Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, Jette F. Christensen, lederen Anniken
Huitfeldt, Martin Kolberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek
Elvenes, Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, viser til Representantforslag
164 S (2017–2018) fra representantene Trygve Slagsvold Vedum, Knut
Arild Hareide, Steinar Ness, Hans Fredrik Grøvan og Per Olaf Lundteigen,
der det bes om at regjeringen legger frem utdanningsreformen i Forsvaret
som en egen sak til behandling i Stortinget.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
mener å ha mottatt en rekke bekymringsmeldinger fra personell i Forsvaret
om konsekvensene for utdanningskvaliteten i Forsvaret. Bekymringene
skal være fremmet fra ulike hold, blant annet Norges Offisersforbund.
Komiteen viser til statsrådens
brev til utenriks- og forsvarskomiteen datert 12. april 2018, der
det presiseres at reformen av Forsvarets utdanningssystem tar utgangspunkt
i de omfattende endringene som er gjennomført i Forsvarets personellsystem
de seneste årene. Statsråden minner i nevnte brev om at reformen
av utdanningssystemet gjennomføres for å ivareta kompetansebehovet
til begge personellkategoriene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at reform
av Forsvarets utdanningssystem er et sentralt element i langtidsplanen
for forsvarssektoren som Stortinget gav sin tilslutning til ved
behandlingen av Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016). Hensikten
med å reformere Forsvarets utdanningssystem er å tilpasse utdanningen
til personellkategoriene som finnes i Forsvaret i dag, på en måte
som ivaretar egenarten til den militære profesjonsutdanningen, skaper
forutsetninger for god kvalitet i utdanningen og samtidig reduserer
kostnader.
Disse medlemmer er innforstått
med at utdanningsreformen slik er ment å bidra til å styrke den
operative evnen i Forsvaret, i tråd med forutsetningene for langtidsplanen.
Det vil, etter disse medlemmers syn,
være uheldig dersom vesentlige endringer eller forsinkelser av utdanningsreformen
medfører at den øvrige gjennomføringen av langtidsplanen kommer
i ubalanse. Dette vil kunne gå ut over målsettingen om å øke Forsvarets
reelle operative evne på kort og lang sikt og gi svekket evne til
å styrke den tilgjengelighet, utholdenhet og beredskap som skal
til for å få et relevant og bærekraftig forsvar.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil gjenta sin støtte til at det av flere
årsaker er behov for å reformere Forsvarets utdanningssystem.
Disse medlemmer viser til stortingsflertallets merknader
om utdanningsreformen i behandlingen av langtidsplanproposisjonen
høsten 2016 gjennom Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016):
«3.11 Om utdanningsreformen
Komiteen viser til
proposisjonens omtale av Forsvarets utdanningssystem i dag: som
fragmentert, kostbart, med komplekse styringslinjer og ofte preget
av små og sårbare fagmiljøer. I tillegg må utdanningssystemet tilpasses
den nye militærordningen med to komplementære karrieresystemer,
én karrierevei for offiserer (OF) og én karrierevei for befal, grenaderer
og konstabler (OR/spesialister). Komiteen slutter seg på denne bakgrunn
til at det er behov for å reformere forsvarssektorens utdanningssystem.
Komiteen slutter
seg videre til målene for utdanningsreformen – å bedre forutsetningene
for kvalitet i utdanningen, og samtidig frigjøre ressurser ved å
prioritere militær kjernekompetanse og tilrettelegge for mer felles
utdanning, mer behovsprøvd og fleksibel utdanning, mer sivilt samarbeid,
mer samling av funksjoner, mer robuste fagmiljøer, mer åpenhet og
mer harmonisering med sivil sektor. Komiteen vil særlig fremheve utdanningssystemets
rolle i å bygge felles kultur og profesjonsidentitet på tvers av
forsvarsgrenene. Samtidig er et nært samarbeid mellom det operative
leddet og utdanningsinstitusjonene en forutsetning for kvalitet, relevans
og en utdanning som dekker de taktiske behov. Komiteen legger til
grunn at Forsvarets utdanning må understøtte egenarten i den militære
profesjon, og at studiene som tilbys må være relevante, behovsprøvde, fleksible
og kostnadseffektive.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til den planlagte organisatoriske sammenslåingen av dagens høgskoler og
befalsskoler i forsvarssektoren til én felles høgskole, med ansvar
for nivådannende utdanning for offiserer og spesialister, og vil
understreke behovet for å unngå at en organisatorisk sammenslåing
medfører et nytt lag av komplekse styringslinjer og unødig byråkratisering. Videre
legger flertallet til grunn at den nye høgskolemodellen ikke vanskeliggjør
det viktige samarbeidet om fellesutdanning mellom sivile og militære
tjenester, inkludert skjermingsbehov og ivaretakelse av sikkerhetslovens
bestemmelser.
Flertallet viser
videre til at ressursfrigjøringspotensialet gjennom de foreslåtte
endringene i Forsvarets utdanningssystem i langtidsplanperioden
er beregnet til om lag 530 mill. kroner, tilsvarende en femtedel
av dagens totale kostnader. Samtidig merker flertallet seg at forsvarssjefen
i sine kommentarer til langtidsproposisjonen er bekymret for at
innsparingspotensialet innen utdanning er vel optimistisk. Flertallet
forutsetter at utdanningsreformens vektlegging av innsparing, effektivisering
og rasjonalisering ikke skal gå på bekostning av utdanningskvaliteten.»
Disse medlemmer konstaterer
at forsvarsministerens uttalelse om utdanningsreformen i brev av 12. april
overhodet ikke berører de føringer, forutsetninger og forbehold
stortingsflertallet knesatte for gjennomføring av utdanningsreformen. Disse medlemmer vil
derfor slutte seg til forslaget om at regjeringen i egnet form fremmer
en sak for Stortinget om utdanningsreformen i forsvarssektoren.
Samtidig er det etter disse
medlemmers oppfatning per i dag ikke grunnlag for at Stortinget
skal be om en umiddelbar stans i alle endrings- og reformprosesser
i Forsvarets utdanningssystem.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at ny militærordning i seg sjølv ikkje betyr at kravet til kompetanse
i organisasjonen i sin heilskap blir mindre, snarare tvert imot. Desse medlemene viser
til at Stortinget har eit ansvar for å vurdere om endringane som
skal skje med utdanninga i Forsvaret, er i tråd med målsetjingane
for sektoren. Dette gjer at det bør leggjast fram ei sak for Stortinget
om endringane regjeringa vil innføre. Det gir også Stortinget ei
mogelegheit til eventuelt å gjere naudsynte justeringar for å sikre
at stortingsfleirtalet sin føresetnad om at utdanningsreforma «ikke
skal gå på bekostning av utdanningskvaliteten», vert oppfyllt.
På dette
grunnlag fremjar fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem utdanningsreformen i Forsvaret som en
egen sak til behandling i Stortinget.»
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at ei sak om
utdanningsreforma i Forsvaret bør innehalde følgjande moment:
-
Ei konkret omtale
av alle dei ulike utdanningsnivåa og linjene med tanke på omfang
og lengde, og kort om fagleg innhald. På kvar av krigsskulane må
dette gjelde konkret for kvar linje.
-
Kva som er den planlagde
rekrutteringskjelda til alle dei ulike nivåa. I kva grad meiner
regjeringa at rekrutteringsgrunnlaget er tilstrekkeleg til å sikre god
rekruttering?
-
Kor mange elevar
ser regjeringa føre seg på kvar av dei ulike linjene, og i kor stor
grad vurderer regjeringa dette som tilstrekkeleg for å sikre behovet?
-
Ei klargjering av
kva fagutdanning som tidlegare var gitt på befals- og krigsskulane,
som driftseiningane i framtida sjølve må ivareta, og korleis dette
skal verte finansiert.
-
Ei vurdering av dei
ulike nivåa sin samanheng med prinsippskissa for utdanning i Forsvaret,
jf. Prop. 111 LS (2014–2015).
-
Ei vurdering av kvaliteten
samanlikna med gamal ordning, både samla og kvar linje for seg.
-
Ei vurdering av om
dei tilbydde utdanningane er tilstrekkelege til å dekkje behovet
for kompetanse på alle nivå i Forsvaret.
-
Ei vurdering av i
kva grad og korleis reduksjonen i talet på tilsette, særleg på krigsskulane,
vil påverke kvaliteten i undervisninga.
-
Ei vurdering av i
kva grad fjerning av løn for kadettar vil gi eit redusert erfaringsnivå
blant elevane på krigsskulane og kva dette vil ha å seie for kvaliteten i
sjølve undervisningssituasjonen og vidare for det faglege nivået
til kadettane når dei kjem ut i si første tenestestilling.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det
ikkje er rett at forsvarssjefen i sitt fagmilitære råd (FMR) tilrådde fleire
av tiltaka som no ligg an til å verte gjennomførte. Derimot vurderte
arbeidsgruppene som jobba med dette, nokre slike tiltak. Forsvarssjefen
sin konklusjon og tilråding var at utdanningsreforma ikkje burde
gjennomførast no. Desse
medlemene viser til at forsvarssjefen i kommentaren sin til
langtidsplanen mellom anna slo fast at:
«[…] min anbefaling
var å vente med strukturelle endringer inntil Forsvaret har implementert
ny militær ordning og erfaringer med denne var kartlagt. Regjeringen
anbefaler imidlertid en omfattende omlegging av utdanningssystemet
uten at erfaringer av ny militær ordning foreligger og tilsynelatende
uten at konsekvensen av løsningen er grundig vurdert. Jeg er bekymret
for at manglende konsekvensvurderinger kan bidra til et vel optimistisk
innsparingspotensial innen utdanning.»
Desse
medlemene har forstått at målet med utdanningsreforma er å
spare pengar, men vil peike på at ei svekking av utdanninga i Forsvaret
i seg sjølv kan påføre Forsvaret utgifter i framtida, som til dømes
ulukker.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre ikke utgjorde en del av det
flertallet som bestående av Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet vedtok
langtidsplanen for Forsvaret.
Videre viser dette medlem til
partiets merknader i Innst. 62 S (2016–2017) vedrørende utdanningsreformen,
der partiet sammen med Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mente
at omlegging av utdanningssystemet i Forsvaret burde utsettes til
det er høstet flere erfaringer med omleggingen av ny militær ordning,
og at regjeringen presenterer utdanningsreformen som en egen sak
for Stortinget.
Dette medlem fikk ikke flertall
for ønsket om at utdanningsreformen skulle komme som en egen sak
til Stortinget, og langtidsplanen for Forsvaret ble heller ikke
vedtatt av flertallet med dette som en forutsetning.
Dette medlem erkjenner at flertallet
ikke delte Venstres premiss om at utdanningsreformen skulle legges
fram som egen sak for Stortinget, og at dette ikke var en forutsetning
i den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret.
Dette medlem forholder seg
til flertallets vedtak og helheten i langtidsplanen som vedtatt
uten Venstres støtte i 2016.