Dokument nr. 8:43S (2017-2018)
– Representantforslag om endring av botidskravet for rett til kontantstøtte
Jeg viser
til brev av 14. november, hvor Familie- og kulturkomiteen ber om
departementets vurdering av representantforslag 43 S.
Forslaget
lyder slik:
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til endret kontantstøttelov,
slik at botidskravet som Stortinget vedtok 8. juni 2017, kun gjelder
kontantstøttemottakeren og heller ikke rammer norske statsborgere
som har hatt lengre utenlandsopphold.
Regjeringens
syn er at barnefamiliene må ha valgfrihet og at kontantstøtten bør
opprettholdes, men at det var riktig å gjøre innstramminger av integreringshensyn.
Innføringen av fem års botidskrav var en innstramming som gjelder
generelt, ut fra en vurdering om at innvandrere bør stimuleres til
arbeid og aktivitet og at deres barn bør gå i barnehage for å bli
godt integrert i det norske samfunnet.
Hvis
botidskravet bare skal gjelde for kontantstøttemottakeren, og ikke
den andre forelderen, vil botidskravet være veldig lett å omgå.
Man kan tenke seg for eksempel at den som er i full jobb, og oppfyller
botidskravet, får kontantstøtte mens den andre forelderen er hjemme
med barna. Hensynet til integrering taler for at begge foreldrene
må oppfylle kravet.
All botid
som er opptjent i Norge teller med ved vurderingen av om botidskravet
er oppfylt, og det stilles ikke krav om umiddelbart forutgående
botid. Dette innebærer at norske statsborgere som har hatt lange utenlandsopphold,
nesten aldri vil omfattes av botidskravet.
Jeg mener
at de tilfellene hvor endringen kan oppleves som urimelig veies
opp av de positive konsekvensene denne lovendringen vil ha for integreringen
av barna og foreldrene. Jeg tilføyer også at Stortinget kjente godt
til disse problemstillingene da de vedtok lovendringen.
I Prop
85. L (2016-2017) kap. 7.4.3 står følgende:
«For ytterligere
å styrke integreringen av mødre og barn, foreslår departementet
at det kreves at begge foreldrene har vært medlem av folketrygden
i fem år, under forutsetning av at begge foreldrene bor sammen med
barnet. Botidskravet bør også gjelde for dem som får barn med en person
som allerede bor i Norge.»
Jeg viser
også til følgende fra arbeids- og sosialkomiteens flertallsmerknad
i behandlingen av forslaget:
«Det foreslås å
innføre et botidskrav på fem år for rett til kontantstøtte. For
ytterligere å styrke integreringen av mødre og barn, foreslås det
at det kreves at begge foreldrene har vært medlem av folketrygden
i fem år, under forutsetning av at begge foreldrene bor sammen med
barnet. Botidskravet bør også gjelde for dem som får barn med en person
som allerede bor i Norge.»
Det framgår
dermed klart at flertallet på Stortinget støtter regelen om at begge
foreldrene må oppfylle botidskravet, og at de ønsket denne lovendringen.
Hensynet
til likebehandling og forutsigbarhet taler for at dagens regel blir
beholdt. Departementet har imidlertid varslet at ordningen vil bli
evaluert etter ett år, for å se om den fungerer etter hensikten.