Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Ingunn Foss, Kårstein Eidem Løvaas og
Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg
og Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Representantforslag
85 S (2017–2018) fra stortingsrepresentantene Steinar Reiten, Tore
Storehaug og Olaug V. Bollestad om gjeninnføring av forbudet mot
19 reptilarter i Norge.
Komiteen viser til at forbudet
mot hold av eksotiske dyr ble innført i 1976. I mai 2017 legaliserte
imidlertid regjeringen hold av 19 reptilarter, med virkning fra
15. august 2017, til bruk som hobbydyr.
Som det
kommer frem i vedlagte svarbrev fra statsråd Jon Georg Dale av 8. januar
2018, viser komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre til at denne legaliseringen
ble gjort på grunnlag av Mattilsynets anbefalinger. Tilsynet er
et viktig kunnskapsorgan i slike saker, og det sentrale i anbefalingene
var at lovlige dyrehold av reptilene ville ha lavere smitterisiko
enn dersom dette dyreholdet ikke var lovlig. På denne måten kan
en i større grad oppnå bedre og legitim tilgang til hygieneinformasjon
og forebygge smittefare fra eventuelle sykdommer fra dyrene. Disse medlemmer peker
derfor på at et lovlig dyrehold vil innebære at det er lettere for
veterinærer og dyreholdere å drive med et mer forutsigbart og forebyggende
helsearbeid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at tunge fagmiljøer som Veterinærinstituttet og Folkehelseinstituttet
i høringen frarådet legaliseringen som skjedde i fjor. Vitenskapskomiteen
for mattrygghet har også påpekt flere risikomomenter ved en slik
legalisering. I et folkehelseperspektiv trekkes det særlig fram
at salmonella inngår i den vanlige tarmfloraen hos reptiler, og
at legalisering ventelig vil medføre økt hyppighet av salmonellainfeksjoner
både hos mennesker og andre dyr enn reptiler. Disse medlemmer påpeker at
slike infeksjoner kan være alvorlige, spesielt for barn, syke, gravide
og eldre. Legalisering kan også medføre økt antibiotikaresistens,
ettersom antibiotikaresistente salmonellabakterier er påvist hos
reptiler. Folkehelseinstituttet uttalte den gangen at «…endringer
i regelverket for hold av eksotiske dyr frarådes, siden vi anser
at dette vil kunne utgjøre et betydelig folkehelseproblem».
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre peker videre på at
dette også vil ha positiv effekt på dyrevelferden. Norge har vært
et foregangsland knyttet til dette. Reptiler har imidlertid i lang
tid stått utenfor, før dyreholdet ble lovlig. Nå er også disse dyrene
innlemmet i det samlede arbeidet for god dyrevelferd basert på etablert
kunnskapsbygging for både dyreholdere og veterinærer. De 19 reptilartene
har fått rettigheter på linje med andre dyr i Norge, og dette er
sentralt for det helseforebyggende arbeidet. Disse medlemmer peker også
på at en i større grad kan etterprøve skade og mislighold av dyrene
med disse rettighetene, enn om dyreholdene var ulovlige.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti synes
det er oppsiktsvekkende at man liberaliserer fordi det allerede
var så mange som hadde slike dyr ulovlig. Disse medlemmer viser til at
Veterinærinstituttet i sitt høringssvar advarte mot at flere personer
uten spesiell kompetanse vil skaffe seg disse dyrene, og at de fryktet
for konsekvensene for dyrevelferden på bakgrunn av dette. Erfaring
fra andre land tilsier for øvrig at smugling av ulovlige arter ikke
løses ved legalisering av enkelte arter.
Disse medlemmer viser for øvrig
til begrunnelsene i representantforslaget og påpekningen av flere
dyrevelferdsutfordringer der.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at forutsigbarhet
er viktig i mange bransjer og for aktører. Disse medlemmer peker på at
så ikke er tilfellet dersom en allerede et halvår etter at forbudet
ble opphevet, velger å forby dyreholdet av reptiler. Det er viktig
at dyreholdere og fagmiljøer opplever kontinuitet og forutsigbare
rammebetingelser som ikke virker belastende, både for dyrene og
de som har investert for å oppnå den beste dyrevelferden.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
peker også på at det på den korte tiden siden forbudsopphevelsen
ikke er gjort erfaringer som tilsier at det er grunnlag for å trekke
tillatelsen tilbake.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti er
enig i at forutsigbarhet er viktig. Disse medlemmer anser imidlertid
den liberaliseringen som regjeringen foretok i fjor på dette området
som så uheldig og så unødvendig at man likevel ønsker at Stortinget
raskt pålegger regjeringen å gjeninnføre forbudet mot disse reptilartene.
Tatt i betraktning den korte tiden artene har vært lovlige, er det
gode muligheter for å begrense risikoen legaliseringen har medført
for folkehelsen og dyrevelferden.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil på bakgrunn av dette fremme følgende forslag:
«Dokument
8:85 S (2017–2018) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Steinar Reiten, Tore Storehaug og Olaug V. Bollestad om gjeninnføring
av forbudet mot 19 reptilarter i Norge – vedtas ikke.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre forbudet mot reptilartene som ble legalisert
med virkning fra 15. august 2017, med umiddelbar virkning.»