Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett og egen hovedmerknad, hvor det foreslås å sette satsen for
stat til 0,4 pst.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
hvor rabatten for driftsmidler i formuesskatten økes til 30 pst.
og hvor all gjeld verdsettes til 100 pst. Disse medlemmer viser videre
til at satsen i formuesskatten økes til 1 pst. og at bunnfradraget
økes til 1,6 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan man kan sikre likebehandling av
børsnoterte og ikke-børsnoterte selskaper i formuesskatten.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at formuesskatten er en av de mest omfordelende skattene vi
har målt i kroner. Når denne reduseres, er det de med de største
formuene som i størst grad nyter godt av dette. Når dette i tillegg
fører til at det må kuttes i velferd, slik regjeringen gjør, vil
dette øke forskjellene i Norge. Disse medlemmer viser til
at regjeringen ikke har dokumentert at redusert formuesskatt har
gitt de positive konsekvensene for investeringsnivået i næringslivet
som ble lovet. Derimot har flere rapporter og gjennomganger vist
at kutt i formuesskatt ikke vil ha særlig effekt på investeringsnivået.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett hvor det foreslås å øke satsen i formuesskatten
tilbake til 1,1 pst. og redusere bunnfradraget til 1,2 mill. kroner.
Videre foreslås det å innføre en sats på 1,3 pst. på formue over
20 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
Scheel-utvalget foreslo å doble verdsettingen av fritidseiendom
i formuesskatten i påvente av bedre verdsettingsregler, og viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det
foreslås å følge opp dette.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for
2018, hvor Venstre foreslo å øke bunnfradraget i formuesskatten
til 1,55 mill. kroner og ligningsverdien av sekundærbolig til 100 pst.
Som følge av budsjettavtalen
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
av 22. november 2017 og dermed en annen rammesum for ramme 21 Skatter,
avgifter og toll enn det Venstre foreslo i Innst. 2 S (2017–2018),
fremmer dette
medlem ingen avvikende forslag i denne innstilling.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett, der det foreslås endringer i formuesskatten
som vil bidra til at færre nordmenn må betale formuesskatt, samtidig
som fordelingseffekten av formuesskatten styrkes. Dette medlem foreslår at bunnfradraget
økes fra 1,48 mill. kroner til 1,7 mill. kroner, i tillegg foreslår dette medlem å
innføre en trinnskatt for formuesskatten med høyere satser for store
formuer. Dette
medlem ønsker også å avvikle verdsettelsesrabatten for aksjer
og driftsmidler som regjeringen innførte i statsbudsjettet for 2017,
og som er trappet opp til 20 pst. i statsbudsjettet for 2018.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at regjeringen Solberg har redusert formuesskatten
med rundt 6 200 mill. kroner, inkludert budsjettforslaget for 2018,
uten å kunne legge fram at skattekuttene har gitt de annonserte
effektene i form av flere arbeidsplasser. I budsjettforslaget for
2018 foreslås det å fortsette reduksjonen i skatt på akkumulert
formue ved å øke verdsettingsrabatten på aksjer og driftsmidler. Dette medlem viser
til forslag i Rødts alternative statsbudsjett om å fjerne denne
verdsettingsrabatten, samt verdsettingsrabatten på sekundærboliger,
for å sikre et mer reelt skattegrunnlag for formuesskatten.