Forsvarsdepartementets uttalelse
til Dokument 8:164S (2017–2018)
Innledning
Jeg viser til anmodning
fra utenriks- og forsvarskomiteen av 21. mars 2018 om Forsvarsdepartementets uttalelse
til Dokument 8:164S (2017–2018) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Trygve Slagsvold Vedum, Knut Arild Hareide, Steinar Ness, Hans Fredrik
Grøvan og Per Olaf Lundteigen. Representantene fremmer forslag om
at Stortinget ber regjeringen legge frem utdanningsreformen i Forsvaret
som en egen sak til behandling i Stortinget.
Bakgrunn
Reform av Forsvarets
utdanningssystem er et sentralt element i langtidsplanen for forsvarssektoren
som Stortinget ga sin tilslutning til ved behandlingen av Innst.
S 62 (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016). Hensikten med å reformere
Forsvarets utdanningssystem er å ivareta egenarten til den militære
profesjonsutdanningen, skape forutsetninger for god kvalitet i utdanningen
og samtidig redusere kostnader.
Reformen tar utgangspunkt
i at utdanningssystemet må tilpasses de personellkategoriene Forsvaret har
i dag. Mer enn to år har gått siden Forsvaret innførte to komplementære
karriereveier – en for offiseren og en for spesialisten. Det er
viktig at utdanningssystemet endres for å ivareta kompetansebehovet
til begge kategorier. Innføringen av et spesialistkorps innebærer endringer
for offiseren og den rollen hun eller han skal ha i profesjonsfellesskapet.
Dagens offisersutdanning kan derfor ikke være malen for fremtidens
utdanning av offiserer. En annen viktig driver for reformen har
vært strukturreformen i universitets- og høyskolesektoren (Meld.
St. 18 (2014–2015)). Regjeringen mener Forsvaret ikke kan stå uberørt
av en slik reform. Jeg vil også minne om at flere av tiltakene i
reformen også ble anbefalt i forsvarssjefens fagmilitære råd fra
2015. Dette gjelder tiltak som redusert utdanningslengde, endret
avlønning under utdanning og endring av hovedmålgruppen for krigsskolen
fra mer erfarent personell til personell fra førstegangstjeneste
eller fullført videregående skole.
For at Forsvaret
skal være det sikkerhetspolitiske instrumentet som forventes, må
det skapes en bedre balanse mellom oppgaver, struktur og økonomi.
Langtidsplanen, inkludert landmaktproposisjonen, baserer seg derfor
på en nøye avstemt balanse mellom disse elementene. Forskyves balansen
mellom oppgaver, økonomi og struktur, svekkes muligheten til å etablere
en bærekraftig forsvarsstruktur, og dermed muligheten til effektiv
bruk av fellesskapets ressurser for å bedre den operative evnen.
Omleggingen av Forsvarets utdanningssystem og årsverksreduksjoner
knyttet til dette, er totalt sett planlagt å gi reduserte utgifter
på om lag 560 mill. kroner 2017-kroner årlig. Disse midlene skal
bidra til å styrke den operative evnen, i tråd med forutsetningene
i langtidsplanen. Reformen er således en viktig del av helheten
i langtidsplanen, og de vedtak Stortinget har gjort i forbindelse
med behandlingen av denne. Dersom utdanningsreformen skulle bli
utsatt eller reversert, vil konsekvensen være at vi ikke lenger
har en langtidsplan i balanse. Dette vil kunne gå ut over målsetningen
om å øke Forsvarets reelle operative evne på kort og lang sikt,
og gi svekket evne til å styrke den tilgjengelighet, utholdenhet
og beredskap som skal til for å få et relevant og bærekraftig forsvar.
Utdanningsreformens rasjonale
Behovet for en utdanningsreform
var åpenbar. Forsvarets utdanningssystem fremsto før reformen som fragmentert,
kostbart, med komplekse styringslinjer og ofte små og sårbare fagmiljøer.
Det besto av seks akkrediterte høyskoler, seks leverandører av grunnleggende befalsutdanning,
og om lag ti våpenskoler for fag- og funksjonsrettet utdanning,
spredt på 16 geografiske lokasjoner. Et fagområde i Forsvaret har
gjerne vært ivaretatt av en til to fagpersoner, mens det ved sivile
utdanningsinstitusjoner ofte er ti personer eller mer per fagområde.
I 2015 ble det brukt
omlag 2,5 mrd. kroner på utdanning og opplæring i Forsvaret. 1,1
milliarder kroner gikk til nivådannende utdanning (den generelle
og grunnleggende militære utdanningen ved befalsskoler, krigsskoler
og høyskoler), og 1,4 mrd. kroner til fag- og funksjonsrettet utdanning.
Kostnaden har vært mellom 800 000 kroner og 1,2 mill. kroner per
student per år ved høyskolene. Forholdstallet mellom faglig ansatte
og studenter har generelt vært lavt ved Forsvarets høyskoler. Snittet
for krigsskolene var under tre studenter per faglig ansatt. I underkant
av 700 studenter har vært fulgt opp av om lag 300 faglig ansatte.
Ved Politihøgskolen er det til sammenligning om lag 12 studenter
per faglig ansatt. Utdanningene har vært levert på en ressurskrevende
måte, og kvalitet har i liten grad vært målt og dokumentert.
Utdanningsreformen
er en kvalitets- og strukturreform. Forsvaret skal ha et utdanningssystem
som leverer relevant, behovsprøvd, kostnadseffektiv og god militær utdanning.
Gjennom reformen skal det legges til rette for mer robuste fagmiljøer
og styrking av den forskningsbaserte utdanningen. Reformen legger
til grunn at Forsvarets utdanningssystem skal fungere som ett helhetlig
system – på tvers av forsvarsgrener, på tvers av skoler og institusjoner
og på tvers av skillene mellom fagutdanning og befals- og offisersutdanning.
Det skal gis mer felles, mer modulbasert og mer behovsprøvd utdanning
tilpasset de personellkategoriene som er i Forsvaret. Det er også
lagt opp til endringer knyttet til styring, ledelse og organisering
av utdanningssystemet. Dette var viktige forutsetninger for effektivisering
av utdanningssystemet, både kvalitativt og kostnadsmessig.
Under utredningen
av utdanningsreformen ble det avdekket at det manglet relevant styringsinformasjon for
Forsvarets utdanningssystem. Et viktig oppdrag som er gitt Forsvaret
er å etablere relevant styringsinformasjon. Dette innebærer å enes
om felles begrepsapparat, felles nøkkeltall, god datakvalitet og
enhetlig rapportering slik at Forsvaret kan svare på i hvilken grad
utdanningssystemet leverer relevant, behovsprøvd, kostnadseffektiv,
fleksibel og god utdanning. Forsvarssjefen uttaler i gjennomføringsplanen
for utdanningsreformen at det er knyttet risiko til utdanningskvalitet.
Tiltaket som skisseres er å etablere måleparametere for utdanningskvalitet,
noe som vil være avgjørende for å si om kvaliteten er god eller
ikke.
Det har vært et
vesentlig poeng for regjeringen å ta noen prinsipielle beslutninger
før militærordningen har satt seg for å gi ytterligere retning til
implementeringen av et tilpasset utdanningssystem. Særlig har det
vært viktig å gi en tydeligere retning for fremtidens offisersutdanning
ettersom denne rollen endres. Regjeringen mener det er avgjørende
at Forsvaret så raskt som mulig utdanner fremtidens offiserer. Videre
at det ikke etableres nye utdanninger innenfor et fragmentert utdanningssystem
med komplekse styringslinjer og små fagmiljøer. Forsvaret er nå
godt i gang med dette arbeidet.
Implementering av utdanningsreformen
Forsvarssjefen leverte
sin gjennomføringsplan for utdanningsreformen til Forsvarsdepartementet
i november 2017, og reformen er nå under implementering i Forsvaret.
Forsvaret rapporterer om at implementeringen så langt går iht. plan.
Sammenslåingen av
høyskoler og befalsskoler ble iverksatt med virkning fra 1. august
2017. Omstillingsprosessen i kjølvannet av de organisatoriske endringene
er i full gang. En ny forskrift om å gi lov om universiteter og
høyskoler av 1. april 2005 nr. 15 delvis anvendelse for Forsvarets
høgskole (forskriften) trådte i kraft 1. januar 2018 som et ledd
i ytterligere harmonisering med det sivile universitets- og høyskolesystemet. Videre
er et eget styre for Forsvarets høgskole under etablering. Styret
skal være underlagt forsvarssjefen og blant annet være ansvarlig
for den faglige kvaliteten i utdanningen. Sjefene for Hæren, Sjøforsvaret
og Luftforsvaret skal være representert i styret. Dette skal bidra
til at de militære kompetansebehovene møtes. Tilnærmingen legger
til rette for at kvaliteten i utdanningen også i fremtiden skal
dekke Forsvarets behov. Fremtidens offiserer vil fortsatt utdannes
ved de tre krigsskolene. Den treårige bachelorutdanningen får endret
innhold og mer felles utdanning for å utvikle felles militær kjernekompetanse
og profesjonsidentitet tidlig i karrieren. Det første kullet av
nye offiserer starter opp høsten 2018 og søknadsfristen går ut 15.
april.
I representantforslaget
henvises det til Norges offisersforbunds bekymring for at offiserer
uten erfaring, sammen med befal med vesentlig kortere utdanning, skal
settes til å lede vernepliktige inne til førstegangstjeneste. Forsvarssjefen
har i sin gjennomføringsplan for utdanningsreformen lagt til grunn
en endret innretning på befalsutdanningen. Forsvarssjefen ønsker
å videreutvikle lederutdanningen gjennom en felles befalsutdanning
med redusert utdanningslengde. Rekruttering til befalsutdanning
skal skje blant soldater som allerede har gjennomført førstegangstjenesten
og som har tjenesteerfaring fra Forsvaret. Dette innebærer i praksis
en endring av målgruppen for befalsutdanning til mer erfarent personell.
Dette medfører igjen at det ikke er behov for en like omfattende
utdanning fordi personellet allerede er trent og øvd. Den fremtidige
befalsutdanningen vil omfatte militære fellesfag og være felles
for Forsvaret. Spesialistbefalet skal i tillegg gjennomgå behovsprøvd opplæring
gjennom fag- og funksjonsrettede kurs og utdanning.
I langtidsplanen
er det lagt til grunn at behovet for befalsutdanning dekkes av befalsskolene
i Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret, med et langsiktig mål om
én felles leverandør av de militære fellesfagene. Samtidig fremgår
det at antall skoler som leverer grunnleggende befalsutdanning skal
reduseres fra seks til tre. Forsvarsdepartementet støtter forsvarssjefens
ønske om å samle dagens befalsutdanning, som er lokalisert på Rena/Sessvollmoen,
Værnes/Kjevik og Madla, til Sessvollmoen.
Avslutning
Langtidsplanen for
forsvarssektoren baserer seg på en nøye avstemt balanse mellom oppgaver,
struktur og økonomi. Den forutsetter bevilgningsøkninger, men også
modernisering og reform. Realiseringen av langtidsplanen avhenger
av utdanningsreformen. Dette fordi den både skaper bedre forutsetninger
for at Forsvaret har riktig kompetanse til rett tid, og fordi den
skal frigjøre ressurser som vil benyttes til å nå langtidsplanens målsettinger.
Det anbefales ikke at utdanningsreformen i Forsvaret legges frem
som en egen sak til behandling i Stortinget da utdanningsreformen
inngår som en helhet i langtidsplanen for forsvarssektoren som Stortinget
har gitt sin tilslutning til. Det er ikke mulig å skille ut utdanningsreformen
fra helheten uten at det skaper betydelige konsekvenser for balansen
mellom oppgaver, økonomi og struktur.
Jeg har tillit til at forsvarssjefen
implementerer utdanningsreformen i Forsvaret på en hensiktsmessig måte
og i henhold til gjeldende regelverk. Fremdriften i dette arbeidet
er så langt god. Jeg er derfor opptatt av at vi opprettholder våre
klare målsettinger og fokuserer på videre fremdrift i og gjennomføring
av omstillingen.