Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag
177 S (2017–2018) fra stortingsrepresentantene Ivar Odnes, Siv Mossleth
og Marit Knutsdatter Strand om behovsvurdering og utforming
av helseattest for bilførere over 75 år samt statsrådens svarbrev
som følger saken. Komiteen viser
til at intensjonen med forslaget er en vurdering av behovet for
obligatorisk helseattest i forbindelse med førerkort for personer
75 år og eldre. Forslagsstillerne fremhever at flere andre sammenliknbare
land ikke har slike regler for helsetesting av eldre bilførere.
Komiteen vil vise til at aldersgrensen
for helsetesting av bilførere i Norge ble hevet i 2013 fra 70 til
75 år med særlig begrunnelse i at helsen blant eldre er bedre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre vil videre vise til at en viktig begrunnelse for
regler om helseattest er hensynet til trafikksikkerhet og at de
fleste europeiske land har en ordning liknende den norske. Flertallet viser
til svarbrevet, der det fremkommer at statsråden er opptatt av å
gjøre det enklere for både dem som har førerkort, og myndighetene,
samtidig som trafikksikkerheten ivaretas. Flertallet vil fremheve at
her er det et ansvar for både vei- og helsemyndighetene, og at statsråden
har tatt et initiativ overfor helsemyndighetene for å få en felles
vurdering av mulige forenklinger i dagens system. Flertallet viser til at statsråden
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når saken er vurdert.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre, mener det er grunn til å forenkle førerkortregelverket
for eldre over 75 år, og viser til at eldre mennesker får stadig
bedre helse. Dette
flertallet mener at en fornuftig forenkling kan være å fjerne
dagens kognitive test og for eksempel erstatte dette med en ordinær
helsetest. Dette vil være en forenkling og forbedring som både vil
komme dem som har førerkort, og myndighetene til gode, og som ikke
vil ha konsekvenser for trafikksikkerheten. Dette flertallet mener det
er viktig å unngå overreguleringer av samfunnsområder, og det ansees
lite hensiktsmessig at Norge skal ha et vanskeligere regelverk for
førerkort for eldre enn våre naboland.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er grunn til
å endre regelverket for fornyelse av førerkort for personer over
75 år, og har i den forbindelse fått Stortingets utredningsseksjon
til å gå gjennom dagens norske regelverk og sammenlikne regelverket
for førerkort for eldre bilførere i Norge med regelverket i Sverige,
Danmark og Tyskland.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at dagens system for førerkortfornyelse for personer over 75 år
skaper stor irritasjon for mange eldre bilførere, og at det i tillegg
brukes mye ressurser hos landets fastleger til arbeid med helseattester
til bilførere over 75 år.
Disse medlemmer viser til at
Statens vegvesen i 2010 utarbeidet rapporten «Høyrisikogrupper i
vegtrafikken», der det blant annet heter:
«Om man peker ut
eldre personer som et sikkerhetsproblem (risikable bilførere) og
ut fra deres kronologiske alder kategoriserer disse som en homogen gruppe,
ser man bort fra viktige forskjeller mellom individer og grupper
av individer som er basert på andre faktorer. Eksempler på slike
forhold er helseaspekter, kjønn, etnisk bakgrunn, boforhold og økonomiske
forutsetninger. Dette er forhold som virker inn på individers reisevaner
og deres tilgang til trafikksikre kjøretøy og sikkerhetsutrustning
i kjøretøyene. Det er ikke noe i resultatene fra prosjektet som
taler for en generell begrensning av bilkjøring og førerkortinnehav
for en viss aldersgruppe eldre personer.»
Disse medlemmer viser videre
til at i Sverige er gyldighetstiden for førerkort 10 år. Det er
ingen øvre aldersgrense. Ved fornyelse av førerkortet skal det vedlegges
en egenerklæring om førerkortinnehaverens helbred. I Danmark er
gyldighetstiden for førerkort 15 år, og den gjelder uansett alder.
Førerkortinnehaverens helse kan begrunne kortere gyldighetstid.
Tyskland har ikke særregler for eldre, verken for å få førerkort
eller for å fornye det. Et førerkort må her fornyes hvert 15. år. Disse medlemmer har
registrert at Danmark har hatt et system for fornyelse av førerkort
for eldre noenlunde likt det norske systemet, men har gått bort
fra dette, og at Sverige aldri har hatt et slikt system.
Disse medlemmer mener det er
grunn til å stille spørsmål om hvorfor vi har dagens tungvinte system
i Norge, når ikke våre naboland har det, land som endog er medlemmer
av EU. EUs tredje førerkortdirektiv 2006/126 er gjennomført i norsk
vegtrafikklov. Direktivet har ingen særlige krav om førerkortets
gyldighet for eldre, men gir en adgang til å begrense den alminnelige
gyldighetstiden for førerkort etter fylte 50 år. Dagens system for
fornyelse av førerkort for personer over 75 år er altså ikke noe
EU-/EØS-krav.
Etter disse medlemmers syn
er det ikke faglig grunnlag for dagens ordning for førerkortfornyelse
for eldre i Norge, og det er altså heller ikke noe som er påkrevet
gjennom EU-/EØS-samarbeidet. Disse medlemmer deler synspunktene
til forslagsstillerne bak representantforslaget, men mener det fremsatte
representantforslaget ikke går langt nok. Disse medlemmer mener det nå
er tid for handling, og at en bør finne et enklere og mer hensiktsmessig
system for fornyelse av førerkort for personer over 75 år, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag om endringer i regelverket
for fornyelse av førerkort, slik at bilførere over 75 år ikke trenger
å fremvise helseattest, og slik at førerkort er gyldig i 10 eller
15 år uavhengig av alder.»
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at Pensjonistforbundet og andre relevante
organisasjoner som representerer personer over 75 år, blir trukket
med i arbeidet med å utvikle nytt regelverk for førerkortfornyelse
for denne aldersgruppen.
Disse medlemmer vil understreke
at bilførere som ikke er skikket til å kjøre bil, ikke skal ha gyldig
førerkort, uavhengig av system for førerkortfornyelse. Det må fortsatt
være slik at leger og politi kan frata bilførere førerkort, men
dette må gjelde uansett om bilføreren er 20, 50 eller 80 år. Det
burde være mulig å tenke motsatt av dagens system, der en etter
75 år må bevise at en er skikket til å kjøre bil, for eksempel ved
å innføre et system der en har førerkort til en ikke lenger er skikket
til å kjøre bil, og at en da «mister» det. Disse medlemmer mener også
at det med dagens teknologiske og digitale løsninger burde være
mulig å fornye førerkort uten fysisk oppmøte på en av Statens vegvesens
trafikkstasjoner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at mange eldre uttrykker
stor frustrasjon over kravet om helseattest for å beholde førerkortet
når føreren er over 75 år. Dette medlem er enig i store
deler av problembeskrivelsen til forslagsstillerne og mener det
er behov for å gjøre endringer i dagens ordning. Dette medlem har merket seg
at særlig elementer i de anbefalte kognitive testene hos Helsedirektoratet
er spesielt detaljerte og virker særlig urelatert til generell kjøreevne.
For eksempel har dette medlem merket
seg at ett av spørsmålene i testen går ut på å kunne ramse opp deler
av den lille multiplikasjonstabellen baklengs, noe som virker unødvendig som
en del av en generell test på ens evne til å kjøre bil. Dette medlem understreker
imidlertid at vurderingen av om en helseattest er nødvendig og hvordan
den skal utformes, må skje basert på faglige premisser. Dette medlem mener
derfor det er fornuftig å utrede spørsmålet grundig før et krav
om helseattest eventuelt fjernes. Dette medlem merker seg at
Trygg Trafikk advarer mot å fjerne dette kravet av trafikksikkerhetshensyn. Dette medlem understreker
at når beslutninger med betydning for trafikksikkerhet skal tas,
er det særlig viktig å legge gode faglige utredninger til grunn.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede behovet for helseattest for førere over 75
år. Utredningen skal vurdere om det er behov for en egen test for
eldre over 75 år, og særlig se på erfaringer fra våre naboland,
som ikke har slike tester. Utredningen skal også se på muligheten
for å ha en vurdering som er mindre basert på standardiserte prøver
og i større grad en individuell vurdering. Utredningen skal også
vurdere om det finnes andre instanser enn fastlegene til å gjøre
en slik test, for eksempel trafikkskolene.»