Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Anne Odenmarck, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 135 S (2016–2017)
finansiering og utbygging av E39 på strekningen Kristiansand vest–Lyngdal
vest i kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne, Mandal, Lindesnes
og Lyngdal i Vest-Agder. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 70
km firefelts vei med fartsgrense 110 km/t, og vil sørge for å halvere
dagens reisetid.
Komiteen vil fremheve at dette
er en veistrekning som ansees som en hovedforbindelse, og det er et
akutt behov for bedret fremkommelighet og sikkerhet, spesielt grunnet
mye tungtrafikk som på denne strekningen er bortimot 20 pst. av
antall kjøretøy.
Komiteen vil bemerke at strekningen
har svært mange alvorlige ulykker. Siden 2005 er 17 personer drept
og 22 alvorlig skadet i trafikkulykker på E39 mellom Kristiansand
vest og Lyngdal vest. I perioden 2007–2014 har det vært en trafikkvekst
på 16,6 pst. i tellepunktet ved Mandal, som gir en gjennomsnittlig
trafikkvekst på 2,2 pst. pr år. I tillegg har strekningen en høy
andel av sesong- og helgevarierende turisttrafikk som ikke er ivaretatt
av trafikktellingen.
Komiteen vil bemerke at E39
inngår i utviklingen av hovedårer som binder landsdeler og regioner
sammen, og utbyggingen gjøres i regi av Nye Veier AS.
Komiteen viser til at veiselskapet
er i gang med å legge til rette for utbygging av den definerte oppstartsporteføljen
E6, E18 og E39.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil videre
fremheve at sammenhengende utbygging og søkelys på kostnadseffektiv
utbygging av høyhastighetsvei gir resultater. Sammenliknet med Statens
vegvesens kostnadsanslag for utbyggingen vil veiselskapet gjennomføre
utbyggingen 2,3 mrd. kroner rimeligere.
Flertallet mener dette eksempelet
viser at opprettelsen av et selvstendig veiselskap vil bidra til at
vi får mer møtefri vei for midlene som investeres.
Komiteen viser
til at prosjektet finansieres med statlige midler og bompenger der
den statlige andelen utgjør 67 pst. Komiteen viser til at det legges
til grunn bompengeinnkreving over 15 år med i alt ni bomstasjoner.
Taksten for lette biler er 197 kroner, og det legges opp til tredobbelt
takst for tungbiler.
Komiteen vil i denne sammenheng
bemerke viktighetene av likeverdige konkurransevilkår i transportbransjen.
Når det gjelder bompenger, er det viktig å få koblet løsningen med
krav om bombrikke for tungbiler opp mot bankgaranti eller kredittkort slik
at alle aktører betaler for seg. Inntil slik ordning er etablert
mener komiteen det
er viktig å finne løsninger som ivaretar seriøse aktører i transportbransjen,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere mulige løsninger som passeringstak eller
timesregel med samordning med andre bomprosjekter i området, for næringstransport
som får en urimelig høy bompengebelastning.»
Komiteen viser
til at man for å unngå mulige trafikklekkasjer og omkjøringer vil
sette opp bomstasjon også på den eksisterende E39 ved Kristiansand med
en takst på 50 pst. av den nye veien. Komiteen mener at bruk av bom
på side- og lokalveier skal vurderes på bakgrunn av reelle trafikktall
og først kan vurderes etter en periode med trafikk på den nye veien.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn at det først kan vurderes behov
for bomstasjon på den gamle veien etter at den nye veien er tatt
i bruk, basert på reelle trafikktall.»
Komiteen vil
bemerke at det legges til grunn 20 pst. rabatt ved bruk av bombrikke
for lette biler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil videre bemerke at bompengereformen
og den vedtatte kompensasjonsordningen skal komme alle norske bilister
til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere nedbetalingstid.
Komiteen mener
det er grunn til å anta at markedsrente eller binding av rentenivå
vil kunne gi lavere rente enn beregningsteknisk rente. Komiteen mener
derfor at bomtakstene skal beregnes på grunnlag av markedsrente
eller fast rente.