Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Stein Erik Lauvås, Siri Gåsemyr Staalesen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Kristin Ørmen Johnsen,
Mari Holm Lønseth og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon
Engen-Helgheim og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni
og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin
Andersen, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Kristelig Folkeparti,
Torhild Bransdal, behandler i denne innstillingen Representantforslag
47 S (2017–2018). Komiteen viser
til at komiteen i Innst. 67 L (2017–2018) og Innst. 68 S (2017–2018)
behandler Representantforslag 64 LS (2017–2018). Komiteen viser til de respektive
partiers merknader i disse innstillingene.
Komiteen mener vi har forpliktelse
til å gi beskyttelse til mennesker som har behov for det.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til at tilstrømning av det omfanget Norge
opplevde i 2015, setter samfunnet på prøve, ikke minst når det gjelder
velferdsmodellens bærekraft. Flertallet mener det er nødvendig
å regulere innvandringen til Norge. Konflikter, forfølgelse og usikkerhet
om fremtiden er medvirkende årsaker til at mennesker reiser til
Europa, men mulighet for arbeid og utsikter til et bedre liv er
også en motivasjon.
Flertallet viser til at når
UDI og UNE behandler asylsaker skal vurderingene baseres på faktainformasjon
fra Landinfo. Flertallet merker
seg at de fleste rapporter til Landinfo, samt deres retningslinjer
om kilde- og informasjonsanalyse, er offentlig tilgjengelig slik at
alle kan se hvordan de arbeider.
Flertallet viser til at man
i asylforliket i 2015 mellom alle partier unntatt Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne ba regjeringen vurdere alle sentrale sider
ved norsk utlendingslovgivning og gjennomgå norsk praksis der Norge
har en annen vurdering av beskyttelsesbehovet for nasjonaliteter
sammenlignet med praksis i andre land. Videre skulle regjeringen
vurdere forslag til lovendringer, forskriftsendringer og justere
aktuelle instrukser med sikte på å oppnå innstramninger.
Flertallet merker seg at UDI
selv tok initiativ til en gjennomgang av egen praksis for asylsøkere
fra Afghanistan, og at UDI som følge av denne gjennomgangen hevet
terskelen for når et område i Afghanistan er ansett for generelt
utrygt. Det vil si at det i dag er svært få områder i Afghanistan
som anses som så utrygge at alle som kommer derfra, har rett til
beskyttelse. Flertallet merker
seg at Norge vurderer internflukt når det er mulig, noe også andre
land i Europa gjør.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at UDI og UNE vurderer situasjonen i Afghanistan fortløpende
og følger utviklingen nøye, og at UDI senest i uke 44 i 2017 gjorde
en ny vurdering av om det var forsvarlig å sende personer tilbake
som har fått avslag på sin asylsøknad. Dette flertallet tar til orientering
at UDI ikke kom til at det var grunnlag for å endre praksis. Dette flertallet vil påpeke
at statsråden i sitt svar til kommunal- og forvaltningskomiteen
i brev 23. november 2017 informerer om at det ikke er grunnlag for
å si at norsk praksis er vesentlig strengere enn andre europeiske
lands praksis, og at ingen andre land mener at den generelle sikkerhetssituasjonen
i Afghanistan, herunder Kabul, tilsier at alle derfra har beskyttelsesbehov.
Dette flertallet mener at dersom
man har fått avslag på asylsøknad, skal man returnere. I asylforliket
i 2015 var det å jobbe med retur av personer med avslag et viktig
punkt. Dette flertallet viser
til at Norge har avtale om retur til Afghanistan, at EU signerte
en slik avtale i 2016, og at flere europeiske land har inngått returavtale
med Afghanistan.
Dette flertallet vil påpeke
at Norge ikke sender barn tilbake til Afghanistan uten at de er
i følge med sine foreldre. Barn som har krav på beskyttelse, får
det. Dersom det ikke foreligger beskyttelsesbehov, men det er særlige
menneskelige hensyn i saken, gis det opphold på humanitært grunnlag. Dette flertallet vil
videre påpeke at den begrensede oppholdstillatelsen som gis til
enslige mindreårige mellom 16 og 18 år, bare gis til barn som ikke
har annet grunnlag for oppholdet enn at de mangler forsvarlig omsorg
ved retur. Dette
flertallet viser til at begrensede oppholdstillatelser er ment
å forebygge at familier sender barn fra seg på farefull flukt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke at det ikke
er grunnlag for å hevde at norsk Afghanistan-praksis er i strid
med Norges internasjonale forpliktelser. Den terskelhevingen som
UDI foretok av eget tiltak i 2016, kom etter en grundig gjennomgang
av EUs statusdirektiv, praksis i Den europeiske menneskerettsdomstolen
og praksis i andre europeiske land. Justis- og beredskapsdepartementet
foretok for øvrig i 2016, en egen gjennomgang av norsk Afghanistan-praksis
sammenlignet med praksis i Nederland, Storbritannia og Danmark. Gjennomgangen
viste at norsk praksis samstemte godt med disse landenes praksis.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at EU i 2016 tok initiativ til en politisk rammeavtale
(Joint Way Forward on Migration issues between the EU and Afghanistan
(JWF)) som skulle legge grunnlaget for returer til Afghanistan. Bakgrunnen
for dette var de store ankomstene av afghanske asylsøkere til Europa
i 2015, kombinert med medlemslandenes store utfordringer med retur
til Afghanistan. Flertallet viser
til at avtalen ble signert 2. oktober 2016, og at Tyskland, Sverige
og Finland forhandlet en avtale med Afghanistan parallelt med EU
og signerte avtaler i de påfølgende dagene i oktober.
Flertallet viser til at manglende
fungerende avtaler mellom europeiske land og Afghanistan således
har vært en medvirkende årsak til de store forskjellene mellom antall
returer fra Norge og andre europeiske land. I medhold av egne avtaler
og JWF har en rekke land, som Tyskland, Sverige, Finland, Østerrike,
Nederland osv., gjennomført et økende antall returer til Afghanistan
i 2017.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at UDI følger situasjonen
i Afghanistan tett, og at UDI det siste året har foretatt flere
praksisjusteringer som følge av det de vurderer som en endret sikkerhetssituasjon
i enkelte provinser i Afghanistan. Det synes likevel i dag å være
europeisk enighet om at afghanske asylsøkere, etter en konkret og individuell
vurdering, kan henvises til Kabul for internflukt. Disse medlemmer mener at denne
enigheten blant ekspertene på asylrettslige vurderinger i Europa med
all tydelighet viser at norsk praksis ikke er i strid med våre internasjonale
forpliktelser.
Komiteen viser
til at Norge gjennom direktiv 2008/115/EF (returdirektivet) er pålagt
å etablere et effektivt system for tilsyn med tvangsreturer av tredjelandsborgere.
Mens det tidligere har vært lagt til grunn at den generelle forvaltningskontrollen
utgjør et effektivt og tilstrekkelig tilsyn med tvangsreturer utført
etter en returbeslutning iht. returdirektivet, har det blitt klart at
Norge skal ha et nasjonalt system for tvangsreturmonitorering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Justis- og beredskapsdepartementet derfor har iverksatt
arbeidet med å etablere dette systemet.
Flertallet viser til at det
er besluttet at oppgaven skal tillegges Tilsynsrådet for Trandum.
Tilsynsrådet, Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet
er i dialog om hvordan de konkrete detaljene rundt ordningen skal
utarbeides, herunder antall returer som skal monitoreres, samt kartlegging
av nødvendige regelendringer og utvidelse av tilsynsrådets
mandat.
Flertallet viser til at det
foreløpig tas sikte på å iverksette en pilotordning i løpet av første
halvår 2018 hvor ambisjonen er at to returer skal monitoreres per måned,
før et system som fullt ut ivaretar returdirektivets krav, iverksettes
noe senere.
Flertallet vil også bemerke
at Frontex har bistått med monitorering av tvangsreturer på Frontex-chartere
fra Norge siden desember 2016.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
støtter ikke forslaget om et ekspertutvalg som skal gjennomføre
en vurdering av regelverk og praksis ved retur til Afghanistan. Dette flertallet viser
til at returer til Afghanistan har vært debattert jevnlig høsten
2017, senest i forbindelse med innvandrings- og integreringsministerens
og utenriksministerens redegjørelser om sikkerhetssituasjonen i Afghanistan
8. november 2017. Dette
flertallet vil peke på at selv om selve retursituasjonen kan
variere mellom ulike land, er det grunnleggende samme regelverk
og prosedyrer for retur til alle land. Det vil være uheldig å ha
et eget utvalg som skal vurdere praksis og regelverk for Afghanistan
spesielt.
Dette flertallet viser til
at det er enighet om hovedlinjene for å oppnå en effektiv returpolitikk,
jf. bl.a. asylforliket fra 2015. Her ble alle partiene, med unntak av
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, enige om å
prioritere rask retur av personer som har fått avslag på sin asylsøknad.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil peke på at returordningene er
klart innenfor EUs returdirektiv, som er gjennomført i norsk lov.
Også de folkerettslige sider for forholdet til internasjonale konvensjoner
er vurdert ved behandling av regelverket, og disse medlemmer mener at det klart
ligger innenfor disse bestemmelser som Norge har forpliktet seg
til. Disse medlemmer mener
at et effektivt retursystem er viktig for å opprettholde asylinstituttets
formål om å gi beskyttelse til de som har behov for det, men samtidig
sørge for at de som ikke har behov for beskyttelse, returnerer til
sitt hjemland.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til merknader i Innst.
67 L (2017–2018) og Innst. 68 S (2017–2018) og begrunnelsen for disse
forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at ingen partier mener at det skal gis asyl uten at det foreligger
grunnlag for beskyttelse, eller at de som får avslag, ikke skal
returnere. Forslaget handler om å sikre at de vurderingene som gjøres
vedrørende sikkerhetssituasjonen, er oppdaterte og ikke politiserte,
og at terskelen ikke er så høy at en risikerer å utsette noen for reell
fare og forfølgelse.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at forslaget
er begrenset til en midlertidig stans av returer frem til det er
gjort en uavhengig vurdering av situasjonen i Afghanistan, og det
er gjort en uavhengig vurdering av om systemet for å vurdere om
Norges returpraksis er i tråd med de folkerettslige kravene. Dette medlem vil
vise til at det ikke forutsetter, slik det er hevdet i debatten,
at dette medlem mener
at ingen skal kunne returneres med henvisning til internflukt, men
at det på grunn av den stadig forverrede sikkerhetssituasjonen i
Afghanistan er nødvendig å foreta en ekstern vurdering.
Dette medlem vil understreke
at forslaget knytter seg til hvorvidt Norges myndighetsutøvelse
på området er innenfor de forpliktelsene Norge demokratisk er tilsluttet,
og handler ikke om en endring av de rettslige skrankene. Dette er
ikke et spørsmål om utøvelse av et handlingsrom innenfor konvensjonsforpliktelsene, men
hvorvidt Norges handlinger er utenfor dette handlingsrommet eller
ikke. Stortinget skal ikke vedta hvorvidt et land er trygt eller
ikke, men Stortinget er ansvarlig for at Norges myndigheter agerer
innenfor de forpliktelsene som Norge er tilsluttet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti vil
vise til at det har vært en dramatisk økning i antallet terrorangrep
i form av selvmordsbomber og veibomber og sikkerhetsrelaterte hendelser
knyttet til miner og udetonerte eksplosiver. Det er registrert hele 16 290
hendelser bare de første åtte månedene i 2017. I 2016 ble ifølge
UNAMA minst 11 418 sivile skadet eller drept i Afghanistan, og i
perioden mellom 1. januar og 30. juni i 2017 ble 1 662 sivile drept
og 3 581 skadet. Ifølge UNAMA er tallene fra 2017 det høyeste antallet
drepte og skadde sivile de har registrert i løpet av de første seks
månedene av et år, siden de startet å dokumentere dette i 2009.
Det vises for øvrig til ytterligere begrunnelse i forslaget.
Disse medlemmer viser videre
til høringsuttalelsen fra Amnesty International, som viser til at
Kabul ikke bør anses som et trygt internflukt-alternativ, og at
det er uttalt av NATO-generalen Kristian Arildsen at Kabul er verdens
farligste by og ute av kontroll. Det er alvorlige brudd på menneskerettigheter
i landet og en akutt humanitær krise. FN anslår at 9,3 millioner
mennesker vil trenge humanitær hjelp i 2017. Det er 2 millioner
internt fordrevne flyktninger, og de som returneres til landet,
fører til en forverring. Disse medlemmer er videre bekymret
for at afghanske myndigheter presses til å ta i mot flere returnerte
asylsøkere for å beholde nødhjelpen, som i dag utgjør 70 pst. av
landets inntekter. Disse
medlemmer vil i den sammenheng vise til høringsnotatet fra
Foreningen av tolvte januar, som viser til at returene fra Pakistan
og Iran er ulovlige og legger et stort press på Afghanistan. Det
fremgår der at:
«Dersom Norge bidrar
til å holde trykket opp gjennom å argumentere som om Afghanistan
i hovedsak er trygt til returnere til for de fleste, bidrar vi negativt
til afghanske myndigheters kontroll over landet sitt, gjennom at
vi bidrar til å legitimere Pakistan og Irans push-back av afghanske
flyktninger. Det er ikke gode bidrag for å hindre en ytterligere
destabilisering av landet.»
Disse medlemmer viser til
at Landinfos notater viser at sikkerhetssituasjonen i Kabul stadig
forverres, og at dette er provinsen med flest sivile tap. Dermed
er det vanskelig å forstå at UDI tolker landrapportene som at Kabul
er trygt.
Disse medlemmer mener det
bør kunne henvises til konkrete kilder når norske myndigheter konkluderer
med at internflukt til Kabul nå er trygt. En av kildene Landinfo
viser til i «Temanotat Afghanistan: Nettverk av 19. september 2017»
er The Forced Return of Afghan Refugees and Implications for Stability.
I denne rapporten vises det til at returnerte afghanere i større grad
er utsatt for risiko og voldelig konflikt enn andre. Mangel på informasjon
og sosialt nettverk på stedene de blir returnert til, gjør dem svært
sårbare, og de har en større risiko for å rekrutteres til Taliban
eller IS og for radikaliseringsprosesser. Denne informasjonen gjenfinnes
ikke i Landinfos notater, og det er uklart hvorfor dette ikke er
tatt med og hva som er årsaken til dette.
Disse medlemmer viser til
at terskelen for hva som er trygt, er kraftig hevet, og at det førte
til en stor økning i antall avslag, spesielt i andre kvartal 2016.
Disse medlemmer viser til
at UDIs direktør uttaler i til VG 6. november 2017 følgende:
«Tersklene for hva
som skal til for at vi ikke kan returnere noen, er et politisk spørsmål.»
Disse medlemmer viser til
at Norge har ført en streng returpraksis til Afghanistan, og at
den årlige rapporten fra EASO for 2016 viser at Norge har en lavere
andel som får innvilget asyl, enn hoveddelen av de øvrige europeiske
landene. Innføringen av innstrammingene og endringene i sikkerhetsvurderingene
har også ført til at vi har hatt et klart fall i andelen som får
opphold, sett fra begynnelsen på 2015 og ut 2016.
Disse medlemmer viser til
at det ikke er tilstrekkelig å vise til at også andre land returnerer
asylsøkere til Afghanistan og Kabul for internflukt. Enhver henvisning
må bero på en konkret individuell vurdering, og spørsmålet er hvorvidt
Norge bryter sine konvensjonsforpliktelser i de individuelle tilfellene. Disse medlemmer viser
til at Norge for eksempel returnerer ungdommer som akkurat har fylt
18 år, uten at det gjøres en rimelighetsvurdering, slik som de fleste
europeiske land gjør. Disse
medlemmer mener at det ikke kan sluttes at Norge opererer
innenfor konvensjonsforpliktelsene ved å vise til at andre land
også returnerer til Afghanistan, uten at det samtidig gjøres en vurdering
av hvilke grupper og hvilke hensyn som legges til grunn ved returene.
Norge har en absolutt forpliktelse til ikke å bryte Flyktningkonvensjonen,
og det kan dreie seg om liv eller død.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er bekymret for at Norge i enkeltsaker,
men ikke nødvendigvis i alle, befinner seg på feil side av streken. Dette medlem kan
heller ikke forstå hvorfor det er problematisk for regjeringspartiene
å foreta en slik ekstern evaluering av om det er sikkert at Norge
er innenfor.