Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag
32 S (2018–2019) fra stortingsrepresentantene Hans Fredrik Grøvan,
Steinar Reiten, Olaug V. Bollestad og Tore Storehaug om bedre sikkerhet
på sjøen samt svarbrev fra næringsministeren som følger saken.
Komiteen viser til at forslagets
intensjon er et trygt båtliv, og at forslagsstillerne knytter det
opp mot promillegrensen for båtførere.
Komiteen viser til svarbrevet
fra næringsministeren, som støtter intensjonen om god sikkerhet
ved bruk av fritidsbåt, men påpeker at nye reguleringer som innføres,
faktisk må kunne bidra til å redusere antallet ulykker.
Komiteen vil i denne sammenheng
vise til at spørsmålet om promillegrense på sjøen ble vurdert i forbindelse
med behandlingen av Prop. 51 L (2014–2015) om påbud om bruk av flyteutstyr
i fritidsbåter. Etter en helhetlig vurdering ble det her konkludert
med at det ikke var grunnlag for å endre promillegrensen for fritidsbåter,
og komiteen er
ikke kjent med ny kunnskap i etterkant av denne saken som vil kunne
begrunne en innskjerping av promillegrensen.
Komiteen vil understreke behovet
for et solid kontrollnivå med gjeldende reguleringer for å oppnå
en allmennpreventiv effekt, og at politiressursene innrettes slik
at det gir en effektiv kriminalitetsbekjempelse.
Komiteen vil videre fremheve
den kartleggingen av fritidsbåtulykker i 2018 som skal gjøres av
Statens havarikommisjon for transport. Rapporten vil være en viktig
premiss- og faktaleverandør til meldingen om sjøsikkerhet som regjeringen
vil legge frem. Hensikten er her å etablere et bredere kunnskapsgrunnlag
om ulykker med fritidsbåter. Komiteen vil bemerke at rapporten
skal fremlegges i 2019. Komiteen mener man
må se på hvilke endringer som kan og bør iverksettes for å bedre
sjøsikkerheten som helhet. Komiteen mener det er naturlig
at man kommer tilbake til hvilke tiltak som kan gjennomføres i forbindelse
med stortingsmeldingen om sjøsikkerhet. Komiteen mener man skal prioritere
de tiltak som vil ha størst effekt for å bedre sikkerheten på sjøen
og redusere antall drukninger.
Komiteen støtter forslagsstillernes
intensjon om bedre sjøsikkerhet og viser til utviklingen der det
i 2018 er omtrent like mange som har druknet som det er drepte i
trafikken.
Komiteen mener at en helhetlig
faktabasert oversikt over årsakene til drukningsulykkene vil gi
god kunnskap om hvilke grep som må gjennomføres for å redusere antall
drukninger. Komiteen viser
til at den kommende stortingsmeldingen om sjøsikkerhet som legges
frem neste år, vil ivareta en slik faglig gjennomgang. Komiteen mener
på denne bakgrunn at man ikke nå bør vurdere spørsmålet om endret
promillegrense til sjøs isolert, men at dette spørsmålet også kan inngå
i den helhetlige gjennomgangen som sjøsikkerhetsmeldingen vil innebære. Komiteen ønsker
videre å presisere viktigheten av at eventuelle nye tiltak må gjennomføres
på et faktabasert grunnlag og ha dokumenterbar effekt.