10.1 Sammendrag
En omlegging av
årsavgiften til en avgift på trafikkforsikring startet i 2017. Forslag
til ny trafikkforsikringsavgift har vært på høring, og departementets
forslag til innretning av den nye avgiften ble omtalt i Prop. 1
LS (2016–2017) Skatter, avgifter og toll 2017. Stortinget sluttet
seg til omtalen og til et forslag om å gi Finansdepartementet fullmakt
til å gi forskrift om overgangsregler slik at omleggingen kunne
starte i 2017. I 2017 kreves årsavgiften inn for siste gang, og
forsikringsselskapene er i tråd med overgangsbestemmelsene i gang
med å kreve inn den nye trafikkforsikringsavgiften for forsikring
som gjelder 2018. Som ledd i omleggingen fremmer Finansdepartementet
for 2018 forslag om en avgift på trafikkforsikringer. Formålet med
omleggingen er å effektivisere avgiftsoppkrevingen og å legge til
rette for økt fleksibilitet i avgiften. Det vises til forslag til
vedtak om avgift på trafikkforsikringer.
For å motivere
eiere til å overholde forsikringsplikten, foreslår regjeringen også
at det etableres en ordning med gebyr for uforsikrede motorvogner.
Gebyret betales til Trafikkforsikringsforeningen (TFF). For å motivere
nye eiere til selv å tegne forsikring ved et eierskifte, foreslås
at gebyrplikten også skal gjelde ved eierskifte. Det vises til kapittel
15 og forslag til lov om endring i bilansvarslova.
Trafikkforsikringsavgiften
foreslås bygd opp som en ordinær særavgift, der avgiftsplikten legges
på forsikringsselskapene, som i sin tur velter avgiften
over på sine kunder gjennom premieinnbetalingene. For uforsikrede
motorvogner og motorvogner som har skiftet eier uten at det tegnes
ny forsikring, vil Trafikkforsikringsforeningen kreve avgiften inn
sammen med gebyret som belastes eier.
Arbeidet med omlegging
av avgiften ble omtalt i Prop. 120 LS (2014–2015) Endringar i skatte-,
avgifts- og tollovgivinga punkt 4.1.3 og i Prop. 1 S (2015–2016)
Finansdepartementet punkt 2.2.2. I samsvar med Stortingets forutsetning
i Innst. S 5 (2015–2016) punkt 4.12, foreslås at den nye avgiften
skal gjelde de samme motorvogner som omfattes av årsavgiften, med
samme satser og satsstruktur. Avgiftsbelastningen for den enkelte eier/forsikringstaker
blir dermed den samme som i dag.
Arbeidet med den
nye avgiften har skjedd i dialog med bransjen. Forsikringsbransjen
har gjennomført endringer i sine systemer, som i tillegg til å legge
til rette for avgiften og gebyret for uforsikrede motorvogner mv. også
vil bidra til å effektivisere informasjonsflyten om forsikringsforhold
mellom selskapene, Trafikkforsikringsforeningen og Statens vegvesen.
Omleggingen fra
årsavgift til trafikkforsikringsavgift vil medføre et provenytap
samlet anslått til om lag 600 mill. kroner påløpt og 470 mill. kroner
bokført i 2018. Provenytapet skyldes flere forhold, herunder økt
fleksibilitet for eierne med den nye avgiften. Årsaken er at den enkelte
eier etter omleggingen bare betaler avgift for den tiden motorvognen
er påregistrert og forsikret. Omleggingen fra årsavgift til trafikkforsikringsavgift
skal bidra til mer effektiv avgiftsoppkreving og innebærer reduserte
kostnader for Skatteetaten. Forsikringsbransjen påføres kostnader
knyttet til innføring og løpende håndtering av den nye avgiften,
men omleggingen gir også bransjen en rentegevinst.
Den nye avgiften
foreslås innført med virkning fra 1. januar 2018. 2017 blir dermed
det siste året det oppkreves årsavgift.
Selv om den nye
avgiften først innføres i 2018, har forsikringsselskapene allerede
i 2017 startet innfasingen av avgiften. Årsaken er at forsikringsavtaler
som tegnes eller fornyes i 2017, gjennomgående også gjelder dekning
for deler av 2018. Det var derfor nødvendig å igangsette avgiftsomleggingen
alt i 2017. For å gi forsikringsselskapene et grunnlag
for å igangsette avgiftsomleggingen i 2017, vedtok Stortinget i
budsjettet for 2017 å gi Finansdepartementet fullmakt til å fastsette
overgangsregler om beregning og innrapportering av trafikkforsikringsavgift.
Det vises til omtale i Prop 1 LS (2016–2017) Skatter, avgifter og
toll 2017 punkt 10.4.3 og Innst. 3 S (2016–2017).
Bakgrunn, høring,
gjeldende regelverk og forsikringsavgifter i andre land omtales
i proposisjonen før departementets vurderinger og forslag med innledning, omtale
av ansvar for avgiften, avgiftspliktens omfang, fastsettelse og
innberetning av avgift, tapte fordringer og premiekrav som ikke
oppkreves, og dekning i flere selskap før omtale av fritak for elbiler.
I forbindelse med
behandlingen av Prop. 1 S (2016–2017) Statsbudsjettet 2017 og tilhørende
Innst. 2 S (2016–2017) fattet Stortinget følgende anmodningsvedtak
(vedtak nr. 108 punkt 3 av 5. desember 2016):
«Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om fritak for årsavgift for elbiler med
virkning fra 2018. Regjeringen notifiserer om nødvendig et slikt
fritak til ESA så snart som mulig.»
Årsavgiften erstattes
i 2018 av trafikkforsikringsavgift, og fritak for elbiler må derfor
innføres i den nye avgiften. Elbiler ilegges i dag årsavgift med
lav sats, se Stortingets vedtak om årsavgift § 2 første ledd bokstav
e.
Finansdepartementet
har i samarbeid med Klima- og miljødepartementet og Nærings- og
fiskeridepartementet igangsatt prosessen med å notifisere tiltaket
til EFTAs overvåkningorgan (ESA). Et utkast til prenotifikasjon
er oversendt til ESA, og departementene arbeider nå i samråd med
ESA med å ferdigstille notifikasjonen. Det er fortsatt usikkert
om en godkjennelsene fra ESA vil kunne foreligge til 1. januar 2018.
I arbeidet med
implementeringen av avgift på trafikkforsikringer er det forutsatt
at fritaket for elbiler vil tre i kraft med virkning fra 1. januar
2018. Dette ble også lagt til grunn i overgangsbestemmelsene som
ble vedtatt med hjemmel i Stortingets vedtak om årsavgift for 2017.
I avgiftsvedtaket
foreslås at trafikkforsikringer på elbiler fritas for avgift, men
at det kan innføres avgift med lav sats for trafikkforsikringer
på elbiler fra det tidspunkt departementet bestemmer, se forslag
til avgiftsvedtak I og II. Det siste er nødvendig for det tilfelle
at ESA ikke godkjenner fritaket. Det legges til grunn at avgiften
i så fall vil virke fremover i tid.
Til slutt i kap.
10 i proposisjonen behandles avgift på uforsikrede motorvogner –
unnlatelsesgebyr og økonomiske og administrative konsekvenser.