Sammendrag
Departementet foreslår
å styrke skattereglene som bestemmer når selskap skal anses hjemmehørende
i Norge. Selskap hjemmehørende i Norge er alminnelig skattepliktige,
det vil si at de skattlegges i Norge for alle inntekter uavhengig
av hvor de er opptjent. Formålet med endringene er å motvirke skattetilpasninger
og sikre at selskap med tilstrekkelig tilknytning til Norge skattlegges
som alminnelig skattepliktige her.
Skatteutvalget viste
i NOU 2014:13 Kapitalbeskatning i en internasjonal økonomi at reglene
om skattemessig bosted for selskap kan være relativt enkle å omgå.
Slike tilpasninger innebærer at selskap kan anses hjemmehørende
i et annet land enn der virksomheten reelt sett bestyres fra. Utvalget
foreslo derfor å stramme inn skatteloven § 2-2 første ledd, slik
at selskap registrert i Norge alltid skal anses hjemmehørende i
riket. Utvalget ba også departementet vurdere endringer i reglene
for selskap registrert i utlandet. Departementet følger nå opp utvalgets
forslag. Forslaget var på høring våren 2017.
Styrkingen av bostedsreglene
for selskap foreslås gjennomført ved å definere begrepet «hjemmehørende i
riket» i skatteloven § 2-2 første ledd i nytt syvende ledd. I nytt
syvende ledd foreslår departementet at selskap som er stiftet i
henhold til norsk selskapsrett eller har reell ledelse i Norge,
skal anses hjemmehørende her. Departementet foreslår videre at det
tas inn en nærmere veiledning i bestemmelsen av hvilke momenter
som er relevante for å avgjøre om et selskap har reell ledelse i Norge.
Av veiledningen følger at i vurderingen av om den reelle ledelsen
er i Norge, skal det ses hen til hvor ledelse på styrenivå og daglig
ledelse utøves, men også til øvrige omstendigheter ved selskapets
organisering og virksomhet.
Forslaget medfører
at selskap stiftet i henhold til norsk selskapsrett i utgangspunktet
skal anses hjemmehørende i riket. Dette medfører blant annet at
slike selskap ikke kan unngå å ha skattemessig bosted i Norge etter
norsk intern skattelovgivning. Endringen fjerner dermed muligheten
for norskstiftede selskap til å bli skattemessig bostedsløse og
oppnå fordeler som følge av dette. Forslaget medfører videre at
selskap som er stiftet i henhold til utenlandsk rett, skal anses
hjemmehørende i riket dersom reell ledelse er i Norge. Sammenlignet
med gjeldende rett, som hovedsakelig legger vekt på styrefunksjonen,
gir endringen rom for en bredere vurdering av relevante momenter.
Dette legger samtidig vurderingen etter norsk internrett nærmere
opp til vurderingen i ny og gammel art. 4 (3) i OECDs mønsteravtale.
En oppnår dermed mer sammenfall mellom vurderingen etter norsk internrett
og det som følger av skatteavtaler.
Departementet foreslår
også en ny regel i skatteloven § 2-2 åttende ledd som skal regulere
forholdet til bostedsvurderingen i skatteavtalene. Av bestemmelsen fremgår
det at et selskap likevel ikke skal anses som hjemmehørende i riket,
dersom selskapet er hjemmehørende i en annen stat etter skatteavtale.
En slik regel som legger avgjørende vekt på skatteavtalevurderingen, er
en anbefalt alternativ regel i OECD/G20s «Base Erosion and Profit
Shifting»-prosjekt (BEPS). Formålet er å motvirke uheldige utslag
av at det ikke er samsvar mellom et selskaps status som hjemmehørende
etter norsk internrett og bosted etter skatteavtale. Slike selskap
bør fortsatt ha plikt til å levere skattemelding. Departementet
foreslår derfor å endre skatteforvaltningsloven § 8-2 første ledd
bokstav a, slik at plikten til å levere skattemelding består. Departementet
foreslår også egne overgangsregler for fastsetting av skattemessig
åpningsbalanse for selskap som blir alminnelig skattepliktig som følge
av forslaget.
Departementet antar
at reglenes hovedvirkning vil være at de er preventive mot skattemotiverte
tilpasninger. På svært usikkert grunnlag anslås skatteinntektene å
øke årlig med 50 mill. kroner. Skatteetaten antar at regelendringene
vil kunne kreve noen mindre systemendringer. Regelendringene antas
å medføre at noen flere selskap vil bli ansett skattepliktige etter
skatteloven § 2-2 første ledd enn i dag.
Departementet viser
til forslag til skatteloven § 2-2 nytt syvende ledd og nytt åttende
ledd, samt forslag til endring av skatteforvaltningsloven § 8-2
første ledd bokstav a. Departementet viser også til forslag til
overgangsregler for selskap mv. som blir hjemmehørende i riket som
følge av endringene i skatteloven § 2-2.
Departementet foreslår
at lovendringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2019. For selskap med avvikende regnskapsår, det vil si regnskapsår
som starter etter 1. januar 2019, foreslås det å gi lovendringene
i skatteloven virkning fra og med første regnskapsår som starter
etter 1. januar 2019, men uansett ikke senere enn 1. januar 2020.