Spørsmål vedr. Dokument 8:224
S (2017-2018)
Jeg viser til brev
fra Helse- og omsorgskomitéen datert 24. mai 2018, vedrørende behandlingen
av Dokument 8:224 S (2017–2018).
I det følgende besvares
til sammen fem spørsmål fra Helse- og omsorgskomitéen:
-
1. Lars Vorland
er ifølge opplysninger han ga i DN den 18. mai «nesten helt sikker»
på at han ikke snakket med inhabil styreleder om de økonomiske rammene
for luftambulansen. I lys av at begge tilbud havnet 700 mill. kroner
over estimatet på 2,2 mrd. kroner. Er statsråden orientert om når
Vorland ble klar over at styreleder Marianne Telle hadde en betydelig
forretningsavtale med BSAA som ville gi hennes selskap betydelig
økonomisk gevinst dersom BSAA vant anbudskonkurransen? Eventuelt når
fikk statsråden den informasjonen?
Svar:
Det har ikke kommet
fram noen opplysninger som tilsier at Marianne Telle har deltatt
i anskaffelsesprosessen på en slik måte at det har påvirket prosessen,
eller fått informasjon som har gitt henne fordeler i hennes lederstilling.
I likhet med resten av styret i Helse Nord RHF, fikk hun informasjon
etter at anbudet var avgjort.
Det var Luftambulansetjenesten
HF som gjennomførte anbudet, ikke Helse Nord RHF. Marianne Telle hadde
ingen rolle i Luftambulansetjenesten HF.
Styreleder eller
medlemmer i styret i Helse Nord RHF har ikke tatt del i selve anskaffelsesprosessen,
og har ikke fått informasjon underveis om hvordan tilbudene er vurdert.
Styret i Helse Nord
RHF har hatt én rolle i anbudet: Å gi en fullmakt for en økonomisk
ramme til administrerende direktør i Helse Nord RHF. Denne
fullmakten ble gitt i styremøte 27. mai 2017, uten at det ble gitt
opplysninger som gjorde det mulig å identifisere hvem som var innstilt
som valgt leverandør.
Adm.dir Lars Vorland
presiserer at han ikke på noe tidspunkt har formidlet taushetsbelagt
informasjon til sin styreleder Marianne Telle i denne saken. 14. mai
informerte Lars Vorland meg om at han ikke hadde vært informert
av Marianne Telle om hennes forretningsmessige kontakt med firmaet
Babcock før styremøtet i Helse Nord RHF 25. april 2018.
Følgende går fram
av protokoll vedr. Styresak 62-2018 Eventuelt A. Luftambulanse -
beredskap i Finnmark:
Styreleder Marianne Telle gjorde
oppmerksom på at hennes arbeidsgiver Bedriftskompetanse AS har oppdraget
med å bistå i arbeidet med å rekruttere personell til den nye leverandøren
av luftambulansetjenester.
Svar:
I møtet med statssekretæren
i Helse- og omsorgsdepartementet 8. september 2016 ble man enig
om at Norsk flygerforbund skulle utarbeide et notat med sine bekymringer
knyttet til anskaffelsen, og at departementet skulle formidle dette
til Luftambulansetjenesten HF. Departementet oversendte som avtalt
notatet til styreleder for Luftambulansetjenesten 14. september
2016. Etter dette fikk Luftambulansetjenesten HF bl.a. gjennomført
en juridisk vurdering av spørsmålet om virksomhetsoverdragelse.
Jeg vil understreke
at dette var et notat fra Norsk flygerforbund som ble formidlet,
og ikke et notat fra Helse- og omsorgsdepartementet.
Jeg kommer nærmere
tilbake til spørsmålet om virksomhetsoverdragelse under spørsmål
3.
-
3. LAT HF valgte,
til tross for sterke advarsler om den bemanningskrisen tjenesten
nå opplever, å ikke legge inn krav om virksomhetsoverdragelse som kunne
ha forhindret dagens krise. Gjennomførte man en risikoanalyse av
hvilken risiko et operatørbytte ville medføre, og hvordan dette
kunne svekke beredskapen? Viste en eventuell slik analyse at den situasjonen
man nå er i kunne oppstå? Hvilke scenarier lå i en slik analyse?
Hvilke juridiske vurderinger er blitt foretatt, av hvilken grunn,
og hvem har gjennomført dem? Komiteen ber om få disse oversendt,
samt rapporter om gjennomførte risikoanalyser, jf. også at det under
høringen ble bedt om oversendelse av disse.
Svar:
Jeg viser til svar
på spørsmål 10 knyttet til min redegjørelse til Stortinget 15. mai
2018, jf. svarbrev datert i dag.
Jeg vil utdype problemstillingen
knyttet til virksomhetsoverdragelse. Luftambulansetjenesten HF opplyser
at anskaffelsesprosjektet vurderte dette spørsmålet grundig, og
fikk også tilbakemelding fra juridisk ekspertise, om at det ikke
var anbefalt å konkludere i forhold til om det ville være en virksomhetsoverdragelse
i forkant av anskaffelsen. Disse vurderingene ble gjort allerede
i helikopteranskaffelsen og ble således videreført til ambulanseflyanskaffelsen.
Det fremgår av konkurransegrunnlaget som ble publisert i forbindelse
med flyanskaffelsen at det ikke er et absolutt krav om virksomhetsoverdragelse,
men at det er et forhold som må vurderes av leverandør. Dette fremgår
av konkurransegrunnlagets punkt 3.5, som lyder:
«Overføringene av oppgavene fra
eksisterende operatør til ny operatør vil kunne utgjøre en virksomhetsoverdragelse
i henhold til arbeidsmiljøloven, og vil kunne medføre at leverandøren
ved kontraktstildelingen blir bundet av de rettigheter og plikter
som følger av arbeidsmiljølovens kapittel 16. Arbeidstakers rettigheter
ved virksomhetsoverdragelse. I så fall vil leverandøren være ansvarlig
for etterlevelse av disse reglene».
Som følge av den
situasjonen man har stått i siden april i år, er disse vurderingene
kvalitetssikret ytterligere av advokatfirmaet Wikborg Rein på vegne
av Luftambulansetjenesten HF. I følge Luftambulansetjenesten HF
vurderes her muligheten for å stille krav om virksomhetsoverdragelse,
og konklusjonen er etter deres vurdering at det ville innebåret
en ikke ubetydelig risiko for rettslig utfordring dersom det var
stilt krav om virksomhetsoverdragelse.
Luftambulansetjenesten
HF mener det etter dette er klart at et absolutt krav om virksomhetsoverdragelse ikke
ville vært forsvarlig å innta i anskaffelsen.
Svar:
Helse Nord RHF og
Luftambulansetjenesten HF har iverksatt en rekke tiltak for å kunne
møte en krevende beredskapssituasjon. Jeg vil imidlertid understreke
at ambulanseflyene den siste tiden stort sett har vært i beredskap
som normalt.
Det mottas daglige
rapporteringer fra Flykoordineringssentralen og sykehusenhetene,
spesielt i Helse Nord, men også i resten av Norge.
Så langt har den
aktuelle situasjonen ikke hatt direkte negative konsekvenser for
liv eller helse, selv om noen pasienter kan ha ventet lengre på
fly enn normalt eller måttet benytte alternativ transport.
Når det gjelder
kostnader knyttet til iverksatte tiltak, vises til svar på spørsmål
5 knyttet til min redegjørelse til Stortinget 15. mai 2018, jf.
svarbrev datert i dag.
Varigheten av den
ekstraordinære beredskapssituasjonen vil blant annet avhenge av
de videre forhandlingene mellom partene i arbeidslivet (NHO Luftfart
og Flygerforeningen), og den betydningen dette har på antall piloter
som blir med over til ny arbeidsgiver. Tiltaksplanen som Helse Nord
RHF og Luftambulansetjenesten HF har utarbeidet kan eskaleres ved
behov og suppleres med nye tiltak. Det vises til svar på spørsmål
9 knyttet til min redegjørelse til Stortinget 15. mai 2018, jf. svarbrev
datert i dag.
Svar:
Her viser jeg til
svar på spørsmål 5 knyttet til min redegjørelse til Stortinget 15. mai
2018, jf. svarbrev datert i dag.