Sammendrag
Regjeringen foreslår
endringer i skattereglene for skadeforsikringsforetak. Gjeldende
regler gir fradrag for avsetninger til kostnader som det i noen
tilfeller er lav sannsynlighet for at vil påløpe. Dette innebærer
et brudd med skattelovens generelle tidfestingsprinsipper. Det er
krevende for skattekontoret å kontrollere avsetningsfradragene etter
gjeldende regler. De skattemessige avsetningene bør knyttes til
et mål som er mer etterprøvbart.
I et høringsnotat
av 7. februar 2018 foreslo departementet at avsetningsfradraget
for skadeforsikringsforetak skal svare til visse regnskapsmessige
størrelser. Formålet er at fradraget skal begrenses til sannsynlige
fremtidige utbetalinger. Det ble foreslått en overgangsregel slik
at differansen mellom avsetningene for inntektsåret 2017 og avsetningene
for inntektsåret 2018 ikke inntektsføres umiddelbart for inntektsåret
2018. Differansen overføres til en egen konto som inntektsføres
lineært med 10 pst. hvert inntektsår fra og med inntektsåret 2018.
I høringsnotatet var det også foreslått særregler for reelt gjensidige
sjøforsikringsselskap, slik at selskapene skulle være fritatt for
beskatning av premieinntekter. Det ble videre foreslått å oppheve
den særlige sjablongregelen for utenlandske forsikringsselskap.
Forslagene i denne
proposisjonen innebærer at hovedpunktene i høringsforslaget for
skadeforsikringsforetak fra februar 2018 følges opp.
Høringsforslaget
om særregler for reelt gjensidige sjøforsikringsselskap er notifisert
til EFTAs overvåkingsorgan (ESA), men notifikasjonsprosessen er
ikke avsluttet. Regjeringen foreslår derfor at også reelt gjensidige sjøforsikringsselskap
i utgangspunktet skal omfattes av forslaget som gjelder for skadeforsikringsforetak
generelt fra og med inntektsåret 2018. Departementet vil fortsatt
arbeide for å få godkjent særregler for gjensidige sjøforsikringsforetak.
Et eventuelt forslag til slike regler må fremmes på et senere tidspunkt
når prosessen med ESA er ferdig. Det tas sikte på at særreglene
får effekt fra og med inntektsåret 2018, slik at eventuell skatt
på premieinntekter som er fastsatt fra og med inntektsåret 2018,
blir reversert. Dersom det ikke oppnås godkjenning fra ESA for slike
særregler, vil de generelle reglene gjelde for sjøforsikringsforetakene
med virkning fra og med inntektsåret 2018.
Provenyøkningen
av forslaget om endringer for skadeforsikringsforetak anslås til
om lag 10 mrd. kroner, som bokføres med 1 mrd. kroner årlig i henhold
til overgangsreglene fra og med budsjettåret 2019. Administrativt
innebærer forslaget en forenkling. De nye reglene kan medføre en
mer effektiv kontroll for Skatteetaten.
Departementet viser
til forslag til endringer i skatteloven § 8-5 første ledd og forslag
til ny § 14-28 annet og tredje ledd. Det forutsettes også en endring
i Finansdepartementets forskrift til skatteloven § 8-5. Departementet
viser også til forslag til overgangsregler ved ikrafttredelse av
endringer i skatteloven § 8-5 første ledd.
Det foreslås at
endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2018. Det foreslås også en alternativ ikrafttredelsesregel om adgang
til å velge at endringene ikke skal få virkning for avsetninger
som knytter seg til bestående forsikringsforpliktelser som også
forelå per 31. desember 2017. Videre foreslås det en ikrafttredelsesregel
for selskaper med avvikende regnskapsår, slik at endringene skal
tre i kraft med virkning fra og med første regnskapsår som starter
etter 1. januar 2018.