3.1.1 Riksrevisjonens vurdering
Riksrevisjonen ba
i brev av 16. februar 2018 Helse- og omsorgsdepartementet om å gjøre
rede for hvilke tiltak det hadde iverksatt for å følge opp Stortingets
vedtak, kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader og Riksrevisjonens
anbefalinger i Dokument 3:6 (2013–2014). Departementet svarte i
brev av 16. mars 2018.
Riksrevisjonen merker
seg at Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet, Direktoratet
for e-helse, Norsk Helsenett og de regionale helseforetakene har iverksatt
flere relevante tiltak for å imøtekomme kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknader i Innst. 67 S (2014–2015) og Riksrevisjonens anbefalinger.
Riksrevisjonen registrerer
at volumet av elektroniske meldinger har økt siden 2013/2014, og
at elektroniske meldinger på flere områder er svært utbredt i flere
regioner. Mellom helseforetakene i Helse Sør-Øst foregår imidlertid
fortsatt mye av informasjonsutvekslingen på papir. Papir er også
hovedregelen for samhandling mellom regionene. Samhandling mellom
helseforetak og kommuner/fastleger skjer i stor grad elektronisk,
men det blir fremdeles brukt papirløsninger i kommunene.
Riksrevisjonen registrerer
at mange av de samme årsakene til at innføringen av elektronisk
samhandling går sakte, som ble avdekket ved forrige undersøkelse, fortsatt
gjelder. Dette gjelder både å ferdigstille utviklingen av tekniske
standarder som mangler, og å sikre at alle elektroniske meldinger
sendes i rett versjon og med riktig adresse. I tillegg gjør manglende
tillit til løsningene som er innført, at papir fortsatt brukes.
Riksrevisjonen merker
seg at Helse- og omsorgsdepartementet har styrket den nasjonale
styringen og organiseringen på e-helseområdet, blant annet gjennom
å ha etablert Direktoratet for e-helse. Riksrevisjonen registrerer
at departementet gjennom forskrift om IKT-standarder i helse- og
omsorgstjenesten nå kan stille krav om at virksomheter i helse-
og omsorgstjenesten bruker IKT-standarder, for å fremme sikker og
effektiv elektronisk samhandling. Riksrevisjonen forutsetter at forskriften
endres og oppdateres i takt med utviklingen og behovet i sektoren.
De enkelte aktørene har et selvstendig ansvar for å følge kravene
i forskriften, men Helse- og omsorgsdepartementet har ansvar for
at forskriften blir fulgt.
Riksrevisjonen registrerer
også at det er etablert et nytt verktøy, «Meldingsvalidatoren»,
som kontrollerer og validerer meldingsutvekslingen, og at det pågår
et arbeid for å styrke bruken av dette verktøyet ytterligere. Riksrevisjonen
merker seg at forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten
nå stiller krav om at adresseregisteret til enhver tid skal være
oppdatert med riktig adresse og kontaktinformasjon for virksomheter som
er tilknyttet helsenettet.
Departementet bemerker
at det at papirløsninger fremdeles er i bruk, i mange tilfeller
skyldes at innføringen av elektroniske løsninger i kommunene er
begrenset. Riksrevisjonen registrerer at samhandling mot kommunene
involverer en rekke aktører og ulike løsninger, og at kommunene
følges særskilt opp gjennom kompetansenettverket Kommunal utbredelse
(KomUT), som Norsk Helsenett etablerte i 2015.
Riksrevisjonen merker
seg at det fortsatt gjenstår utfordringer knyttet til elektronisk
meldingsutveksling, og vil påpeke at å bruke papir, vekselvis bruke
papirbaserte og elektroniske meldinger eller bruke begge deler samtidig
ikke er i tråd med forutsetningene for effektiv pasientbehandling.
Riksrevisjonen viser til at elektroniske meldinger er mindre utbredt
i Helse Sør-Øst enn i de øvrige regionene, og at papir er hovedregelen
for samhandling mellom regionene. Riksrevisjonen forutsetter derfor
at Helse- og omsorgsdepartementet følger opp tiltakene som er satt
i verk for å få alle aktører til å innføre elektronisk meldingsutveksling
og ta i bruk vedtatte standarder, og vurderer å styrke virkemiddelbruken
ytterligere. Riksrevisjonen vil følge utviklingen av den elektroniske
samhandlingen i helse- og omsorgssektoren og vurdere om det er behov
for en ny undersøkelse.
Riksrevisjonen har
avsluttet saken.