Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Olav Urbø, fra
Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslag fra stortingsrepresentantene Anette Trettebergstuen,
Kari Henriksen, Fredric Holen Bjørdal, Jonas Gahr Støre og Hadia
Tajik om et offentlig og ideelt drevet barnevern.
Komiteen er opptatt av at Barnevernet
skal ivareta de mest sårbare barna og familiene i samfunnet. Målet
er at alle barn i Norge skal vernes mot omsorgssvikt og overgrep.
Barn som sviktes, skal sikres kvalitetsmessig gode tilbud med omsorg
og beskyttelse.
Komiteen mener
det er viktig at omsorgen og tjenestene til barnevernet er organisert
slik at barn og deres omsorgspersoner får tidlig, nødvendig og sammenhengende
hjelp, oppfølging og bistand, og at ressursene brukes effektivt.
Barnevernet skal forebygge omsorgssvikt og iverksette ytterligere
tiltak dersom situasjonen til barnet tilsier at det er nødvendig.
Komiteen viser til at Barne-,
ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har plikt til å bistå barnevernstjenestene
i kommunene når barn har behov for tiltak utenfor hjemmet. Valg
av institusjonsplass til det enkelte barn skjer gjennom Bufetats
inntaksenheter, og tilbudet skal være i tråd med barnets behov slik
det er beskrevet av kommunal barnevernstjeneste. Dette er utgangspunktet
for hver enkelt plassering som foretas i institusjon.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet ønsker representantforslaget om et offentlig
og ideelt barnevern velkommen. Dette medlem viser til at Senterpartiet
har vært tydelige på at partiet ønsker et barnevern som leverer
kvalitativt gode tjenester primært i offentlig regi og med innslag
av de ideelle aktørene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at kommunalt og statlig barnevern over flere år har benyttet private
aktører, både ideelle og kommersielle, for å oppnå dette.
Flertallet viser til brev av
16. april 2018 fra statsråd Linda Hofstad Helleland som stadfester
at
«Flertallet av oppholdsdagene
i barnevernsinstitusjoner i 2017 var i private institusjoner. Kommersielle leverandører
stod for 32,4 prosent av oppholdsdagene, ideelle for 25,4 prosent
og statlige for 42,2 prosent. Andelen oppholdsdager i ideelle institusjoner
har økt med om lag 5 prosentpoeng de siste 10 årene, mens tilsvarende
andel i kommersielle institusjoner har økt med om lag 2 prosentpoeng.»
Flertallet viser videre til
at statsråden også sier følgende:
«Rekruttering av
et tilstrekkelig antall fosterhjem er en sentral og vedvarende utfordring
i barnevernet. Private aktører har over flere år bidratt til å dekke
behovet for fosterhjem. I 2017 var det i gjennomsnitt om lag 510 barn
i fosterhjem tilknyttet private, ideelle og kommersielle, leverandører.
Av disse var om lag 330 i fosterhjem tilknyttet kommersielle leverandører.»
Flertallet viser til at regjeringen
i 2015 inngikk en samarbeidsavtale med ideelle leverandører om leveranser
av helse- og sosialtjenester. Oppfølging av avtalen skjer blant
annet gjennom en tiltaksplan for å bedre de ideelle tjenesteleverandørenes
rammebetingelser.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser i den forbindelse til representantforslaget
fra Senterpartiet i Dokument 8:85 S (2015–2016), jf. Innst. 102
S (2016–2017), om å innføre et mål om at 25 pst. av den samlede
omsorgssektoren skal være organisert og drevet som ideell virksomhet
innen 2030. Følgende vedtak ble da gjort av et stortingsflertall:
«Stortinget ber regjeringen
fastslå et mål om vekst i andelen av den samlede helse- og omsorgssektoren
som skal være organisert og drevet som ideell virksomhet, og på
egnet måte legge fram for Stortinget en plan med kortsiktige og
langsiktige tiltak for å oppnå dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
de ideelle virksomhetene representerer verdier og samfunnsnyttige
formål som skiller dem fra offentlige og private kommersielle virksomheter.
De ideelle organisasjonene påtar seg ofte en rolle i offentligheten
der de målbærer interessene til marginale grupper i samfunnet. De
ideelle organisasjonene er sivilsamfunnsaktører, og et levende sivilsamfunn
øker et samfunns sosiale kapital.
Disse medlemmer understreker
at forutsetningen for et sterkt velferdssamfunn er at befolkningen
har tillit til forvaltningen av fellesskapets midler. Når folk opplever
at kommersielle aktører tjener store beløp finansiert av det offentlige,
svekker det skatteviljen. En slik utvikling ønsker ikke disse medlemmer.
Samfunnet skal ha tillit til at fellesskapets midler forvaltes på en
god måte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at kommersielle
aktører må hindres i å ta ut verdier av skattefinansiert velferd
gjennom utbytter, dårligere lønns- og arbeidsvilkår og pensjon for
de ansatte.
Disse medlemmer mener anbud
og konkurranseutsetting ikke er egnet i barnevernssektoren – en sektor
som skal sikre sårbare barn og unge trygghet og stabilitet.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avslutte bruken av konkurranseutsetting og anbud
i barnevernssektoren og sikre at private ideelle virksomheter sikres
langsiktige avtaler med det offentlige.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil understreke
at ideelle virksomheter er viktige leverandører av barnevernstjenester,
og at disse aktørene har høy kompetanse og et stort engasjement. Flertallet mener
regjeringen de siste årene har styrket de ideelle aktørenes muligheter
ved først å utlyse institusjonsplasser i et skjermet anbud for de
ideelle i 2015, med et større antall garanterte plasser enn tidligere,
samt at de ideelle også deltok i den åpne konkurransen om de resterende plassene.
Flertallet vil påpeke at brå
endringer i tilbudsstrukturen vil gå ut over barna. Det vil skape
usikkerhet for ansatte, og ikke minst de aller mest sårbare, barna. Mange
gjeldende rammeavtaler løper til mars 2020, disse har en med til
forlengelse til mars 2022. Med hensyn til langsiktige avtaler som
er forutsigbare for barna, og med tanke på uforutsette kostnader,
frarådes det derfor å gjøre noe med dette før denne avtaleperioden
er utløpt. Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede behovet for private barnevernstjenester og
vurdere regulering og andre tiltak for en bedre bruk av private
aktører i statlig og kommunalt barnevern.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser videre til at Stortinget i juni 2017 behandlet forslag til
endringer i barnevernloven knyttet til ansvarsdelingen mellom stat
og kommune. I proposisjonen ble det varslet at regjeringen vil komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer som gir kommunene
økt valgfrihet når barn har behov for opphold i en barnevernsinstitusjon.
Dette flertallet er positive
til at departementet har sett behov for å se nærmere på rammene
for bruken av private aktører, både kommersielle og ideelle. Dette flertallet legger
til grunn at tydeligere rammer for private aktører skal være på
plass før den nye ansvarsdelingen med økt kommunalt ansvar i barnevernet
trer i kraft.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til innleggene under komiteens høring, der de ideelle aktørene
viste til at det blir mindre mangfold når kommersielle aktører har
likeverdige forhold knyttet til anbudsutlysing og deltakelse. Få
ideelle aktører har egenkapital å bruke ved oppstart, og Kirkens
Bymisjon og Ideelt barnevernsforum viste til at mangfoldet i sektoren
forsvinner når kommersielle tilbydere etablerer seg. De pekte også
på at kommersialisering er uegnet for barn med langvarige og individtilpassede
behov. Landsforeningen for barnevernsbarn viste til sitt landsmøtevedtak
om at det skal være ulovlig å ta ut profitt på barnevernstjenester. Disse medlemmer slutter
seg til vurderingen fra disse og andre ideelle aktører som i høringen
uttrykte tilslutning til representantforslaget. For disse medlemmer er
en utfasing et endelig mål, med offentlige og ideelle aktører som
likestilte aktører. Utfasingen må skje over tid av hensyn til tilbudet
til barna.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at barnevernsinstitusjoner drives av det offentlige
og ideelle aktører, og legge fram en plan for gradvis opptrapping
av offentlig og ideelt eierskap og drift av institusjonsplasser
i barnevernet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan kommersielle aktører kan fases ut
av øvrige deler av barnevernet, slik at hele barnevernet drives
i offentlig og ideell regi.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at hver krone av fellesskapets
midler som er bevilget til barnevern, skal gå til omsorg og beskyttelse
for barna – ikke til å bygge formue for de få. Dette medlem støtter forslagene
i Representantforslag 161 S (2017–2018) og viser til Sosialistisk
Venstrepartis Representantforslag 19 S (2017–2018), som også hadde
som mål å avkommersialisere barnevernet.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti vil understreke at barnets behov
må være førende i disse spørsmålene. Allerede sårbare og utsatte
barn som har ekstra behov for trygge og langsiktige relasjoner,
må ikke bli salderingsposten for kommuner med trang økonomi, derfor
vil dette medlem peke
på at alle aktører i barnevernstjenesten må søke avtaler og rammer
som sikrer stabilitet i relasjonene som barna skal forholde seg
til.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i lang tid har kjempet for de ideelle aktørene i barnevernet,
fordi de i særskilt grad bringer en verdibasert tenkning til feltet
og er opptatt av å se og ivareta enkeltindividene i møte med systemet.
Derfor deler også dette medlem i
stor grad intensjonen til forslagsstillerne, men vil i enda større
grad løfte frem de ideelle aktørene og deres behov for langsiktige
og bærekraftige avtaler. Det er dette medlems oppfatning at
bedre avtalevilkår for de ideelle aktørene vil være avgjørende for
at også barna får et bedre tilbud og økt stabilitet i sin hverdag.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at barnevernsinstitusjoner i større grad drives
av ideelle aktører, og legge fram en plan for gradvis opptrapping
av ideelt eierskap og drift av institusjonsplasser i barnevernet.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Bufdir og Oslo kommune, som anskaffer barnevernstjenester
benytter handlingsrommet i anskaffelsesregelverket og går i dialog
med de ideelle tilbyderne i forkant av avtaleinngåelse, med fokus
på hvordan de kan sikre sammenhengende og helhetlige tilbud til
barna. Målet må være at barnet får størst mulig kontinuitet/langsiktighet
i tilbudet og færrest mulig brutte relasjoner.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre langsiktige og løpende avtaler med ideelle
tilbydere, slik at andelen ideelle barnevernstjenester øker til
minst 40 pst. i denne stortingsperioden.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener at
det avgjørende er at barn og unge får rett hjelp til rett tid. Kommunalt
og statlig barnevern har over flere år benyttet private aktører,
både ideelle og kommersielle, for å oppnå dette. Brukt på riktig
måte bidrar disse aktørene til at barna får et tilbud av bedre kvalitet
og med lavere kostnader sammenlignet med en situasjon med kun offentlige
aktører.
Flertallet peker på at private
institusjoner er underlagt de samme kvalitetskravene som statlige
institusjoner, dels ved at de er godkjent i henhold til godkjenningsforskriften,
som blant annet stiller krav om at institusjonen drives i samsvar
med kvalitetsforskriften, og dels gjennom spesifikke kvalitetskrav
som fremkommer av kontrakten. Fylkesmannen fører tilsyn med at alle
institusjoner oppfyller kravene som følger av barnevernloven med
forskrifter.
Flertallet peker videre på
at det ikke foreligger kunnskap om at det er systematiske kvalitetsforskjeller mellom
offentlige, ideelle og kommersielle institusjonstiltak. Det foreligger
heller ikke kunnskap om kvalitetsforskjeller mellom tiltak og tjenester
tilbudt av henholdsvis ideelle og kommersielle aktører ellers i
barnevernet. Et eventuelt forbud mot bruk av kommersielle aktører
kan dermed ikke begrunnes med at tilbudet ikke er bra nok. Når et
forbud vil redusere aktørmangfoldet i barnevernet, er det derfor
vanskelig å identifisere hvilke gevinster representantforslaget
vil gi. Private aktører har levert tjenester siden 1991. Det gjelder
bofelleskap, familiehjem, fosterhjem og institusjoner. De private
tjenestene har ca. 2 800 årsverk. Flertallet mener det er viktig
å understreke at kompetansen hos private aktører, som møysommelig
er bygd opp over mange år, vil forsvinne dersom man avvikler denne
tjenesten.
Videre er det i
de private barnevernstjenestene få deltidsstillinger, høy andel
kvinnelige ledere og mange gründere. Flertallet vil understreke
at det er det offentlige som godkjenner bruk av private aktører,
og det er det offentlige som har tilsyn med private aktører. Flertallet ser
med bekymring på at det er et økende antall barn med sammensatte
behov, psykiatri, kriminalitet og rus. Flertallet mener at et mangfold
og bredt tilbud, gode valgmuligheter og skreddersøm til det enkelte
barn er viktig.
Flertallet viser til at det
i proposisjonen om barnevernsreformen (Prop. 73 L (2016–2017)) ble
varslet at rammevilkårene for bruk av private aktører i barnevernet
vil bli vurdert nærmere. Formålet er å skape rammevilkår som ivaretar
barna og familienes rettssikkerhet, og som gir det offentlige nødvendig
kontroll med kostnadene og innholdet i tilbudet.
Flertallet registrerer bekymringen
en del har når det gjelder private barnevernstjenester. Flertallet mener
man må være sikker på at private aktører brukes på en måte som er
i tråd med barnas beste og bidrar til effektiv ressursbruk.
Flertallet foreslår derfor
følgende:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre egne anbud for institusjonsplasser for
ideelle barnevernsaktører. I tillegg bes regjeringen vurdere hvordan
det, innenfor rammen av regelverket, kan reserveres volumer for
ideelle leverandører som selger fosterhjemstjenester.»