Reguleringsprinsipper
Komiteen viser til at det
i nasjonalbudsjettet 2018 anslås en positiv reallønnsvekst igjen
i 2017, og at den vil øke i 2018. Gitt anslagene for 2017–2018 er
den gjennomsnittlige realveksten i alderspensjon i perioden 2017–2018
anslått til 0,5 pst.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til pensjonsforliket, der det ble vedtatt at løpende pensjoner
skulle reguleres som et gjennomsnitt av lønns- og prisutviklingen.
Som teknisk løsning ble det av forenklingshensyn valgt en reguleringsmetode
med lønnsutvikling fratrukket 0,75 pst. Beregninger med utgangspunkt
i utviklingen av lønn og pris fra 1967 og frem til tidspunktet for
gjennomføring av pensjonsreformen viste at den valgte løsningen
ville gitt en litt gunstigere utvikling i de løpende pensjonene
i den perioden enn om man regulerte med faktisk gjennomsnitt. Stortinget
var samtidig klar over at i perioder med en positiv reallønnsutvikling,
men under 0,75 pst., ville pensjonistene få en negativ reallønnsutvikling,
mens lønnstakerne gikk i pluss. Basert på historiske tall ble dette
vurdert som lite sannsynlig. Fra 2011 til og med 2014 ga den valgte
reguleringen av løpende pensjoner et bedre resultat enn faktisk
gjennomsnitt av lønn og pris. Fra og med 2015 har imidlertid resultatet
vært motsatt. Pensjonistene har fått negative oppgjør, mens lønnsmottakerne
har gått i pluss.
Flertallet viser til merknaden
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i Innst. 112 S (2016–2017) til Stortingets behandling av Meld. St.
7 (2016–2017) Regulering av pensjoner i 2016 og pensjonisters inntektsforhold,
sålydende:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
viser til at det fremgår av pensjonsforliket at regjeringen skal
‘gjennomgå lønnsveksten som danner grunnlaget for reguleringen og
foreta en vurdering av om det foreligger særlige forhold som det
eventuelt bør tas hensyn til’ (Ot.prp. nr. 37 (2008–2009), blant
annet side 133). Disse medlemmer mener dagens situasjon der pensjonistene taper
gjennom flere år, sammenlignet med samfunnet for øvrig, er en slik
situasjon.»
Flertallet viser til at regjeringen
Solberg I avviste at pensjonsforliket åpnet for en vurdering av
om realnedgang i pensjonene over flere år, samtidig som lønnsmottakerne
gikk i pluss, var en situasjon som kunne gi grunnlag for vurdering
av særskilte forhold. Samtidig vises det til at regjeringen, representert
ved daværende arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Fremskrittspartiet)
i forbindelse med trygdeoppgjøret 2015 varslet at regjeringen av
samme grunn ville komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer
i reguleringsprinsippene.
Flertallet viser til at noe
slikt forslag aldri ble lagt frem.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig legge frem en sak om endring
av reguleringsprinsippene for løpende pensjoner fra lønnsutvikling
fratrukket 0,75 pst. til faktisk gjennomsnitt av lønns- og prisutvikling.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i forbindelse med
trygdeoppgjøret i mai 2015 ble varslet at regjeringen ville gjennomgå
prinsippene for regulering av pensjoner under utbetaling. Konklusjonen
var at gjeldende regler om regulering av pensjoner opprettholdes.
Resultatet av gjennomgangen ble lagt frem for Stortinget i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2016, jf. Prop. 122 S (2015–2016)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
2016. Gjennomgangen ble også kort omtalt i Meld. St. 7 (2016–2017)
Regulering av pensjoner i 2016 og pensjonisters inntektsforhold. Stortinget
har dermed fått en god og grundig orientering om regjeringens gjennomgang
og konklusjon.
Disse medlemmer viser til
at modellen som tar utgangspunkt i årlig regulering som et snitt
av forventet lønns- og prisvekst, i sin tid ble forkastet da regjeringen Stoltenberg
II fulgte opp pensjonsforlikene i 2005 og 2007 med et lovforslag
om ny alderspensjon i Ot.prp. nr. 37 (2008–2009). Hovedbegrunnelsen
var at en regulering med lønnsvekst fratrukket en fast faktor har
store fordeler for pensjonssystemet sammenlignet med å regulere
med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten. Videre ble det vist
til at dagens reguleringsregime best ivaretar hensynet til at pensjonistenes
inntektsutvikling skal stå i forhold til lønnsutviklingen i samfunnet.
Disse medlemmer viser til
at det i Stortingets lovvedtak om ny alderspensjon i 2009, som ble
vedtatt av samtlige partier med unntak av Fremskrittspartiet, ble
valgt en reguleringsmetode med lønnsutvikling fratrukket 0,75 pst.,
og at historiske tall viste at dette ville gi pensjonistene en litt
gunstigere utvikling enn faktisk gjennomsnitt. Stortinget var samtidig
klar over at i perioder med en positiv reallønnsutvikling,
men under 0,75 pst., ville pensjonistene kunne få en negativ reallønnsutvikling,
mens lønnstakerne gikk i pluss. I perioden 2015–2017 har pensjonistene
fått negativ realvekst i pensjonene, mens lønnsmottakerne fikk positiv
realvekst i 2015 og 2017. I 2016 fikk også lønnstakerne negativ
realvekst, og realveksten i alderspensjonen ville da også blitt
negativ dersom reguleringen hadde fulgt gjennomsnittet av lønns-
og prisvekst.
De første årene
etter at nye reguleringsregler trådte i kraft, ble årlig regulering
bedre, og til dels mye bedre, enn dersom reguleringen hadde fulgt
gjennomsnittet av lønn- og prisveksten. De tre siste årene ville
regulering med gjennomsnittet gitt høyere årlig vekst i pensjonene.
Dette sammenfalt med tilbakeslaget i norsk økonomi, som gjorde at
lønnsveksten avtok og mange mistet jobbene sine. Det ville ikke
vært riktig om pensjonsreformen hadde ført til økte byrder for yrkesaktive
i en situasjon der de fikk lavere lønnsvekst og ledigheten økte.
En som mottok pensjon i 2010, har likevel samlet sett fått mer utbetalt
i pensjon fra 2011 som følge av gjeldende regler enn dersom regulering
med gjennomsnittet av lønns- og prisvekst hadde blitt gjennomført
fra 2011.
Disse medlemmer viser til
at ledigheten er på vei ned og veksten er på vei opp. I nasjonalbudsjettet 2018
anslås en positiv reallønnsvekst på 1,4 pst. i 2018. Det er vesentlig
høyere enn anslaget på 0,5 pst. for 2017. En reallønnsvekst på 1,4
pst. gir tilnærmet samme regulering med dagens reguleringsregler
som med et gjennomsnitt av lønns- og prisveksten. Dersom veksten
fortsetter kan en omlegging av reguleringsmetoden føre til at pensjonister
ikke bare har tapt noe i perioden der arbeidstakere opplevde lavere
lønnsvekst, men også vil tape dersom vi nå går inn i en periode
med oppgang.
Disse medlemmer ser på denne
bakgrunn ingen grunn til at gjeldende regler for regulering av alderspensjon
under utbetaling, vedtatt av Stortinget 15. mai 2009, bør endres.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at folketrygden er
fundamentet for pensjonen vår og sikrer alle et minste garantert
pensjonsnivå, samt gir mulighet for høyere pensjon for dem som står
i jobb. Pensjonsreformen innebærer kutt i pensjonsutbetalingene
for svært mange og har vist seg å særlig ramme enkelte yrkesgrupper.
Dette legger til rette for mer privat pensjonssparing og bidrar
til økte forskjeller mellom folk. Det er derfor behov for å gjennomgå
pensjonsreformen med sikte på å rette opp de usosiale utslagene.
Dette medlem mener det er
en uholdbar situasjon at pensjonister opplever vedvarende negativ
kjøpekraftsutvikling når resten av samfunnet får økt kjøpekraft.
Som et minstekrav bør det utøves skjønn i utøvelsen av prinsippene
for regulering av pensjon for å unngå at pensjonistene taper kjøpekraft
mens resten av samfunnet opplever økt kjøpekraft. Et slikt skjønn
har ikke regjeringen ønsket å utøve. Derimot har de sørget for at pensjonistene
har tapt kjøpekraft tre år på rad. Dette medlem mener derfor
det bør utredes et prinsipp om et gulv for regulering av pensjon,
som sikrer at pensjonistene opprettholder kjøpekraft også i år med
lav lønnsvekst. Dette
medlem vil understreke at et slikt gulv ikke skal legge opp
til en tenkt situasjon der alle andre grupper enn pensjonistene
opplever redusert kjøpekraft. Et slikt gulv er heller ikke tilstrekkelig
for å løse de underliggende problemene med hvordan pensjon reguleres.
Formålet er å unngå urimelige utslag av den typen vi har sett de
senere årene, ved å innføre en sikkerhetsmekanisme som regjeringen
ikke kan se bort fra.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en modell for beregning av trygdeoppgjørene
som sikrer at pensjonistene ikke får vedvarende negativ kjøpekraftsutvikling
når resten av samfunnet får økt kjøpekraft, herunder vurdering av
et gulv som sikrer at pensjonistene opprettholder kjøpekraft også
i år med lav lønnsvekst.»
Dette medlem peker
på at en underregulering av pensjonene i forhold til lønnsutviklingen
over tid vil bidra til større forskjeller mellom pensjonister og
arbeidstakere. Løpende pensjoner i folketrygden bør derfor på sikt
reguleres om lag på linje med lønnsveksten. Dette medlem slutter seg til
Arbeiderpartiets forslag om å regulere pensjonene med et faktisk
gjennomsnitt av lønns- og prisutviklingen. Dette forslaget vil bidra
til mer trygghet og stabilitet for pensjonisters inntekt i årene
framover og bidra til å unngå at pensjonister som eneste gruppe
får negativ kjøpekraftsutvikling.