Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen,
Eirik Sivertsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Hans Andreas Limi, Christian Tybring-Gjedde og Kristian P. Wilsgård,
fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina
Barstad, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide,
viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Liv
Signe Navarsete, Sigbjørn Gjelsvik, Geir Pollestad og Geir Adelsten
Iversen om å nedsette et offentlig utvalg som skal foreta en gjennomgang
av konsekvensene av at Storbritannia går ut av EU, og Norges alternativer
til EØS-avtalen.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
mener Norge står overfor en ny situasjon som krever offensiv ivaretagelse
av norske interesser som følge av Storbritannias effektuering av
utmeldelsesprosessen fra EU. Komiteen konstaterer at representantforslaget
er aktualisert av de mulige endringene som vil oppstå for EØS-avtalen ved
denne utmeldelsen.
Komiteen viser til EØS- og
EU-ministerens brev til utenriks- og forsvarskomiteen av 17. november
2017, hvor regjeringens igangsatte arbeid med å kartlegge konsekvensene
Storbritannias uttreden fra EU vil ha for Norge, beskrives. Komiteen viser
til svarbrevet, der det blant annet fremkommer at regjeringen har
opprettet en egen «Brexit Task Force» med representanter fra hvert
departement som koordinerer det svært omfattende kartleggingsarbeidet
som for tiden gjøres. Videre er det nedsatt en referansegruppe for
nærings- og arbeidslivsspørsmål og en egen referansegruppe for fiskerispørsmål.
Komiteen viser til at den innledende
konsekvensanalysen fra Brexit Task Force er tilgjengeliggjort, og
at Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI), på oppdrag fra Utenriksdepartementet,
har utarbeidet en rapport om de rettslige konsekvensene Storbritannias
utmeldelse fra EU vil ha for Norge.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, mener at arbeidet forslagsstillerne
etterlyser, er igangsatt i den utstrekning man vil kunne forvente,
slik det beskrives i EØS- og EU-ministerens svarbrev. Flertallet vil
peke på at usikkerheten omkring konsekvensene av Storbritannias
utmeldelse grunnleggende er knyttet til at det ennå ikke er kommet
til enighet mellom Storbritannia og EU om utmeldelseskriterier eller
hvilken form for avtale som i fremtiden skal regulere forholdet
mellom Storbritannia og EU. Flertallet konstaterer at det
fra regjeringens side er truffet organisatoriske tiltak som vil ivareta
norske interesser på en god måte når en avtale foreligger.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
ønsker at det offentlige utvalget også skal vurdere alternativer
til EØS-avtalen for Norge. Flertallet ser ikke hensiktsmessigheten
ved å igangsette et slikt arbeid på det nåværende tidspunkt. Flertallet understreker
at EØS-avtalen er av grunnleggende betydning for norsk handel og
næringsliv. Å bidra til økt usikkerhet om Norges tilknytning til
avtalen vil etter flertallets oppfatning ikke
være i samsvar med Norges økonomiske interesser slik et overveldende
stortingsflertall har ønsket.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringa konsekvent har hatt ei passiv haldning både før og etter
Storbritannia si folkerøysting om medlemskapen i EU. Fyrst åtvara
regjeringa britane mot å gå ut av EU. Media har avdekka at Noreg
etter folkerøystinga nekta EFTA å sende brev for å invitere til
samarbeid og ein eventuell medlemskap i EFTA. Mellom anna skriv
ABC Nyheter følgjande:
«Den sveitsiske forbundspresidenten Johann Niklaus Schneider-Ammann
lot det skinne gjennom at han er positiv til britisk medlemskap
i EFTA. Etter hva ABC Nyheter kjenner til, foreslo han at EFTA skulle sende
brev til Storbritannia, noe som i debatten ble skutt ned av Norge.
Island argumenterte på ministermøtet for en rask og tydelig invitasjon
til britene. Mens Norge var tilbakeholdende.»
Desse medlemene viser til at
då britane seinare ville etablere ei formell arbeidsgruppe med Noreg
for å førebu ein ny frihandelsavtale etter folkerøystinga, vart
det igjen nei frå regjeringa, sjølv om det ifølgje Dagens Næringsliv
var ulike syn og ulike råd frå embetsverket. Desse medlemene viser til at
mellom anna Islands utanriksminister, i motsetnad til den norske
regjeringa, har uttala seg positivt om ein britisk medlemskap i
EFTA, noko han meiner vil gje EFTA auka styrke i framtidige forhandlingar.
Desse medlemene understrekar
at å ha ei passiv haldning gjer at ein mister mogelegheita til å
fremje norske interesser på eit tidleg tidspunkt, og med det kan viktige
alternativ eller mogelegheiter gå tapt. Regjeringa ser ut til å
byggje på at EU tek vare på norske interesser i forhandlingane med
Storbritannia.
Desse medlemene viser til at
det burde vere naturleg for Noreg å vurdere alternativa til EØS-avtalen, slik
dei fleste land gjennomgår sine handelsavtalar. Desse medlemene viser til at
EU sjølv har ein årleg systematisk gjennomgang av EØS-avtalen, der
ein vurderer korleis avtalen fungerer. EU jobbar kontinuerlig med
å inngå nye og justere sine eksisterande handelsavtalar.
Desse medlemene viser til at
EU-kommisjonen no er i ferd med å fullføre forhandlingane med Japan
om ein omfattande handelsavtale. Sidan 2016 har EU forhandla med
Mercosur-landa Argentina, Brasil, Paraguay og Uruguay om ein handelsavtale
som mellom anna omfattar tenester. EU er også i startgropa for forhandlingar
med Australia og New Zealand om handelsavtalar. Desse medlemene peiker på at
EU har inngått meir enn 200 handelsavtalar med land over heile verda.
EØS-avtalen er på si side ei særordning i internasjonal målestokk,
der ein part einsidig gir opp sjølvråderetten for at begge partar
får gjensidig tilgjenge til kvarandre sine marknader.
Desse medlemene viser til at
fleire hendingar dei siste åra gjer det naturleg å sjå på alternative
tilknytingsformer til EU enn EØS-avtala. Desse medlemene viser mellom
anna til at LO-kongressen i 2017 vedtok at LO skal krevje at: «Norske
tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran
EUs regler.» Desse
medlemene viser til at både verftssaka og Holship-dommen illustrerer
at norsk regelverk og norske tariffavtalar ikkje er overordna EØS-reglar
og EU-lovgjeving på arbeidslivsområdet. Desse medlemene viser til at
ABC Nyheter 4. desember siterer LO-leiaren på at «når Storbritannia
oppnår en avtale med EU etter brexit, tror jeg det vil tvinge seg
fram en utredning av EØS og Norges forhold til EU».
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at eit av regjeringspartia gjekk
til val på eit partiprogram der ein har vedtaksfesta at «deler av
EØS-avtalen bør reforhandles». Det er vanskeleg å sjå at ein meiner
alvor med dette dersom ein ikkje eingong vil gå gjennom kva moglegheiter
Noreg står overfor når Storbritannia no går ut av EU og forhandlar
fram ein ny avtale med unionen.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
når Storbritannia no går ut av EU, skaper det ein ny situasjon som
både tilhengarar og motstandarar av EØS-avtalen må forhalde seg
til. Brexit vil kunne skape ny dynamikk også i Noreg sitt forhold
til Europa gjennom at det oppstår eit alternativ til dagens EØS-avtale. Desse medlemene understrekar
at dei utanrikspolitiske vegvala Noreg no kan stå overfor, krev
ei heilskapleg forståing og oversikt over konsekvensane og moglegheitene
som opnar seg som følgje av at Storbritannia går ut av EU. Det er
difor naudsynt at regjeringa set ned eit breitt samansett offentleg
utval som skal gjere ein grundig og breiast mogleg gjennomgang av
konsekvensane av at Storbritannia går ut av EU, og Noreg sine alternativ til
EØS-avtalen.
Desse medlemene fremjar på
dette grunnlaget følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa setje ned eit breitt samansett offentleg utval som
skal gjere ein grundig og breiast mogleg gjennomgang av konsekvensane
av at Storbritannia går ut av EU, og Noreg sine alternativ til EØS-avtalen».
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er i utgangspunktet positiv
til alle tiltak som bidrar til en mer åpen og faglig fundert debatt
om Norges forhold til EØS. Dette medlem mener også det
er hevet over enhver tvil at Norge bør ta lærdom av at Storbritannia
nå går ut av EU. Et uavhengig og bredt sammensatt og uavhengig utvalg
vil, etter dette medlems syn,
sikre at en slik utredning blir mest mulig partipolitisk uavhengig
og faglig fundert. Dette medlem støtter
på denne bakgrunn forslaget om en uavhengig utredning av konsekvensene
av brexit.
Dette medlem viser imidlertid
til at forhandlingene mellom Storbritannia og EU ikke er avsluttet,
og at dette utgjør en utfordring for et utvalg som skal se på konsekvensene. Dette medlem understreker
også at det ikke er gitt at den nåværende britiske regjeringen ledet
av Theresa May vil håndtere forhandlingene med EU på en god måte. Dette medlem viser
til at det er stor uenighet mellom den høyreorienterte regjeringen og
den venstreorienterte opposisjonen om hvordan brexit skal håndteres.
Det kan bli en brexit på den økonomiske elitens premisser eller
en brexit som brukes aktivt til å fremme en økonomisk politikk for
bedre fordeling og mer kontroll over markedskreftene. Dette medlem understreker
derfor at det ikke er en nødvendig sammenheng mellom å støtte dette
forslaget og å støtte resultatet av brexit-forhandlingene, eller
mene at Storbritannias regjering håndterer brexit-prosessen på en
god måte.