Svar på spørsmål i forbindelse
med Stortingets
behandling av Prop. 61 L (2017–2018)
Jeg viser til henvendelse
14. mai hvor Arbeiderpartiets stortingsgruppe, Arbeids- og sosialfraksjonen,
har enkelte spørsmål vedrørende Prop. 61 L (2017–2018) og hvor det
bes ber om departementets bistand.
Flere null-pensjonister i de offentlige
tjenestepensjonsordningene med nye regler:
Dere viser til at
de ansattes organisasjoner og pensjonistorganisasjonene, men også
andre, har påpekt at forslaget til nye regler for levealdersjustering
og samordning vil kunne gi flere tilfeller der personer med opptjening
i en offentlig tjenestepensjonsordning ikke får utbetalt tjenestepensjon
etter samordning, såkalte null-pensjonister.
Med det forslaget
som ble sendt på høring ville antallet null-pensjonister økt sammenlignet
med dagens regler. Dette skyldes ikke primært levealdersjusteringen eller
begrensingen i brutto tjenestepensjon. Grunnen til at forslaget
som ble sendt på høring ville innebære et økt omfang av null-pensjonister
er omleggingen av alderspensjonen fra folketrygden, som innebærer
økt kompensasjonsgrad for lave inntekter, kombinert med at det ikke
videreføres noen deltidsfordel i nye samordningsregler.
I januar og februar
var det forhandlinger mellom partene i offentlig sektor om pensjonssystemet
for offentlig ansatte. 3. mars ble det oppnådd enighet om en ny
tjenestepensjonsordning for offentlig ansatte. Nye samordningsregler
var også en del av forhandlingene, og avtalen inneholder også enkelte
justeringer i regelverket for årskullene 1954–1962. Gjennom forhandlingene
ble det enighet om en justering i reglene som sikrer at alle med
opptjening vil få utbetalt tjenestepensjon. Dette skjer ved at det
foreslåtte samordningsfrie kronebeløpet på 2,5 G gjøres om til et
netto tillegg etter samordning. Dette sikrer at det ikke blir noen
null-pensjonister med nye samordningsregler.
Kostnadene ved å legge høringsinstansenes
forslag til grunn:
Dere spør om kostnadene
ved å legge enkelte av høringsinstansenes forslag til grunn når
det gjelder levealdersjustering av bruttopensjonen og levealdersjustering
av samordningsfradraget.
-
Kostnadene ved å
innføre et justeringstall der delingstallet divideres med 14,20
i stedet for 13,42:
Det følger av avtalen
som regjeringen Stoltenberg II inngikk med partene i 2009 at offentlig
tjenestepensjon skal levealdersjusteres på samme måte som folketrygden.
For årskull født fra og med 1954 blir folketrygden, helt eller delvis,
levealdersjustert med delingstall. For at levealdersjusteringen
av bruttopensjonen skal ha samme effekt som levealdersjusteringen
av folketrygden innebærer dette at justeringstallet beregnes ved
at delingstallet divideres med 13,42. Å beregne justeringstallet
ved at delingstallet divideres med 14,20 innebærer i praksis at
den gradvise skjermingen for effekten av levealdersjusteringen som
ligger i forholdstallene videreføres for offentlig ansatte, også
for den delen av pensjonen som skal samordnes med ny alderspensjon
fra folketrygden. Dette ville gitt offentlig ansatte en svakere
levealdersjustering enn det som gjelder for ansatte i privat sektor.
Videre ville dette ha ført til en betydelig økning i kostnadene
til offentlig tjenestepensjon, sammenlignet med forslaget i proposisjonen.
Kostnadene ville
vært moderate for de første årskullene. For det første pga. at størstedelen
av pensjonen blir beregnet etter dagens regler, men også fordi personer
født i 1958 eller tidligere har en individuell garanti som langt
på vei uansett kompenserer for størstedelen av levealdersjusteringen.
For årskull født etter 1958 vil kostnadene derimot være betydelige.
Det vil påløpe kostnader for alle som innen 2020 har opptjening
i offentlig tjenestepensjon og som er født fra og med 1954. Kostnadene
vil øke gradvis fra 1954-kullet til 1962-kullet for så å fases gradvis
ut over en 50-årsperiode. Statens pensjonskasse (SPK) har anslått
at kostnadene ville økt med om lag 18 prosent for 1962-kullet. Forslaget
vil innebære en kostnadsøkning på om lag 2 milliarder kroner isolert
for 1962-kullet i SPK. Kostnadene vil trolig være av samme størrelsesorden
i for den øvrige delen av offentlig sektor.
-
Kostnadene ved å
tillate et justeringstall på under 1,000:
I proposisjonen
foreslås det at brutto tjenestepensjon skal levealdersjusteres med
to sett av justeringstall. Tjenestepensjon som skal samordnes med gammel alderspensjon fra
folketrygden skal levealdersjusteres med justeringstall som er avledet av
folketrygdens forholdstall.
Tjenestepensjon som skal samordnes med ny alderspensjon fra folketrygden
skal levealdersjusteres med justeringstall som er avledet av folketrygdens delingstall.
Ifølge dagens regler
kan også offentlig ansatte kompensere for levealdersjustering ved
å stå lenger i jobb, men bruttopensjonen øker bare fram til hele virkningen
av levealdersjusteringen er kompensert for. Dette gjennomføres ved
en nedre grense på justeringstallene på 1,000.
Med forslagene i
høringsnotatet ville nedre grense på justeringstall avledet av forholdstall
blitt nådd tidligere enn nedre grense på justeringstall avledet av
delingstall. Gjennom forhandlingene med partene kom vi fram til
en enighet som gjør det lettere å kompensere for effekten av levealdersjusteringen og
som gir bedre uttelling for de som står lenge i jobb for årskullene
1954–1962. Dette skjer ved å tillate at forholdstallet kan reduseres
under 1,000 inntil gulvet på delingstallet er nådd. Dette ble anslått
å koste om lag 200 millioner kroner i SPK.
Etter justeringene
i forslagene i tråd med avtalen 3. mars er det kun justeringstall
avledet av delingstall som har en nedre grense på 1,000. Kostnadene ved
tillate at også slike justeringstall kan under 1,000 er betydelig
lavere enn å beregne justeringstallet med 14,20 i stedet for 13,42.
Dette skyldes primært at det trolig vil omfatte relativt få. For
at justeringstall avledet fra delingstall skal bli lavere enn 1,000
for offentlig ansatte født i 1954, må de stå i jobb etter 69 år
og 2 måneder, og tilsvarende til etter 70 år og 4 måneder for offentlig
ansatte født i 1962. Det er relativt få offentlig ansatte som i
dag jobber etter 69 år.
De som står i jobb
etter at justeringstall avledet av delingstall er under 1,000, har
fullt ut kompensert for effekten av levealdersjusteringen. Disse
får en samlet pensjon som er høyere enn det de ville fått uten pensjonsreformen.
-
Å beholde begrensningen,
men innføre en tilsvarende begrensing i det samlede samordningsfradraget:
Departementet har
ikke beregnet kostnadene ved dette forslaget. Gjennom forhandlingene
med partene ble det prioritert å gi bedre uttelling for de som står
lenge i jobb ved å tillate at forholdstallet kan reduseres under
1,000 inntil gulvet på delingstallet er nådd.
I brevet står det
at regjeringen foreslår at dagens samordning erstattes av to nye
elementer – et samordningsfritt kronebeløp på 2,5 G som trekkes
fra før samordning og en samordningsfri andel på 2 pst. av folketrygden.
Dette var forslaget som ble sendt på høring, men er ikke forslaget
i proposisjonen. Som nevnt over ble det enighet om enkelte justeringer
i samordningsreglene som en del av avtalen om ny offentlig tjenestepensjon,
blant annet for å unngå null-pensjonister. I proposisjonen foreslås det
at 2 pst. av folketrygden skjermes fra samordning og at det ytes
et nettobeløp, etter samordning, på 2,5 G (dividert på folketrygdens
delingstall).
Innsparingseffekter og fordeling
med forslaget til nye samordningsregler:
Forslaget i proposisjonen
innebærer høyere gjennomsnittlig kompensasjonsgrad enn forslaget
i høringsnotatet, men det er riktig at kompensasjonsnivået blir
noe lavere enn det som følger av dagens regler.
-
Innsparingen samlet
sett av nye samordningsregler sammenlignet med å beholde de gamle
samordningsreglene
Innføringen av nye
samordningsregler vil samlet sett gi en akkumulert innsparing for
de offentlige pensjonsordningene på et titalls milliarder kroner, ettersom
de skal virke for et stort antall medlemmer og over en lang periode.
Å beholde dagens
samordningsregler er imidlertid ikke noe alternativ. Dagens samordningsregler knytter
seg til hvor mye av grunnpensjonen og tilleggspensjonen som skal
gå til fradrag. Når ny folketrygd ikke lenger består av grunnpensjon
og tilleggspensjon, men av garantipensjon og inntektspensjonsbeholdning,
må samordningsfradraget beregnes med utgangspunkt i dette. Dersom
nye samordningsregler ble dimensjonert slik at gjennomsnittlig samlet
pensjon, før levealdersjustering, ble om lag som i dag ville dette
likevel gitt en innsparing for de offentlige pensjonsordningene
sammenlignet med dagens regler. Dette kommer av at ny folketrygd
i gjennomsnitt er gunstigere enn gammel folketrygd. Ettersom dagens
offentlige tjenestepensjon er en bruttoordning vil et uendret ambisjonsnivå
for samlet pensjon innebære reduserte utgifter for offentlig tjenestepensjon.
Et uendret utgiftsnivå for de offentlige pensjonsordningene ville
gitt høyere samlet pensjon og høyere utgifter totalt sett.
-
Hva måtte prosentandelen
og kronebeløpet i forslaget vært for at samordningen skulle vært
på samme nivå som i dag?
Det er stor forskjell
mellom ulike deler av offentlig sektor i hvordan nye samordningsregler
slår ut sammenlignet med dagens samordningsregler. Departementet
har belyst dette ved at det er foretatt beregninger i SPK og Kommunal
landspensjonskasse (KLP). De parameterkombinasjonene som ville gitt
uendret gjennomsnittlig kompensasjonsgrad i KLP ville ført til en
klar utgiftsvekst i SPK, særlig for statsansatte.
Gjennomsnittlig
kompensasjonsgrad i fellesordningen for kommuner og bedrifter, som
er et klart største risikofellesskapet i KLP, er beregnet til 75,9 pst.
med dagens regler og 70,9 pst. med nye samordningsregler (før levealdersjustering).
For at nye samordningsregler skal gi om lag samme gjennomsnittlige
kompensasjonsgrad som dagens samordningsregler, måtte enten kronebeløpet
økt fra 2,5 G til om lag 6 G eller prosentandelen økt fra 2 til
om lag 9 prosent. Dette ville gitt store grupper en klart høyere
kompensasjonsgrad enn det som følger av dagens regler. En hovedårsak
til de høyere kompensasjonsgradene i KLP er dagens deltidsfordel
som gir de som har jobbet deltid høyere tjenestepensjon enn de som
har jobbet fulltid med samme pensjonsgrunnlag. Store grupper med
deltid har derfor svært høye kompensasjonsgrader med dagens regelverk.
Om vi kun ser på de som har jobbet fulltid, er gjennomsnittlig kompensasjonsgrad
i KLP med dagens regler 72,0 pst. og 70,5 pst. med forslaget til
nye samordningsregler.
Gjennomsnittlig
kompensasjonsgrad for SPK er 71,0 pst. med dagens regler og 70,0
pst. med forslaget til nye samordningsregler (før levealdersjustering).
For at nye samordningsregler skal gi om lag samme gjennomsnittlige
kompensasjonsgrad som dagens samordningsregler for SPK måtte enten
kronebeløpet økt fra 2,5 G til om lag 3,2 G eller prosentandelen
økt fra 2 til 4 pst.
-
Den omfordelende
effekten etter sivil status og pensjonsgrunnlag
Sammenlignet med
grunnpensjonsfordelen i dagens regelverk vil kronebeløpet på 2,5 G
isolert sett gi noe lavere beløp for enslige og noe høyere beløp
for gifte.
I gammel alderspensjon
fra folketrygden er grunnpensjonen høyere for enslige enn for gifte.
I dagens samordningsregler er imidlertid fradraget for grunnpensjonen
uavhengig av sivilstand og grunnpensjonsfordelen har derfor vært
høyere for enslige enn for gifte.
Ny alderspensjon
i folketrygden påvirkes i liten grad av sivilstand. Det er bare
hvis man mottar garantipensjon at enslige får en høyere alderspensjon
enn gifte. Flertallet av offentlig ansatte vil få beregnet folketrygden
kun basert på inntektspensjonsbeholdningen, som er sivilstandsuavhengig. For
å gjenskape effekten av sivilstand i dagens samordningsregler måtte
man derfor sette fradraget for enslige lavere enn for gifte. Departementet
har ikke vurdert å innføre en slik regel og det er ikke foretatt beregninger
av fordeling av samlet pensjon etter sivilstand.
Nye samordningsregler
gir, som dagens samordningsregler, avtagende kompensasjonsgrad etter pensjonsgrunnlag.
Men nye samordningsregler gir en noe jevnere fordeling etter pensjonsgrunnlag enn
dagens regler. Dette betyr at grupper med lavt pensjonsgrunnlag,
som får svært høye kompensasjonsgrader etter dagens regelverk, får
noe lavere kompensasjonsgrad enn etter dagens regelverk. For personer
med pensjonsgrunnlag fra om lag 6 G, vil nye samordningsregler gi
om lag samme kompensasjonsgrad som dagens samordningsregler.
-
Er det mulig å fortsatt
opprettholde en form for fiktivfordel i nye samordningsregler?
Departementet har
registrert at flere av høringsinstansene har etterlyst en form for
fiktivfordel i nye samordningsregler, uten at noen har kommet opp med
noe forslag til hvordan dette kan utformes på en hensiktsmessig
måte. Grunnen til at departementet ikke har noe forslag til en videreført
fiktivfordel er at vi ikke har sett noen løsning som ikke samtidig
har uheldige utslag. Dagens fiktivfordel er knyttet til forholdet
mellom sluttlønnen i offentlig tjenestepensjon og besteårsregelen
i gammel folketrygd. Ny folketrygd har alleårsopptjening og enkelte
inntektsår har liten betydning for samlet pensjon. Vi kan ikke se
hvordan forholdet mellom sluttlønnen og alleårsopptjeningen i folketrygden kan
gi opphav til særfordeler, utover det som følger av lovforslaget,
som ikke samtidig gir andre urimelige utslag.