2.3 Oppfølging av anmodningsvedtak under rammeområde 12
Når det gjelder
anmodningsvedtak under rammeområde 12 inntatt i Prop. 1 S (2017–2018),
Olje- og energidepartementet, vil komiteen eventuelt komme
tilbake med nærmere omtale av disse i forbindelse med behandlingen
av den årlige meldingen til Stortinget om anmodnings- og utredningsvedtak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at det flere steder i
budsjettproposisjonen, Prop. 1 S (2017–2018), er referert til Stortingets
anmodningsvedtak. Flertallet vil
understreke at komiteens merknader til disse ikke er å anse som
Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene og
således ikke kan erstatte den normale årlige behandlingen gjennom
meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen.
Vedtak nr. 455,
17. mars 2015
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om virkemidler
for å fase ut fossil olje i fjernvarme og gjøre fjernvarme mest
mulig ressurseffektiv.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at regjeringen ikke har kommet med forslag om å fase ut olje
i fjernvarme, slik Stortinget ba om, men derimot kommet med en orientering
om hvorfor de mener dette ikke er nødvendig. Flertallet er enig i regjeringens
vurdering av at mange fjernvarmeselskaper gjør godt arbeid med å
gå foran i å fase ut fossil olje, men mener regjeringens virkemiddelbruk
kunne bidratt til å sikre en god helhet. Prinsipielt bør fjernvarme
til oppvarming møte samme forventning om å fase ut fossil energibruk
som bygg som varmer opp med egne varmesentraler, med eventuell unntaksregulering
for beredskapsbehov. Flertallet mener
på denne bakgrunn at anmodningsforslaget ikke er fulgt opp.
Vedtak nr. 50,
1. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med energimeldingen legge frem en strategi
som bidrar til realisering av demonstrasjonsprosjekter for flytende
havvind og andre former for havbasert fornybar teknologi, og ser på
mulighetene for norsk leverandørindustris utvikling innenfor fornybar
energiproduksjon.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at regjeringen ikke har
bidratt til en strategi som sannsynliggjør realisering av demonstrasjonsprosjekter
for flytende havvind, og mener derfor at anmodningsvedtaket ikke
er fulgt opp.
Vedtak nr. 56,
1. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at utvikling av ny og umoden teknologi for
utslippsreduksjoner i skipsfarten tillegges vekt i utarbeidelsen
av ny avtale og mandat for Enova.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 82,
3. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med ny avtale og mandat for Enova rettighetsfeste
støtten til offentlig tilgjengelig ladeinfrastrukur for elbil frem
til 2020. Støtten vil ikke gjelde for privatpersoner. Enovas program
for utrulling av hurtigladere i transportkorridorene mellom byene
videreføres etter dagens prinsipper.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 83,
3. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen etablere en støtteordning for hydrogenfyllestasjoner
i forbindelse med utarbeidelse av ny avtale og mandat for Enova.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til at Enovas støtte
til hydrogenfyllestasjoner til nå har vært svært beskjedent og at
det er langt igjen for å sikre etablering av et nettverk av fyllestasjoner
og korridorer av stasjoner mellom byene slik anmodningsvedtaket
ber om. Flertallet imøteser videre
orientering om framdrift.
Vedtak nr. 686,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen stimulere til økt bruk av hydrogen som reduksjonsmiddel
gjennom risikoavlastning og støtte til industriskala demonstrasjonsanlegg
og fullskala pilotprosjekt.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at regjeringen mener vedtaket er fulgt opp
i forbindelse med inngåelse av ny styringsavtale med Enova. Disse medlemmer vil minne
om at selv om Enova har mulighet til å støtte bruk av hydrogen som
reduksjonsmiddel, er ikke Enova pålagt av regjeringen å stimulere
til økt bruk av hydrogen som reduksjonsmiddel. Disse medlemmer anser ikke
anmodningsvedtaket som oppfylt. Disse medlemmer imøteser
en ny orientering om framdrift i oppfølgingen i regjeringens varslede
industristrategi for hydrogen.
Vedtak nr. 687,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen stimulere til økt bruk av trekull i ferrolegeringsindustrien
gjennom risikoavlastning og støtte til industriskala demonstrasjonsanlegg
og fullskala pilotprosjekt for norsk produksjon av trekull.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at regjeringen mener
vedtaket er fulgt opp i forbindelse med inngåelse av ny styringsavtale
med Enova. Flertallet vil
minne om at selv om Enova har mulighet til å støtte økt bruk av
trekull i ferrolegeringsindustrien, er ikke Enova pålagt av regjeringen
å stimulere til dette. Flertallet anser ikke anmodningsvedtaket
som oppfylt.
Vedtak nr. 869,13. juni
2016
Stortinget ber
regjeringen senest i 2017 sørge for en støtteordning til realisering
av demonstrasjonsprosjekt for flytende havvind og andre former for
havbasert fornybar teknologi.
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 870,13. juni
2016
«Stortinget ber
regjeringen fastsette et mål om 10 TWh redusert energibruk i eksisterende
bygg sammenlignet med dagens nivå.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 872,13. juni
2016
«Stortinget ber
regjeringen i ny avtale og mandat for Enova sikre støtte til etablering
av et nettverk av hydrogenstasjoner i de største byene og korridorene
mellom, og sørge for at de første stasjonene etableres i 2017.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 877,
13. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen gjennom Enova utrede ulike modeller for å støtte infrastruktur
og utrullingsprosjekter for biogassforsyning og -kjøretøy.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 883,13. juni
2016
«Stortinget ber
regjeringen sikre at Enova har mulighet til å støtte realisering
av lavutslippsteknologi i industrien og ren produksjonsteknologi
innen alle de største norske industrigrenene, herunder nye produksjonsprosesser,
hydrogen og biokarbon som reduksjonsmiddel, og skifte fra fossilt
til fornybart råstoff i industrien.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 885,13. juni
2016
«Stortinget ber
regjeringen fremme en sak til Stortinget innen våren 2017, hvor
det gis en grundig gjennomgang av pågående prosesser og regelverksutvikling under
EUs energiunion, og med orientering om hvilke grep som tas for å
sikre norske energiinteresser. Stortinget ber videre regjeringen
redegjøre for konsekvensene av energiunionen samlet sett for Norge.»
Vedtaket ble fulgt
opp i Prop. 129 S (2016–2017) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2017.
Vedtak nr. 23,
18. oktober 2016
«Stortinget ber
regjeringen på egnet måte redegjøre for hvordan eventuelle ekstraordinære
inntekter fra utenlandsforbindelser eid og drevet av andre aktører enn
den systemansvarlige, kan tilfalle fellesskapet.»
Stortinget tok
redegjørelsen til orientering.
Vedtak nr. 108,
punkt 10, 5. desember 2016
«Senest i forbindelse
med statsbudsjettet for 2018 presentere en strategi for kommersiell
utvikling av flytende vindmøller, som kan bidra til lønnsom elektrifisering
av norsk sokkel.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 714,
30. mai 2017
«Stortinget ber
regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2018 legge fram en plan
for hvordan man kan realisere 10 TWh energisparing i bygg innen
2030. Planen skal inneholde en konkret nedtrappingsplan i bygg og en
virkemiddelpakke med eksisterende og nye virkemidler for å realisere
målet.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til sine merknader under kap. 1825 og er uenig i at vedtaket er fulgt
opp.
Vedtak nr. 884,
13. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen etablere et program for lavutslippsteknologi for olje-
og gassektoren og slik bidra til lavutslippsløsninger i olje- og
gassnæringen. Programmet bør utvikles i samarbeid med partene i
næringen som en del av eller som et supplement til ‘veikartet for
høy produksjon og lave utslipp’ som partene i næringen nå utarbeider.
Målet er at nye installasjoner som har et driftspotensial utover
2050, driftes etter et slikt prinsipp.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 953,15. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide en industristrategi for hydrogen.»
Olje- og energidepartementet
vil komme tilbake til Stortinget med forslag til oppfølging av vedtaket.
Vedtak nr. 685,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen sikre realisering av minst ett CCS-anlegg for å bidra
til at Norge når sitt nasjonale klimamål for 2020.»
Departementet mener
det ikke er mulig å følge opp Stortingets vedtak, jf. Prop. 1 S
(2017–2018), Olje- og energidepartementet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til merknadene under kap.
1840 CO2-håndtering i denne
innstillingen. Arbeidet med å sikre framdrift for å realisere CO2-fangst og -lagring i Norge
er avhengig av avklarende og forutsigbare rammebetingelser. Flertallet mener
regjeringen nå har bidratt med det motsatte gjennom kutt i bevilgninger
og manglende avklaringer av ambisjoner og rammebetingelser.
Vedtak nr. 108,
punkt 24, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2017 med de
nødvendige bevilgninger og fullmakter for å kunne sikre rask videre
fremdrift i CCS-prosjektet etter at konseptvalg er tatt høsten 2017.»
Vedtaket ble fulgt
opp i Prop. 129 S (2016–2017) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2017.