2.3.15 Kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT
Komiteen er opptatt av at
Norge har en effektiv og god forvaltning som er preget av integritet
og faglig kunnskap. Internasjonale målinger viser at Norge kommer
helt i tetsjiktet når det gjelder å ha en velfungerende offentlig
forvaltning. Forvaltningen scorer også høyt når det gjelder tillit,
noe komiteen mener
er viktig.
Komiteen viser til at digitaliseringen
påvirker hvordan forvaltningen arbeider, og at økt bruk av digitale
systemer er viktig og nødvendig for å få til effektive løsninger.
Dette krever god lederforankring og kunnskap om feltet.
Bruken av digitale
løsninger i forvaltningen nødvendiggjør tett samhandling mellom
kommuner og stat. Løsninger i staten kan påføre kommuner både kostnader
og gevinster. Komiteen merker
seg at departementet har utredet modeller som skal hensynta dette,
og at det har fremkommet problemstillinger knyttet til modellene,
som tilsier videre analyser. Komiteen ser fram til at
dette arbeidet avsluttes, og at løsningen blir lagt fram for Stortinget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at arbeidet med å fjerne tidstyver har pågått siden 2014,
og at arbeidet er evaluert. Flertallet har merket seg
at målet med tidstyvarbeidet både var effektivisering, mer tid til
kjerneoppgaver og en enklere hverdag for folk flest. Videre viser flertallet til
at evalueringen viser at arbeidet har virket positivt i samspill
med andre forbedringstiltak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at arbeidet med å fjerne tidstyver har pågått siden 2014, og
at arbeidet er evaluert. Disse medlemmer ser fram
til en gjennomgang av hvilke tidstyver som er fjernet, og hva dette
anslagsvis har bidratt til av reduserte kostnader.
Universell utforming
av IKT-systemer bidrar til at det blir enklere for alle å bruke
automater og programvare. Disse medlemmer mener det
er særlig viktig at departementet følger opp arbeidet tett, slik
at tidsplanen for ferdigstillelse i 2021 nås.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er behov for sterkere satsing
på digitale løsninger. Regjeringen viser til at den statlige finansieringsordningen
for IT-prosjekter har utløst mange lønnsomme prosjekter som har
stor verdi for samfunnet. I forslag til statsbudsjett for 2018 er
det kun en økning på posten på 9 mill. kroner. Disse medlemmer mener det
er behov for sterkere satsing på digitale løsninger, og viser til
Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2018, der den statlige
medfinansieringsordningen er økt med 25 mill. kroner.
I regjeringens
forslag til statsbudsjett er det foreslått å øremerke 100 mill.
kroner av skjønnspotten til IKT-prosjekter i kommunene. I tillegg
viser disse medlemmer til
at det foreslås i Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett en
økning på 50 mill. kroner for å styrke bevilgningen til IKT-prosjekter
i kommunene på kap. 571 post 64. For å utnytte investeringer i IKT-løsninger er
samfunnet avhengig av at innbyggerne kan bruke løsningene. Det er
fortsatt store behov for at alle skal ha denne muligheten, derfor
har Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett også en betydelig
økning av bevilgningene til digital infrastruktur, slik at denne
blir på 500 mill. kroner. Disse medlemmer mener en
klar forutsetning for å ta i bruk digital kommunikasjon er at de som
ikke behersker eller har utstyr for slik kommunikasjon, kan reservere
seg mot dette. Derfor har Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett
for 2018 lagt inn 5 mill. kroner til støtte til digital opplæring
av seniorer og midler til å sende pensjonsslippen til dem som har
reservert seg mot digital kommunikasjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til sine merknader ved behandling av Meld. St. 27 (2015–2016)
i Innst. 84 S (2016–2017) og at Stortinget har endringer i sikkerhetsloven
til behandling.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
forslag under behandlingen av Meld. St. 27 (2015–2016), Innst. 84
S (2016–2017), om å be regjeringen:
-
etablere én digital
inngangsport og -nøkkel til alle offentlige plattformer.
-
fremme en sak med
forslag til hvordan løse personvernutfordringene knyttet til bruk
av stordata, med mål om å skape bedre offentlige tjenester.
-
utrede et system
etter modell fra Storbritannia for å teste nye tjenester på reelle
brukere med friere regler og strengere tilsyn, hvor en benytter
erfaringene fra brukerne til å utvikle løsningene, før de nye tjenestene
oppskaleres.
-
utrede et system
med ansvarlig hacking med mål om å sikre offentlige datasystemer.
-
utrede muligheten
for at alt det offentlige vet om en person skal personen også selv
vite. Naturlige unntak vil være saker under etterforskning, hensyn
til rikets sikkerhet og andre særskilte tilfeller.
-
fremme en sak hvor
det foreslås tiltak for hvordan redusere sårbarhet og sikre nasjonal
kontroll over kritisk IKT-infrastruktur.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til behovet for å bygge opp og sikre at
offentlig sektor og norske bedrifter innehar nødvendig kompetanse
på IKT-feltet. Flertallet viser
til at styret i Helse Sør-Øst satte ut IT-driften til utenlandske
underleverandører, med det resultat at personopplysninger kunne
komme på avveie. Saken viser tydelig at Stortinget bør etablere
en nasjonal strategi for kritiske samfunnsfunksjoner, bl.a. livsviktig
infrastruktur innen IKT, nødvendig nasjonal kompetanse på området
og begrensinger i utflagging av viktige funksjoner og data. Staten
må sikre at kortsiktig profitt ikke utsetter Norges befolkning for
langsiktig risiko.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at Stortinget må kreve at visse tjenester alltid skal være plassert
i Norge, og at det ikke bare gjelder bygningene og instrumentene,
men også IKT-systemene og driftspersonellet. Kritiske tjenester skal
fungere under alle forhold, også kriser og krig.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag i ulike
budsjettframlegg om nødvendige lovendringer som, uavhengig av kommunal
eller ikke kommunal drift, sikrer full åpenhet rundt sentrale kvalitetsindikatorer,
herunder bemanningssituasjonen, ved tjenester kommunen har ansvaret
for, samt at sentrale deler av lovverket som gjelder det offentlige,
også gjøres gjeldende for private institusjoner. Dette medlem vil følge opp
behandlingen av de ulike saker om å stanse profitt i velferd som
ligger til behandling i flere komiteer.
Dette medlem viser videre
til egne forslag og merknader i Innst. 422 S (2016–2017) om å legge
fram en helhetlig plan for felles IKT-løsninger i hele offentlig sektor
på tvers av etater og forvaltningsnivåer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i løpet av 2018 legge fram en helhetlig plan for
felles IKT-løsninger i offentlig sektor på tvers av etater og forvaltningsnivåer.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, mener det må legges vekt på at IKT-prosjekter
må bygge på bruk av etablerte standarder og åpne datasett. Dette
vil sikre at data kan gjenbrukes på tvers av forvaltningsnivåer. Flertallet er
opptatt av at det er god samhandling mellom kommuner og stat når
det utvikles prosjekter som skal brukes på tvers av forvaltningsnivåer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det nå kan stilles krav i offentlige kontrakter om bruk av
lærlinger i arbeid som skal utføres. I dag krever Statsbygg at 5
pst. og Difi at 7 pst. av arbeidet i kontraktene skal utføres av
lærlinger. Disse medlemmer mener
andelen kan økes, og at tilsvarende krav må settes i all statlig
virksomhet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det i kontraktsinngåelser om utført
arbeid for all statlig virksomhet stilles konkrete krav om bruk
av lærlinger minst på linje med kravene som stilles i Statsbygg
og Difi.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Innst. 16 S (2016–2017), hvor det for 2017 ble bevilget
15 mill. kroner til grønne anskaffelser i Difi. I budsjettforslaget
for 2018 ligger det inne en videreføring av bevilgningen til grønne
anskaffelser, slik at Difi har tilstrekkelig med midler til å oppfylle
krav som stilles i forbindelse med offentlige anskaffelser, herunder
miljøkrav.
Disse medlemmer viser til
at Difi nå er i gang med arbeidet med en miljøkriterieveiledning,
verktøy for å beregne miljøgevinster, et kompetansehevingsprogram,
bedre statistikk og kobling av miljøhensyn inn i digitale innkjøpssystemer.
Disse tiltakene vil gjøre det enklere for innkjøpere å få hjelp
til hvordan de kan gjennomføre mer miljøvennlige anskaffelser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at offentlige innkjøp er stort i volum og derfor kan være en stor
pådriver for å få fram miljø og klimavennlige løsninger i markedet.
Denne muligheten må brukes for å bidra til å fremme produkter som
er klima- og miljøvennlige i hele livsløpet. Disse medlemmer viser til behovet
for å reetablere Difis arbeid med miljøkrav i offentlige anskaffelser.
Forutsetningen for å etterleve den nye loven om offentlige anskaffelsers
skjerpede miljøbestemmelser er økt kompetanse og profesjonalisering av
innkjøpere, som skal sikre at kravene oppfylles og regelverket følges.
Det er derfor nødvendig at regjeringen tilfører Difi tilstrekkelige
ressurser for å fylle denne rollen.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag til nødvendig styrking av Difi,
slik at de sikrer at nye miljøkrav til offentlige anskaffelser blir
gjennomført i praksis.»