Rv.
23 Dagslett–Linnes i Buskerud
Komiteen viser til at det ved
behandling av Prop. 146 S (2017–2018) var forutsatt oppstart av
prosjektet rv. 23 Dagslett–Linnes i april 2018, og at det er gjennomført
prosjektering, grunnerverv og annet forberedende arbeid for en samlet
sum av 360 mill. Bompengeselskapet har tatt opp lån på 250 mill.
kroner i henhold til finansieringsplanen. Komiteen merker seg at det
er avdekt stor kostnadsøkning i prosjektet, og at ny prognose er
på 3 150 mill. kroner, i hovedsak på grunn av mer krevende grunnforhold
enn tidligere forutsatt og nye krav til områdestabilisering og flomsikring. Komiteen merker
seg videre at Samferdselsdepartementet mener at prosjektet må sees
i sammenheng med det videre arbeidet med rv. 23 Linnes-kryss E18,
som er forutsatt gjennomført i andre periode av Nasjonal transportplan. Også
for dette prosjektet viser de foreløpige anslagene at kostnadene
er vesentlige høyere enn forutsatt. Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
anbefaler å gjennomføre videre planlegging og utbygging av rv. 23
Dagslett-kryss E18 som ett samlet prosjekt, og at en samlet og sammenhengende
utbygging kan bidra til en mer kostnadseffektiv gjennomføring. Komiteen merker
seg at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
med et samlet opplegg for utbygging og finansiering av rv. 23 Dagslett-kryss
E18 og hvordan gjelden til bompengeselskapet skal håndteres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at Samferdselsdepartementet ønsker å se utbygging og finansiering
av rv. 23 Dagslett-kryss E18 som ett samlet prosjekt, og at det
kan bety en mer helhetlig og kostnadseffektiv gjennomføring. Flertallet er
opptatt av at prosjektet skal ha god fremdrift, og vil be Samferdselsdepartementet
komme tilbake til Stortinget med et samlet opplegg for utbygging
og finansiering så raskt det lar seg gjøre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke alvoret i denne saken. Lokalbefolkningen, spesielt ved
Lahell, har ventet på en løsning av de enorme problemene med gjennomgangstrafikken
i årevis. Hele trafikken som ledes gjennom Oslofjordtunnelen, fra
Sverige og Østfold, og som skal vestover, passerer i stor grad her.
De skal til Drammensområdet eller videre mot Vestlandet (via E134)
eller Sørlandet via E18 gjennom Drammen. En del av trafikken skal
også nordover.
Disse medlemmer vil påpeke
at det dreier seg om rundt 18 000 ÅDT, hvorav anslagsvis tre tusen
lastebiler med tungtransport som passerer boligstrøk med fartsgrense
50 km/t.
Disse medlemmer vil understreke
at det nå er politisk enighet i kommunen om dette ene alternativet, tunnel
gjennom Viker helt fram til E18. Disse medlemmer vil vise til
brev fra Lier kommune ved ordfører Gunn Cecilie Ringdal av 31. mai
2018 til Samferdselsdepartementet der det blant annet står:
«I tillegg til rv23s
nasjonale og regionale betydning, må Lier kommune ivareta sine lokale
interesser ved å kreve at kun den løsningen som skjermer lokalmiljøet best
mulig ved tunnel helt frem til E18 blir utredet videre. Lier har
nasjonale og lokale verdier som skal beskyttes; landets beste landbruksjord,
natur, landskap, og lokale verdier i bomiljøer, skoler og næringsareal. Lier
mener det er viktig at utredningsinnsatsen nå målrettes mot Vikeralternativet,
og at utredning av de andre, svært negative alternativene for lokalsamfunnet
i Lier opphører.
Det legges til grunn
at allerede bevilgede midler til prosjektet opprettholdes, og at
planlegging og oppstartstidspunkt gis høy prioritet.»
Disse medlemmer er enig i kommunepolitikernes
klare mening om at kun Vikeralternativet nå skal utredes videre.
Andre alternativer må legges bort, både av hensyn til hurtigst mulig
framdrift og miljøbelastningene med de andre løsningene.
Disse medlemmer vil understreke
dette vegprosjektets helt åpenbare viktighet, både lokalt, regionalt
og nasjonalt.
Disse medlemmer vil be regjeringen
prioritere dette prosjektet, både mht. ferdigstillelse av planarbeid og
påbegynning av byggearbeid.
Disse medlemmer ber regjeringen
sørge for at dette prosjektet, som nå trolig vil hete E134 Dagslett
– E18, nå får tilført nødvendige midler i kommende statsbudsjett.