Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Gunnar
Bakke og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at målet med undersøkelsen
har vært å belyse Justis- og beredskapsdepartementets og DSBs oppfølging
av Riksrevisjonens undersøkelse av Justis- og beredskapsdepartementets
arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap, jf. Dokument 3:7 (2014–2015)
og Innst. 396 S (2014–2015), og vurdere i hvilken grad tiltakene
som er satt i verk, har ført til tilsiktede forbedringer i lys av
Stortingets vedtak og forutsetninger. Komiteen viser til egen behandling
av den opprinnelige undersøkelsen og høring om denne.
Komiteen er tilfreds med at
Riksrevisjonen undersøker hvorvidt vedtatte tiltak blir satt i verk
og har effekt, særlig på dette området. I det videre vil komiteen knytte
noen kommentarer til rapportens hovedfunn, sett i lys av Riksrevisjonens
merknader.
Riksrevisjonens
tidligere undersøkelse viste at flere departementer ikke fulgte
opp anbefalinger i tilsynsrapportene. Der ble det pekt på at kravgrunnlaget
for tilsynet fremstod uklart. Komiteen merker seg at det
er satt i gang tiltak for å styrke tilsynene, deriblant krav til
konklusjoner og tettere oppfølging. Riksrevisjonen vurderer det
slik at involvering av DSB i oppfølging av tilsynene, samt at de
ikke blir avsluttet før svakheter er forbedret eller fulgt opp, har
bidratt til å styrke kvaliteten på beredskapsarbeidet i departementene. Komiteen finner dette positivt.
Komiteen viser til at Justis-
og beredskapsdepartementet, DSB og flere intervjuede departementer peker
på at kravgrunnlaget for tilsynet fortsatt er uklart på flere områder.
Særlig bekymringsverdig er det at det er ulik oppfatning av om departementene har
et selvstendig ansvar for å ha oversikt over risiko i hele sin sektor,
eller om de kan basere seg på underliggende virksomheters analyse.
Ifølge DSB er oversikt over risiko og sårbarhet avgjørende for kvaliteten
på beredskapsarbeidet i enhver virksomhet, også i et departement. Komiteen vil
understreke at klar, entydig samordning på departementsnivå er viktig
og nødvendig for at departementenes underliggende etater skal kunne
gjøre en effektiv og god jobb i tråd med den omforente politiske
viljen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
mener det er kritikkverdig at kravene på dette viktige området ikke
er klargjort tilstrekkelig, og er enig i dette. Komiteen forventer at departementene
utarbeider verktøy som endrer måten departementene utøver beredskapsarbeidet
på, og som virker etter hensikten. Ifølge rapporten gjør ikke de
eksisterende det.
Komiteen viser til at det
i 2015 er seks fylker med til sammen 169 kommuner der det ikke er
gjennomført øvelser for kommunene i løpet av året. I tillegg er
det store forskjeller i hvordan tilsyn og øvelser gjennomføres og
følges opp.
Komiteen viser til at de ekstra
midlene som ble tilført fylkesmennenes arbeid med samfunnssikkerhet
og beredskap, ble likt fordelt mellom fylkesmennene, uavhengig av
kommunestruktur og andre beredskapsmessige utfordringer i det enkelte
fylke. Komiteen mener
det er viktig å gjennomføre tiltak som sikrer en like god utøvelse
av beredskapsarbeid i alle fylker.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
vurderer det slik at de tiltak som er satt i verk, vil kunne bidra til
å styrke læringen fra øvelser og hendelser og i større grad enn
tidligere sikre samfunnets evne til å håndtere fremtidige hendelser.
Samtidig påpeker komiteen at
det fortsatt gjenstår utfordringer med hensyn til oppfølgingen av
øvelser og hendelser på tvers av sektorer, blant annet knyttet til
fordeling av ansvar og oppgaver og konkretisering av læringspunkter. Komiteen mener
dette er en av de viktigste strukturene som må fungere for å ha
et gjennomgående beredskapsarbeid, og forventer at regjeringen setter
i verk tiltak for å få dette plass på.
Komiteen viser til at det
etter Riksrevisjonens vurdering er satt i gang tiltak for å løse
utfordringer som ble påpekt i den forrige undersøkelsen. Komiteen forventer
at tiltakene vil ha langsiktig effekt for å bedre styringsdialogen
og intern samhandling.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
anbefalinger.