Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Hanne Dyveke Søttar og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Venstre, Terje Breivik,
viser til at det i proposisjonen foreslås regler for samordning
av offentlig tjenestepensjon med alderspensjon fra folketrygden
etter de nye opptjeningsreglene og regler for hvordan tjenestepensjonen skal
levealdersjusteres i disse tilfellene. Proposisjonen inneholder
forslag om nødvendige tilpasninger av alderspensjon fra offentlige
tjenestepensjonsordninger til ny alderspensjon fra folketrygden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at proposisjonen videre er en del av oppfølgingen av en avtale
av 3. mars 2018 mellom Arbeids- og sosialdepartementet, LO, Unio,
YS, Akademikerne, KS og Spekter om tjenestepensjon for ansatte i
offentlig sektor.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
avtalen om ny offentlig tjenestepensjon fremforhandlet av Arbeids-
og sosialdepartementet mellom partene i arbeidslivet. Flertallet viser
videre til regjeringsplattformen for Høyre, Fremskrittspartiet og
Venstre – Jeløya-plattformen – inngått den 14. januar 2018, hvor
det heter:
«Regjeringen vil
fortsette gjennomføringen av pensjonsreformen i både privat og offentlig
sektor. Dette innebærer blant annet at offentlig tjenestepensjon
må gi gode insentiver til arbeid, og legge til rette for mobilitet
mellom offentlig og privat sektor.»
Flertallet er svært fornøyd
med at avtalen følger opp pensjonsreformen i offentlig sektor. Dette
er en viktig del av pensjonspolitikken i regjeringen Solbergs plattform.
Det er gledelig at en langvarig og omfattende prosess, som har vart
i over ti år, nå er brakt i land sammen med partene.
Flertallet mener den nye pensjonsløsningen
for ansatte i offentlige sektor er nødvendig for å sikre gode pensjonsordninger
for fremtiden når levealderen øker. Det blir mer lønnsomt å stå
lenger i jobb, noe som styrker arbeidslinjen. Den nye pensjonsordningen
er fremtidsrettet og bærekraftig på sikt.
Flertallet viser til at den
nye offentlige tjenestepensjonen etter avtalen skal gjelde for offentlig
ansatte som er født i 1963 eller senere, og at offentlig ansatte som
er født før dette, skal få videreført dagens offentlige tjenestepensjonsordning
og dagens AFP i offentlig sektor.
Flertallet viser til at personer
født i 1954–1962 får deler av sin alderspensjon fra folketrygden
beregnet etter nye regler. For at disse årskullene skal få beregnet en
tjenestepensjon fra en offentlig tjenestepensjonsordning fra fylte
67 år, er det nødvendig å tilpasse lovverket til den nye alderspensjonen
fra folketrygden.
Flertallet mener de nye reglene
viderefører hovedprinsippene i dagens samordningsregler, men gir noe
lavere samordningsfordeler, spesielt for offentlig ansatte som har
arbeidet deltid. De nye reglene er klart enklere enn gjeldende regler.
Flertallet mener det viktigste
grepet med endringene i samordningsreglene er at alle nå er sikret en
pensjon med arbeidet som er utført i offentlig sektor. Flertallet mener
videre det er positivt at de nye samordningsreglene fremdeles vil
være gunstige for offentlig ansatte i deltidsstillinger og dem med
lavere inntekter.
Flertallet vil påpeke at det
tidligere var offentlig ansatte som jobbet deltid eller hadde så
lav inntekt at folketrygden alene oppfylte garantien om pensjon
tilsvarende 66 pst. av sluttlønn. Disse mottok dermed ingen pensjon
fra pensjonsordningen de betalte inn til. Flertallet er derfor svært
fornøyd med at de nye samordningsreglene sikrer at alle som har
deltatt i pensjonsordninger, vil motta tjenestepensjon fra årskullene
1954 og senere. Dermed har vi ikke lenger «nullpensjonister».
Flertallet mener det både
er viktig og positivt at ny offentlig tjenestepensjon gir yngre
årskull muligheten til å kompensere for levealdersjusteringen raskere enn
i den nåværende ordningen. Uten endringene ville de yngre årskullene
måttet stå betydelig lenger i jobb for å opptjene en god pensjon.
Flertallet vil også trekke
frem at avtalen innebærer ivaretakelse av arbeidstakere med tidlig
avgang fra arbeidslivet. Samtidig får alle offentlig ansatte nå
tjenestepensjon. Med endringene blir det også enklere å veksle mellom
arbeid i offentlig og privat sektor.
Flertallet mener det er positivt
at alderspensjonen etter de nye reglene skal tjenes opp uavhengig
av folketrygden. Med dette blir det ikke lenger nødvendig å samordne
pensjonen med folketrygden slik som i dag. Tidligere har det blant
annet vært utfordringer med at tjenestepensjonen må avkortes som
følge av folketrygdens ytelse. Denne samordningen har i noen tilfeller
resultert i svært lav tjenestepensjon. Flertallet understreker at
pensjonen fremdeles skal være livsvarig og reguleres på samme måte
som i folketrygden.
Flertallet mener ny offentlig
tjenestepensjon er en god løsning for å sikre bærekraftige pensjonsordninger
og gi insentiver til å stå lenger i jobb. Flertallet støtter det fremlagte
lovforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til avtalen
av 3. mars 2018 mellom Arbeids- og sosialdepartementet, LO, Unio,
YS Akademikerne, KS og Spekter om ny tjenestepensjon fra 2020 for
ansatte i offentlig sektor født 1963 eller senere, som organisasjonene
skal gi endelig tilbakemelding på innen 1. juli 2018. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen etter det vil komme tilbake til Stortinget med
lovforslag om ny pensjonsløsning, og at avtalen også vil innebære
endringer i det forslaget til samordningsregler for offentlig tjenestepensjon
og ny alderspensjon fra folketrygden som denne proposisjonen gjelder. Disse medlemmer merker
seg videre at forslag til nye regler for ansatte med særaldersgrense
også vil ble fremmet på et senere tidspunkt og dermed ikke inngår
i denne proposisjonen, men at det allerede nå fremmes forslag i
tråd med avtalen av 3. mars 2018 når det gjelder samordning av alderspensjon
fra offentlig tjenestepensjon med AFP i privat sektor.
Disse medlemmer viser til
at arbeids- og sosialkomiteen ikke har avholdt høring i saken, men
at Arbeids- og sosialdepartementet 21. september 2017 sendte på
høring et forslag om tilpasning av alderspensjon fra offentlig tjenestepensjon
til alderspensjon fra folketrygden, opptjent etter nye regler. Høringsforslaget inneholdt
forslag til:
-
Levealdersjustering
av brutto tjenestepensjon for årskull fra og med 1963-kullet, som
får all alderspensjon fra folketrygden etter nye regler
basert på en individuell pensjonsbeholdning, mens tjenestepensjonen
er basert på en årlig ytelse.
-
Nye samordningsregler
for årskull fra og med 1963-kullet, nærmere bestemt hvordan prinsippene
i dagens samordningsfradrag i tjenestepensjonen for alderspensjon
fra folketrygden etter gammel opptjening kan videreføres for alderspensjon
fra folketrygden etter nye opptjeningsregler.
-
Ny levealdersjustering
og samordning for overgangskullene 1954–1962, som er foreslått at
skal innfases i takt med nye opptjeningsregler i folketrygden.
-
Utvidelse av garantiordningen
som i dag sikrer en samlet pensjon på 66 pst. av pensjonsgrunnlaget
til personer født til og med 1958, og som har full opptjening i
folketrygden etter gamle regler, til også å omfatte opptjening etter
nye regler for personer født i perioden 1954–1958.
Disse medlemmer viser
til at flere av de nevnte høringsinstansene, herunder arbeidstakerorganisasjonene,
påpekte at det var vanskelig å ta stilling til modellvalget for
levealdersjustering og samordning for dem som får alderspensjon
fra folketrygden etter nye opptjeningsregler, før ny offentlig tjenestepensjon
er vedtatt. Disse
medlemmer har forståelse for det og vil samtidig uttrykke
at det er krevende, også for Stortinget, å behandle en så komplisert
og viktig sak uten høring og med korte tidsfrister.
Disse medlemmer ser imidlertid
at det er nødvendig å få på plass nye regler tidsnok til at tjenestepensjonsleverandørene
kan rekke å iverksette nødvendige og korrekte endringer før 1954-kullet,
som det første med alderspensjon etter nye regler i folketrygden,
fyller 67 år i 2021. Det vises i den forbindelse til at regjeringen Solberg
vil komme tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer
som følge av ny offentlig tjenestepensjon, også i noen av de lovendringene
som foreslås i denne proposisjonen. Det vil i henhold til denne
proposisjonen gjelde reglene for samordningsfradrag, skjerming av
årskullene 1954–1962 for strengere samordning av offentlig tjenestepensjon
med ny privat AFP, justert nedre grense på forholdstall som skal
brukes på bruttopensjon for årskullene 1954–1962, samt fleksibelt
uttak av oppsatt rettighet fra bruttoordningen i offentlig tjenestepensjon
for personer født i 1963 eller senere (57 år eller yngre i 2020),
og som vil ha både brutto og netto opptjening i en offentlig tjenestepensjonsordning.
Disse medlemmer viser videre
til at både arbeidstakerorganisasjonene, pensjonistenes organisasjoner
og Kommunal Landspensjonskasse (KLP) har påpekt at forslaget til
nye regler for levealdersjustering og samordning vil kunne gi økt
andel nullpensjonister og lave utbetalinger fra offentlig tjenestepensjon
med opptjening etter dagens regelverk.
Disse medlemmer viser i den
forbindelse til regjeringens forslag om å benytte justeringstall
(delingstall dividert med 13,42) i stedet for forholdstall til levealdersjustering
av brutto tjenestepensjonen for årskull med all opptjening av alderspensjon
i folketrygden etter nye regler. Justeringstall er nødvendig for
å ta hensyn til at tjenestepensjonen er tjent opp som en årlig ytelse, mens
delingstallet for beregning av årlig alderspensjon fra folketrygden
både levealdersjusterer og omregner den enkeltes samlede pensjonsbeholdning
i folketrygden til en årlig ytelse. Regjeringen foreslår i tillegg
å benytte justeringstall for alle årskull, også for dem med opptjening
av alderspensjon i folketrygden etter gamle regler, og der levealdersjusteringen
fases gradvis inn, men med en annen definisjon av begrepet. Det
vil fortsatt være mulig å kompensere for levealdersjusteringen, med
samme grense som før, på 66 pst. av pensjonsgrunnlaget i tjenestepensjonen.
Disse medlemmer viser til
at flere av høringsinstansene, blant annet arbeidstakerorganisasjonene
og pensjonistenes organisasjoner, men også Statistisk sentralbyrå,
har påpekt at forslaget til referanseverdi på 13,42 som delingstallet
er forutsatt dividert med, vil gi en sterkere levealdersjustering
enn forutsatt i pensjonsforliket, og dermed bety en betydelig svekkelse
av offentlig tjenestepensjon. Arbeidstakerorganisasjonene ønsker
primært at forholdstall fortsatt skal brukes, slik Statistisk sentralbyrå
også viser til muligheten for, men da med gradvis innfasing. Arbeidstakerorganisasjonene foreslår
subsidiært en overgang til justeringstall som beregnes med utgangspunkt
i en referanseverdi på 14,20. Disse medlemmer mener at det
er uheldig å legge opp til et system som skaper nye nullpensjonister
ved en sterkere levealdersjustering enn forutsatt, samtidig som
det er viktig at pensjonssystemet ikke blir mer komplisert enn nødvendig.
Disse medlemmer viser også
til at flere høringsinstanser har kommentert forslaget om å videreføre
den begrensningen i brutto tjenestepensjon som gjør at den etter
kompensasjon for levealdersjustering ikke kan bli høyere enn 66
pst. av pensjonsgrunnlaget (det vil si et justeringstall på minimum
1,000). Arbeidstakerorganisasjonene viser til at det i avtalen om
offentlig tjenestepensjon fra 2009 ble lagt en slik begrensning
på bruttopensjonen, uten en tilsvarende begrensning på samordningsfradraget,
noe som har medført flere såkalte nullpensjonister. De støtter derfor
ikke at begrensningen i brutto tjenestepensjon videreføres. Pensjonistorganisasjonene
har tilsvarende kommentarer. Statistisk sentralbyrå påpeker også
at de fleste offentlig ansatte ikke vil få fordel av å stå i arbeid
ut over fylte 67 år, gitt at de på det tidspunktet allerede har
30 års opptjening i tjenestepensjonsordningen. Det vises til at
dette svekker muligheten for å kompensere for levealdersjusteringen,
samtidig som arbeidslinjen i pensjonsreformen svekkes. KLP viser
til det samme. Disse
medlemmer er enige i at dette er en uheldig konsekvens av
å videreføre begrensningen, særlig dersom det ikke gjøres tilsvarende
begrensning i samordningsfradraget.
Regjeringen viser
på sin side til at pensjonsavtalen av 3. mars 2018 innebærer, dersom
den blir vedtatt, at årskullene 1954–1962 kan få en bruttopensjon
høyere enn 66 pst.
Disse medlemmer viser til
regjeringens forslag til nye samordningsfordeler, som skal erstatte
de gjeldende fradragene i folketrygdlovens kapittel 19 – grunnpensjonsfordelen,
deltidsfordelen og fiktivfordelen. Regjeringen foreslår å forenkle
systemet ved å innføre en ny samordningsfordel for samordning mellom
tjenestepensjon og folketrygd opptjent etter nye regler, bestående
av to elementer: et tillegg til tjenestepensjonen på 2,5 G og en
samordningsfri andel av opptjent alderspensjon fra folketrygden
på 2 pst. av den faktiske eller beregnede pensjonsbeholdningen (inklusive
eventuell garantipensjon).
Arbeidstakerorganisasjonene
og pensjonistorganisasjonene argumenterer med at samordningsfordelene må
være større for ikke å føre til en skjerping av samordningen for
alderspensjon etter nye regler. LO sier eksplisitt at de ikke kommer
med forslag til andre satser fordi de mangler det nødvendig grunnlaget,
men ber departementet «øke satsene mye» i det videre arbeidet. Andre peker
på at verdien av departementets forslag gradvis vil bli lavere ettersom
delingstallet (foreslått lagt om til justeringstall) øker med økende
levealder. Pensjonistforbundet viser til at omgjøring av grunnpensjonsfordelen til
et kronefradrag på 2,5 G, som det sto i det opprinnelige forslaget
fra regjeringen, vil gi en redusert fordel til enslige, mens gifte
og samboende får en økt fordel. Arbeidstakerorganisasjonene og noen
av pensjonistorganisasjonene påpeker at bortfall av fiktivfordelen
får dramatisk negative konsekvenser for grupper med betydelig overtid
og ikke-pensjonsgivende tillegg, men fremmer ikke konkret forslag
ut over å si at det fortsatt må finnes et fiktivt element i samordning
med alderspensjon fra folketrygden opptjent etter nye regler. KLP
påpeker at de nye reglene vil være til fordel for pensjonistgrupper
som ikke har hatt fiktivfordeler, først og fremst pensjonister med
pensjonsgrunnlag over 6 G, og at KLP vil få flere nullpensjonister,
spesielt blant dem med oppsatte rettigheter. Avvikling av deltidsfordelen
vil ramme kvinner mer enn menn.
Disse medlemmer viser til
proposisjonen, som sier at deler av det foreliggende forslaget må
endres, gitt pensjonsavtalen av 3. mars 2018, herunder endringer
i forslaget til samordningsfordel, i form av et kronetillegg etter
samordning.
Disse medlemmer viser til
sitt brev til arbeids- og sosialministeren, datert 14. mai 2018.
I brevet vises det til at forslaget fra regjeringen om å benytte
justeringstall i stedet for forholdstall og forslaget om å videreføre
gjeldende begrensning i brutto tjenestepensjon uten tilsvarende
begrensning i samordningsfradraget i tjenestepensjonen vil medføre
at flere blir nullpensjonister. Disse medlemmer har bedt om
kostnadsanslag på ulike alternative innretninger av disse tre faktorene,
som kan redusere antall nullpensjonister.
Disse medlemmer viser videre
til de spørsmålene som stilles i brevet når det gjelder de nye samordningsfradragene,
og om mulighetene for å beholde en form for fiktivfordel for dem
med lav sluttlønn i de offentlige tjenestepensjonene. Det stilles
videre spørsmål om begrunnelsen for å skjerpe samordningen sammenlignet
med dagens regler, hvilke besparelser denne innskjerpingen har medført,
og om den fordelingsmessige effekten av nye samordningsfradrag etter
sivil status og pensjonsgrunnlag.
Disse medlemmer viser til
at statsrådens svar ikke forelå før siste tilsvarsfrist til komiteen. Disse medlemmer har
derfor ikke tilstrekkelig grunnlag til å foreslå eventuelle endringer
eller justeringer i regjeringens forslag til tilpasning av alderspensjon
fra offentlig tjenestepensjonsordning til alderspensjon fra folketrygden
opptjent etter nye regler m.h.t levealdersjustering og/eller samordning. Disse medlemmer viser imidlertid
til høringsuttalelsene til regjeringens opprinnelige forslag, der
det påpekes at forslagene samlet sett kan gi en uheldig fordelingsvirkning
og en samordning som er strengere enn den som gjelder pr. i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til statsrådens forsinkede svar av 23. mai 2018, den korte fristen
Stortinget har hatt på å behandle Prop. 61 L (2017–2018), og til
at regjeringen har varslet at den kommer tilbake til Stortinget
med forslag til nødvendige endringer i regelverket tilpasset avtalen av
3. mars 2018 om ny tjenestepensjon for ansatte i offentlig sektor.
Statsrådens svarbrev ligger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for en helhetlig presentasjon/gjennomgang
av fremtidig levealdersjustering og samordning for personer med tjenestepensjon
fra offentlig sektor, i forbindelse med fremleggelsen av nødvendige
lovendringer som følge av avtalen om ny tjenestepensjon for ansatte
i offentlig sektor.»