Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Mathias Bernander, Margunn Ebbesen, Kårstein Eidem Løvaas
og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg
og Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslaget
og til statsrådens svar 4. april 2018 (vedlagt innstillingen) og
slutter seg til bekymringen for den bestandsmessige situasjonen
for kysttorsken i Oslofjord-området. Komiteen vil understreke at
det er viktig raskt å sette inn relevante tiltak for å motvirke
effektene av naturlig og menneskelig negativ påvirkning på biotoper
og dødelighet.
Komiteen vil også understreke
at det i tilfeller hvor det vurderes som nødvendig for å berge arter
og biologisk mangfold, kan være nødvendig å sette allemannsrett
og kommersielle interesser til side.
Komiteen viser videre til statsrådens
svarbrev, som peker på at flere prosesser er i gang, basert på forslagene
fra Havforskningsinstituttet. Det gjelder blant annet fredning av
gyteområder, redskapsbegrensninger og redskapsutforming. Fiskeridirektoratet
er i gang med vurdering av tiltakene, og det er pågående dialog
med næringen. Komiteen viser
også til vedtak i Dokument 8:59 (2017–2018) / Innst. 203 S (2017–2018)
Forvaltningsplan for Oslofjorden, vedtak 575:
«Stortinget ber regjeringen
legge fram helhetlig plan for Oslofjorden – med mål om at fjorden
skal oppnå god miljøtilstand, restaurere viktige naturverdier, fremme
et aktivt friluftsliv og ivareta det biologiske mangfoldet i fjorden.»
Komiteen vil understreke viktigheten
av å iverksette tiltak og ber om at Stortinget orienteres om framdriften
på en egnet måte.
Komiteen understreker viktigheten
av at disse prosessene raskt fører frem til tiltak for å bedre forholdene
for kysttorsken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
vil være uheldig å gripe inn i disse prosessene, eller starte ytterligere,
parallelle prosesser, like før flere av dem er ferdigstilt. Flertallet legger
til grunn at de pågående prosessene fra fagmyndighetene er den raskeste
måten å iverksette kvalitetssikrede tiltak på.
Flertallet peker på at forslagsstiller
fremmer tre reguleringsforslag som ikke er anbefalt av Havforskningsinstituttet. Flertallet legger
til grunn at Havforskningsinstituttet har anbefalt de forslag som
vil ha størst og best effekt for å styrke bestanden. Flertallet vil
understreke at denne typen inngripende tiltak må ha en grundig utredning
før de vurderes innført, der effekten av tiltaket blir vurdert. Flertallet vil
derfor ikke gå nærmere inn på tiltakene som Havforskningsinstituttet ikke
har anbefalt, før det eventuelt foreligger en kvalitetssikret anbefaling
og vurdering av tiltakene.
Komiteen understreker
betydningen av at vi også i framtiden skal ha aktive yrkesfiskere
i Oslofjorden. Yrkesfisket i Oslofjorden representerer arbeidsplasser
langs kysten og er også en viktig kulturbærer. Men ikke minst er
fisket viktig for forbrukere langs hele fjorden som får tilgang
til lokalfanget sjømat.
Forvaltningen av
Oslofjorden må være kunnskapsbasert, slik at vi høster og produserer
på rett nivå, samtidig som risikoen for uheldige konsekvenser blir
redusert. En god forvaltning av fjorden og de marine ressursene
er også en forutsetning for god næringsutvikling. Komiteen vil derfor understreke
betydningen av at regjeringen viderefører kunnskapsinnhentingen
omkring bestander i Oslofjorden.
Komiteen ser det som positivt
at både yrkesfiskernes og fritidsfiskernes organisasjoner
er aktive medvirkere i prosessene som nå pågår med å iverksette
tiltak som oppfølgingen av Havforskningsinstituttets rapport om
kunnskapsstatus for kysttorsken i sør, og forutsetter at dette også
videreføres i arbeidet med en helhetlig forvaltningsplan for Oslofjorden.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det haster med
å ta grep for å redde kysttorsken. Havforskningsinstituttet har
i mange år kommet med tydelige anbefalinger om å ta grep, uten at det
har skjedd nok fra myndighetenes side. Dette medlem mener denne passiviteten
over flere år nå gjør at vi må ta større grep.
Dette medlem har forståelse
for at det oppleves problematisk for mange av dagens brukere av
Oslofjorden å møte restriksjoner på fiskeriaktivitet. Mange har
i dag stor glede og nytte av fjorden. Utfordringen er at dersom
vi ikke gjør noe nå, vil vi måtte betale en større pris i framtida.
Forslagsstillernes intensjon med å fremme restriksjonene er å bidra
til at kysttorsken skal kunne fortsette å være en naturlig del av
livet i Oslofjorden også for kommende generasjoner. Skal vi få til
det, må alle parter bidra med redusert aktivitet i en periode.
Dette medlem viser til at det
i forslaget ligger et forbud mot alle faste eller stående redskaper
beregnet på fiskefangst for indre Oslofjord. Redskap som retter seg
mot fiske av hummer, sjøkreps og krabber, skal ikke omfattes av
forbudet. Det kan utredes hvordan faststående redskaper som retter
seg mot fiskearter som tåler beskatning, kan tillates, for eksempel
piggvarfiske med svært grovmaskede spesialgarn.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen raskt iverksette tiltak for å redde bestanden av
kysttorsk i Sør-Norge med utgangspunkt i tiltakene fra Havforskningsinstituttets
anbefalinger om reguleringstiltak (Fisken og havet nr. 4/2016),
med unntak av punktet om obligatorisk påmeldingsordning for fritidsfiskere.
Tiltakene må inkludere:
-
a. Gyteområdene som
er kartlagt i angjeldende rapport, fredes mot alt fiske av torsk.
-
b. For indre Oslofjord
defineres ei fjordlinje Slagentangen–Larkollen. Innenfor denne (inklusive Drammensfjorden
og Holmestrandsfjorden) skal det være forbud mot alle faste eller
stående redskaper beregnet på fiskefangst. Av fritidsfiske skal
kun fiske med snøre og stang være tillatt, og fanget torsk skal
slippes ut igjen.
-
c. Innføre påbud
om bruk av rist ved reketrål. Innretningen på påbudet skal utformes
som en del av samarbeidsprosessen til Norges Kysfiskarlag, Norges
Fiskarlag, Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet.»
Dette medlem mener
det også bør innføres forbud mot bruk av lys til fiske etter brisling.
Dette er et økonomisk marginalt fiske på en viktig byttefisk for torsk
og annen rovfisk.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre et forbud mot bruk av lys til fiske etter
brisling i Oslofjorden.»
Dette medlem mener
at alle restriksjonene bør evalueres etter 5 år. Da bør det rapporteres
til Stortinget på egnet måte. Når restriksjonene har hatt den ønskede effekten,
og bestandssituasjonen åpner for det, mener dette medlem at man kan oppheve
fredningstiltakene og igjen åpne for mer fiskeriaktivitet i fjorden.
Målet er å komme til et punkt hvor det er mulig at ulike brukere
av Oslofjorden igjen kan høste av kysttorsken på bærekraftig vis.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at en evaluering av tiltakene for å redde bestanden
av kysttorsk i Sør-Norge skal gjøres etter 5 år og rapporteres til
Stortinget på egnet måte.»
Dette medlem viser
til at restriksjonene må kombineres med aktive tiltak for å spre
informasjon om reguleringene til alle brukerne av fjorden, også
dem som ikke snakker norsk. I dag er det et problem at en stor andel
av fritidsfiskerne ikke kjenner til dagens bestemmelser. Den alvorlige
bestandssituasjonen tilsier at vi ikke kan fortsette på samme måte.
Regelverk og informasjon må være tilgjengelig på flere språk, og
myndighetene må ta aktive grep for at dette når ut til mangfoldet
av brukere av fjorden.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke arbeidet med å få ut informasjon på flere
språk om eksisterende regelverk til fiskerne i Oslofjorden, og spesielt
fritidsfiskerne.»