2.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at etter
at Finansdepartementet fastsatte en midlertidig forskrift om krav
til nye utlån med pant i bolig sommeren 2015, og videreførte den med
enkelte innstramminger fra 1. januar 2017, var det en avdemping
av boligprisveksten. Gjennom 2017 falt boligprisene etter flere
år med kraftig oppgang. Komiteen viser
til at forskriften gjelder frem til 30. juni 2018, og at Finansdepartementet
har sendt på høring et forslag fra Finanstilsynet om å videreføre
forskriften. Komiteen viser
videre til at Finansdepartementet vil ta stilling til om forskriften
skal videreføres, før gjeldende forskrift utløper.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at fallet i oljeprisen
siden sommeren 2014 bidro til lavere vekst og noe økt arbeidsledighet, men
at en rekke faktorer har hjulpet norsk økonomi ut av nedgangsperioden.
Historisk lav rente, svekkelse av kronen, ansvarlige lønnsoppgjør
og en ekspansiv finanspolitikk har bidratt til å trekke opp innenlandsk
etterspørsel etter varer og tjenester. Norsk økonomi vokser nå raskere
enn den langsiktige trenden, sysselsettingen øker markert etter
svak utvikling i 2015 og 2016, og arbeidsledigheten går ned i hele
landet.
Flertallet viser til at pengepolitikken,
som førstelinjeforsvaret i konjunkturstyringen, har respondert raskt
på endringene i norsk økonomi. Både boligprisene og husholdningenes
etterspørsel har holdt seg oppe, samtidig som offentlig etterspørsel
har bidratt til aktiviteten i norsk økonomi. Flertallet understreker at innretningen
av statsbudsjettet og strukturpolitikken må bidra til omstillingen
av norsk økonomi.
Flertallet mener det er viktig
for norsk næringsliv at Norge har en solid finansnæring som bidrar
med verdiskaping i egen sektor og skaffer finansiering til verdiskapingen
i andre deler av næringslivet. En god tilgang på både egenkapital
og fremmedkapital er en forutsetning for å kunne finansiere de omstillingene
som er nødvendige for norsk næringsliv. Flertallet viser til at om
lag 30 pst. av bankenes utlån er til næringsmarkedet. Fra å være
i en særstilling er norsk økonomi på vei mot en ny normal der finansnæringen
har en nøkkelrolle for å legge til rette for en slik omstilling.
Flertallet merker seg at god
utvikling i norsk økonomi har gitt gode resultater i bankene med
et overskudd før skatt på 55 mrd. kroner, som kombinert med moderate
utbyttebetalinger har bidratt til styrket soliditet i bankene.
Flertallet viser til at utlån
til husholdningene utgjør om lag halvparten av samlet utlån fra
norske banker og kredittforetak, og at det de to siste tiårene har vært
en vedvarende og til tider sterk vekst i husholdningenes gjeld.
Over 90 pst. av husholdningenes gjeld er tatt opp med pant i bolig,
der boligprisveksten har økt etterspørselen etter lån fra norske
husholdninger samtidig som økte boligpriser også har økt panteverdien
på boligene og dermed også husholdningenes tilgang på lån.
Flertallet viser til at klimaendringer
vil kunne påvirke verdiene av finansforetakenes investeringer og pantsatte
objekter, og klimarisikoutvalget skal frem til desember 2018 vurdere
betydningen av klimarisiko for norsk økonomi og hvordan disse risikoene
mest hensiktsmessig kan identifiseres, analyseres og fremstilles. Flertallet imøteser
rapporten fra utvalget.
Flertallet tar for øvrig omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt vil fremheve at både Finanstilsynet, Norges
Bank, OECD og IMF trekker frem høye boligpriser og økende gjeldsgrad
blant norske husholdninger som den største risikofaktoren for norsk
økonomi. Norske husholdningers gjeldsbelastning er blant de høyeste
i OECD. Disse medlemmer viser
til regjeringens innstramming av den midlertidige forskriften om
krav til nye utlån med pant i bolig, et tiltak som har vært nødvendig
for å bremse boligprisveksten og økt gjeldsgrad i befolkningen. Disse medlemmer vil
samtidig fremheve at denne forskriften slår særlig hardt ut for
unge i etableringsfasen, noe alle representantene fra finansnæringen la
vekt på under høringen på Stortinget. Dette er spesielt aktuelt
i Oslo, der presset i boligmarkedet er spesielt stort. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til rapporten «Førstegangskjøpere» bestilt av
Norges Eiendomsmeglerforbund, som viser at samtidig som antallet
førstegangskjøpere faller i Oslo, ser en vekst i antall sekundærboliger.
Økningen i antall sekundærboliger må ses i sammenheng med den sterke
prisveksten og at stadig flere ser på bolig som et lønnsomt investeringsobjekt.
Disse medlemmer vil videre
understreke at problemet med at pengesterke individer utkonkurrerer førstegangskjøpere
i budrunder, er et problem som ikke kan løses gjennom en boliglånsforskrift.
Løsningen er ikke å la unge ta opp stadig høyere gjeld så de kan
overby dem som kjøper bolig nummer to, og dermed bidra til å presse
opp boligprisene ytterligere. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at det i tillegg til en videreføring av boliglånsforskriften
er avgjørende å se på boligpolitikken i en større sammenheng. Problemene
med en gradvis oppbygging av økonomisk ustabilitet på grunn av økende
gjeld, som omtales i Finansmarkedsmeldingen, kan ikke utelukkende
løses gjennom bankreguleringer. For å løse utfordringen for unge i
etableringsfasen er det nødvendig å finne løsninger som ikke bidrar
til ytterligere prisvekst. Det finnes en rekke gode eksempler på
dette nasjonalt og internasjonalt. Disse medlemmer viser til OBOS’
nye prosjekt OBOS Bostart, der boliger selges 10–15 pst. under markedspris
mot at OBOS har rett til å kjøpe dem tilbake når kjøper ønsker å
selge. I Sandnes bygger et tomteselskap ut rimelige boliger som
er forbeholdt kjøpere som ikke eier en bolig fra før, og i Trondheim
har man utviklet et system med leie-til-eie for unge uten egenkapital.
Økte muligheter for Husbanken til å gi startlån til førstegangskjøpere
gjør det mulig å målrette tiltak mot unge som ønsker å kjøpe bolig
i områder med mindre press og kamp om boligene, slik at støtten
ikke bidrar til ytterligere prispress.
Disse medlemmer peker på at
økende husholdningsgjeld kombinert med stigende boligpriser i sentrumsnære
strøk er en internasjonal trend i land der den private rikdommen
øker samtidig som andre forbruksvarer blir relativt rimeligere og
andre utgifter opptar en stadig mindre del av inntekten. I samfunn
med økende ulikhet har enkelte mulighet til å investere tungt i
boligmarkedet, noe som driver opp priser og gjeldsgrad for en befolkning
som er avhengig av et sted å bo. Konsekvensen er at gjeldsgraden
øker, i tillegg til at dette utgjør en makroøkonomisk ustabilitet
som er godt beskrevet i Finansmarkedsmeldingen. Disse medlemmer vil fremheve
at byer som har klart å motarbeide denne trenden, har gjort dette
ved å sikre et tilstrekkelig antall boliger utenfor markedet, noe
som sikrer rimelige boliger i sentrumsnære områder og demper prisveksten
i resten av sektoren. Eksempler på dette er Berlin og Wien. Også
Sverige og Danmark har gode erfaringer med sine offentlige boligsektorer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet deler bekymringen for utviklingen i boligprisene
tross en mindre korrigering gjennom 2017. Boligprisene har de siste
månedene tatt seg opp igjen og nærmer seg nivået fra ett år tilbake.
Gjelden i norske husholdninger har steget til et nivå der andelen
av inntekten som går til å betjene renter og avdrag, har steget og
nådd nivåene fra da bankkrisen inntrådte på 1990-tallet. Disse medlemmer mener
utviklingen tilsier at boliglånsforskriften videreføres. Disse medlemmer er
særlig opptatt av unges mulighet til å komme inn i boligmarkedet,
som er betydelig forverret ved prisoppgangen gjennom mange år. Disse medlemmer ønsker
å bøte på dette ved å gi mulighet til å finansiere egenkapitalkravet
i boliglånsforskriften gjennom startlån der det er forsvarlig, og
der den unge ikke har andre alternativer for å komme inn i markedet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til tidligere forslag om å gjeninnføre fordelsbeskatning av bolig
og øke skattlegging av spesielt sekundærboliger, kombinert med lavere
inntektsskatt, forslag som vil gjøre bolig mindre attraktivt som
et investeringsobjekt. Bolig skal være noe man bor i, ikke noe man
spekulerer i.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet stiller seg i hovedsak bak vurderingene
i flertallsmerknaden, men opplever at det gis et fortegnet inntrykk
av størrelsesforholdet mellom de ulike mekanismene som har bidratt
til at oljeprissjokket ikke fikk så store skadevirkninger som mange
fryktet. Det skal selvsagt ikke underslås at «en kraftfull økonomisk
politikk», forstått som en ekspansiv finanspolitikk, har hatt gunstige
virkninger for norsk økonomi i denne situasjonen liksom en tilsvarende
politikk hadde det etter finanskrisen i 2008. Disse medlemmer minner om
at dette er en form for økonomisk politikk, såkalt keynesianisme
eller motkonjunkturpolitikk, som Senterpartiet har vært den tydeligste
forsvarer av i generasjoner. Imidlertid er det en tilsnikelse å
omtale «svakere krone» og «lavere lønnsvekst» nærmest som tilleggsfaktorer. Blant
annet viser en analyse LO har foretatt, at kronens betydning snarere
er en hoved- enn en birolle verdt. I sitt samfunnsnotat 6/15 konkluderer
hovedsammenslutningen med at «den endringen vi har opplevd for norsk
valuta siden 2012 betyr mer enn noen tenkelig form for skatteendring
dersom den blir av tilsvarende varighet». Disse medlemmer minner også
om at IMF i sin vurdering av norsk økonomi som ble fremlagt 24. mai
2017, peker på svakere krone og redusert lønnsvekst som «helt avgjørende»
for å gjenopprette Norges konkurransekraft. Her fremheves også indirekte verdien
av trepartssamarbeidet og ansvarligheten som er vist både fra arbeidsgiver-
og arbeidstakersiden i den krevende økonomiske perioden landet nå
har opplevd. Disse
medlemmer mener det er uklokt å underspille slike forholds
betydning for stabiliteten og bærekraften til norsk økonomi.
Disse medlemmer minner også
om at flere av regjeringsmedlemmene tidligere har tatt til orde
for å innføre euro i Norge. Blant annet uttalte statsminister Erna
Solberg til Bergensavisen i 2005 at hun ønsket å innføre euro, et
synspunkt fremstående talspersoner fra Høyre har bekreftet så sent
som i 2015. Når regjeringen nærmest mot sin egen vilje opplever
at landet kommer seg gjennom en vanskelig økonomisk periode, synes
det lite kledelig at man forsøker å ta æren for det.
I denne sammenheng
finner disse medlemmer det
verdt å minne om at sentralbanksjef Øystein Olsen i sin årstale
12. februar 2015 var tydelig på kronens betydning for at norsk økonomi
har tålt oljeprisfallet så godt. «Uten en egen valuta ville situasjonen
vært mer utfordrende. Da måtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene.
Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan være krevende»,
sa Olsen da. Også regjeringen selv har ved hjelp av Finansdepartementet
anerkjent betydningen av at Norge har egen valuta, blant annet i
Finansmarkedsmeldingen 2016–2017 (Meld. St. 34 (2016–2017)). Her
står følgende å lese:
«Med flytende valutakurs
må en regne med at kursen vil variere. Det kan bidra til å stabilisere
den økonomiske utviklingen og gjøre omstillinger i økonomien lettere.
Svekkelsen av kronen de siste årene har medvirket til at situasjonen
for konkurranseutsatte foretak i Norge er blitt lettere, i en situasjon
der etterspørselen fra oljevirksomheten har falt markert.»
Disse medlemmer vil understreke
at den omstilling som Erna Solberg nå etterlyser, ifølge
hennes eget finansdepartement blir enklere gjennom å beholde kronen,
som hun selv altså har ønsket å avskaffe.
Disse medlemmer minner om
at boligprisene i Oslo fikk stige nærmest uhindret i lang tid før
regjeringen tok grep og innførte tiltak som førte til en nødvendig
priskorreksjon. Utfordringen i dette markedet er at «timing er alt».
Mye tyder på at regjeringen gjennom raskere inngripen kunne ha motvirket
mye av den ekstremt sterke prisveksten som nå har manifestert seg særlig
på boligmarkedet i Oslo. Gitt at fallhøyden nå allerede er stor,
risikerer man at videre prisbegrensende tiltak ikke vil ha den ønskede
virkning, som er å redusere prisveksten, men i stedet faktisk kan
provosere frem den brå prisnedgangen man i utgangspunktet ønsker
å forhindre. Mange husholdninger er nå svært sårbare for både boligprisfall
og renteoppgang gitt den betydelige utlånsveksten som har funnet
sted gjennom regjeringen Solbergs periode. Dette er en stor utfordring
som ikke må undervurderes. Disse medlemmer mener derfor
det er maktpåliggende at markedet følges kontinuerlig, og at regjeringen
er villig til å gripe inn når det er nødvendig. Disse medlemmer påpeker at
mange nå mener at temperaturen i boligmarkedet er i ferd med å bli
vel høy igjen. Disse
medlemmer forventer at regjeringen ikke foretar seg noe som
vil gi ytterligere press oppover for boligprisene, men at man legger
vekt på å oppnå en meget nøktern prisutvikling. Disse medlemmer påpeker at
de høye boligprisene og det høye gjeldsnivået ikke bare er en utfordring
for finansiell stabilitet, men at det også kan ha innvirkning på
det ekstremt lave fødselstallet som Norge opplever på Erna Solbergs
og Siv Jensens vakt. Slik sett kan boligprisene være et strukturelt
makroøkonomisk problem for Norges fremtidige velstandsutvikling. Disse medlemmer mener
det er regjeringens oppgave å legge til rette for bærekraftige fødselstall
i Norge, og at boligprisutviklingen og makroøkonomien generelt spiller
en betydelig rolle i dette. Disse medlemmer påpeker at
brå endringer i boligprisene ikke er ønskelig, og for øvrig at norske
innbyggeres velstand alt annet likt er større ved relativt lave
enn ved relativt høye boligpriser sammenlignet med inntekt.