4.9 Frister for fremleggelse av proposisjoner og meldinger fra regjeringen, representantforslag og interpellasjoner.
Reglementskomiteen
foreslår at det tas inn en konkret frist i forretningsordenen for
når regjeringen senest må legge frem proposisjoner og meldinger
for at de skal påregnes å bli behandlet av Stortinget før Stortinget
avbryter sine forhandlinger i juni. Komiteen mener 10. april er
en hensiktsmessig dato. Fristen skal ikke gjelde for proposisjoner
om endringer i statsbudsjettet og melding om revidert nasjonalbudsjett,
proposisjoner om inntektsoppgjørene, takstforhandlingene, jordbruksforhandlingene
eller den årlige kommuneproposisjonen.
Reglementskomiteen
foreslår videre at Stortinget, etter søknad fra statsråden, skal
kunne gjøre unntak fra fristen. Søknaden fremsettes for Stortingets presidentskap,
som avgir innstilling i spørsmålet.
Når det gjelder
interpellasjoner og representantforslag forslås det at fristen settes
til 1. mai. På lik linje med proposisjoner og meldinger, foreslås
det at Stortinget etter innstilling fra Stortingets presidentskapet
kan gjøre unntak fra fristen.
Presidentskapet viser til
at frister for fremleggelse av proposisjoner og meldinger formidles
til Statsministerens kontor og representantene i brev fra Stortingets
presidentskap hver vår. Presidentskapet fastsetter også frister
for fremsettelse av representantforslag og interpellasjoner. Presidentskapet er
enig med reglementskomiteen i at det i stedet kan være hensiktsmessig
å innføre faste frister i forretningsordenen for når proposisjoner,
meldinger, representantforslag og interpellasjoner bør fremsettes for
at de skal kunne påregnes å bli behandlet før Stortinget går fra
hverandre før sommeren. Dette vil kunne bidra til å skape økt forutsigbarhet
i Stortingets arbeid og bidra til at forslag fremmes i rimelig tid
før forhandlingene før sommeren avsluttes. Presidentskapet er videre
enig i at det gjøres unntak for saker som etter fast praksis legges
frem i mai og juni.
Presidentskapet mener at det
bør gjelde samme frister for representantforslag og interpellasjoner
som for proposisjoner og meldinger. Representantforslag oversendes
normalt statsråden for uttalelse før de behandles i Stortinget,
og en frist så sent som 1. mai gir liten tid til en forsvarlig behandling
av disse sakene. Det kan også være krevende å få behandlet interpellasjoner
som fremmes så sent som 1. mai før Stortinget går fra hverandre. Presidentskapet foreslår
derfor at forretningsordenen § 47 nytt tredje ledd tredje punktum
uformes som følger:
«For
at representantforslag eller interpellasjoner skal kunne påregnes
å bli behandlet av Stortinget før Stortinget avbryter sine forhandlinger
i juni, må de fremsettes innen samme frist.»
Presidentskapet vil
understreke at den foreslåtte regelen ikke skal være til hinder
for at saker legges frem senere enn den foreslåtte fristen. En risikerer
imidlertid i så fall at sakene blir liggende over til neste sesjon,
jf. forretningsordenen § 48. I valgår vil representantforslag som
ikke er avgjort, og interpellasjoner som ikke er besvart, falle
bort. Proposisjoner og meldinger kan av presidentskapet foreslås tatt
under behandling i den nye valgperioden etter at uttalelse er innhentet
fra regjeringen. Presidentskapet vil
videre understeke at den foreslåtte regelen heller ikke skal være
til hinder for at en komité kan velge å avgi innstilling i en sak
fremsatt senere enn den foreslåtte fristen, dersom komiteen anser dette
forsvarlig eller nødvendig. Det tilføyes at dersom en komitéinnstilling
ikke blir avgjort i Stortinget innen stortingssesjonen er slutt,
skal den ifølge forretningsordenen § 48 tredje ledd tas opp til
behandling i neste sesjon i samme valgperiode uten ny komitébehandling.
En innstilling som ikke er avgjort i Stortinget innen valgperioden
er slutt, bortfaller.
Presidentskapet viser til
at reglementskomiteen har foreslått at Stortinget etter søknad fra
statsråden eller vedkommende representant kan gjøre unntak fra fristen.
Slik søknad foreslås fremsatt for Stortingets presidentskap, som
fremmer innstilling til Stortinget. En godkjennelse av søknaden
vil innebære at statsråden eller representanten kan påregne at saken
behandles før Stortinget går fra hverandre før sommeren. Et slikt
samtykke vil derfor legge klare føringer for komiteenes og Stortingets
egne fremdriftsplaner, og det bør da foreligge særskilte omstendigheter
for at saken ikke ferdigbehandles før Stortinget avbryter sine forhandlinger
i juni.