Samandrag
Dokument 12:27 (2015–2016),
grunnlovsforslag fra Karin Andersen, Heikki Eidsvoll Holmås, Torgeir
Knag Fylkesnes og Kirsti Bergstø, gjelder grunnlovfesting av retten
til bolig.
Forslagsstillerne
viser til at i den norske rettsstaten har staten ulike plikter som
skal legge til rette for at den enkelte borger skal inneha og ha
tilgang til de mest fundamentale rettigheter, og som er avgjørende
for at man skal kunne fungere som en likeverdig borger. Rettighetene
som er fastlagt i Grunnloven, dreier seg både om demokratiske rettigheter
slik som stemmerett, ytrings- og næringsfrihet, rettssikkerhet,
og materielle rettigheter som rett til arbeid og til et rent miljø
som sikrer sunnhet og naturens produksjonsevne. I tillegg finnes bestemmelser
om innskrenkninger i myndigheters rett til inngripen i enkeltmenneskers
liv. Grunnloven pålegger staten å respektere menneskerettighetene.
Dette viser at mennesket
og de menneskelige behovene står i sentrum for samfunnsbygging og
de institusjoner Grunnloven fastsetter. Dette er et verdivalg for samfunnet,
og dette nedfelles i Grunnloven gjennom de ulike bestemmelsene.
De ulike plikt- og
rettighetsbestemmelsene som er fastsatt i Grunnloven, må anses som
det samfunnet og myndighetene mener har avgjørende betydning for
å kunne ivareta både samfunnets og enkeltmenneskets interesser,
og er derfor grunnleggende og nødvendige faktorer som må være på
plass for å realisere målsettingene.
Forslagsstillerne
viser til at bolig er et nødvendig gode ingen i Norge kan klare
seg uten. Uten et sted å bo er en ikke sikret å kunne bruke sine
demokratiske rettigheter, kunne gjøre seg nytte av skole og helsestell
eller ha noen form for privatliv. Bolig må ses på som en forutsetning
både for å få og fungere i en jobb, ha mulighet til å stifte familie
og til å kunne ta vare på helsa. I tillegg er klimaet så strengt
i Norge at behovet for en bolig er udiskutabelt. Det er rett og
slett livsfarlig ikke å ha et sted å bo.
Trygghet og likeverdighet
for alle borgere i samfunnet forutsetter tilgang til en bolig av
rimelig og nøktern kvalitet for alle. Et samfunn som ikke har nok
boliger til borgere som enten varig eller i en fase av livet har
dårlig råd, vil preges av store og økende sosiale forskjeller og
av at økonomiske eller sosiale problemer forsterkes. Andelen personer
som blir låst fast i en avmaktssituasjon med varig utestenging fra
å kunne ta del i samfunnslivet på like vilkår, vil øke. Samfunnets
innsats på områder som helse, omsorg og skole vil ikke fungere effektivt
for personer uten bolig.
Det faktum at det
i Norge i mange år har vært flere tusen bostedsløse og at stadig
flere verken har råd til å kjøpe eller leie bolig, viser at grunnleggende
og elementære behov ikke blir dekket. Dette dreier seg både om et alvorlig
velferdsproblem for den enkelte, et anstendighetsproblem i fordelingspolitikken
og et demokratisk problem for samfunnet.
Forslagsstillerne
viser til at det er uverdig at mennesker i et av verdens rikeste
og kaldeste land må bo på gata eller på hospits. Ut over samfunnets
og fellesskapets ansvar for å legge forholdene til rette slik at
den enkelte kan gjøre seg nytte både av sine demokratiske rettigheter
og sine sosiale rettigheter, ligger det en stor samfunnsinteresse
i å hindre nød og uverdige levekår hos innbyggerne.
Økte forskjeller
og mangel på elementære goder skaper store konflikter og sosial
uro og bidrar til at samfunnets menneskelige ressurser ikke blir
utnyttet.
Boligsektoren er
en av de viktige infrastrukturene i samfunnet. Boligsektorens sammensetning,
volum og pris bestemmer livskvalitet og levekår for den enkelte.
I Norge er nesten hele boligsektoren overlatt til markedet og den
enkelte. Markedet vil aldri kunne fremskaffe nok rimelige boliger
til folk med dårlig råd, fordi det ikke vil være bedriftsøkonomisk
lønnsomt å bygge eller leie ut til en tilstrekkelig lav pris. Markedet
vil ikke avspeile den reelle etterspørselen, fordi ingen priser
er lave nok for dem med lavest betalingsevne.
Skal en sikre at
mennesker med dårlig råd eller liten egenkapital har en akseptabel
bolig, må staten og myndighetene etter forslagsstillernes syn forpliktes
til å føre en sosial boligpolitikk som sikrer bolig til alle.
Bolig er et grunnleggende
og helt uunnværlig gode i Norge. Derfor er det riktig at retten
til bolig nedfelles i Grunnloven. Grunnloven § 110 dreier seg om
retten til arbeid, et annet grunnleggende gode som anses så viktig både
for den enkelte og for samfunnet at det er inntatt i Grunnloven.
Retten til arbeid er avgrenset gjennom ordlyden «ethvert arbeidsdyktig
menneske». For å presisere hvem som skal ha en rett til bolig, må
begrepet «enhver borger» forstås slik at retten gis til alle som
har lovlig oppholds-, arbeids- og bosettingstillatelse i Norge.
I og med at bolig
er en materiell ting, og en gjenstand som kan fremskaffes gjennom
politiske vedtak, viser forslagsstillerne til at det er mulig for
staten å organisere, gi lover og på annen praktisk måte sørge for
å sikre alle en bolig. Det skulle derfor ikke være tungtveiende praktiske
grunner som taler imot et forslag om dette. En grunnlovfesting av
retten til bolig vil være et viktig bidrag til å bygge ut og forsterke
det norske velferdssamfunnet og gi enkeltmennesker et vern mot å
bli bostedsløse. Ulike boligløsninger kan være aktuelle. I reglene for
bostøtte står det at bostøtten skal gis til personer som fyller
kriteriene i ordningen, og at bostøtten skal gjøre det mulig å anskaffe
en god, hensiktsmessig og nøktern leie- eller eiebolig som vedkommende
skal ha mulighet til å bli boende i. Det vil derfor være aktuelt
å gi begrepet «bolig» en definisjon som tilsvarer den en finner
i reglene om bostøtten.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«Alternativ 1:
Ny § 107 skal lyde:
Enhver borger har
rett til en bolig. Nærmere bestemmelser om gjennomføringen av denne
grunnsetning fastsettes i lov.
–
Kvar borgar har rett
til bustad. Nærare føresegner om gjennomføringa av denne grunnsetninga
blir fastsette i lov.
Alternativ 2:
Ny § 107 skal lyde:
Statens myndigheter
skal sørge for at alle får oppfylt retten til en bolig. Nærmere
bestemmelser om gjennomføringen av denne grunnsetning fastsettes
i lov.
–
Dei statlege styresmaktene
skal sørgje for at alle får oppfylt retten til ein bustad. Nærare
føresegner om gjennomføringa av denne grunnsetninga blir fastsette
i lov.
Alternativ 3 og 4:
Ny § 107 a skal
lyde:
[Som alternativ 1
og 2]»