Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, lederen Henrik Asheim,Pål Sæther Eiden,
Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen og Helge André Njåstad,
fra Senterpartiet, Martha Tærud og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk
Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De
Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til
at finansforetaksloven § 13-9 andre ledd i dag setter en kvantitativ
begrensning for norske livsforsikrings- og pensjonsforetaks eierandeler
i annen virksomhet enn livsforsikring og pensjon på 15 prosent.
Denne foreslås i proposisjonen fjernet til fordel for en skjønnsmessig grense
mot å drive forsikringsfremmed virksomhet. Forbudet mot å drive
forsikringsfremmed virksomhet følger av finansforetaksloven § 13-1
og håndheves av Finanstilsynet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at EØS-regelverket Solvens
II setter felles skranker for alle livs- og pensjonsselskaper i
EØS-området mot å drive forsikringsfremmed virksomhet. Ved å fjerne
vår særnorske grense for eierskap på 15 prosent vil norske banker
få regelverk i tråd med andre europeiske banker.
Flertallet merker seg at den
absolutte skranken på 15 prosent er oppfattet å hindre en lønnsom
og effektiv forvaltning av pensjonskapitalen, som eksempel er nevnt
investeringer i infrastruktur. Samtidig er flertallet opptatt av at pensjonskapital
forvaltes trygt. Den særnorske grensen på 15 prosent ble opprinnelig innført
i forsikringsloven i 1988. Etter dette har lovgiver stilt betydelig
strengere krav til risikovurderinger og tilbakeholdelse av kapital
i finansforetak, herunder livsforsikring- og pensjonsselskaper.
Flertallet vil understreke
viktigheten av at selskapene kan oppfylle sine forpliktelser overfor
sine kunder, og legger, i likhet med regjeringen, til grunn at Finanstilsynet
i sin tilsynsvirksomhet vil vektlegge risikoen ved høyere eierandeler
i foretak som driver forsikringsfremmed virksomhet.
Flertallet viser til at Finanstilsynet
bl. a. kan pålegge foretaket å ha høyere ansvarlig kapital, dersom
de anser at risikoen ikke i tilstrekkelig grad er dekket i kapitalkravet.
Flertallet viser til at Finansdepartementet
nylig har fastsatt nye og mer risikosensitive soliditetskrav for pensjonsforetak,
basert på en forenklet versjon av Solvens II, som skal gjelde fra
1. januar 2019. I disse vil det stilles kvalitative forsvarlighetskrav
og kapitalkrav som avhenger av risikoen i investeringene, i tråd
med de som fra 2016 ble innført for forsikringsforetakene. Finansdepartementets
vurdering er at det da ikke lenger er grunnlag for forslaget i høringen
om å ha ulike regler for forsikringsforetak og pensjonsforetak. Flertallet slutter
seg til denne vurderingen.
Flertallet slutter seg etter
dette til forslaget om endring i finansforetaksloven § 13-9.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at begrunnelsen for den nåværende begrensningen
både er å begrense forsikringsforetakenes adgang til å investere
i selskaper som driver virksomhet som finansforetaket selv ikke
kan drive, og å begrense deres mulighet til å øve innflytelse i
slike selskaper.
Når det gjelder behovet
for å begrense investeringsadgangen ut fra hensynet til en forsvarlig
forvaltning av forsikringstakernes kapital, er det etter dette medlems syn
enda større grunn til å ha en slik begrensning i turbulente tider.
Mulighetene for uventede begivenheter i den globale økonomien er
nå større enn på lenge. Selv i det relativt velregulerte Norge har
det i nyere tid vært begivenheter som viser svikt i finansbransjens evne
til nøkternhet og nødvendig forsiktighet i kapitalforvaltningen.
De internasjonale
markedene er mer turbulente enn på lenge. Finansmarkedene består
i stor grad nettopp av kapitalplasseringer i annet enn forsikringsvirksomhet.
At man i denne situasjonen vil avvikle en eierbegrensning og i større
grad stole på at selskapenes egenvurdering av risiko skal ivareta
hensynet til en forsvarlig kapitalforvaltning, virker etter dette medlems mening
ikke særlig velbegrunnet. Finanstilsynet, som i mange sammenhenger
gjør en god jobb, blir stadig tildelt nye tilsynsoppgaver, og det
virker lite forsvarlig å innføre regelendringer som utvider tilsynsansvaret vesentlig
etter dette medlems syn.
Dette medlem vil også peke
på at det fortsatt er viktig å begrense forsikringsforetakenes mulighet
til å øve innflytelse i selskaper som opererer i andre bransjer. Dette medlem mener
at det er svært viktig å hindre økt innflytelse for finanskapitalen
i annen næringsvirksomhet. Å innføre lovendringer som går i motsatt
retning, er helt feil. Eierandeler på opptil 15 prosent er mer enn
nok. I en situasjon der den norske staten har overskudd av finanskapital
og investerer store beløp f.eks. i eksklusive finansstrøk i London,
er det etter dette
medlems syn underlig at samfunnsmessig ønskelige infrastrukturinvesteringer
i Norge skulle være hindret av mangel på tilgjengelig
kapital. Å bøte på det gjennom å gi privat finanskapital større
innflytelse er feil medisin.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
gå imot den foreslåtte lovendringen.