Finansiering av transport og
lagring
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til at CCS vil
være en nødvending teknologi for å klare å kutte utslippene raskt
nok, samt for på lengre sikt å redusere CO2-mengden i atmosfæren gjennom
Bio-CCS. Flertallet mener Norge
har unike forutsetninger som gir oss et ekstra ansvar for å lykkes
med en fullstendig verdikjede for CCS. Flertallet viser til at tidligere
prosjekter ikke har ført til at det er blitt bygget karbonfangstanlegg.
Det er essensielt denne gangen at vi lykkes med planleggingen og
teknologiutviklingen, slik at vi klarer å nå målet om å få på plass
fungerende fangstanlegg.
Flertallet mener det er viktig
at staten bidrar til at prosjektfremdriften blir så sømløs som overhodet mulig.
Prosjektene er allerede forsinket i forhold til det som opprinnelig
var tidsplanen. Forsinkelser som kommer av teknologiutvikling, er
det vanskelig å gjøre noe med, men man må unngå ytterligere forsinkelser
som følge av at vedtak ikke blir fattet i tide, dårlig planlegging eller
urimelig lang tidsbruk. Flertallet legger til grunn
at staten bidrar til å få så rask fremdrift som mulig innenfor det
som er teknologisk og kvalitetsmessig forsvarlig.
Flertallet viser til at lagring
av CO2 på norsk sokkel kan
bli en løsning for andre land i Europa også. I motsetning til andre
europeiske land har Norge mulighet til å lagre CO2 langt fra bebyggelse og
annen menneskelig aktivitet. Flere europeiske lagringsprosjekter
har strandet på at de potensielle lagrene har ligget for tett inntil
der folk bor. Flertallet mener
det er viktig å få i gang samarbeid med fremtidige kjøpere av lagringsplass,
og at dette vil bli viktig for å skape tilstrekkelig robusthet i
prosjektene samt for å sikre finansiering på lengre sikt. Flertallet mener
derfor det er viktig at regjeringen intensiverer arbeidet med å
skaffe europeiske partnere til transport- og lagringsprosjektet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, er positive til forslaget i representantforslaget
om å utrede finansieringsmodeller for transport og lagring. Norsk Industri
tok i komiteens høring for eksempel til orde for å utrede en el-sertifikatlignende
ordning for levert CO2 eller
direkte tilskudd til forhåndsavtalt volum.
Dette flertallet viser til
at det allerede i dag finnes to CO2-fangst-
og lagringsanlegg på norsk sokkel: på Snøhvitfeltet og på Sleipner.
Begge disse prosjektene er regnet som infrastrukturprosjekter for
petroleumssektoren, noe som gjør at de finansieres innenfor oljesektorens
rammebetingelser. Dette
flertallet vil peke på at en etablering av et CO2-lager må ses på som en slik
infrastrukturinvestering og vurderes innenfor oljesektorens rammebetingelser.
Dette er også relevant fordi det ses på muligheten for å bruke gass
til produksjon av hydrogen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti ønsker
å påpeke at Sleipner og Snøhvit er ledd i petroleumsvirksomhet,
og at det gjør at de faller inn under petroleumslovens virkeområde. Disse medlemmer mener
at et dedikert CO2-lager
ikke er petroleumsvirksomhet og derfor ikke bør bli vurdert innenfor
rammene til petroleumsvirksomheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, understreker behovet for offentlig
finansiering i etableringen av infrastruktur for transport og lagring.
Avklaring av fordeling av kostnader og risiko trengs på både kort, mellomlang
og lang sikt.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede relevante finansieringsmodeller for CO2-transport og -lagring –
både på kort sikt, og i en kommersiell driftsfase – på mellomlang
og lang sikt. Prinsipper for finansieringsmodell legges fram for
Stortinget til behandling våren 2019.»
Flertallet mener
et utredningsarbeid ikke må forsinke prosessen med å etablere fullskalaprosjektet. Tempoet
med å fullføre dette må opprettholdes.
Flertallet understreker at
karbonfangst og -lagring (CCS) er avgjørende for å nå FNs klimamål
og Norges egne klimamål, og at både EU og mange av våre naboland
ser til Norge og vårt store potensial for CCS. Flertallet peker på at et
mulig europeisk sentrallager for CO2 i
Nordsjøen vil kunne sikre både norske arbeidsplasser og inntekter
fra norsk sokkel i lang tid framover, samt at dagens infrastruktur
i Nordsjøen vil kunne brukes videre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at CCS også
vil kunne åpne andre industrielle muligheter, som produksjon av
hydrogen basert på norsk gass med CCS. Disse medlemmer viser videre
til at vi allerede har verdensledende forskningsmiljøer på karbonfangst,
-transport og -lagring, og mener Norge kan og bør ta en ledende
rolle i teknologiutviklingen.
Disse medlemmer viser for
øvrig til partienes merknader i innstillingen til revidert nasjonalbudsjett 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne understreker
viktigheten av at man finner samarbeid med andre industriaktører
og andre nasjoner for å få på plass en langsiktig finansiering for
transport og lagring. Får Norge med flere, vil det både gjøre satsingen
bedre og senke kostnadene for Norge. Disse medlemmer mener at virkemiddelapparatet
må rigges slik at industriaktørene sikres langsiktighet, og viser
til at det er naturlig å se på om Enova bør spille en rolle i dette.
Disse medlemmer ønsker å styrke
Gassnovas arbeid med gevinstrealisering og forretningsmuligheter,
samt å styrke deres rolle i det internasjonale arbeidet, for å finne
finansiering, allianser og samarbeid som vil sikre karbonfangst,
-transport og -lagring i Norge.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å oppdatere mandatet til Gassnova SF for å tydeliggjøre
foretakets rolle i organisering av fremtidig kommersiell, storskala
CO2-transport og -lagring
på norsk sokkel. Det oppdaterte mandatet bør fremme tilrettelegging
for å tilby utenlandske aktører CO2-transport
og -lagringstjenester.»