Vedrørende representantforslag
246 S (2017–2018) om helserisiko ved boligbygging på gamle avfallsdeponi
Det vises til brev
fra kommunal- og forvaltningskomiteen til kommunal- og moderniseringsministeren
av 4. oktober 2018 der komiteen ber om statsrådens vurdering av
representantforslag 246 S (2017-2018) fra stortingsrepresentantene
Sigbjørn Gjelsvik og Kjersti Toppe om helserisiko ved boligbygging
på gamle avfallsdeponi. Som kommunal- og moderniseringsministeren
har informert komiteen om er saken etter avtale overført til meg
25. oktober 2018. Innspill fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet er innarbeidet i svaret.
Miljødirektoratets
database "Grunnforurensning" inneholder informasjon om ulike typer
forurensning i grunnen, herunder også gamle avfallsdeponier. I Grunnforurensning
er det i dag registrert ca. 2100 deponier, inkludert både kommunale
og andre typer deponier. Disse er i hovedsak registrert etter en
kartlegging av avfallsdeponier og industritomter med deponier gjennomført
på 1980-1990-tallet. Siden år 2000 det registrert ca. 50 kommunale
deponier og ca. 270 øvrige deponier. Registeringen etter år 2000
skyldes i stor grad at det har vært praksis at deponier ikke registreres
før de avsluttes. Omtrent 1200 av de registrerte deponiene er kommunale.
Det er noe usikkerhet rundt dette tallet, men kommunene har generelt
god kjennskap til deponier hvor det har vært deponert husholdningsavfall.
Informasjonen i
Grunnforurensning er i stor grad innhentet gjennom bransjekartlegginger
og registrering av enkeltsaker forurensningsmyndigheten får kjennskap
til. Det er myndigheten for den enkelte lokalitet som står for registreringen,
og databasen oppdateres løpende. Forurensningsmyndigheten kan være
Miljødirektoratet, Fylkesmannen eller kommunen, avhengig av sakens
karakter.
De ulike avfallsdeponiene
inneholder svært ulike typer avfall. Risiko forbundet med bygging
på deponier er relatert til gassdannelse og setningsskader. Dette skjer
i deponier som inneholder store mengder organisk avfall, slik som
tidligere avfallsdeponier med husholdningsavfall. Det organiske
avfallet brytes ned over tid og denne prosessen vil medføre gassutvikling
og setninger i deponiet.
Deponier hvor det
er deponert mindre mengder organisk materiale, samt deponier for
inert avfall, vil ikke ha de samme utfordringene med gassdannelse
eller setninger. Inert avfall er avfall som ikke gjennomgår noen betydelig
fysisk, kjemisk eller biologisk omdanning. Det vil ikke oppløses,
brenne eller på annen måte reagere fysisk eller kjemisk, det er
ikke biologisk nedbrytbart og skader ikke andre stoffer det kommer
i kontakt med på en måte som kan medføre forurensning av miljøet
eller være til skade for menneskers helse.
Problemstillinger
knyttet til helse- og miljørisiko ved boligutbygging ivaretas på
kommunalt nivå av den enkelte kommune. Gjennom planlegging etter
plan- og bygningsloven blir det bestemt hvor nye boligområder skal
etableres. Det er kommunen som vedtar kommuneplaner og reguleringsplaner,
og det er derfor kommunen som må passe på at områder som legges
ut til boliger er egnet til dette formålet, og ikke er utsatt for
helsefarlig forurensning. Sikring mot forurensning er et viktig hensyn
i planleggingen, og dette hensynet er spesielt viktig der det åpnes
for boligbebyggelse ved eller på nedlagte avfallsdeponier. Det skal
foretas konsekvensutredning og risiko- og sårbarhetsanalyse i forbindelse med
planleggingen, for å sikre at viktige hensyn blir grundig vurdert.
I den forbindelse er det viktig at kommunene sørger for at det tidlig
gjøres helhetlige miljøvurderinger.
Fylkesmannen skal
medvirke i planleggingen ut fra sitt ansvar for miljø og helse.
Fylkesmannen kan fremme innsigelse til planforslag som ikke ivaretar
disse hensynene godt nok. Dersom fylkesmannen fremmer innsigelse
og det ikke blir enighet med kommunen, må planen behandles i Kommunal-
og moderniseringsdepartementet.
Det skal tas hensyn
til forurenset grunn også ved behandlingen av byggesaker. Av plan-
og bygningsloven framgår det at grunn bare kan bebygges dersom det
er tilstrekkelig sikkerhet mot fare eller vesentlig ulempe som følge
av natur- og miljøforhold. Kommunen kan dersom det er nødvendig
nedlegge byggeforbud eller stille særlige krav til byggingen.
Videre er det gjennom
årene satt stadig strengere krav til håndtering av avfall. Forskrift
om deponering av avfall trådte i kraft i 2002, og stiller blant
annet krav om bunn- og sidetetting i deponi, og oppsamling av sigevann.
Kravene innebærer at deponiene skal ha kontroll på sigevann fra
deponiet og overvåke avrenningen. For deponier som var i drift i
2002, ble det stilt krav om at deponiansvarlig måtte redegjøre for
hvilke tiltak de ville iverksette for å oppfylle kravene i forskriften.
Dersom de ikke ville klare å oppfylle kravene, ble det gitt en frist
for å avvikle deponiet. Deponier som er i drift i dag har strenge
miljøkrav og rapporterer årlig utslippstall som offentliggjøres
på nettsiden https://www.norskeutslipp.no.
Brånåsen deponi
i Skedsmo kommune var et kommunalt deponi som var i drift i perioden
ca. 1970-1991. Deponiet inneholder store avfallsmengder som ble
deponert i en periode hvor det var mindre kontroll med hva som ble
deponert enn i dag. Det var også tillatt å deponere avfall med organisk
innhold, noe som ikke er tillatt på samme måte i dag. Deponiet er
omkranset av boligfelt og noe industri. Det er senere avdekket manglende
kontroll av deponiet, og det har oppstått negative konsekvenser
for beboere i området. Miljødirektoratet har ikke mottatt opplysninger
som tilsier at det er mange andre tilfeller som dette. Fylkesmannen
og Miljødirektoratet fører også jevnlig tilsyn for å sikre at deponiene
drives i tråd med regelverket. Deponiene ble kontrollert i 2005,
2009, 2010 og 2014. Kontrollen i 2014 var en landsomfattende tilsynsaksjon
som også gjaldt nedlagte deponier. Miljødirektoratet har planlagt
en ny tilsynsaksjon i 2019.
Skedsmo kommune
var kjent med at det var et deponi med gassdannelse da de ga tillatelse
til bygging ved Brånåsen deponi. Det ble i forkant av at reguleringsplanen
ble vedtatt lagt føringer om krav ved bygging i en tomtedelingsplan
som ble vedtatt av kommunestyret, men disse kravene ble ikke tatt
inn i reguleringsplanene. En kartlegging ville dermed ikke forhindret
situasjonen ved Brånåsen deponi.
Som representantene
viser til har Folkehelseinstituttet gjort en oppdatert vurdering
av helserisikoen ved å bygge på eller nær gamle avfallsdeponier,
og det pågår et arbeid for å vurdere helserisiko. Instituttet vurderer blant
annet på bakgrunn av Brånåsen-saken å endre de nasjonale helserådene
knyttet til boligutbygging på eller ved gamle avfallsdeponier. Folkehelseinstituttet
ser det som hensiktsmessig å følge Brånåsen-saken over noe lengre
tid før de konkluderer på om rådene bør endres.
For øvrig vurderer
Skedsmo kommune nå også mulighetene for å gjennomføre en helsekartlegging
i det konkrete området. Folkehelseinstituttet bistår kommuneoverlegen
i Skedsmo i dette planleggingsarbeidet.
På bakgrunn av det
ovennevnte mener jeg at plan- og bygningsloven gir tilstrekkelige
regler for å sikre at helse- og forurensningshensyn blir ivaretatt
i planleggingen og utbyggingen av boligområder. Jeg er samtidig enig
i at det er behov god veiledning til kommunene om hva som det er
viktig å vurdere og legge vekt på dersom det planlegges bygging
på gamle avfallsdeponier der det er deponert organisk materiale.
Det gjøres allerede
mye for å bistå kommunene med å vurdere forurensningsfare ved boligbygging
på eller ved gamle deponier. Kvalitetssikring av Grunnforurensning
er en spesifisert oppgave i tildelingsbrevet til Fylkesmannen i
2018. Miljødirektoratet jobber aktivt i samarbeid med Fylkesmannen
med å øke bevisstheten og bruk av databasen hos kommunene, ved blant
annet å arrangere kurs rettet spesielt mot kommunale saksbehandlere.
På nettstedet Miljøkommune
(www.miljøkommune.no) finnes det mye veiledning til kommunene om grave-
og byggearbeider i forurenset grunn som også vil gjelder for gamle
avfallsdeponier, slik representantene etterspør. Informasjonen er
oppdatert i 2018. Som eksempel vises det til:
-
Miljøkommunes informasjonsside
om arealplanlegging og forurenset grunn: http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/planlegging1/Miljohensyn-i-arealplanlegging/Forurensning/Forurenset-grunn/
-
Miljøkommunes informasjonsside
om forurenset grunn i bygge- og gravesaker: http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Forurensing/Forurensent-grunn-i-bygge-og-gravesaker/
Gjennom
Miljøkommune oppfordrer Miljødirektoratet kommunene også til å vurdere
å merke forurensete lokaliteter som hensynssone i kommuneplanens arealdel.
Oppsummering og vurdering
Kommunene har generelt
god kjennskap til deponier hvor det har vært deponert husholdningsavfall. Min
vurdering er at det er ikke er behov for en generell nasjonal kartlegging
av gamle avfallsdeponier i Norge.
Som representantene
påpeker er det imidlertid viktig at det finnes tilstrekkelig med
råd og kunnskap om helsefarene ved bygging på gamle avfallsdeponi.
Som klima- og miljøminister er jeg opptatt av at det er kjent dersom
det er helse- og miljørisiko ved gamle avfallsdeponier, og at både
avfallsdeponier som er nedlagt og i drift håndteres på en helse-
og miljømessig god måte. Det er viktig at det gjøres helhetlige
vurderinger tidlig i prosessen med planlegging av ny arealbruk.
I forkant av regulering til bebyggelse bør det gjennomføres undersøkelser
både av hvilket avfall som er deponert, hvor stort deponiet er både
i utbredelse og dybde, mulig gassdannelse og setninger og avrenning
fra deponiet.
På denne bakgrunn
mener jeg det er hensiktsmessig med mer konkret veiledning til kommunene
for å bidra til at det gjøres gode og riktige vurderinger når det
planlegges nye boligfelt ved gamle avfallsdeponier. I tråd med det
skisserte har jeg derfor bedt Miljødirektoratet om å se på hvordan
de kan forbedre og forenkle sin veiledning til kommunene på deponiområdet
i løpet av 2019.