2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til Årsmelding for
2017 fra Sivilombudsmannen om forebygging av tortur og annen grusom, umenneskelig
eller nedverdigende behandling eller straff ved frihetsberøvelse,
Dokument 4:1 (2017–2018). Sivilombudsmannens forebyggingsenhet mot
tortur og umenneskelig behandling ved frihetsberøvelse ble opprettet
våren 2014 som følge av at Norge vedtok å slutte seg til tilleggsprotokollen
til FNs torturkonvensjon (OPCAT) i mai 2013.
Komiteen viser til at FNs
torturkonvensjon slår fast at tortur og umenneskelig behandling
er absolutt forbudt, og at dette forbudet aldri kan fravikes. Som
følge av at Norge har sluttet seg til konvensjonen, er vi forpliktet
til å forby, forebygge og straffeforfølge all bruk av tortur og
annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller
straff. Land som er tilsluttet tilleggsprotokollen, er forpliktet
til å etablere nasjonale forebyggingsorganer som gir anbefalinger
i arbeidet for å forhindre tortur og umenneskelig behandling. Komiteen mener
det er positivt at Sivilombudsmannen har fått denne rollen, og understreker
viktigheten av at forebyggingsarbeidet skjer i et organ som er uavhengig fra
myndighetene og har tilstrekkelige ressurser og kompetanse.
Komiteen merker seg at Sivilombudsmannens forebyggingsenhet
i 2017 har hatt et særlig fokus på innsatte med psykiske lidelser
som oppholder seg i isolasjon på restriktive avdelinger i fengsler.
Dette er en gruppe som ofte overføres fram og tilbake mellom fengsler og
spesialisthelsetjenesten og ofte sitter i langvarig isolasjon når
de er i fengsel. Komiteen mener
det er grunn til å styrke oppfølgingen av denne gruppen når fengslene
selv omtaler forholdene den lever under som umenneskelige. Komiteen deler
Sivilombudsmannens vurdering av at de innsatte må få et behandlingstilbud,
og at isolasjonen avbrytes.
Komiteen peker på at forebyggingsenheten
har avdekket en praksis der isolasjon ofte brukes i tilfeller hvor
det er avdekket selvmordsfare for den innsatte. Årsaken er mangelfull
bemanning og et for svakt helsetilbud i fengslene. Komiteen mener at disse funnene dokumenterer
et behov for økt bemanning i fengslene og bedre tilgang på helsehjelp
for de innsatte.
Komiteen viser til at det
også har vært et fokus på bruk av ECT uten pasientens samtykke i
2017. Funnene viser en praksis hvor pasienter utsettes for en høy
risiko for umenneskelig eller nedverdigende behandling. Det er et
stort omfang av bruk av ECT, som er et svært inngripende behandlingstiltak,
på nødrett. I flere av tilfellene forebyggingsenheten undersøkte,
var det ikke klart om de strenge vilkårene for bruk av nødrett var
oppfylt. Komiteen mener
det er grunn til å understreke, som forebyggingsenheten også gjør,
at nødrett aldri er et tilstrekkelig rettsgrunnlag for å etablere
et behandlingsopplegg som strekker seg ut over det som er nødvendig for
å avverge en akutt fare for pasientens helse. Komiteen mener at funnene
gir grunnlag for å få på plass en kartlegging av sykehusenes bruk
av ECT-behandling på nødrett og en ny gjennomgang av lovverket for
å få slutt på en situasjon hvor praksisen ikke ser ut til å være
i tråd med lovens føringer.
Komiteen merker seg at Sivilombudsmannens forebyggingsenhet
også fant at flere sykehus innen psykisk helsevern hadde en omfattende
bruk av skjerming av pasientene sine. Skjermingstiltak som gjennomføres med
så begrenset menneskelig kontakt at det i realiteten utgjør isolasjon,
utgjør en høy risiko for umenneskelig og nedverdigende behandling. Komiteen mener derfor
det er bekymringsfullt at et gjennomgående funn var at vedtak om
skjerming var mangelfullt begrunnet, at det var varierende i hvilken
grad personalet oppholdt seg sammen med pasienten, og at mange skjermingstiltak
foregår over lang tid. Komiteen mener
det bør gjennomføres tiltak for å sørge for en praksis som i størst
mulig grad forebygger risikoen for umenneskelig og nedverdigende
behandling.
Komiteen registrerer at forebyggingsenheten
har gjennomført besøk ved en rekke fengsler, sykehus, barnevernsinstitusjoner
og utlendingsinternat i 2017. Disse besøkene er viktige for forebyggingsenhetens
arbeid med forebygging av tortur og annen grusom, umenneskelig eller
nedverdigende behandling eller straff ved frihetsberøvelse. Komiteen mener
det er positivt at anbefalingene generelt blir fulgt opp på en grundig
måte.