Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor
André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til proposisjonen
og forslag til endringer i vegtrafikkloven om regler til gjennomføring
av europaparlaments- og rådsdirektivene (EU) 2014/47 om periodisk kontroll
av kjøretøy og kontroll av nyttekjøretøy langs veg i norsk rett.
Stortinget ga sitt samtykke til å innlemme kjøretøykontrolldirektiv
i EØS-avtalen i Prop. 144 S (2015–2016).
Komiteen merker seg at EØS-komiteen
3. juni 2016 vedtok å endre vedlegg XIII til EØS-avtalen ved å ta inn
europaparlamentets- og rådsforordning 165/2014 om fartsskrivere
innen vegtransport om kjøre- og hviletid. Det er derfor nødvendig
med en lovendring for å gjennomføre rettsakter i norsk rett. Samtykke
fra Stortinget er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26.
Komiteen har merket seg at
departementet har vurdert at det er et behov for å modernisere reglene
om godkjenning og tilsyn av kjøretøyområdet i vegtrafikkloven §§ 19,
19a, b, c og 13 femte ledd, uavhengig av kravene etter EØS-avtalen.
Komiteen har merket seg at
høring om forslaget ble sendt ut 3. juli 2016, og at det har kommet
inn 37 svar.
Komiteen viser til at lovforslaget
gjelder endring av vegtrafikkloven § 19 b Krav til verksted mm.
og § 13 femte ledd om verksteder som skal montere, kontrollere eller
reparere sikkerhetsmessige eller miljømessige innretninger i kjøretøy
inkludert fartsskriver.
Komiteen merker seg at departementet
presiserer at kravet om grunnkompetanse, i praksis fagbrev, ikke
vil gjelde for kontrollører som er tilsatt før 20. mai 2018. Kravene
til grunnopplæring og oppfriskende opplæring i periodisk kjørekontroll,
ev. passende prøve, vil likevel gjelde for alle kontrollører, uavhengig
av om de er tilsatt før eller etter 20. mai 2018.
Komiteen viser til at departementet
legger til grunn at overgangsordninger for grunnopplæring av kontrollører
som alt er tilsatt i et kontrollorgan før 20. mai 2018, blir utredet
og hørt i forskriftsarbeidet. Det samme gjelder de andre kravene
til omfang og innhold i opplæringen.
Komiteen har merket seg at
det i høringen ble foreslått krav om habilitet. Høringsuttalelsene
er delte, der flere bransjeorganisasjoner mener praktiske og økonomiske
utfordringer knyttet til å stille krav om habilitet som hindrer
flåteeiere og bilforhandlere i å kontrollere egne kjøretøy inkludert
kjøretøy i omsetning.
Komiteen merker seg videre
at endringer gjelder hjemmel til å kreve undersøkelse av fartsskriveren
og gebyrhjemmel for godkjenning og tilsyn.
Komiteen merker seg at lovforslaget
også gjelder ny § 19 c om kontroll av virksomheter som driver handel
med motorvogn. Forslaget sier at regionvegkontorene etter nærmere
forskriftsregler gitt av departementet kan kontrollere kjøretøy
og utstyr som krever godkjenning hos forhandlere.
Komiteen merker seg videre
at lovforslaget også gjelder endring av vegtrafikkloven § 32 og
§ 36, hvor § 32 omhandler såkalt ekstra territoriell jurisdiksjon
og slår fast at dersom det blir avdekke brudd på kjøre- og hviletidsreglene
i Norge, kan bruddene bli sanksjonert her, uavhengig av i hvilket
land lovbruddene har funnet sted. Paragrafen gjennomfører kjøre-
og hviletidsforordning 561/2006 artikkel 19 nr. 2, jf. også kjøre-
og hviletidsforskriften § 14.
Komiteen merker seg også at
departementet mener endringen i vegtrafikkloven § 36 nr. 1 gjelder
en tilvisningsfeil. Vegtrafikkloven § 13 fikk ved lov av 24. mai 2013
et nytt tredje ledd som følge av innføring av hjemmel for departementet
til å fastsette forskrift om at kjøretøy med ei tillatt totalvekt
over 3 500 kg skal være utstyrt med elektronisk betalingsenhet (bombrikke).
Som følge av dette ble daværende femte ledd gjort om til sjette
ledd. Ved en inkurie ble § 36 nr. 1 bokstav g ikke rettet tilsvarende.
Dette rettes nå opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
fremmer alternative forslag, der de ber regjeringen om å ikke innføre
gebyr for kjøretøykontroll langs vei samt å ikke innføre gebyr for
godkjenning av verkstedet som gjennomfører periodisk kjøretøykontroll. Flertallet viser
til at det i Prop. 8 LS (2017–2018) ikke foreslås å innføre slike
gebyr som medlemmene fra Senterpartiet her viser til, og at det
heller ikke foreligger planer om å innføre slike gebyr. Flertallet viser
til at det som foreslås i Prop. 8 LS (2017–2018), er at Veidirektoratet
gis forskriftsrett til å kunne ilegge gebyr, men at dette kun vil
begrenses til å gjelde selvkost, altså den merkostnaden som oppstår
ved godkjenning av nye verksteder. Flertallet viser til at det
ikke legges opp til å ilegge gebyr verken ved ordinær kontroll eller
kontroll langs vei, men kun ved godkjenning av nye verksteder.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner
det er bra at krava vert skjerpa slik at trafikktryggleiken vert
styrka. Desse medlemene kan
likevel ikkje støtte innføring av gebyr for kontroll langs veg.
At staten utfører denne typen kontrollar er svært positivt, og desse medlemene meiner
kontrollaktiviteten skulle vore auka, då han bidreg til styrka trafikktryggleik.
For dei mest alvorlege manglane på køyretøy har kontrollmyndigheitene
sanksjonsmoglegheiter, både økonomiske og fysiske, ved at dei kan skrive
ut gebyr og halde igjen/avskilte køyretøy som utgjer ein trafikkfare. Desse medlemene meiner
dette er tilstrekkeleg, og at det ikkje tener saka å innføre gebyr på
mindre feil som kan oppstå under køyring, og som ikkje medfører
trafikkfare. Dette vil bli ei tilleggsbelastning for dei vegfarande
som desse medlemene ikkje
støttar.
Det vert òg fremja
forslag om at det skal innførast gebyr for godkjenning av verkstadar
som utfører periodisk køyretøykontroll. Desse medlemene meiner ikkje
at staten skal ta betalt for å godkjenne verksemder som utfører
kontroll på vegne av staten. Det er i dag ein kostnad for køyretøyeigarar
å gjennomføre periodisk køyretøykontroll, og desse medlemene ynskjer ikkje
å auke desse kostnadane.
Desse medlemene fremjar difor
følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa om å ikkje innføre gebyr for køyretøykontroll langs
veg.»
«Stortinget
ber regjeringa om å ikkje innføre gebyr for godkjenning av verkstadar
som gjennomfører periodisk køyretøykontroll.»
Disse medlemmer viser
til spørsmål til samferdselsministeren om endringene som er skissert
i proposisjonen, kan medføre at bilverksteder og/eller deres tekniske
ledere som i dag har godkjenning til å utføre periodisk kjøretøykontroll,
kan miste nåværende godkjenning som en følge av nytt regelverk.
Disse medlemmer merker seg
at samferdselsministeren i sitt svar av 5. februar 2018 skriver
at forslaget innebærer at bilverksteder som i dag har godkjenning
for å utføre periodisk kjøretøykontroll, vil måtte rette seg etter
nye krav for å beholde godkjenningen. Disse medlemmer mener at nytt
regelverk vil kunne oppfattes å gi tilbakevirkende kraft ved at
bilverksteder og/eller deres tekniske ledere som i dag har godkjenning
for å utføre periodisk kjøretøykontroll, kan miste denne godkjenningen.
Disse medlemmer kan ikke støtte
dette og fremmer derfor følgende forslag:
«Bilverksteder
og deres tekniske ledere som i dag har godkjenning for å utføre
periodisk kjøretøykontroll, skal ikke miste godkjenningen som følge
av nytt regelverk.»