Sammendrag
Den nye kildeskatteordningen
for utenlandske arbeidstaker trer i kraft med virkning for inntektsåret 2019.
For skattepliktige som velger å være omfattet av ordningen, vil
skatten bli fastsatt ved at arbeidsgiveren foretar skattetrekk.
Det er behov for å fastsette en bestemmelse som regulerer fristen
for de skattepliktiges adgang til å søke refusjon av for mye trukket
kildeskatt.
I høringsnotatet
som ble sendt på høring 7. april 2017, ble det foreslått at de alminnelige
reglene i skatteforvaltningsloven § 9-6 om de skattepliktiges adgang
til å søke refusjon også skulle gjelde i kildeskatteordningen. Skattedirektoratet
var eneste høringsinstans som hadde merknader til spørsmålet om
frist for å søke om refusjon av for mye trukket kildeskatt. Skattedirektoratet
mente fristen bør være tre år, tilsvarende den som gjelder for alminnelig
skattepliktiges adgang til å levere endringsmelding til skattemeldingen.
I lovforarbeidene,
Prop. 86 LS (2017–2018), er det ikke tatt stilling til hvilken frist
som skal gjelde for søknad om refusjon i kildeskatteordningen. Departementet
uttalte at dette spørsmålet ville bli vurdert nærmere.
Skattepliktige som
får fastsatt skatt ved trekk, kan søke om refusjon hvis det er trukket
for mye skatt, jf. skatteforvaltningsloven § 9-6 første ledd. Fristen
for å søke refusjon er seks måneder etter utløpet av den trekkpliktiges
frist for å fastsette skatten, jf. skatteforvaltningsloven § 9-6
annet ledd. Uten særskilt regulering vil denne fristen også gjelde
for skattepliktige i kildeskatteordningen.
Det fremgår av skatteforvaltningsloven
§ 9-4 første ledd jf. annet ledd at skattepliktige har en treårsfrist
for å endre opplysninger i tidligere leverte skattemeldinger. Denne
fristen gjelder også for utenlandske arbeidstakere som ikke omfattes
av kildeskatteordningen. Fristen løper fra leveringsfristen for
skattemeldingen, jf. skatteforvaltningsloven § 9-4 annet ledd.
For at utenlandske
arbeidstakere skal velge den nye kildeskatteordningen, er det viktig
at ordningen er et attraktivt alternativ til ordinær beskatning.
Skattepliktige i den nye kildeskatteordningen bør av denne grunn
ikke stilles dårligere enn skattepliktige som velger ordinær beskatning.
Dersom fristen for å søke refusjon er den samme som for å endre
skattemeldingen, vil reglene dessuten bli enklere og mer forutsigbare
for de skattepliktige. Departementet foreslår på denne bakgrunn
at fristen for å søke refusjon av for mye fastsatt trekk i kildeskatteordningen
skal være tre år, jf. forslag til bestemmelse i skatteforvaltningsloven
§ 9-6 annet ledd nytt tredje punktum.
Det må videre tas
stilling til når fristen for å søke refusjon skal begynne å løpe.
Det følger av skatteforvaltningsloven § 9-4 at ordinære skattepliktige
kan endre opplysninger i tidligere leverte skattemeldinger i inntil tre
år etter leveringsfristen for skattemeldingen.
I kildeskatteordningen
blir skatten fastsatt løpende gjennom året ved arbeidsgivers innsending
av a-meldingen, og det vil derfor i utgangspunktet være flere fastsettinger
gjennom året fristen kan ta utgangspunkt i. Av hensyn til større
grad av likebehandling med ordinære skattepliktige, foreslår departementet
at utgangspunktet for fristen bør være utløpet av det året kildeskatten
er fastsatt for.
Forslaget følger
opp Prop. 86 LS (2017–2018) om innføring av en ny kildeskatteordning
for utenlandske arbeidstakere. Departementet antar at forslaget
isolert sett ikke har administrative og økonomiske konsekvenser
av betydning.
Departementet viser
til forslag til endringer i skatteforvaltningsloven § 9-6 annet
ledd.
Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2019.