Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Anne Odenmarck, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 135 S (2016–2017) finansiering og utbygging av E39 på strekningen Kristiansand vest–Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i Vest-Agder. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 70 km firefelts vei med fartsgrense 110 km/t, og vil sørge for å halvere dagens reisetid.

Komiteen vil fremheve at dette er en veistrekning som ansees som en hovedforbindelse, og det er et akutt behov for bedret fremkommelighet og sikkerhet, spesielt grunnet mye tungtrafikk som på denne strekningen er bortimot 20 pst. av antall kjøretøy.

Komiteen vil bemerke at strekningen har svært mange alvorlige ulykker. Siden 2005 er 17 personer drept og 22 alvorlig skadet i trafikkulykker på E39 mellom Kristiansand vest og Lyngdal vest. I perioden 2007–2014 har det vært en trafikkvekst på 16,6 pst. i tellepunktet ved Mandal, som gir en gjennomsnittlig trafikkvekst på 2,2 pst. pr år. I tillegg har strekningen en høy andel av sesong- og helgevarierende turisttrafikk som ikke er ivaretatt av trafikktellingen.

Komiteen vil bemerke at E39 inngår i utviklingen av hovedårer som binder landsdeler og regioner sammen, og utbyggingen gjøres i regi av Nye Veier AS.

Komiteen viser til at veiselskapet er i gang med å legge til rette for utbygging av den definerte oppstartsporteføljen E6, E18 og E39.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil videre fremheve at sammenhengende utbygging og søkelys på kostnadseffektiv utbygging av høyhastighetsvei gir resultater. Sammenliknet med Statens vegvesens kostnadsanslag for utbyggingen vil veiselskapet gjennomføre utbyggingen 2,3 mrd. kroner rimeligere.

Flertallet mener dette eksempelet viser at opprettelsen av et selvstendig veiselskap vil bidra til at vi får mer møtefri vei for midlene som investeres.

Komiteen viser til at prosjektet finansieres med statlige midler og bompenger der den statlige andelen utgjør 67 pst. Komiteen viser til at det legges til grunn bompengeinnkreving over 15 år med i alt ni bomstasjoner. Taksten for lette biler er 197 kroner, og det legges opp til tredobbelt takst for tungbiler.

Komiteen vil i denne sammenheng bemerke viktighetene av likeverdige konkurransevilkår i transportbransjen. Når det gjelder bompenger, er det viktig å få koblet løsningen med krav om bombrikke for tungbiler opp mot bankgaranti eller kredittkort slik at alle aktører betaler for seg. Inntil slik ordning er etablert mener komiteen det er viktig å finne løsninger som ivaretar seriøse aktører i transportbransjen, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere mulige løsninger som passeringstak eller timesregel med samordning med andre bomprosjekter i området, for næringstransport som får en urimelig høy bompengebelastning.»

Komiteen viser til at man for å unngå mulige trafikklekkasjer og omkjøringer vil sette opp bomstasjon også på den eksisterende E39 ved Kristiansand med en takst på 50 pst. av den nye veien. Komiteen mener at bruk av bom på side- og lokalveier skal vurderes på bakgrunn av reelle trafikktall og først kan vurderes etter en periode med trafikk på den nye veien.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at det først kan vurderes behov for bomstasjon på den gamle veien etter at den nye veien er tatt i bruk, basert på reelle trafikktall.»

Komiteen vil bemerke at det legges til grunn 20 pst. rabatt ved bruk av bombrikke for lette biler.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil videre bemerke at bompengereformen og den vedtatte kompensasjonsordningen skal komme alle norske bilister til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere nedbetalingstid.

Komiteen mener det er grunn til å anta at markedsrente eller binding av rentenivå vil kunne gi lavere rente enn beregningsteknisk rente. Komiteen mener derfor at bomtakstene skal beregnes på grunnlag av markedsrente eller fast rente.