hvilken grad
det skal tas miljøhensyn ved forvaltningen av mineralressursene.
Kravet til forsvarlig mineralvirksomhet i lovutkastets § 1-7 gir
svake føringer for forvaltningen.
Disse medlemmer viser også
til at retningslinjene i naturmangfoldloven §§ 8-12 bare gjelder
på kontinentalsokkelen «så langt de passer», og at det er opp til sektormyndighetene
å avgjøre hvilken vekt prinsippene skal tillegges.
Disse medlemmer viser til
at Norge er folkerettslig forpliktet til å forvalte våre havområder
på en økosystembasert måte og i tråd med føre-var-prinsippet, og
mener dette bør gjenspeiles tydeligere i loven.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne følgende forslag:
Ǥ 1-7 skal lyde:
Mineralvirksomhet
etter denne loven skal foregå på en forsvarlig måte og ivareta hensynet
til sikkerhet for personell, miljø og de økonomiske verdiene innretninger
og fartøyer representerer.
Mineralvirksomheten
må ikke unødvendig eller i urimelig grad vanskeliggjøre eller hindre
skipsfart, fiske, luftfart eller annen virksomhet eller volde skade
eller fare for skade på rørledninger, kabler eller andre undersjøiske
innretninger. Alle rimelige foranstaltninger skal tas for å unngå
skade på naturmangfoldet i havet eller kulturminner på havbunnen
og å unngå forurensning og forsøpling.
Forvaltningen av
mineralressursene skal være økosystembasert og i tråd med føre-var-prinsippet.
Departementet kan
i enkeltvedtak eller forskrift gi nærmere bestemmelser for å sikre
en miljømessig forsvarlig mineralvirksomhet.
Miljømyndighetene
skal påse at kravet til en miljømessig forsvarlig mineralvirksomhet
overholdes, og kan fremme innsigelse mot plan for utvinning av mineralforekomst
hvis miljøhensyn ikke er rimelig ivaretatt. Innsigelse skal fremmes
så tidlig som mulig og senest innen den frist som er fastsatt for
høringen av konsekvensutredningen. Innsigelse skal begrunnes i nasjonale
mål, rammer og retningslinjer.»