Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til proposisjonen
og forslag til finansiering av ei bypakke for Bergen med tilhørende tiltak. Komiteen har
merket seg at proposisjonen er i tråd med lokale vedtak. Departementet
legger til grunn at byvekstavtalen er et av de viktigste virkemidlene
for å nå målet om at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport,
sykkel og gange. Den nye bypakken for Bergen er en viktig del av
byvekstavtalen og en forutsetning for å nå målet. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen har merket seg at
staten, ved Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune har inngått en byvekstavtale
for Bergen for perioden 2017–2023. I avtalen er det blant annet
lagt til grunn statlig medfinansiering av videre utbygging av Bybanen
til Fyllingsdalen, statlige midler til tiltak for kollektivtrafikk,
sykkel og gange langs riksveg, samt videreføring av belønningsmidler.
Komiteen har videre merket
seg at det parallelt med forhandlingene om byvekstavtalen ble arbeidet med
en ny bypakke for Bergen. Den nye bypakken har en innkrevingsperiode
på 20 år, fra 2018 til utgangen av 2037. Hovedelementene er videre
utbygging av Bybanen, bymiljøtunnel/trafikkløsning i Bergen sentrum, ringvei
øst og høykvalitets kollektivløsning i vest.
Komiteen viser til at flere
av prosjektene er på et tidlig stadium, og det er knyttet stor usikkerhet
til kostnadsoverslag og fremdrift. Prosjektporteføljen må derfor
tilpasses den samlede økonomiske rammen for bypakken.
Komiteen legger til grunn at
det skal etableres 15 nye bomstasjoner i tillegg til de 14 eksisterende
stasjonene. Trafikkgrunnlaget målt i årsdøgntrafikk (ÅDT) er på
133 000 kjøretøy gjennom eksisterende bomstasjoner og 130 000 kjøretøy
gjennom de nye. Det gir en samlet ÅDT på 263 000.
Komiteen har merket seg at
tidsdifferensierte bompengetakster skal videreføres i eksisterende
bomstasjonene, men ikke i de nye. Videre merker komiteen seg at det skal innføres
miljødifferensierte takster både i nye og eksisterende bomstasjoner.
Komiteen legger videre til
grunn at det legges opp til et rabattsystem i tråd med ny struktur.
Dette innebærer at forskuddsbetaling mot rabatt faller bort, og
det blir innført 20 pst. rabatt for takstgruppe 1. Det vil ikke bli
gitt rabatt til kjøretøy i takstgruppe 2. Ordningen med passeringstak
på 60 passeringer per kalendermåned videreføres.
Komiteen har også merket seg
at batterielektriske kjøretøy skal betale bomavgift når nullutslippskjøretøy
utgjør mer enn 20 pst. av kjøretøy som passerer bomringen. For ladbare
hybrider i takstgruppe 1 gjelder normaltakst, mens ladbare hybrider
i takstgruppe 2 betaler samme takst som Euro VI.
Komiteen har merket seg at
gjennomsnittlig inntekt per passering etter at de nye bomstasjonene
er satt i drift, vil være 11,50 kroner i 2017-priser. Den samlede bruttobompengeinntekten
er beregnet til 20 mrd. kroner for perioden 2018–2037. Av dette
er 11 mrd. kroner forutsatt brukt til gjennomføring av prosjekt
og tiltak innenfor byvekstavtalen.
Komiteen har merket seg at
lånerenten anslås til 4,5 pst. for 2018–2022, 5,5 pst. for 2023–2026
og 6,5 pst. fra 2027. Årlig prisvekst og takstøkning settes til
2,5 pst.
Årlige innkrevings-
og driftskostnader er beregnet til 86 mill. kroner når de nye bomstasjonene
blir satt i drift i 2019. Komiteen legger til grunn at
bompengetakstene kan settes lavere, basert på markedsrente eller binding
av renten, og mener at dette er en mulighet partene kan benytte
seg av dersom det er enighet om dette.
Komiteen viser til at det er
gjennomført en kvalitetssikring (KS2) av trafikk- og finansieringsforutsetningene
for Bypakken, og vil peke på viktigheten av streng porteføljestyring
også i det videre arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine
forslag i gjeldende NTP. Arbeiderpartiet vil halvere klimagassutslippene
fra transportsektoren innen 2030. Her vil storbyområdene være spesielt
viktige. Disse medlemmer mener
derfor at om en skal lykkes med målene, må staten må være villig
til å finansiere inntil 70 pst. av kostnadene til store infrastrukturprosjekter.
På bakgrunn av dette
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra med 70 pst. statlig finansiering av kollektivprosjektene
i Bypakke Bergen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt alternative statsbudsjett
for 2018, hvor Arbeiderpartiet foreslår satt av 300 mill. kroner mer
enn i regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det er åpnet for at kommuner
og fylkeskommuner kan bygge enklere og billigere gang- og sykkelvei,
og disse medlemmer oppfordrer
derfor Bergen kommune til å se på denne muligheten for å få flere
kilometer gang- og sykkelvei for pengene der dette er hensiktsmessig.
Disse medlemmer viser til at
det i Bypakke Bergen legges opp til både tidsdifferensierte og miljødifferensierte
bomtakster. Til tross for at dette er forankret lokalt, mot Fremskrittspartiets
stemmer, mener disse medlemmer at
bruken av både tidsdifferensierte og miljødifferensierte bomtakster
vil kunne medføre en urimelig høy bompengeandel for enkelte bilister.
Disse medlemmer merker seg
at som del av Bypakke Bergen planlegges en ny ringvei øst, som vil
omfatte tre store riksveiprosjekt på E16 og E39. Disse medlemmer mener dette
er klokt, for å bidra til både mindre trafikk og bedre miljø i Bergen
samtidig som fremkommeligheten for gjennomgangstrafikken bedres
vesentlig. Disse
medlemmer er opptatt av at ringveien i øst bygges som en trafikksikker
og fremtidsrettet vei.
Disse medlemmer merker seg
at passeringstaket er satt til 60 passeringer per måned for alle
kjøretøy med gyldig brikke og avtale. Disse medlemmer mener at et
passeringstak på 40 passeringer kan etableres dersom det er lokalpolitisk
enighet om dette, for å unngå at noen bilister opplever urimelige
økonomiske belastninger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget har
sluttet seg til nullvekstmålet i de store byene. Dette innebærer
at veksten i persontrafikk ikke skal tas med økt biltrafikk. Dette medlem understreker
at også statens satsing på kollektivtrafikk i de store byene må
økes de kommende årene dersom denne ambisjonen skal nås. Dette medlem ønsker
derfor at staten skal ta 70 pst., og ikke bare 50 pst., av kostnaden
for utbyggingen av store kollektivprosjekt. Dette medlem er svært positiv
til og støtter at det nå kommer på plass en bypakke for Bergen som
inneholder flere gode kollektivprosjekter. Dette medlem er imidlertid
svært kritisk til den planlagte «Bymiljøtunnelen». Dette medlem understreker at «Bymiljøtunnelen»
er ikke et tiltak som er i tråd med målsettinger om tydeligere ivaretakelse
av klima- og miljøhensyn eller vedtatt mål i Bergen bystyre om reduksjon
i personbiltrafikken med 10 pst. innen 2020 og 20 pst. innen 2030. Dette medlem understreker
at det er helt nødvendig å unngå en økning av den samlede vegkapasiteten
for privatbiltransporten i Bergen, dersom vi skal nå målene om reduserte
klimagassutslipp, god luftkvalitet og reduksjon i personbiltrafikken med
10 pst. innen 2020 og 20 pst. innen 2030.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre en omprioritering av midlene i bypakken, slik
at midlene som er avsatt til bymiljøtunnel, blir brukt på andre
kollektivprosjekt i bypakken.»
Dette medlem viser
til at på bakgrunn av mangelfull statlig oppfølging av finansielle
forpliktelser i Bergensprogrammet siden 2002, samt de store utfordringene
fremover for å sikre at all vekst i transportsystemet tas av kollektivtransport,
sykkel og gange, bør den statlige delen av finansieringen av bybaneutbyggingen
økes til minimum 70 pst. Dette medlem viser også til
en felles høringsuttalelse fra Hordaland fylkeskommune, NHO, LO
og Bergen Næringsråd, som mener staten bør ta 70 pst. av finanseringen
av Bybanen i Bergen. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra med 70 pst. statlig finansiering av kollektivprosjektene
i bypakken, inkludert Bybanen etappe 4 og 5.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til enigheten mellom regjeringspartiene,
Venstre og Kristelig folkeparti om 50 pst. statlig finansiering
av sykkeltunnelen parallelt med Bybanens trasé gjennom Løvstakken
mot Fyllingsdalen. Dette
medlem mener utnyttelsen av planlagt rømningstunnel til dette formålet
er et svært godt initiativ.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Venstre viser til at sykkeltunnelen
gjennom fjellet korter ned dagens strekning rundt Løvstakken med
5,5 km og gjør reisetiden 20 minutter kortere. Tiltaket vil øke
sykkelens attraktivitet som fremkomstmiddel på strekningen og bygge
oppunder målet om at flere skal bruke sykkel som fremkomstmiddel
på de daglige reisene. Disse
medlemmer understreker at sykkelandelen i Bergen per i dag
er lavere enn i de andre store byene i Norge, og at tiltak som sykkeltunnelen
kan være med å bidra til å øke andelen syklende i byen.