Sammendrag
Finansdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i finanstilsynsloven, finansavtaleloven,
betalingssystemloven og finansforetaksloven.
Høsten 2015 ble andre betalingstjenestedirektiv (PSD
2) vedtatt i EU, basert på tidligere direktiv fra 2007. Det andre
betalingstjenestedirektivet er EØS-relevant, men er foreløpig ikke
tatt inn i EØS-avtalen. Finansdepartementet foreslår i denne proposisjonen
lovendringer for å gjennomføre deler av de offentligrettslige bestemmelsene
i direktivet.
Proposisjonen inneholder
forslag til bestemmelser om å regulere nye aktører som skal kunne
tilby betalingstjenester, kalt tredjepartsaktører. Forslaget i proposisjonen
innebærer at tilbydere av betalingstjenestene betalingsfullmakttjenester
og kontoinformasjonstjenester blir underlagt regulering og tilsyn.
Når det gjelder personvern, har departementet lagt opp til å videreføre
at det er de generelle personvernreglene som kommer til anvendelse
for behandling av kundenes personopplysninger. Det foreslås å presisere
finansforetakenes adgang til å dele opplysninger. Videre foreslås
det å videreføre reglene om begrenset tillatelse som betalingsforetak
til å yte betalingstjenesten pengeoverføring, med enkelte presiseringer
og endringer. I tillegg foreslås det å presisere hvilke betalingssystemer
som er unntatt kravet om å gi betalingstjenestetilbydere adgang
til systemet på like vilkår. Videre foreslås det en bestemmelse
om betalingstjenestetilbyderes tilgang til kredittinstitusjoners
betalingskontotjenester.
Det foreslås en hjemmel
til å gjennomføre de viktigste privatrettslige delene av PSD 2 i
forskrift.
Europaparlaments-
og rådsdirektiv (EU) 2015/2366 om betalingstjenester i det indre
marked (PSD 2) ble vedtatt 25. november 2015. PSD 2 opphever direktiv 2007/64/EF,
det første betalingstjenestedirektivet (PSD 1). Frist for gjennomføring
i nasjonal rett for EU-landene var 13. januar 2018. PSD 2 er EØS-relevant,
men er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.
PSD 2 bygger videre
på det første betalingstjenestedirektivet, som tok sikte på å skape
et enhetlig rettslig rammeverk for betalingstjenester i EØS-området.
PSD 1 er i all hovedsak gjennomført i norsk rett i finansforetaksloven,
betalingssystemloven og finansavtaleloven med tilhørende forskrifter.
Siden det første
betalingstjenestedirektivet ble vedtatt, har det blant annet skjedd
en fremvekst av nye typer betalingstjenester. Mange av de nye tjenestene
som tilbys, faller enten kun delvis, eller ikke i det hele tatt,
inn under direktivets anvendelsesområde. PSD 2 tar høyde for den
teknologiske utviklingen som har skjedd, og åpner for nye tilbydere
av betalingstjenester. Direktivets fortale avsnitt 28 fremhever
at de nye tjenestene bør reguleres for å gi forbrukere tilstrekkelig
beskyttelse.
Det andre betalingstjenestedirektivet
har som formål å bidra til å utvikle markedet i EU for elektroniske betalinger
og å skape bedre forutsetninger for sikre og effektive betalinger.
Direktivet har som formål å legge til rette for ytterligere integrasjon
av et indre marked for betalingstjenester og å skape et harmonisert
regelverk for betalingstjenester i EØS-området. Like forretningsvilkår
bør gjelde for eksisterende og nye aktører og gjøre det mulig for
nye betalingsmidler å nå et større marked. Dette bør øke effektiviteten
i betalingssystemet og føre til større valgfrihet for forbrukere.
Direktivet fremhever
at risikoen ved elektroniske betalinger har økt de siste årene som
en følge av at elektroniske betalinger har blitt mer teknisk kompliserte, samtidig
som nye typer betalingstjenester har blitt utviklet (fortalen avsnitt
7). Videre understrekes det at sikre betalingstjenester en forutsetning
for et velfungerende marked for betalingstjenester. Brukere av betalingstjenester
bør derfor beskyttes mot sikkerhetsrisiko. Direktivet innfører nye
bestemmelser om sikkerhet og håndtering av risiko. PSD 2 har som
formål å styrke forbrukerbeskyttelsen og bidra til at løsningene
og tjenestene som tilbys, er sikre. PSD 2 skal legge til rette for
sikre og brukervennlige tjenester. Videre er målet å øke forbrukernes
valgfrihet og å redusere kostnadene ved bruk av betalingstjenester.
Direktivet har som
formål å åpne opp for nyskapning på betalingsområdet og å fremme
sikrere tekniske betalingsløsninger. Videre er målet å fremme innovasjon
gjennom økt konkurranse i markedet.
PSD 2 viderefører
mange av bestemmelsene i det gjeldende direktivet, men innfører
samtidig en del nye regler som nødvendiggjør endringer i norsk rett.
PSD 2 regulerer nye
betalingstjenester og nye betalingstjenestetilbydere som skal kunne
tilby betalingstjenester, såkalte tredjepartsaktører. Tredjepartsaktører kan
deles inn i to kategorier: tilbydere av betalingsinitieringstjenester
og tilbydere av kontoinformasjonstjenester.
Tredjepartsaktørene
blir underlagt krav om tillatelse og tilsyn. Aktørene vil, under
nærmere forutsetninger, få tilgang til kundens konto- og betalingsinformasjon
hos en annen betalingstjenestetilbyder. Med brukerens samtykke kan
aktøren initiere/iverksette betalinger fra dennes betalingskonto
eller gi opplysninger fra betalingskontoen.
Direktivet gjør enkelte
endringer i reglene om søknad om tillatelse som betalingsforetak.
Direktivet fastsetter regler om betalingstjenestetilbyderes rettigheter og
plikter og stiller krav om beskyttelse av kundens opplysninger.
Videre inneholder direktivet regler om sikkerhet i kommunikasjonen
mellom betalingstjenestetilbydere og sterk kundeautentisering av
brukere. Kravene er forutsatt nærmere utfylt av rettsakter fastsatt
av Kommisjonen. Direktivet åpner for enklere regler for begrenset
virksomhet. I tillegg inneholder direktivet regler om
tilgang til betalingssystemer. Direktivet gir også, under visse
forutsetninger, betalingsforetak rett til tilgang til kredittinstitusjoners
betalingskontotjenester.
Videre gjør PSD 2
enkelte endringer i Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/110/EF
om adgang til å starte opp og utøve virksomhet som utsteder av elektroniske
penger (e-pengedirektivet). Visse bestemmelser i PSD 2, om bl.a.
søknad om tillatelse og innvilgelse og tilbakekall av tillatelse,
skal gjelde for e-pengeforetak.
Europaparlaments-
og rådsforordning (EU) 2015/751 av 29. april 2015 om interbankgebyrer
for kortbaserte betalingstransaksjoner ble vedtatt i sammenheng med
andre betalingstjenestedirektiv.
Departementet sendte
et høringsnotat utarbeidet av Finanstilsynet på høring ved brev
28. april 2017. Høringsfristen ble satt til 18. august 2017.
Justis- og beredskapsdepartementet
sendte 7. september 2017 på høring utkast til ny finansavtalelov,
som blant annet vil gjennomføre de privatrettslige delene av PSD
2. Høringsfristen var 15. desember 2017.
Justis- og beredskapsdepartementets
høringsnotat til ny finansavtalelov og merknadene til dette er nærmere
omtalt i kapittel 6 i proposisjonen.
For øvrig er tilnærming
og lovstruktur omtalt i kapittel 3, nye aktører og tjenester i kapittel
4, betalingsforetak i kapittel 5, unntak fra anvendelsesområde og meldeplikt
i kapittel 6, adgang til betalingssystemer og tilgang til betalingskontotjenester
i kapittel 7, andre spørsmål i kapittel 8, økonomiske og administrative konsekvenser
i kapittel 9 før merknader til de enkelte bestemmelsene i kapittel
10.