3.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til Menon-rapporten
«Lokale sparebankers betydning for norsk næringsliv» fra 2013, som
viser at lokale sparebanker i større grad yter lån til små og mellomstore
bedrifter i sitt lokalmiljø. Landene i EU innførte i 2013 den såkalte
SMB-rabatten for å gi finansnæringen incentiv til å finansiere små
og mellomstore bedrifter. Komiteen viser til at regjeringen
siden 2016 har sagt at den vil innføre denne rabatten også i Norge. Komiteen mener
det er på tide at dette innføres snarest for å lette SMB-bedriftenes
tilgang til finansiering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at velfungerende finansmarkeder
er en forutsetning for økonomisk utvikling og verdiskaping. Den
særskilte reguleringen av finansiell sektor begrunnes gjerne i hensynet
til finansiell stabilitet og trygghet. Samtidig representerer finansnæringen
to pst. av sysselsettingen og syv pst. av verdiskapingen i Norge
og er Fastlands-Norges største skatteyter. Flertallet mener det er viktig
med en helhetlig næringspolitikk for bransjen som også tar hensyn
til finansnæringens behov for omstilling og konkurransekraft gjennom
oppdaterte reguleringer og muligheter.
Flertallet viser til at Norge
er et av de mest digitaliserte landene i Europa, og at den norske
finansnæringen lenge har vært langt fremme når det kommer til omstilling
og evne til å utvikle og tilby kundene digitale tjenester. Fremveksten
av finansiell teknologi, «fintech», er i ferd med å endre aktørbildet
globalt og derfor også i Norge. Innen betalingstjenester og finansiering
kommer det nye aktører og tjenester utenfor det etablerte finanssystemet. Flertallet mener
at denne utviklingen først og fremst byr på muligheter for den norske
finansnæringen og konkurranse som kommer kundene til gode. Men nye
forretningsmodeller og måter å tilby finansiell tjenesteyting på
vil også utfordre eksisterende reguleringer, person- og forbrukervern
og betydningen for finansiell stabilitet. Flertallet mener myndighetene har
et ansvar for å sikre innovasjon og konkurranse innen finansiell
tjenesteyting, uten at dette skjer på bekostning av svakere soliditets-
og sikkerhetskrav for aktørene, enten tjenesteytingen skjer innenfor
eller utenfor det etablerte og regulerte finanssystemet. Lik risiko skal
reguleres likt, selv om ny teknologi og nye forretningsmodeller
fører til strukturendringer i finansnæringer og bryter opp verdikjeden
gjennom nye tjenester og nye aktører.
Flertallet mener at ved å
legge til rette for nye aktører og nye forretningsmodeller kan myndighetene
bidra til et mer diversifisert og robust tilbud av finansielle tjenester
som igjen reduserer systemisk risiko i finansmarkedene. Komplekse
regulatoriske krav kan hindre innovasjon og konkurranse ved at nye
produkter og tjenester ikke blir realisert som følge av usikkerhet
knyttet til reguleringen, eller at reguleringen ligger etter teknologien.
I denne sammenheng har såkalte regulatoriske sandkasser fått oppmerksomhet,
der aktører får testet ut om nye produkter og tjenester er levedyktige
og oppfyller kravene, eller om det trengs endringer av reguleringer,
i et kontrollert miljø med et begrenset antall kunder. Flertallet viser
til at IKT-Norge og Finans Norge, i samarbeid med PwC, nylig har
spilt inn forslag til hvordan en regulatorisk sandkasse kan etableres
i Norge, og at Finanstilsynet har etablert et kontaktpunkt for «fintech»-virksomhet
som skal bidra til å identifisere behov for endringer i regelverket. Flertallet merker seg
at departementet vil vurdere behovet og mulighetene for å iverksette
ytterligere tiltak for å legge til rette for «fintech»-virksomheter
i Norge, på bakgrunn av erfaringene fra ovennevnte tiltak og forslag
samt erfaringer fra andre land og EUs fintech-arbeid. Flertallet stiller
seg positive til tiltak som kan understøtte utviklingen av nye forretningsmodeller
i finansnæringen.
Flertallet vil understreke
behovet for å få på plass bedre løsninger for innovasjon og forskning
på finansmarkedets område. Det er derfor nødvendig at regjeringen
bidrar til et sterkere forskningsmiljø slik vi ser blant annet i
Sverige og Danmark gjennom deres Swedish House of Finance og Danish
Finance Institute. Det må komme på plass en ordning der fintech-bedrifter
kan teste løsningene sine i begrenset omfang i markedet under nært
oppsyn av Finanstilsynet. Slik kan oppstartsbedrifter få testet
responsen i markedet samtidig som Finanstilsynet vil få verdifull
kompetanse om teknologi og nye forretningsmodeller.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere en regulatorisk sandkasse for fintech i
Norge innen utgangen av 2019. En regulatorisk sandkasse bør underlegges
Finanstilsynet, men etableres i samarbeid med finansnæringen og om
hensiktsmessig også inkludere øvrige relevante tilsynsorgan som
for eksempel Datatilsynet, Konkurransetilsynet og Forbrukerombudet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at Stortinget
allerede i desember 2016 ba regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag til regulatorisk sandkasse. Alternativet til at Norge
får på plass en slik sandkasse, er at bedriftene må teste ut sine
ideer i andre land, for eksempel Danmark eller England. Da er risikoen
stor for at de etablerer sin bedrift utenfor Norge. Finansmarkedsmeldingen
synliggjør at regjeringen er altfor passiv når det gjelder å få
på plass en slik ordning. Kontaktpunktet for fintech kan ifølge
næringen ikke fylle denne rollen. Disse medlemmer er glad for
at regjeringspartiene nå støtter disse medlemmers forslag om
å etablere en regulatorisk sandkasse for fintech innen utgangen
av 2019, slik at ordningen snarest kommer på plass.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen har satt ned en interdepartemental arbeidsgruppe
som skal se på markedssvikten for fripoliser. En rapport fra Fafo 2018:13
dokumenterer at norske pensjonister har 350 mrd. kroner i fripoliser
fra private tjenestepensjonsordninger som med lav rente og nye kapitalkrav
har tapt i verdi gjennom flere år. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at arbeidet i det nedsatte utvalget må gis høy prioritet
for å sikre at det ikke trekker ut i tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til etterslepet
i implementeringen av EUs regelverk for finansnæringen og er bekymret
for dette. Finansnæringen er internasjonal, og likt regelverk gjør
det enklere for norsk finansnæring å konkurrere utenfor Norge samt
sikrer dem like konkurransevilkår her hjemme.
Disse medlemmer vil understreke
finansnæringens viktighet for utviklingen av norsk næringsliv. Næringen
selv har i mange år ønsket en stortingsmelding om finansnæringen
som næring, og dette ble understreket igjen i årets høring om finansmarkedsmeldingen. Disse medlemmer støtter
næringens ønske om en stortingsmelding som også trekker opp noen perspektiver
for den framtidige utviklingen av denne viktige næringen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en egen stortingsmelding for finansnæringen
som viser en helhetlig næringspolitikk for næringen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til at det ikke er noen
kvantitativ begrensning på hva banker kan holde av risikable, private
rentepapirer eller derivater. De fleste norske banker har rentepapirer,
som blant annet fungerer som likviditetsbuffere. En stor del av
norske bankers tap under finanskrisen kom fra rentepapirer som falt
i verdi. En bank som DNB har også en betydelig derivatportefølje.
Norske regler er altså ikke til hinder for at en bank kan ha en
utstrakt verdipapirvirksomhet. Større norske banker driver også virksomhet
som likner på investeringsbankvirksomhet. Bankene bistår kunder
ved utstedelse av rentepapirer og handler aktivt på vegne av seg
selv og kunder.
Disse medlemmer understreker
at vi ikke har noen garanti for at bankene i fremtiden ikke vil
ta større risiko i verdipapirer eller derivater. I så fall kan en
samordning av verdipapirvirksomhet og tradisjonell bankvirksomhet
være uheldig for finansiell stabilitet. Et knapt mindretall i finanskriseutvalget,
bestående av Randi Flesland, Jon Hippe, Thore Johnsen, Tore Lindholt,
Stein Reegård, Bent Sofus Tranøy og Karen Helene Ulltveit-Moe, anbefaler
at bankenes adgang til å ta risiko gjennom annen aktivitet enn kjernevirksomheten bør
avgrenses ytterligere ut over det som i dag er nedfelt i norsk bank-
og konsernlovgivning.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag som reduserer bankenes adgang til
å ta risiko utenfor kjernevirksomheten ytterligere.»
Avslutningsvis
ønsker komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Rødt å påpeke at kapitaltilgangsutvalget
fremhever at bortfallet av skyggerating er negativt, særlig for
mindre låntakere, som gjerne er avhengige av slike ratinger for
å få lån i markedet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan ordningen med skyggerating kan gjeninnføres,
og hvilke grep Stortinget og regjeringen kan ta for å oppnå dette, og
komme tilbake til Stortinget med dette senest våren 2019.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet minner om at regjeringen i industrimeldingen (Meld.
St. 27 (2016–2017)) varslet en offentlig utredning om kapitaltilgangen
til norsk næringsliv, og at kapitaltilgangsutvalget leverte sin
utredning 1. mars 2018. Disse medlemmer minner om
at medlemmene fra Senterpartiet bl.a. i Innst. 360 S (2016–2017)
bad om at utvalget skulle se på den geografiske dimensjonen og vurdere
tiltak som skal sikre bedre kapitaltilgang i hele Norge, også utenfor
de sentrale områdene. Disse medlemmer registrerer
at utvalget oppgir å ha fått meldinger om at det er mangel på langsiktig
kapital og kompetente eiermiljøer i Norge, særlig i distriktene. Disse medlemmer mener
at kapitaltilgangen for næringslivet må styrkes også utenfor de
mest sentrale delene av Norge, og at mulige løsninger på dette ikke
er godt nok kartlagt av regjeringen.
Disse medlemmer vil ellers
fremheve at den såkalte SMB-rabatten i kapitaldekningskravene som
Norge nå er alene om ikke å ha innført, snarest bør gjøres gjeldende
også her i landet. Disse
medlemmer minner om at Senterpartiet, tidvis med støtte fra
Venstre, i lang tid har forsøkt å få regjeringen til å innføre dette
tiltaket. Disse
medlemmer hadde håpet at Venstres inntreden i regjeringen
skulle føre til at rabatten ble innført, men dette har til nå ikke
skjedd. En rask innføring av ordningen er viktig for å sikre finansieringen
av små og mellomstore bedrifter, særlig med tanke på den omstillingen
som nå er nødvendig i næringslivet. Disse medlemmer minner om
at kapitaltilgangsutvalget (NOU 2018:5 Kapital i omstillingens tid)
særlig påpekte at mindre bedrifter har det «spesielt utfordrende»
med tanke på å hente inn kapital. SMB-rabatten er et målrettet tiltak
som vil svare på konkrete utfordringer deler av norsk næringsliv
i dag opplever. Bankene oppgir i Norges Banks utlånsundersøkelse
at kapitaldekningskrav er den viktigste grunnen til at man ikke
gir mer næringslån, noe deler av norsk næringsliv og særlig SMB-bedrifter
har fått merke. Det kan således neppe være tvil om at SMB-rabatt
er et virksomt tiltak.
Et annet moment
som bør vektlegges, er etter disse medlemmers syn at det
har oppstått en uheldig konkurransevridning mellom norske og utenlandske banker,
siden utenlandske banker, i motsetning til norske banker, kan benytte
SMB-rabatt på sine utlån til norske (og utenlandske) bedrifter.
I Finanstilsynets rapport «Finansielle utviklingstrekk» fra november
2015 går det frem at utenlandske banker øker sine markedsandeler
for næringslån betydelig på bekostning av norske banker. Dette må
etter disse medlemmers syn
ses i sammenheng med at SMB-rabatten ikke er innført for norske
banker.
Disse medlemmer ønsker ellers
å poengtere at norske og lokale banker er svært viktige for SMB-bedrifter
og deres mulighet til finansiering og rådgivning. Menon-rapporten
«Lokale sparebankers betydning for norsk næringsliv» fra 2013 viser
at tilstedeværelse av en lokal sparebank i et område øker bedriftenes
sannsynlighet for å få lån betydelig, og at lånene som ytes fra
en slik bank, også er vesentlig større. Slik sett representerer fraværet
av SMB-rabatt en dobbel ulempe for SMB-bedrifter: De taper både
gjennom generelt dårligere lånetilgang og -betingelser og gjennom
at norske og lokale banker, som har størst sannsynlighet for å gi
dem finansiering, taper relativt sett til utenlandske konkurrenter på
at rabatten ikke er innført.
Disse medlemmer er bekymret
for at slike hensyn i for liten grad er blitt tatt av regjeringen
frem til nå. Blant annet er finansskatten fortsatt innrettet på
en måte som er særlig skadelig for lokale sparebanker, som ofte
relativt sett har betydelig høyere lønnsutgifter og mindre overskudd
enn større forretningsbanker. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett både for 2017
og 2018 foreslår en provenynøytral omlegging av finansskatten
som vil gjøre den til utelukkende en tilleggsskatt på overskudd.
En slik løsning vil gi bedre finansieringsbetingelser for SMB-bedrifter
og dessuten sikre gode banktjenester til folk i hele Norge. Disse medlemmer viser
ellers til egne merknader i finanskomiteens innstilling til Dokument 8:190
S (2017–2018).
Norsk finanssektor
bør også styrkes på andre måter, og disse medlemmer viser i den
forbindelse til at medlemmene fra Senterpartiet i innstillingen
til fondsmeldingen (Meld. St. 13 (2017–2018)) foreslår at oljefondet
i størst mulig grad skal administreres fra Norge og ha virksomhet
flere steder i landet. En slik prioritering kan danne grunnlaget
for levende finansmiljøer flere steder i Norge som privat sektor
kan dra nytte av.
Disse medlemmer vil i denne
sammenheng anerkjenne at norsk finansbransje har vært gjennom en betydelig
omstilling de siste tiår. Bransjen har håndtert dette på en god
måte. Denne omstillingen forventes å fortsette i uforminsket styrke
de neste årene. I den forbindelse bør man ta på alvor at det er
knyttet en del usikkerhet til om beredskapshensyn og sikkerhet er godt
nok ivaretatt i den digitale virkelighet som nå manifesterer seg
i bransjen. Disse
medlemmer vil påpeke at regjeringen i samarbeid med bransjen
bør foreta grundige vurderinger rundt dette og sørge for at sentral IT-infrastruktur
driftes fra Norge av norske foretak.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at banker
og finansinstitusjoner spiller en viktig rolle i økonomien. De tilbyr
betalingstjenester, innskudd og utlån for husholdninger og bedrifter
og forsikring mot «reell» risiko (brann, død, sykdom osv.) og finansiell
risiko (brå prisendringer på valuta, renter, råvarer).
Finansnæringen bidrar med avgjørende finansiell infrastruktur som
skal tjene husholdninger og bedrifter over hele landet, og er å
regne som en infrastrukturnæring.
Disse medlemmer understreker
at vi må ha med oss lærdommene fra den internasjonale finanskrisen
i tiden som kommer. Krisen skyldtes at banker, myndigheter, investorer
og husholdninger tillot for stor gjeldsoppbygging og for høy risiko.
Bankene hadde for liten egenkapital. De fikk utvikle komplekse finansielle produkter
som gjorde prisen og risikoen vanskelig å se for investorene, og
de fikk bygge opp store finanskonsern som kunne legge til grunn
at de ville bli reddet av myndighetene om det skulle gå galt.
Disse medlemmer er bekymret
for at for mye av midlene i finanssektoren globalt delvis går til
spekulative formål som er privatøkonomisk lønnsomme, men samfunnsøkonomisk
ulønnsomme. Likeledes er det en fare at finanssektoren tar for høye
priser for sine tjenester på grunn av manglende konkurranse eller manglende
åpenhet.
Disse medlemmer viser til
at finanskrisen fikk et mindre omfang i Norge, ikke minst fordi
vi etter bankkrisen på 90-tallet hadde innført strengere reguleringer
enn andre land, blant annet med høyere krav til bankers egenkapital.
Særnorske reguleringer var et fortrinn i møte med krisen, fordi
de ga oss mer solide banker og færre spekulative finansprodukter.
Disse medlemmer viser til
at vi imidlertid også her i landet har store, systemkritiske finanskonsern,
i første rekke DNB. Også her i landet fikk de største bankene trappe
ned egenkapitalen og tillegge boliglån lavere risikovekter, paradoksalt
nok i takt med stadig høyere boligpriser. Også her fikk kompliserte
produkter utvikle seg til bankenes fordel i møte med vanlige investorer
og forbrukere med mangelfull informasjon.
Disse medlemmer understreker
at en banks kjerneoppgaver er å motta innskudd, yte lån og drive betalingsformidling.
Etter finanskrisen ble det klart at mange banker internasjonalt
hadde tatt høyere risiko enn det som var forenelig med kjerneoppgavene.
Bankene investerte i risikable eiendeler og drev aktiv forvaltning
av egne midler, og de undervurderte risikoen. Derfor har amerikanske
og britiske myndigheter blant annet foreslått regelverk som skal
skille ut verdipapirvirksomheten i egne verdipapirforetak (hhv.
Volcker-regelen og «ring-fencing»).
Disse medlemmer viser til
at norske banker i mindre grad har drevet slik egenhandel og investeringsbankvirksomhet.
Forretningsbankloven § 24 og sparebankloven § 24 sier at bankene
ikke kan plassere mer enn 4 pst. av forvaltningskapitalen i aksjer
og andeler. Bestemmelsene reflekterer en norsk banktradisjon der bankene
ikke skal være både eiere og långivere til næringslivet.
Komiteens medlem
fra Rødt vil understreke den samfunnsmessige risikoen finanskriser
representerer, og myndighetenes rolle i å forebygge disse via regulering
av finansmarkedet. Dette
medlem mener at finanssektorens størrelse, og raske vekst,
utgjør en systemisk risiko for norsk økonomi. Dette medlem er spesielt bekymret
for den sterke gjeldsveksten i husholdningene og mener det er nødvendig
med strengere regulering av forbrukslån.