Innstilling fra Stortingets presidentskap om godtgjørelser for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer
Dette dokument
- Innst. 458 S (2016–2017)
- Utgiver: Stortingets presidentskap
- Sidetall: 5
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Lønnskommisjonens mandat og sammensetning
Stortingets lønnskommisjon ble besluttet opprettet av Stortinget 21. juni 1996. I ny lov om godtgjørelser for stortingsrepresentanter, gjeldende fra 1. januar 2017, videreføres tidligere regelverk og praksis. Stortingets presidentskap oppnevner lønnskommisjonens leder og to andre medlemmer for fire år. I Utfyllende regler for kommisjonens virksomhet, fastsatt av Stortingets presidentskap 21. juni 1996, med senere endringer, står det:
«Kommisjonens oppgave i henhold til Stortingets vedtak er – med Stortingets samtykke – å fastsette den årlige godtgjørelsen til stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer. Kommisjonen skal fastsette den samme godtgjørelsen til alle stortingsrepresentantene. Kommisjonen skal fastsette en høyere godtgjørelse til statsministeren enn til de øvrige regjeringsmedlemmene.
Kommisjonens vurdering og fastsettelse skjer på fritt grunnlag. Godtgjørelsene fastsettes enten til bestemte kronebeløp eller i forhold til andre satser eller beløp.
Kommisjonen skal en gang i året overveie om godtgjørelsene bør endres, og legge sine beslutninger fram for Presidentskapet. Kommisjonen skal begrunne sine beslutninger.»
I lov om godtgjørelser for stortingsrepresentanter er det presisert at Stortingets president tilkommer den samme godtgjørelse som statsministeren. Stortingets første visepresident tilkommer en tilleggsgodtgjørelse på 14 prosent av den årlige godtgjørelsen, mens de øvrige visepresidentene samt lederne for Stortingets fagkomiteer tilkommer en tilleggsgodtgjørelse på 7 prosent.
Dagens lønnskommisjon ble oppnevnt for perioden 1. september 2016–31. august 2020. Lønnskommisjonens medlemmer er:
-
Daglig leder Inger E. Prebensen (leder)
-
Sorenskriver i Oslo tingrett Geir Engebretsen
-
Dekan ved Det samfunnsvitenskapelig fakultet ved UiO, Nils-Henrik Mørch von der Fehr
Tidligere godtgjørelser
Fram til og med 2008 ble reguleringen gjennomført per 1. oktober, deretter fra 1. mai. I 2011 ble det vedtatt en omfordeling av ytelsene til stortingsrepresentantene slik at de fikk et tillegg i sin godtgjørelse fra 1. januar 2012. I overensstemmelse med kommisjonens innstillinger har Stortinget fra 2010 vedtatt følgende godtgjørelser:
|
2010 |
2011 |
Per 1. jan 2012 |
Per 1. mai 2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Stortings- representanter |
724 100 |
750 900 |
777 630 |
811 505 |
836 579 |
865 100 |
885 491 |
906 928 |
Regjerings- medlemmer |
1 071 600 |
1 111 200 |
1 111 200 |
1 158 927 |
1 195 072 |
1 234 100 |
1 264 040 |
1 294 216 |
Statsminister |
1 317 900 |
1 366 700 |
1 366 700 |
1 425 352 |
1 469 831 |
1 519 700 |
1 555 640 |
1 593 242 |
Lønnskommisjonens forslag til godtgjørelser fra 1. mai 2017
I samsvar med de foran nevnte utfyllende regler, og i tråd med presidentskapets anmodning av 26. mars 2009 om å avgi innstillingen i forlengelsen av årets lønnsoppgjør, har kommisjonen 8. juni i år lagt fram sin innstilling for Stortingets presidentskap med følgende begrunnelse:
«Stortingets lønnskommisjon legger med dette fram sitt forslag gjeldende fra 1. mai 2017.
Kommisjonen har i likhet med tidligere år innhentet opplysninger fra flere hold for å kartlegge lønnsutviklingen i norsk arbeidsliv, både fra privat og offentlig sektor.
Lønnskommisjonen har i tidligere år beregnet økningen i godtgjørelsen på bakgrunn av resultatene av lønnsoppgjørene. Kommisjonen har i tidligere innstillinger påpekt at den er usikker på langtidsvirkningen av en slik praksis, og at denne ikke nødvendigvis vil fange opp den alminnelige lønnsutvikling på bakgrunn av lønnsglidning og andre faktorer utenfor fellesoppgjøret.
I kommisjonens innstilling for 2016 påpekte kommisjonen at det over tid har utviklet seg en avstand mellom lønnsutviklingen til sentrale ledergrupper i staten og stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Dette bekreftes også i statistikk som kommisjonen bestilte fra SSB i 2015. Det legges derfor i innstillingen i 2016 til grunn at undersøkelsen viser en mindre lønnsutvikling sammenlignet med ansatte på lederlønnsregulativet i staten (avdelingsdirektører, ekspedisjonssjefer og departementsråder i departementene) på 10–15 pst. i perioden 1999 til 2013. Kommisjonen påpekte i denne innstillingen at den anser det naturlig at godtgjørelsen til henholdsvis statsminister og regjeringsmedlemmer over tid bør ligge på et slikt nivå at den reflekterer det ansvaret som til enhver tid tilligger medlemmer av regjeringen. Lønnskommisjonen er av den oppfatning at det ikke er tilsiktet at denne gruppen har falt så vidt langt bak lønnsutviklingen til ledere i staten, og at man på sikt bør rette opp denne mindre lønnsutviklingen.
I de to foregående års innstillinger har lønnskommisjonen konkludert med at man ikke fant grunn til å foreta endringer i beregningsmåten for godtgjørelsen. Det ble vektlagt at partene i lønnsoppgjørene disse årene, i så vel privat som offentlig sektor, tok hensyn til den generelle økonomiske situasjonen i samfunnet, og at partene generelt gjennomførte moderate lønnsoppgjør. Dette hensynet gjør seg fortsatt i stor grad gjeldende. Lønnskommisjonen vil fremheve at samfunnsutviklingen de siste år – med blant annet høyere arbeidsledighet og lavere oljepriser – har bidratt til moderate lønnsoppgjør. Selv om det er kommisjonens oppfatning at godtgjørelsen til regjeringens medlemmer over noe tid bør oppjusteres for å komme i bedre samsvar med sammenlignbare lederlønninger i staten, anser kommisjonen at heller ikke 2017 er det rette tidspunktet for å heve godtgjørelsen utover den gjennomgående rammen for årets oppgjør, som er på 2,4 prosent.
Lønnskommisjonen er innforstått med at stortingspresidenten får samme godtgjørelse som statsministeren, og at de øvrige presidenter og komitélederne tilstås et prosentvis tillegg til sin godtgjørelse.
Stortingets lønnskommisjon foreslår at de godtgjørelser som omfattes av kommisjonens mandat fastsettes med virkning fra 1. mai 2017 til:
Stortingsrepresentanter
kr 928 602 per år
Regjeringsmedlemmer
kr 1 325 358 per år
Statsminister
kr 1 631 346 per år
Innstillingen er enstemmig.»
Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til at lønnskommisjonen har avgitt sin innstilling i forlengelsen av de ordinære lønnsoppgjørene i tråd med presidentskapets anmodning og i samsvar med det mandatet Stortinget har gitt. Videre viser presidentskapet til at lønnskommisjonens innstilling innebærer en årslønnsvekst i 2017 for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer på 2,4 pst. Dette er tilsvarende beregnet årslønnsvekst i så vel statlig, kommunal som privat sektor.
Presidentskapet viser til at lønnskommisjonen vil fremheve at samfunnsutviklingen de siste år – med blant annet høyere arbeidsledighet og lavere oljepriser – har bidratt til moderate lønnsoppgjør. Presidentskapet merker seg at selv om det er kommisjonens oppfatning at godtgjørelsen til regjeringens medlemmer over noe tid bør oppjusteres for å komme i bedre samsvar med sammenlignbare lederlønninger i staten, anser kommisjonen at heller ikke 2017 er det rette tidspunktet for å heve godtgjørelsen ut over den gjennomgående rammen for årets oppgjør.
Presidentskapets tilråding
Presidentskapet viser til ovenstående og rår Stortinget til å gjøre følgende
Stortinget samtykker i at følgende godtgjørelser fastsettes med virkning fra 1. mai 2017:
Stortingsrepresentanter |
kr 928 602 per år |
Regjeringsmedlemmer |
kr 1 325 358 per år |
Statsminister |
kr 1 631 346 per år |
Brev fra Stortingets lønnskommisjonen til Stortingets Presidentskap, datert 31. mai 2017
Stortinget vedtok 21. juni 1996, jf. Innst. S. nr. 282 (1995-96), å oppnevne en lønnskommisjon som med Stortingets samtykke skulle fastsette den årlige godtgjørelsen til stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer.
Lønnskommisjonen ble første gang oppnevnt av Stortingets presidentskap 13. september 1996. Dagens kommisjon ble oppnevnt 1. september 2016, med følgende sammensetning:
-
Daglig leder Inger E. Prebensen (leder)
-
Sorenskriver i Oslo Tingrett, Geir Engebretsen
-
Dekan ved Det samfunnsvitenskapelig fakultet ved UiO, Nils-Henrik Mørch von der Fehr
I de utfyllende reglene for kommisjonens virksomhet heter det bl.a. at kommisjonen en gang i året skal overveie om godtgjørelsene bør endres, og legge sin beslutning fram for Presidentskapet. Kommisjonen skal begrunne sine beslutninger. I brev av 26. mars 2009 anmodet Presidentskapet kommisjonen om å endre sin praksis slik at innstillingene for framtiden kommer i umiddelbar forlengelse av vårens lønnsoppgjør, snarest mulig etter at det er tilendebrakt.
Kommisjonen har – i samsvar med sitt mandat – avgitt innstilling hvert år fra og med 1996. Siden kommisjonen ble etablert, har Stortinget vedtatt godtgjørelser i overensstemmelse med kommisjonens innstillinger.
Dette har ført til følgende utvikling av godtgjørelsene fra 2010, med vedtatt tillegg per 1. mai 2012 for bortfall av dagpenger fra 1. januar 2012:
|
2010 |
2011 |
Per 1. jan 2012 |
Per 1. mai 2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Stortingsrepresentanter |
724 100 |
750 900 |
777 630 |
811 505 |
836 579 |
865 100 |
885 491 |
906 928 |
Regjeringsmedlemmer |
1 071 600 |
1 111 200 |
1 111 200 |
1 158 927 |
1 195 072 |
1 234 100 |
1 264 040 |
1 294 216 |
Statsminister |
1 317 900 |
1 366 700 |
1 366 700 |
1 425 352 |
1 469 831 |
1 519 700 |
1 555 640 |
1 593 242 |
Stortingets lønnskommisjon legger med dette fram sitt forslag gjeldende fra 1. mai 2017.
Kommisjonen har i likhet med tidligere år innhentet opplysninger fra flere hold for å kartlegge lønnsutviklingen i norsk arbeidsliv, både fra privat og offentlig sektor.
Lønnskommisjonen har i tidligere år beregnet økningen i godtgjørelsen på bakgrunn av resultatene av lønnsoppgjørene. Kommisjonen har i tidligere innstillinger påpekt at den er usikker på langtidsvirkningen av en slik praksis, og at denne ikke nødvendigvis vil fange opp den alminnelige lønnsutvikling på bakgrunn av lønnsglidning og andre faktorer utenfor fellesoppgjøret.
I kommisjonens innstilling for 2016 påpekte kommisjonen at det over tid har utviklet seg en avstand mellom lønnsutviklingen til sentrale ledergrupper i staten og stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Dette bekreftes også i statistikk som kommisjonen bestilte fra SSB i 2015. Det legges derfor i innstillingen i 2016 til grunn at undersøkelsen viser en mindrelønnsutvikling sammenlignet med ansatte på lederlønnsregulativet i staten (avdelingsdirektører, ekspedisjonssjefer og departementsråder i departementene) på 10-15 % i perioden 1999 til 2013. Kommisjonen påpekte i denne innstillingen at den anser det naturlig at godtgjørelsen til henholdsvis statsminister og regjeringsmedlemmer over tid bør ligge på et slikt nivå at den reflekterer det ansvaret som til enhver tid tilligger medlemmer av regjeringen. Lønnskommisjonen er av den oppfatning at det ikke er tilsiktet at denne gruppen har falt så vidt langt bak lønnsutviklingen til ledere i staten, og at man på sikt bør rette opp denne mindrelønnsutviklingen.
I de to foregående års innstillinger har lønnskommisjonen konkludert med at man ikke fant grunn til å foreta endringer i beregningsmåten for godtgjørelsen. Det ble vektlagt at partene i lønnsoppgjørene disse årene, i så vel privat som offentlig sektor, tok hensyn til den generelle økonomiske situasjonen i samfunnet, og at partene generelt gjennomførte moderate lønnsoppgjør. Dette hensynet gjør seg fortsatt i stor grad gjeldende. Lønnskommisjonen vil fremheve at samfunnsutviklingen de siste år – med blant annet høyere arbeidsledighet og lavere oljepriser – har bidratt til moderate lønnsoppgjør. Selv om det er kommisjonens oppfatning at godtgjørelsen til regjeringens medlemmer over noe tid bør oppjusteres for å komme i bedre samsvar med sammenlignbare lederlønninger i staten, anser kommisjonen at heller ikke 2017 er det rette tidspunktet for å heve godtgjørelsen utover den gjennomgående rammen for årets oppgjør, som er på 2,4 prosent.
Lønnskommisjonen er innforstått med at stortingspresidenten får samme godtgjørelse som statsministeren, og at de øvrige presidenter og komitélederne tilstås et prosentvis tillegg til sin godtgjørelse.
Stortingets lønnskommisjon foreslår at de godtgjørelser som omfattes av kommisjonens mandat fastsettes med virkning fra 1. mai 2017 til:
Stortingsrepresentanter |
kr 928 602 per år |
Regjeringsmedlemmer |
kr 1 325 358 per år |
Statsminister |
kr 1 631 346 per år |
Innstillingen er enstemmig.
Inger E. Prebensen |
||
Nils-Henrik Mørch von der Fehr |
|
Geir Engebretsen |
|
|
Cathrine Brevik Førland |
Olemic Thommessen |
Marit Nybakk |
Kenneth Svendsen |
Svein Roald Hansen |
Ingjerd Schou |
Line Henriette Hjemdal |