Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Rødt, viser til Innst. 2 S (2018–2019) og budsjettforliket
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
hvor det er enighet om å gjøre det valgfritt for kommunene å velge
mellom formuesgrunnlaget basert på SSBs boligverdier og lokale takster.
Regjeringens opprinnelige forslag ville, med noen overgangsregler,
gjort det obligatorisk for kommunene å legge til grunn formuesgrunnlaget
ved utskriving av eiendomsskatt, men dette går flertallet ikke inn for.
Flertallet viser til budsjettforliket
om at det skal gjøres en ny vurdering av størrelsen på kompensasjonsordningen
for bortfall av eiendomsskatt på produksjonsutstyr og installasjoner
basert på kommunenes retaksering, jf. Innst. 2 S (2018–2019) og
vedtak 81 (2018–2019) i Stortinget 3. desember 2018.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er videre enige i at det innføres en obligatorisk reduksjonsfaktor
i eiendomsskattetakstene på 30 pst. for alle bolig- og fritidseiendommer
fra 2020.
Dette flertallet fremmer det
videre et helhetlig forslag til lovendringer i eigedomsskattelova. Dette flertallet ser
hen til forslaget i Prop. 1 LS (2018–2019), de endringer som følger
av rettebrevet fra statsråden, og deretter de endringer som følger
av årets enighet om statsbudsjettet. Derfor vil dette flertallet gå ut av
regjeringens foreslåtte endringer i eigedomsskattelova og med dette
i sin helhet foreslå de endringene som dette flertallet står bak.
Dette flertallet stiller seg
bak regjeringens forslag om at maksimal skattesats for bolig- og
fritidseiendom reduseres fra syv til fem promille fra 2020.
Dette flertallet viser til
fjorårets budsjettforlik og enigheten om at første år med utskriving
av eiendomsskatt kun den kan være på én promille av takstverdien.
Loven ble da ved en inkurie ikke foreslått endret i tråd med dette.
Derfor ble det i regjeringens forslag til statsbudsjett 2019 tatt
inn i eigedomsskattelova at laveste skattesats er én promille, jf.
Prop. 1 LS (2018–2019), s. 367.
Dette flertallet viser også
til rettebrevet fra statsråden, der det fremgår at eigedomskattelova
§ 11 manglet et nytt punktum som lovfestet at maksimal skattesats
for boliger og fritidsboliger skal reduseres fra syv til fem promille.
Dette tas også inn i dette helhetlige forslaget.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 6. juni 1975
nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane gjøres følgende endringer:
§ 8 A-2 første
ledd nytt annet punktum skal lyde:
Skattegrunnlaget for bustader og
fritidsbustader vert sett til verdet multiplisert med 0,7.
Nåværende (vedtatt,
ikke ikrafttrådt) annet punktum blir nytt tredje punktum.
§ 8 C-1 annet
ledd første punktum skal lyde:
Skattegrunnlaget
for bustader vert sett til verdet (taksten) etter skatteloven § 4-10
andre ledd multiplisert med 0,7.
§ 8 C-1 tredje
ledd skal lyde:
(3) Er verdet (taksten)
for bustader sett ned ved fastsetjinga etter skatteloven § 4-10
første ledd andre eller fjerde punktum,
utgjer skattegrunnlaget det justerte verdet multiplisert med 2,33 for primærbustad
og 0,7 for
sekundærbustad.
§ 11 første ledd
skal lyde:
Eigedomsskatten
skal vera minst kr 1 og
ikkje meir enn kr 7 for kvar kr 1 000 av takstverdet. For bustader og fritidsbustader
kan eigedomsskatten likevel ikkje vera meir enn kr 5 for kvar kr 1 000
av takstverdet.
II
Endringen i § 11
første ledd første punktum trer i kraft straks med virkning fra
og med eiendomsskatteåret 2019.
Øvrige endringer
under I trer i kraft straks med virkning fra og med eiendomsskatteåret
2020.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter ikke regjeringens forslag
om å redusere kommunenes handlingsrom med tanke på skattesatsen
for bolig- og fritidseiendom og heller ikke øvrige forslag som kan
redusere det kommunale handlingsrommet.
Disse medlemmer viser videre
til at kompensasjonsordningen for bortfall av eiendomsskatt på produksjonsutstyr
og installasjoner bør innebære full kompensasjon til kommunene for
tapte inntekter. Disse medlemmer presiserer
for øvrig at Arbeiderpartiet og Senterpartiet var imot endringen
som førte til at det er behov for kompensasjonsordningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, hvor maksimal skattesats for bolig- og fritidseiendom beholdes
på syv promille. Det betyr at for bosteder og fritidsbosteder kan
eiendomsskatten ikke være mer enn 7 kroner for hver 1 000 kroner
av takstverdien.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser ellers til at regjeringen Bondevik
II i 2005 fjernet de siste skatte- og avgiftsinsentivene av betydning
for kulturminnevernet. Disse
medlemmer har merket seg at kulturminneorganisasjonene siden
den gang har etterspurt skatte- og avgiftsinsentiver rettet mot
eiere av fredede bygninger, men også andre verneverdige bygninger. Disse medlemmer understreker
at et jevnt vedlikehold er den beste formen for vern og i lengden
også den klart billigste. Norsk kulturminnepolitikk siden 2005 har
handlet om et massivt skippertak for å hente inn et vedlikeholdsetterslep
som har bygget seg opp over lang tid. Hvis vi skal hindre at et
nytt vedlikeholdsetterslep oppstår i årene som kommer, er det nødvendig
å satse på virkemidler som stimulerer til jevnt vedlikehold. Disse medlemmer understreker
også at skatte- og avgiftsinsentiver bidrar til at gruppen av private
eiere i kulturminnevernet føler at det offentlige på mer permanent
basis gir dem et håndslag i arbeidet med å ta vare på kulturarven,
noe som tilskuddsordningene aldri kan bidra til på samme måte.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endringer i eiendomsskatteloven
som fritar alle eiere av bygninger som enten er fredet etter kulturminneloven eller
regulert til vern etter plan- og bygningsloven, fra kommunal eiendomsskatt.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag til andre modeller for
skatte- og avgiftslettelser som kan bidra til jevnt godt vedlikehold
av bygninger som enten er fredet etter kulturminneloven eller regulert
til vern etter plan- og bygningsloven.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at eiendomsskatten
er den eneste måten norske kommuner kan påvirke inntektssiden i kommunebudsjettet
direkte på. Det bør derfor fortsatt være et lokalt handlingsrom
til å øke skattene noe for å investere i velferd. Dette er noe velgerne
lokalt er i stand til å ta stilling til selv. Dette medlem merker seg at regjeringspartiene
ikke har den samme tilliten til lokaldemokratiet når de nå foreslår
å innskrenke den lokale handlefriheten. Dette medlem viser videre
til at dette skjer samtidig som kommuneøkonomien ikke blir prioritert
av denne regjeringen. Dette
medlem viser til merknadene til kommuneproposisjonen 2019
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
«Dette flertallet
viser til at regjeringens egne tall viser at gjennomsnittlig årlig
realvekst i kommunesektorens frie inntekter for årene 2018 og 2019
er 0 pst. Regjeringen legger med dette opp til at sektoren ikke skal
ha noen reell vekst i sine inntekter i 2018 og 2019. Dette flertallet
mener regjeringen med et slikt økonomisk opplegg prioriterer ned
skole, eldreomsorg og andre viktige velferdstjenester i kommunene.
Dette flertallet
viser videre til at regjeringens egne tall viser at realveksten
i kommunesektorens frie inntekter for årene 2014 til og med 2019,
gitt regjeringens forslag i kommuneproposisjonen, vil være 1,4 pst.
Dette flertallet vil i denne sammenheng peke på at veksten i perioden
med rød-grønn regjering var 1,8 pst. Det er derfor ikke grunnlag
for å hevde at veksten i kommuneøkonomien er sterkere nå enn tidligere.»
Dette medlem merker seg at
mange nye kommuner har innført eiendomsskatt under denne regjeringen. Dette medlem peker
på at kommunene ville hatt langt større handlefrihet, blant annet
til ikke å innføre eiendomsskatt, om kommunene hadde fått tilstrekkelige
overføringer til å ivareta sine oppgaver og styrke velferden.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt mener det er et viktig
prinsipp at norske kommuner bør beholde handlingsrommet til å fastsette
eiendomsskatten lokalt innenfor dagens regelverk, og vil derfor
stemme mot regjeringens forslag. Disse medlemmer vil påpeke
at lang tids underfinansiering av kommunesektoren gjør at mange
kommuner i dag ser seg nødt til å ilegge eiendomsskatt for å sikre
finansiering til viktige velferdstjenester.
Disse medlemmer mener at utforming
av skatten lokalt i hver enkelt kommune gjør det lettere å sikre en
sosial profil, hvor bunnfradrag og ulike satser brukes for å sikre
at det er de som reelt har størst boligformue som bidrar mest. Ved
lokal utforming er det også mulig å ha ordninger for fritak, geografisk
differensiering og andre tiltak som sikrer en god omfordelende profil.