Virksomhetsoverdragelse
Komiteen viser til at det
ikke ble stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet. Hensikten
med en virksomhetsoverdragelse er at de som jobber i selskapet i dag,
automatisk blir overført til jobben i selskapet som skal ta over,
med samme betingelser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, registrerer at helsemyndighetene
ved Luftambulansetjenesten HF og Helse Nord RHF har redegjort for
at de av hensyn til konkurranseforhold i anbudsprosessen og med
henvisning til EØS-regelverket unnlot å legge inn noen som helst
krav om kompetanseoverføring av eksisterende personell. Flertallet mener
at luftambulansetjenesten er en samfunnsmessig kritisk virksomhet,
og at det ikke er noe som er mer tungtveiende enn å sikre at befolkningens
liv og helse ivaretas fullt ut i perioden frem til, og etter, skifte
av leverandør. Av den grunn burde man søke å unngå alle forhold
som kunne sette liv og helse i fare. Det er ikke gjort. Luftambulansetjenesten HF
har ikke offentliggjort grunnlaget for de juridiske vurderinger
som ble foretatt, hvilke regelverk som ble vurdert, og hvordan kompetanseoverføring
av eksisterende personell ble vurdert opp mot hensynet til liv og
helse.
Flertallet viser til at luftambulansetjenesten
er en helt avgjørende faktor for helsetilbudet og akuttberedskapen
i store deler av Norge, og særlig i Nord-Norge. Både hensynet til
kompetanseoverføring og det samfunnsmessige behovet for en mest
mulig sømløs overgang til ny leverandør tilsier at det bør være
saklig og legitimt for staten å sikre personellet gjennom anbudskriteriene.
Flertallet vil understreke
viktigheten av å sikre erfaringskompetanse i tjenesten og viser
til at det under høring i saken kom fram at et høyt antall ansatte
hos dagens operatør i løpet av de nærmeste ukene vil måtte svare
ja eller nei til jobbtilbud fra andre arbeidsgivere. Dette ble påpekt
av flere i høringen, deriblant de regionale helseforetakene, Luftambulansetjenesten
HF og Lufttransport FW AS. Videre vil flertallet vise til uttalelsene
fra faglig ansvarlige ved akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset
Nord-Norge om at usikkerhet rundt rekruttering, erfaring og kompetanse
hos piloter som kommer nye inn i tjenestene etter operatørskiftet
i 2019, også skaper usikre framtidsutsikter for det medisinske personellet.
Faglige ansvarlige understreket at ved en eventuell kollaps i tilgjengeligheten
av piloter kunne de ikke lengre sikre forsvarlig helseberedskap
i sitt ansvarsområde, ei heller forsvarlig og omsorgsfull behandling.
Flertallet mener dette viser
betydelig sårbarhet for tjenesten de neste månedene, og forventer
at regjeringen sikrer den medisinske beredskapen for innbyggerne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre erfaringskompetanse i luftambulansetjenesten,
uavhengig av operatør.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at den beste måten å sikre erfaringskompetanse på, er å sette
krav til virksomhetsoverdragelse i anbudskontrakten. Det gjelder
i denne saken både flyvere og teknisk personell. I den forbindelse
viser disse medlemmer til
svar fra statsråden om at erfaring ikke premieres ut over at det
i anbudet settes krav til kompetanse hos alle piloter. Disse medlemmer mener
det er en stor svakhet ved dagens anbudspraksis at lang erfaring
hos en flyver ikke teller positivt i kvalitetsvurderingene, sett
opp mot flyvere som akkurat tilfredsstiller kravene satt i konkurransegrunnlaget og
øvrige myndighetskrav. Resultatet av dette er at flyvere med årelang
erfaring i å fly luftambulanser på kortbanenettet sier opp fordi
deres kompetanse ikke blir verdsatt i tjenesten. Det samme gjelder
flyteknikere. Dette har bidratt til at luftambulansetjenesten står
tilbake med sterkt svekket beredskap. Dette er nok et eksempel på
at anbudsprosessen i denne saken var svært svak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at Luftambulansetjenesten
HF under høringen uttalte at virkomhetsoverdragelse ble vurdert,
men at vilkårene for å kreve virksomhetsoverdragelse ikke ble vurdert å
være oppfylt. Flertallet vil
henvise til at en tilsvarende problemstilling ble identifisert i
forbindelse med utlysningen av siste anbud på helikoptertjenesten
for Sysselmannen på Svalbard. I anbudskriteriene het det at tilbydere
måtte legge virksomhetsoverdragelse til grunn. I tilfelle vilkårene
for virksomhetsoverdragelse ikke var til stede, skulle likevel personell
følge med over til eventuell ny operatør. Slik ble det også sikret
at man beholdt kompetente piloter med lang erfaring fra arbeid under
svært krevende forhold som et vesentlig sikkerhetselement. Fra anbudsinvitasjonen
utlyst av Justisdepartementet for helikoptertjenesten på vegne av
Sysselmannen på Svalbard for perioden 1. april 2014 til 31. mars
2020, datert 11. november 2011, siteres:
«Bidders are informed
that a change of Service Provider may be considered as transfer
of an undertaking in relation to the Norwegian Working Environment
Act chapter 16. The existing service is today staffed by 9 pilots,
8 technicians and 1 in administration.
If a change of Service
Provider is not to be considered as a transfer of an undertaking
in relation to the Norwegian Working Environment Act chapter 16,
the Service Provider shall in any case offer employment to personnel
employed by the existing service provider (hereinafter, “Existing
Personnel”) in connection with the provision of the helicopter service
at Svalbard (Crew members and technical personnel who are performing their
functions at Svalbard). This obligation, is dependent on that the
Existing Personnel have, or are able to obtain, necessary certificates
and licenses for performing the Service in accordance with the Specifications, and
will be able to conform to the Service Provider’s established recruitment
requirements, for performing the Service.»
Flertallet vil
også peke på at det i anbudsdokumentets kapittel 10 ble stilt følgende
krav:
«The employment
offer shall be equivalent with or better than the employment terms
the Service Provider offers its other employees with similar qualifications
as the Existing Personnel. The employment offer shall as a minimum
be in accordance with applicable mandatory law/or any tariff agreements.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil påpeke at det ikke
ble stilt noe absolutt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse
med siste anbud for helikoptertjenesten på Svalbard, fordi det er
utenfor EØS-området.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, vil påpeke at det er blitt advart
om at denne nasjonale beredskapskrisen kunne oppstå ved et bytte
av operatør. De regionale helseforetakene, Luftambulansetjenesten
HF, Sykehusinnkjøp HF og politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet
har alle vurdert disse advarslene, men har ikke fulgt råd om å sikre
nøkkelpersonell ved et bytte av operatør. Flertallet mener det er kritikkverdig.
Flertallet viser til at anbudsrundene
som Luftambulansetjenesten HF har gjennomført for ambulansefly
og ambulansehelikoptre, medfører operatørbytte på tre av elleve
luftambulansebaser i Sør-Norge og på hele sju av de åtte luftambulansebasene
i Nord-Norge på kun ett år. Dette er de mest omfattende operatørbyttene
siden Statens luftambulanse ble etablert i 1988.
Videre mener flertallet at
høringen og den informasjon som er tilflytt komiteen i dens arbeid,
dessverre gir inntrykk av at prosessen ikke har oppfylt grunnleggende
krav til risikoanalyse med grundig forberedte planer for kompenserende
tiltak om noe skulle svikte under bytte av operatør. Flertallet vil
understreke at dette er helseministerens ansvar som igjen er gitt
til de fire regionale helseforetakene. De regionale helseforetakene
er gitt sørge-for-ansvar for at befolkningen skal være sikret døgnkontinuerlig
stabil tilgang til luftambulansetjenester.
Flertallet viser til høringsnotat
fra Luftambulansetjenesten HF og til spørsmålet om det likevel kunne settes
krav om virksomhetsoverdragelse selv om vilkårene i arbeidsmiljøloven
etter deres vurdering ikke var oppfylt. Flertallet registrerer at
Luftambulansetjenesten HFs bestilte juridiske betenkning fra eksterne advokater
rundt dette spørsmålet er unntatt offentligheten. Flertallet mener at denne
betenkningen må offentliggjøres. Ifølge Luftambulansetjenesten HFs
vurdering kan et krav om at alle piloter skal overføres til ny operatør
på samme betingelser, potensielt være i strid med de grunnleggende
frihetene i EØS-avtalen. Et slikt krav ville ifølge Luftambulansetjenesten
HF virke begrensende for andre europeiske tilbyderes evne til å konkurrere,
da ikke alle tjenester i kontrakten trenger å utføres i Norge, eksempelvis
tungt vedlikehold. Luftambulansetjenesten HF viser også til at anskaffelsesregelverket
krever full konkurranse, og det offentlige er også tjent med at
det skapes mest mulig konkurranse mellom de private aktørene som
konkurrerer om offentlige midler, slik at man får mest mulig igjen
for fellesskapets midler. Luftambulansetjenesten HF viser også til
at betingelsene i luftfarten er endret, og at en potensiell justering
av betingelser ble «ikke vurdert å være urimelig, tatt i betraktning
det offentliges kostnader til tjenesten», og dere at «et absolutt
krav om virksomhetsoverdragelse ville kunne begrense ny operatørs
mulighet til å innrette sin organisering av driften og turnusplanlegging».
Flertallet viser også til
intervju med administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF,
Øyvind Juell, i Altaposten 9. februar 2018 under overskriften «Flyambulansetjenesten:
Ansatte er helgardert». I dette intervjuet uttaler Juell at spørsmålet
om virksomhetsoverdragelse, som kunne sikret kontinuitet og kompetanseoverføring
ved skifte av operatør, er vurdert opp mot blant annet økonomi:
«Luftambulansetjenesten
HF har fått i oppgave å anskaffe ambulanseflytjenester og ambulansehelikoptertjenester
gjennom offentlige anbud med reell konkurranse. Hensikten er å gi
samfunnet og staten godt utbytte av de offentlige pengene felleskapet
bruker på helsetjenester. Prinsippene for offentlige anskaffelser gjennom
anbud med reell konkurranse er forankret i stortinget. Hvert sjette
til tiende år legger vi derfor våre ambulanseflytjenester og våre
ambulansehelikoptertjenester ut på anbud.»
Administrerende
direktør i Luftambulansetjenesten HF viser i Altaposten til at forskjellene
i de to anbudene var ca. 47 mill. kroner per år, og uttaler i tillegg følgende:
«Anbudskonkurranser
bidrar til nytenkning på mange områder, også innen lønns- og arbeidsvilkår
for ansatte. Det finnes mange måter å avstemme forholdet mellom
lønn, pensjon, arbeidsbelastning og turnusplaner på. Å kreve virksomhetsoverdragelse
i våre kontrakter ville fjernet en vesentlig del av tilbydernes
mulighet til å konkurrere på pris og nyskapende løsninger. Uten reell
konkurranse ville luftambulansetjenesten bli uforholdsmessig dyr
for helsevesenet. Samtidig er det bestemmelsene i arbeidsmiljøloven,
og norsk rettspraksis som avgjør om overføringene av oppgavene fra
eksisterende operatør til ny operatør skal foregå ved virksomhetsoverdragelse.
Dersom arbeidstakernes rett til virksomhetsoverdragelse utløses
er selskapene som skal fly for oss bundet av de rettigheter og plikter
som følger av arbeidsmiljølovens kapittel 16: Arbeidstakers rettigheter
ved virksomhetsoverdragelse.»
Og videre:
«Ansatte i dagens
tjeneste som søker og tilbys jobb hos den nye operatøren har sånn
sett helgardert seg. Blir det virksomhetsoverdragelse får de beholde
sin gamle jobb med opprinnelige betingelser. Blir det ikke virksomhetsoverdragelse
har de fortsatt en sikker jobb.»
Flertallet mener at dette
viser at Luftambulansetjenesten HF bevisst har unngått å stille
krav til virksomhetsoverdragelse fordi det ville fjernet tilbydernes
muligheter til å konkurrere på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Administrerende direktør Juells uttalelser i Altaposten er presist
avklarende og avslører at hans oppdrag fra de regionale helseforetakene
var å legge til rette for konkurranse i tjenesten, inkludert konkurranse på
ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Det mener flertallet er kritikkverdig
praksis fra et offentlig helseforetak. Det er pasientene dette går
ut over, siden risikoen for kompetanseflukt blir større.
Flertallet mener det er helt
feil å bruke EØS-avtalen som begrunnelse mot virksomhetsoverdragelse. Flertallet viser
til LOs høringsuttalelse og juridiske vurdering av virksomhetsoverdragelse
(VO) ved anbud i luftambulansen, datert 21. mai 2018:
«Vi har vanskelig
for å se at det kan foreligge andre hensyn som er mer tungtveiende
enn ønsket om å sikre at befolkningens liv og helse ivaretas fullt
ut i perioden frem til, og etter skifte av leverandør. Det kan innvendes at
nasjonalstatene av konkurransemessige hensyn bør være tilbakeholdne
med å stille krav om VO, men anbudsreglene har ikke som formål å
åpne for konkurranse om lønns- og arbeidsvilkår, og som Høyesterett har
fastslått bl.a. i Rt-2010-330 har konkurransehensyn ingen plass
ved vurderingen av om reglene om VO kommer til anvendelse, jf. avsnitt
79 i dommen: 'Leverandørene
er for tilfeller som omfattes av regelverket, henvist til å konkurrere
på andre parameter enn arbeidstakernes rettigheter'. (…) Vi
er heller ikke gjort kjent med at noen har hevdet at krav om VO
i offentlige anskaffelser kan utgjøre et rettslig problem i denne
saken i relasjon til fri bevegelse for tjenester, eller for den
EØS- rettslige etableringsfrihet (…).»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener på denne
bakgrunn at regjeringen må sørge for at det ved skifte av operatør
i luftambulansetjenesten skal kreves virksomhetsoverdragelse av
personell.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjenopprette trygge luftambulansetjenester
ved å kreve virksomhetsoverdragelse for både piloter og annet mannskap,
uansett operatør, fremover.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at regjeringens
aller viktigste jobb er å trygge den norske befolkningen. Til tross
for klare advarsler om risikoen ved å kjøre dette anbudet uten virksomhetsoverdragelse,
og god nok sikring i overgangsfasen, har Solberg-regjeringen valgt
å kjøre gjennom prosessen. Solberg-regjeringen har valgt å ikke
å gripe inn, valgt ikke å stille nødvendige krav og valgt å la et
helseforetak som ikke virker på høyde med sitt oppdrag, få fortsette
uforstyrret.