Sammendrag
På grunn av endringer
i ESAs regionalstøtteretningslinjer i 2014 måtte Norge fra 1. juli
samme år fjerne deler av blant annet energi- og transportsektorene
fra den generelle ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.
Foretak som drev aktivitet innen disse sektorene måtte derfor som
utgangspunkt beregne arbeidsgiveravgift med full sats, også for
virksomhet utført i områder med redusert sats. Det ble samtidig
etablert kompenserende tiltak. Tiltakene består dels av en fribeløpsordning,
hvor foretakene kan bruke reduserte satser innenfor en beløpsgrense.
I tillegg er det gitt kompenserende bevilgninger på budsjettets
utgiftsside.
Som følge av de
nye sektorunntakene fattet Stortinget ved behandlingen av Prop.
118 S (2013–2014) følgende anmodningsvedtak:
«Stortinget ber
regjeringen følge rettsutviklingen i EU/EØS nøye og så raskt som
mulig vurdere om det er mulig å få gjennomslag for endringer i notifikasjonen
i DA-ordningen som inkluderer transportsektoren eller større deler
av transportsektoren.»
Vedtaket ble fulgt
opp av regjeringen i Prop. 1 LS (2014–2015):
«Regjeringen vil
følge nøye med på rettsutviklingen i EU/EØS med sikte på å notifisere
utvidelse av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift dersom
anvendelsen av sektorbegrensningene i EU gir grunnlag for dette.»
Siden den gang
har de berørte departementene arbeidet tett opp mot Europakommisjonen
og ESA for å få innført bestemmelser i EU- og EØS-regelverket som gjenåpner
muligheten for reduserte arbeidsgiveravgiftssatser til transportsektoren
og energisektoren. Det norske arbeidet har særlig vært rettet inn
mot EUs forordning om gruppeunntak for offentlig støtte (General Block
Exemption Regulation – GBER).
Gruppeunntaksforordningen
er implementert i norsk rett og gir andre muligheter for støtte
enn ESAs retningslinjer for regionalstøtte. Finansminister Siv Jensen
møtte våren 2015 kommissæren for konkurranse og statsstøtte, Margrethe
Vestager, for å presentere de norske behovene for endringer i EØS-regelverket.
I tillegg har departementene hatt flere bilaterale møter med embetsverket
i Europakommisjonen og ESA, gitt skriftlige innspill til Europakommisjonen
med forslag til regelendringer, samt argumentert for disse forslagene
på multilaterale møter i Europakommisjonens rådgivende komité, hvor
også de øvrige EU- og EØS-statene er representert.
Europakommisjonen
vedtok 17. mai 2017 endringer i gruppeunntaksforordningen. Endringene innebar
blant annet at Kommisjonen godtok de norske forslagene om å tillate
horisontale driftsstøtteordninger i svært tynt befolkede områder
under gruppeunntaksforordningen. Disse endringene er nå inkorporert
i norsk rett og gir hjemmel for en gjeninnføring av differensiert
arbeidsgiveravgift for transport- og energiforetak. På dette grunnlaget
foreslår regjeringen å gjeninnføre differensierte satser for transportsektoren
og energisektoren fra 1. januar 2018.
De gjeldende reglene
for differensiert arbeidsgiveravgift, som ekskluderer deler av transport-
og energisektoren, er som nevnt godkjent etter et annet EØS-rammeverk,
nærmere bestemt retningslinjene for regionalstøtte. Det forslaget
regjeringen nå legger frem, med hjemmel i gruppeunntaksforordningen,
vil kun ha virkning for transport og energi. For øvrige sektorer
vil gjeldende ordning med hjemmel i retningslinjene for regionalstøtte
videreføres.
Gjeninnføring av
generelt differensierte satser for foretak med transport- og energiaktiviteter
vil følge de nye reglene i gruppeunntaksforordningen. Etter denne forordningen
skal det ikke gjennomføres noen notifikasjonsprosess før støtten
innføres, men ESA skal informeres om de norske regelendringene gjennom
en enklere meldingsprosess. I forslaget til Stortingets vedtak om fastsetting
av avgifter mv. til folketrygden for 2018 inngår differensierte
satser for foretak med aktivitet innen transport og energi som en
integrert del av den generelle ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.
Gjeninnføringen fremgår regelteknisk ved at transport og energi
ikke lenger er med i tabellen over sektorunntatte aktiviteter i
forslaget til vedtakets § 4 første ledd. Dersom Stortinget vedtar
de foreslåtte endringene, vil Finansdepartementet sende melding
til ESA om gjeninnføring av differensierte satser for transport
og energi.
Brutto provenytap
anslås på usikkert grunnlag til om lag 585 mill. kroner påløpt og
488 mill. kroner bokført i 2018. Samtidig foreslås at tilhørende
kompensasjonsordninger på 300,5 mill. kroner fjernes i 2018. Det er
imidlertid lagt opp til at allerede planlagte investeringsprosjekter
under Samferdselsdepartementet gjennomføres i tråd med planer. Ettersom
prosjektene ferdigstilles, vil utgiftene reduseres fra 2019. Netto
bokført provenytap er anslått til 188 mill. kroner i 2018.
Det vises til forslag
til Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden
for 2018.