1.2.1 Inntektsrammene for 2019
Det vises i proposisjonen
til at regjeringen legger opp til en realvekst i frie inntekter
på mellom 2,6 og 3,2 mrd. kroner i 2019. Dette tilsvarer en vekst
på mellom 0,7 og 0,9 pst.
Inntektsveksten for
2019 som varsles i denne proposisjonen, er regnet fra anslått inntektsnivå
i 2018 i revidert nasjonalbudsjett 2018. Dersom anslaget for nivået
på kommunesektorens inntekter i 2018 er endret når statsbudsjettet
legges fram i oktober, vil inntektsveksten for 2019 som nå varsles,
kunne bli endret.
Innenfor veksten
i frie inntekter er 200 mill. kroner begrunnet med opptrappingsplanen
for rusfeltet. Videre er 100 mill. kroner av veksten begrunnet med
opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering.
Med dette sørger
regjeringen for et opplegg som gir rom for en videre styrking av
tjenestetilbudet innenfor viktige satsingsområder som skole, helse,
pleie- og omsorgstjenester, rus og barnevern.
Regjeringen legger
opp til at fylkeskommunene får mellom -0,1 og 0,1 mrd. kroner av
den foreslåtte veksten i frie inntekter. Veksten i fylkeskommunenes
frie inntekter må sees i sammenheng med at fylkeskommunene antas
å få en nedgang i sine demografiutgifter som følge av anslåtte endringer
i befolkningens sammensetning.
Realveksten i kommunesektorens
samlede inntekter er anslått til mellom 1 og 2 mrd. kroner. Anslaget
for veksten i samlede inntekter er lavere enn veksten i frie inntekter.
Dette skyldes at kommunesektoren i forbindelse med behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett for 2018 er foreslått tildelt om lag
2,4 mrd. kroner som følge av vekst i oppdrettsnæringen. Dette er
engangsinntekter og bidrar dermed til lavere vekst fra
2018 til 2019.
Det er usikkerhet
knyttet til merutgiftene grunnet demografiske endringer i 2019,
og den varslede veksten i frie inntekter må sees i sammenheng med
dette. Befolkningsveksten gjennom året 2017 ble langt lavere enn
tidligere antatt. Oppdaterte beregninger basert på den faktiske
befolkningsutviklingen i 2017 anslår de samlede merutgiftene i 2018
til 1,7 mrd. kroner, hvorav 1,4 mrd. kroner belaster de frie inntektene.
Dette er vesentlig lavere enn anslagene i statsbudsjettet for 2018. Merutgiftene
grunnet demografiutviklingen for 2019 forventes også å være lavere
enn det som har vært tilfelle i årene før 2018.
Departementet tar
sikte på å presentere nye anslag på merutgiftene i 2019.
Kommunesektorens
økonomiske handlingsrom må også ses i sammenheng med pensjonskostnadene.
Den foreslåtte inntektsveksten
legger til rette for styrking av det kommunale tjenestetilbudet.
I tillegg er det rom for en mer effektiv ressursbruk i kommunesektoren.
Det gjennomføres
i dag et betydelig omstillings- og effektiviseringsarbeid i kommunesektoren
for å frigjøre ressurser til å kunne gi innbyggerne flere og bedre
tjenester. Analyser fra Senter for økonomisk forskning viser at
samlet effektivitet i gjennomsnitt økte med om lag 0,5 pst. per
år i perioden 2008–2016 innen sektorene barnehage, grunnskole og
pleie og omsorg.
Regjeringen innførte
fra og med 2015 en avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform
(ABE-reform). I statsbudsjettet for 2018 er overføringen satt til
0,7 pst. av alle driftsutgifter som bevilges over statsbudsjettet.
Regjeringen ønsker
å synliggjøre effektiviseringspotensialet som ligger i kommunesektoren.
Dersom kommunesektoren klarer å effektivisere med 0,5 pst., tilsvarer
det 1,2 mrd. kroner i 2019 som kan brukes til styrking av tjenestene
i tillegg til det som følger av inntektsveksten.
Det legges opp til
at de kommunale og fylkeskommunale skattørene for 2019 fastsettes
ved behandlingen av statsbudsjettet for 2019 på grunnlag av målsettingen om
at skatteinntektene skal utgjøre 40 pst. av kommunenes samlede inntekter.