1.6.1 Prinsipper og mål
Departementet foreslår
at formålet med loven skal være å legge til rette for undersøkelse
etter og utvinning av andre mineralforekomster enn petroleumsforekomster
på norsk kontinentalsokkel i samsvar med samfunnsmessige målsettinger,
slik at hensynet til verdiskaping, miljø, sikkerhet ved virksomheten,
næringsvirksomhet og andre interesser blir ivaretatt.
Departementet mener
at hovedmålsettingen må være en samfunnsøkonomisk lønnsom forvaltning
av mineralressursene. Hensynet til verdiskaping, miljø, sikkerhet
ved virksomheten og til øvrig næringsvirksomhet og andre interesser
skal ivaretas. Rammevilkårene i lovverket skal legge til rette for
at mineralressursene skal kunne utnyttes slik at det gir et overskudd
til samfunnet, samtidig som man avveier mineralvirksomhetens betydning
mot andre interesser.
Det at lovforslaget
skal regulere en virksomhet som foreløpig ikke har kommet i gang,
og hvor omfang og økonomi er usikkert, taler for en noe annen utforming av
formålsbestemmelsen enn i petroleumsloven. Departementet har ved
utformingen av forslaget til formålsbestemmelse funnet det mer naturlig
å se hen til andre havrelaterte og ressursrelaterte lover som havressurslova,
mineralloven og havenergilova.
Det er et bærende
prinsipp i norsk rett at fellesskapet, representert ved staten,
eier naturressursene i våre havområder. Alle mineraler utenfor grensen
for den private eiendomsrett i sjø (marbakken) anses å tilhøre staten.
Eventuelle tillatelser til undersøkelse etter og utvinning av havbunnsmineraler
vil dermed ikke gi noen form for eierskap til mineraler som fremdeles
befinner seg på havbunnen. Rettighetshaveren etter en tillatelse får
etter lovforslaget først eiendomsrett til mineralene når de er tatt
opp.
På samme måte som
ressursene eies av staten, legges det til grunn at ressursforvaltningen
er en eksklusiv rett for staten. Departementet foreslår at dette
nedfelles i loven. Dette betyr at aktivitet som innebærer undersøkelse
eller utvinning, krever tillatelse fra staten.
Ressursundersøkelse
og utvinning på store havdyp vil kreve store ressurser og utvikling
av ny teknologi som fortsatt er uprøvd. For å sikre forutberegnelighet
for markedsaktørene, og gi grunnlag for investeringsbeslutninger,
vil det være ønskelig med langsiktighet og stabile rammevilkår.
Det er hensiktsmessig å legge opp til konkurranse, og det er sentralt
å sikre fremdrift og aktivitet etter at tillatelser er tildelt.
Dette er viktige hensyn bak det tillatelsesregimet departementet
foreslår.
Bak prinsippet om
verdiskaping ligger også at en rimelig andel av verdiskapingen knyttet
til dette kommer hele det norske samfunnet til gode. Ved åpning
for mineralutvinning på norsk kontinentalsokkel må skatteregimet
for slik virksomhet avklares. Dette må reguleres i skatte- og avgiftslovgivningen.
Mineralvirksomhet
på havbunnen vil kunne ha betydelige miljøvirkninger. Hvilke virkninger
vil avhenge av det enkelte området, det biologiske mangfoldet på stedet,
type teknologi som anvendes, utvinningsmetoder og type forekomster.
Frem til i dag er det begrensede deler av bunnarealene på norsk
sokkel som er kartlagt med hensyn til biologi og økologi. Dette
kan gjøre det utfordrende for myndighetene å avgjøre hvilke konkrete
miljøkrav som skal stilles for å sikre forsvarlige rammer ved igangsetting
av virksomhet. Det bør gjennomføres grunnlagsundersøkelser på aktuelle
steder før oppstart for å øke kunnskapen. Det foreslåtte lovverket legger
til grunn at det uansett virksomhet som hovedregel skal foreligge
en konsekvensutredning før tillatelse gis. Mineralvirksomhet må
også ha tillatelse etter forurensningsloven. Den internasjonale
havbunnsmyndigheten har utarbeidet retningslinjer for miljøkonsekvensanalyser.
Slike retningslinjer kan være relevante å se hen til ved utformingen
av de krav norske myndigheter skal stille til analyser.
Når det gjelder forslaget
fra Naturvernforbundet, Sabima, Greenpeace, Forum for Utvikling
og Miljø og Natur og Ungdom om at det bør innføres et moratorium
på mineralutvinning på havbunnen, legger lovforslaget opp til at
både undersøkelse og utvinning krever tillatelse, og at dette som
hovedregel ikke kan gis før etter en åpningsprosess. En åpningsprosess
vil innebære en konsekvensutredning som må belyse de ulike interessene
som gjør seg gjeldende på det aktuelle området.
Flere av høringsinstansene
har tatt til orde for at et føre-var-prinsipp må gjelde, og noen
har også ment at dette bør tas inn i loven. Departementet viser
til at dette har kommet til uttrykk i naturmangfoldloven § 9. Denne
bestemmelsen gjelder også på kontinentalsokkelen. Departementet
har ikke funnet grunn til å ta dette inn i lovforslaget.
Når det gjelder Norges
Fiskarlags uttalelse om at en må definere klarere hva som konkret
menes med at mineralvirksomheten ikke i urimelig grad må vanskeliggjøre
bl.a. fiske, vises det til forarbeidene til petroleumsloven, der
det fremgår at dette må avgjøres konkret i det enkelte tilfellet.