Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Mani Hussaini og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne Synnes
og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen
og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit Knutsdatter
Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre, Tina
Shagufta Munir Kornmo, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, viser til representantforslaget.
Kunnskapsminister
Torbjørn Røe Isaksen har uttalt seg om forslaget i brev av 15. desember
2017. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at skolene
i dag har anledning til å tilby elevene besøk i kirken og mulighet
til å delta på gudstjenester i skoletiden, både i forbindelse med
jul, påske og ellers i året. Komiteen viser videre til at
elever som fordi de selv har en annen religion eller et annet livssyn,
ikke ønsker å delta på gudstjeneste, får fritak.
Komiteen viser til statsrådens
brev, hvor det fremheves at norsk skole skal være fri for forkynning
i tråd med våre menneskerettslige forpliktelser, og at et pålegg
til skolene om å tilby elevene gudstjenester når den lokale menigheten
inviterer, kan utfordre dette prinsippet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at skolen skal være både
en dannelses- og en læringsarena, hvor det er viktig at elevene
får innsikt i at Norge har en kristen og humanistisk kulturarv. Flertallet peker
i denne sammenheng på at det er naturlig at kristendommen har en
særstilling i undervisningen som en sentral del av Norges kulturarv.
Flertallet vil trekke frem
at den kristne kulturarven er innvevd i historien, litteraturen,
kunsten og filosofien. Kunnskap om kristendommen er derfor også
av stor viktighet for å forstå samfunnet, våre vaner, tradisjoner
og institusjoner. Undervisning i vår kulturarv stimulerer til allsidig
dannelse og gir rom for undring og refleksjon om viktige religiøse,
etiske og filosofisk-kulturelle spørsmål. Historisk stiller kristendommen
i en særklasse i Norge. Flertallet vil
påpeke at julehøytiden med skolegudstjenester har en lang tradisjon
i Norge, og at disse bidrar til å gi kjennskap til og konkrete opplevelser
av hvordan høytiden markeres i Norge.
Flertallet vil trekke frem
at samfunnet er blitt mer pluralistisk, og at kunnskap om hverandres
kulturer og religion derfor vil være helt nødvendig for et godt samfunn
med gjensidig respekt og hvor det ikke blir rom for fremvekst av
ekstremisme. Skolenes samfunnsoppdrag er særlig viktig i denne sammenheng
og sørger for at elever får best mulig innsikt i norsk kultur og
tradisjon. Flertallet mener
at julegudstjenester har vist seg å bidra positivt i denne sammenheng
og har gitt økt innsikt i julens kristne tradisjon, som alle vil
ha nytte av.
Flertallet mener det er positivt
om flest mulig barn får tilbud om å delta på skolegudstjenester
så langt det er praktisk mulig. Disse medlemmer mener også at elever
som søker fritak, skal få et tilsvarende pedagogisk opplegg i skolens
regi. Skolen kan i dag gjennomføre gudstjenester som en del av sin
generelle kultur- og tradisjonsformidling, og skoleeier har ansvar
for at skolene drives i samsvar med opplæringsloven med tilhørende forskrifter.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det utarbeides en nasjonal veileder
for skolene om hvordan det best kan legges til rette for at elevene
skal kunne delta på skolegudstjeneste i forbindelse med julehøytiden,
og at elever som ønsker fritak, skal ha rett på et pedagogisk alternativ
i skolens regi.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at julegudstjenester
for skoleelever er en innarbeidet og god tradisjon som fungerer
godt i svært mange kommuner. Disse medlemmer mener skolene
og skoleeier bør legge til rette for at elever kan delta i markeringen
av julen som en kristen høytid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at siden lovverket allerede gir adgang til å videreføre tradisjonen
med skolegudstjenester, er det ikke grunn til å detaljstyre dette
ytterligere gjennom å pålegge skolene å organisere skolegudstjenester
som en del av skoledagen, slik forslagsstillerne foreslår. Disse medlemmer vil
understreke at det er flere årsaker til at skoler velger ikke å
la elevene delta i skolegudstjenester, blant annet avstand til kirka
som medfører skyssutgifter, utfordringer med å organisere alternative
opplegg for de elevene som ønsker fritak, og ønske om
å organisere avslutninger som inkluderer hele elevgruppa.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det vil være vanskelig
å utforme et slikt pålegg som representantforslaget innebærer, uten
samtidig å inkludere invitasjoner fra andre tros- og livssynssamfunn.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen tydeliggjøre adgangen til å avholde skolegudstjenester
og oppfordre skolene til å tilrettelegge for at elevene kan delta
på skolegudstjenester og seremonielle sammenkomster initiert av andre
tros- og livssynssamfunn.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil understreke at vår felles kristne
humanistiske kulturarv har en viktig plass i det norske samfunnet,
også i skolen. Det er skolens oppgave å gi alle elever kjennskap
til tradisjoner og høytider som preger samfunnet vårt, det er grunnlag
for forståelse, tilhørighet og fellesskap. Julehøytiden setter sitt
tydelige preg på hele det norske samfunnet, og det kan være fint for
alle elever å få muligheten til også å se hvordan julen feires i
en kristen gudstjeneste.
Disse medlemmer viser til at
mange skoler tilbyr sine elever å delta på julegudstjeneste i kirken,
og at dette kan sees i forhold til læreplanens generelle del og punkter
i læringsplakaten. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av at det er lærernes
faglige vurderinger som bør avgjøre hvordan elevene skal nå målene
i læreplanen, også målene i generell del.
Videre vil disse medlemmer understreke
at når skolen gir elever tilbud om deltakelse på gudstjenester, må
det skje i samarbeid og forståelse med foreldre og foresatte. God
informasjon om hva selve gudstjenesten innebærer, samt den lovfestede
retten til å be om fritak og alternative aktiviteter for elever
som ikke skal delta, er viktig for opprettholde godt samarbeid og
tillit mellom skole og hjem, men også påkrevd både etter opplæringsloven
og den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at norsk kultur har dype
røtter i kristendommen, og vårt samfunn er sterkt preget av kristendommens
verdier, tenkning og tradisjoner. Dette ser vi tydelig i årsrytmen
vår og høytidene som markeres. Dette medlem viser til at for
å forstå samfunnet vårt er det derfor helt nødvendig å forstå de kristne
røttene våre, noe som også kommer til syne når det i læreplanens
generelle del står: «Kristendommen er en dyp strøm i vår historie
som fortsatt preger tankesett, normer, språk og kunst – og binder
oss sammen gjennom ukerytme og høytider.»
Dette medlem viser til at det
de siste årene har vært debatt i forkant av jul om hvorvidt skolene
bør samarbeide med Den norske kirke om skolegudstjenester, og om
skolen i det hele tatt bør inkludere kristne sanger og tradisjoner
i makeringen av høytiden. I 2016 viste en oversikt fra Kommunal
Rapport at én av fem skoler, som tilsvarer omtrent 600 av landets
grunnskoler, ikke hadde tilbud om skolegudstjenester.
Dette medlem vil peke på at
julefeiring er en del av vår kultur og tradisjon, og at det er vanskelig
å forstå julens innhold og hvorfor den er så viktig i vår kultur, uten
å kjenne til julens kristne betydning. Dette medlem viser til at barn
får kunnskap om jul gjennom undervisning i skolen, men ved å delta
på skolegudstjenester får de også førstehånds kjennskap og autentiske
opplevelser med hvordan høytiden markeres i den kristne kirken.
Her får elevene en helt annen innsikt i både innhold og tradisjoner
knyttet til julehøytiden, i stedet for at de kun skal lese om det
samme i skolebøker.
På denne bakgrunn
mener dette medlem at
alle barn bør få tilbud om skolegudstjeneste der hvor den lokale
menighet i Den norske kirke har kapasitet til og ønske om å invitere
til dette. Dette
medlem mener at dagens ordning, hvor rektor eller foreldreutvalg
kan ta en avgjørelse på vegne av alle elever i skolen, er udemokratisk
og fører til unødvendige konflikter i tillegg til stor forskjell
i tilbudet til elevene fra skole til skole.
Dette medlem viser til at det
er kirken som arrangerer en skolegudstjeneste, men at dagens samarbeid
mellom kirke og skole rundt hvordan gudstjenestene organiserer eventuelle
bidrag fra skolen er positivt og viktig for å legge til rette for
en god opplevelse for elevene.
Dette medlem vil videre understreke
at dagens fritaksrett skal videreføres, og at det er viktig at det
gis god informasjon om mulighet for fritak i god tid før skolegudstjenesten
skal holdes. Dette
medlem viser videre til at det skal legges opp til gode alternative
opplegg for elevene som ikke ønsker å delta på skolegudstjenester. Dette medlem stiller
seg også bak Utdanningsdirektoratets anbefaling om at skolegudstjenestene
ikke skal være semesteravslutningen for hele skolen.
Dette medlem viser til statsrådens
svar til komiteen, hvor han skriver at dette forslaget kan utfordre våre
menneskerettslige forpliktelser da skolen skal være fri for forkynnelse,
men at han stiller seg positiv til skolegudstjenester og ordningen
vi har i dag. Dette
medlem viser til at det allerede i dag er slik at kirken inviterer
til skolegudstjeneste, men at skolene vurderer dette ulikt, og at
det dermed skapes forskjeller i tilbudet til elevene. Dette medlem viser
til at den eneste endringen dette forslaget fører til, er at alle
elever i Norge vil få samme tilbud, så fremt den lokale menigheten
i Den norske kirke har kapasitet. Innhold og organisering av skolegudstjenestene
vil ikke endres av dette forslaget. Dette medlem mener at statsrådens
svar fremstår som lite prinsipielt og bidrar til å så tvil om at
ordningen vi i dag har med skolegudstjenester, er i strid med menneskerettslige
forpliktelser.