Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Harald T. Nesvik, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe
Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til det historiske vedtaket i FNs
generalforsamling høsten 2015 om bærekraftsmålene, som er forankret
i FN-pakten og erklæringen om menneskerettigheter. Bærekraftsmålene
legger opp til en global dugnad for å utrydde fattigdom, der ingen
skal utelates. Bærekraftsmålene forplikter alle land. Norge følger
opp og legger bærekraftsmålene til grunn for utviklingspolitikken.
Som et av de første land har Norge rapportert til FN om hvordan
vi følger opp bærekraftsmålene, både nasjonalt og internasjonalt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, ser det som positivt
at Norge rapporterer til FN om norsk oppfølging av bærekraftsmålene,
men forutsetter at regjeringen også forelegger Stortinget en plan
for hvordan Norge vil gjennomføre bærekraftsmålene, nasjonalt og
internasjonalt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Meld. St. 24 (2016–2017)
omhandler hvordan norsk utviklingspolitikk knyttes opp mot FNs bærekraftsmål. Disse medlemmer viser
til at det rapporteres årlig til Stortinget gjennom Prop. 1 S om
status og oppfølging av bærekraftsmålene nasjonalt. Dette arbeidet koordineres
av Finansdepartementet, men involverer samtlige departementer.
Komiteen viser
til at utviklingspolitikk ikke kan sees isolert fra andre politikkområder
og henger nært sammen med utenriks- og sikkerhetspolitikk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig
å skille utviklingspolitikken fra den bredere utenrikspolitikken. Mens
utenrikspolitikkens hovedformål er å ivareta norske interesser og
globale fellesinteresser, dreier utviklingspolitikken seg om å bidra
til utvikling i fattige land, både gjennom bistand og øvrige norske
politikkområder som påvirker utviklingslandenes situasjon. Flertallet savner
en tydeligere fattigdomsorientering i meldingen med en tydelig rettighetsbasert
bistand, noe som har vært grunnleggende i norsk bistandspolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti vil samtidig framheve at utviklingspolitikken,
utenrikspolitikken og sikkerhetspolitikken har ulike formål, og
at man ved politikkutformingen må være bevisst på de målkonflikter
som kan forekomme. Disse medlemmer vil
vise til at en enstemmig komité i Innst. S. nr. 269 (2008–2009),
jf. St.meld. nr. 13 (2008–2009) Klima, konflikt og kapital. Norsk
utviklingspolitikk i et endret handlingsrom, grundig drøftet forholdet
mellom utenriks- og utviklingspolitikkens ulike formål og understreket
følgende distinksjon:
«Det sentrale utgangspunktet
for utenrikspolitikken er ivaretakelse av norske interesser. I utviklingspolitikken
handler det om de fattige landenes interesser.»
En enstemmig komité
uttalte om St.meld. nr. 13 (2008–2009):
«Der påpekes spenningen
mellom disse to politikkområdenes hovedformål.»
Hele komiteen, bortsett
fra Fremskrittspartiet, fant i denne forbindelse grunn til å
«understreke den
forskjell i hovedformål som er mellom tiltak for henholdsvis egen
nasjonal politikk, politikk for globale fellesgoder og utviklingspolitikk. I
det førstnevnte politikkområdet er nasjonale egeninteresser det
dominerende formål, i det andre er målet globale fellesinteresser
og i det tredje politikkområdet er utvikling og fattigdomsbekjempelse
i utviklingsland hovedformålet. Utviklingslandenes muligheter påvirkes
i stor grad også av rike lands nasjonale politikk, som har som hovedformål
å styrke nasjonale goder.
Dernest vil flertallet
peke på at både i-lands og u-lands muligheter påvirkes av internasjonale
rammebetingelser og politikk for å fremme globale fellesgoder, herunder
internasjonale institusjoner og regelverk. Den rådende politikken
i de mektigste beslutningsfora domineres også her i de fleste tilfeller
av industrilandene. De har i kraft av sine økonomiske ressurser,
vitenskapelig og teknologisk forsprang, politisk og militær makt
samt andre fortrinn makt til å legge viktige føringer på forståelsen
av hva som er fellesinteresser og innretningen av arbeidet for globale
fellesgoder.»
Disse medlemmer mener denne
realistiske analysen av spenninger og målkonflikter mellom politikkområder
verken reflekteres eller legges til grunn i den foreliggende meldingen.
Det fører blant annet til at meldingens avsnitt om bilateral stat-til-stat-bistand
får feil fokus og skaper uklarhet rundt premissene for opprettelsen
av en tredje kategori partnerland. Disse medlemmer mener dette
er svakheter som må rettes opp ved en presiserende omtale allerede
i Utenriksdepartementets del av Prop. 1 S for 2017–2018.
Komiteen viser
til at utviklingspolitikk også er innenrikspolitikk. Komiteen viser
til at bærekraftsmålene i seg selv er en agenda for samstemthet, og
merker seg at det foreslås opprettet et samstemthetsforum.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, påpeker at det i flere
år har vært etterspurt en samstemthetsreform. En slik reform må
ta innover seg alle politikkområder som i vesentlig grad påvirker
utviklingsland. Flertallet savner
tydeligere mål og virkemidler for å fremme en samstemt utviklingspolitikk.
Samstemthet inngår i bærekraftsmålene blant annet ved at det i delmål 17.14
står at stater skal «oppnå en mer samstemt politikk for bærekraftig
utvikling».
Komiteen viser
til at bærekraftsmålene bryter med tendensen til å se utvikling
som en oppgave som først og fremst handler om bistand. Bistand kan
være et kraftfullt virkemiddel for å støtte opp om det arbeidet
nasjonale myndigheter gjør for å skape utvikling i eget land. Men
det er landets ressursgrunnlag, nasjonale politikk, handel og økonomiske
vekst som har størst betydning for fattigdomsreduksjon. Vekst må
være inkluderende og skape jobber. Bærekraftsmålene er udelelige,
og for å lykkes må man se de ulike målene i sammenheng. Norge kan
imidlertid ikke gjøre alt overalt, og vi må konsentrere vår innsats. Komiteen mener
norsk bistand bør ha fokus på de tematiske og geografiske områdene
der Norge kan utgjøre størst forskjell og bidra mest til bærekraftsmålene.
Gjennom våre bidrag til FN og de multilaterale utviklingsbankene
er vi likevel engasjert i bredden av bærekraftsmålene.
Komiteen merker seg at vi
står overfor en svært utfordrende internasjonal situasjon preget
av krig, konflikt, klimaendringer og mer enn 65 millioner mennesker
på flukt. Internasjonale kjøreregler er under press. Sårbare, autoritære
og ikke-fungerende stater er arnested for krig og konflikt, humanitære
lidelser, radikalisering og ekstremisme. Omfattende og økende migrasjon
vil sette preg på internasjonal politikk i de kommende tiår. Utgangspunktet
for Meld. St. 24 (2016–2017) er hvordan Norge skal justere utviklingspolitikken
i tråd med bærekraftsmålene og endrede internasjonale rammebetingelser
for bistand. Komiteen merker
seg at regjeringen vil øke innsatsen i sårbare stater og legge OECDs
kriterier for sårbarhet til grunn. Regjeringen har varslet at den
vil lansere en sårbarhetsstrategi.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti viser til at regjeringen enda ikke har lagt fram
sin egen sårbarhetsstrategi. Det er derfor uklart hvilke sårbare
stater en har til hensikt å støtte, og på hvilke områder og hvordan
en har tenkt å bistå dem. Det er viktig at Stortinget kan gi nærmere
føringer for denne viktige delen av utviklingssamarbeidet, et område
som vil øke i omfang de neste årene. Disse medlemmer ber regjeringen
komme tilbake med en nærmere gjennomgang av dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Meld. St. 24 (2016–2017)
varsler større fokus på flukt og migrasjon i utviklingspolitikken,
og støtter dette. Ifølge samme melding er det forventet at migrasjonen
ut av Afrika vil tilta, og det vises til forskning som sier at det
er urealistisk å se bistand som et effektivt virkemiddel for å påvirke
migrasjonsstrømmer. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen prioriterer å styrke mottaker-
og transittlands evne til å håndtere massemigrasjon, og at Norge
bidrar til samarbeidet mellom europeiske og afrikanske land om migrasjon. Det
legges blant annet opp til styrket innsats mot menneskesmugling
og samarbeid om retur og reintegrering. Disse medlemmer viser til
at asylforlikets punkt 8 om at «land som mottar norsk bistand forventes
å respektere forpliktelsen til å ta imot egne lands borgere», skal
ligge til grunn.
Komiteen viser
til at det er bred tverrpolitisk enighet om norsk utviklingspolitikk.
Meldingen fastslår at hovedlinjene videreføres. De overordnede målene
for bistanden er og forblir å redde liv, lindre nød og bidra til
fattigdomsreduksjon. Norge skal fortsette å være en forkjemper for
internasjonale normer og kjøreregler.
Komiteen viser til at FNs
appeller om humanitære bidrag er rekordstore. Det er viktig å styrke
humanitær- og utviklingsbistand overfor sårbare stater og bidra
til å sette disse bedre i stand til selv å ivareta egne innbyggeres
sikkerhet og velferd. Det er videre viktig å styrke den humanitære
innsatsen i nabolandene til konfliktområder. Komiteen er enig i at Norge
fortsatt skal være en stor humanitær aktør. Det er her viktig å
bygge bro mellom humanitær og langsiktig innsats. Komiteen merker seg at regjeringen vil
utarbeide en strategi for humanitær innsats og følge opp Grand Bargain
fra Istanbul.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at de humanitære budsjettene
har økt med mer enn 50 prosent under den nåværende regjering. En
stor del av disse midlene går til å bedre kårene for flyktninger. Disse medlemmer støtter
regjeringens satsing på utdanning blant flyktninger i nærområdene. Disse medlemmer er
kjent med opprettelse av økonomiske soner i Jordan der syriske flyktninger
kan jobbe, og der produktene har tollfrihet på det europeiske markedet.
Det finnes også initiativ for å opprette gründersentre der flyktninger
kan få hjelp til å starte egne bedrifter. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i Prop. 1 S (2016–2017) spesifiserer at den norske
humanitære innsatsen i Syria og nabolandene blant annet vil gå til
jobbskaping, og mener at dette er viktig for blant annet å bedre
flyktningenes situasjon i nærområdene og å støtte vertssamfunnet.
Komiteen har
merket seg meldingens omtale av stat-til-stat-bistand og bilateralt
samarbeid med myndighetene i utviklingsland:
«I noen land kan
det være i vår interesse å ha et betydelig bilateralt samarbeid
med myndighetene. Dette gir som regel en tydeligere profil enn midler kanalisert
gjennom multilaterale organisasjoner. Et betydelig bilateralt samarbeid
med nasjonale myndigheter gir god plattform for dialog og et godt grunnlag
for å utvikle andre bilaterale relasjoner med landet, engasjement
fra norsk næringsliv og handel.» [side 28, kapittel 3.2.4]
Komiteen vil understreke at
oppbygging av nasjonale myndigheters egen evne til selv å levere blant
annet helse- og utdanningstjenester er en avgjørende faktor for
vellykket økonomisk og sosial utvikling. Land kan ikke utvikles
utenfra. Ansvaret for å ivareta et lands utvikling og innbyggernes
behov tilligger først og fremst myndighetene i det aktuelle landet.
Norsk bistand må derfor ha som mål å bidra til at myndighetene i
utviklingsland kan bygge opp statlig kapasitet og gode tjenester
som ivaretar befolkningens rettigheter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener det er behov for
en gjennomgang av norsk bistand til statlig kapasitetsutvikling
i utviklingsland, både gjennom norsk stat-til-stat-bistand og via
andre kanaler som globale fond og multilaterale organisasjoner. Flertallet vil
be om at en slik redegjørelse gis i kommende budsjettproposisjon.
Komiteen viser
til at likestilling er en fanesak for Norge og et tverrgående tema
i all utviklings- og utenrikspolitikk, i tillegg til å være et eget
satsingsområde, ref. vedtak i Innst. 243 S (2016–2017), jf. Dokument
8:25 S (2016–2017). Handlingsplanen for kvinners rettigheter og
likestilling i utenriks- og utviklingspolitikken, «Frihet, makt
og muligheter», omhandler dette arbeidet. Fortsatt prioritering
av utdanning for jenter er svært viktig. Komiteen merker seg at bistanden
til utdanning er doblet i regjeringsperioden, og at et høyt nivå
på bistand til global helse er opprettholdt og økt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener det er positivt at regjeringen allerede har varslet en betydelig
økning i støtten til seksuell og reproduktiv helse for blant annet
å kompensere for kuttene som følger av den såkalte munnkurvregelen
i USA, og ser frem til en videre opptrapping av støtten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti merker seg at regjeringen i denne stortingsperioden
har kuttet i midlene til sentrale organisasjoner som jobber med seksuell
og reproduktiv helse, som International Planned Parenthood Federation
og FNs befolkningsfond. Det er positivt at regjeringen varslet en
økning i disse midlene med 85 mill. kroner for å kompensere for
kuttene som følge av den såkalte munnkurvregelen i USA. Disse medlemmer understreker imidlertid
at disse midlene kun bidrar til å kompensere for kutt gjort tidligere
i perioden, og at vårt naboland Sverige har varslet en økning på
over det dobbelte av Norge, 200 mill. kroner. Disse medlemmer mener det
vil være naturlig for regjeringen å følge det svenske eksempelet.
Komiteen er
enig i at det er viktig med et helhetlig perspektiv på utvikling.
For å oppnå bedre resultater er det nødvendig å konsentrere bistanden tematisk
og geografisk.
Komiteen viser til at Norge
vil opprettholde et høyt bistandsnivå med fokus på de fattigste
landene, spesielt i Afrika. Også i dag går noe over halvparten av
norsk bistand til landene i Afrika sør for Sahara.
Komiteen viser til at frivillige
organisasjoner fortsetter å være helt sentrale medspillere i gjennomføringen
av norsk utviklingspolitikk og som kanal for norsk bistand. Organisasjonene
skal ha forutsigbarhet, men det er samtidig viktig med fleksibilitet
for å møte endringer.
Komiteen vil understreke betydningen
av sivilsamfunnets rolle i utviklingspolitikken. Mer av midlene
til sivilsamfunn bør kanaliseres direkte til sivilsamfunn i partner-
eller samarbeidsland, dvs. til aktører som kjenner lokalt miljø
og kultur godt.
Komiteen viser til at Norges
andel av den totale bistanden i verden er 3,25 pst. ifølge OECD (april
2016, tall fra 2015). Komiteen viser
til at det er viktig å effektivisere forvaltningen og redusere antall
bistandsavtaler. Komiteen viser
til at antall bistandsavtaler er redusert fra 6 400 til 4 152 i
perioden 2014–2016. Det er hensiktsmessig å effektivisere og forbedre
bistandsforvaltningen. Ansvaret for global helse og utdanning ble
nylig overført til Norad. Komiteen er enig i at det
er formålstjenlig løpende å vurdere hvilken organisasjonsmodell
som er mest hensiktsmessig.
Komiteen mener at norsk bistand
bør innrettes der vår innsats best mulig kan svare på behov.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener tematisk og geografisk
konsentrasjon av norsk bilateral bistand kan bidra til bedre kvalitet,
men anser det som meget problematisk dersom målet om å redusere
antall bistandsavtaler fører til at gode utviklingstiltak nektes
fortsatt støtte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Meld. St. 24 (2016–2017)
slår fast at «vi har hatt en tendens til å sette for høye mål» i
utviklingspolitikken, og videre sier at «det i liten grad er mulig
å påtvinge andre land grunnleggende samfunnsendringer». Disse medlemmer merker
seg at meldingen understreker at vi må være realistiske, gitt kontekst
for det enkelte tiltak og de virkemidlene vi har til rådighet, og
støtter dette. Disse
medlemmer merker seg også at det i meldingen gjøres tydelig
at hovedansvaret for å skape gunstige vilkår for utvikling ligger
hos lederskapet i landene selv. Disse medlemmer støtter regjeringens
stadige arbeid for å konsentrere den norske innsatsen tematisk og
geografisk og mener at dette vil bidra til å gi en bedre effekt
av norsk bistand.
Komiteen viser
til at mange av verdens fattigste i fremtiden vil leve i land med
høy grad av sårbarhet. Det betyr at oppmerksomhet og ressurser må
vris mot disse landene. Dette gjelder spesielt land i Afrika sør
for Sahara, ikke minst i Sahel-beltet. Det gjelder også land i nærområdene
direkte eller indirekte berørt av konflikt, der situasjonen får
konsekvenser for de allerede sårbare områdene sør for Sahara så
vel som for vår egen verdensdel. Norge må bruke bistand effektivt
og vise at den gir resultater, samtidig som vi må være villige til
å ta den risikoen det innebærer å være engasjert i land som av ulike
grunner har en høy grad av sårbarhet.
Komiteen viser til at bistand
alene ikke kan finansiere bærekraftsmålene. Derfor er det viktig
at bistand kan bidra til å mobilisere også andre kilder til utviklingsformål. Komiteen viser
til at næringsutvikling og jobbskaping er sentralt for en varig
vei ut av fattigdom. Privat sektor bidrar med kapital og skaper
arbeidsplasser og økonomisk vekst. Det er samtidig viktig at landene
har fungerende skattesystemer og institusjoner på plass som sikrer
at økonomisk vekst kommer befolkningen til gode og bidrar til velferd.
Komiteen viser i den sammenheng
til Innst. 198 S (2015–2016), jf. Meld. St. 35 (2014–2015), Sammen
om jobben – Næringsutvikling innenfor utviklingssamarbeidet, hvor
en samlet komite slår fast at
«det er viktig å
fortsette innsatsen for å styrke kvinners økonomiske rettigheter,
blant annet ved å konkretisere og finansiere tiltak. Satsing på
kvinners finansielle deltakelse, spare- og lånegrupper, voksenopplæring,
mikrokreditter, entreprenørskap og kvinners eiendoms- og arverettigheter
er viktig. Komiteen understreker viktigheten av konkrete tiltak
som øker kvinners tilgang til finansielle tjenester, inkludert spareordninger,
kreditt og forsikring.
Komiteen vil understreke
at jurisdiksjon og praksis må sikre kvinners likestilte tilgang
til land og rett til å arve og eie jord og produksjonsmidler og
kontroll over avkastning fra eget arbeid.
Komiteen vil minne
om at i de fleste lands økonomier utgjør små og mellomstore bedrifter
en relativt stor andel av sysselsettingen. Derfor er det viktig at
norsk bistandspolitikk har som mål også å legge til rette for lokalt
entreprenørskap og nyetableringer. Dette kan sikre nasjonalt og
lokalt engasjement og eierskap. Komiteen understreker at kunnskap
og erfaring fra norske bedrifter og norsk næringsliv kan være nyttig
for etablering og utvikling av næringsliv i andre land. Det bør,
gjerne i samarbeid med lokale og internasjonale sivilsamfunnsorganisasjoner,
eller andre egnede aktører som næringsliv eller multilaterale aktører,
sikres en slik kunnskapsoverføring.
Komiteen mener det
er viktig at sivilt samfunn eller andre relevante aktører brukes
til å identifisere og adressere kulturelle, sosiale, økonomiske
og juridiske barrierer som hindrer fattige mennesker, og spesielt
kvinner, i å utnytte sitt potensial.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
det fra norsk side må formuleres sterkere forventninger til at selskaper
gjennomfører og rapporterer på aktsomhetsvurderinger for å identifisere,
forebygge, redusere og kompensere for eventuelle menneskerettighetsbrudd som
følge av virksomheten. Særskilt gjelder dette selskaper der den
norske stat er medeier. Slike aktsomhetsvurderinger og rapporteringer
må også eksplisitt omfatte kvinners menneskerettigheter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, understreker at små
forskjeller er en viktig forutsetning for et rettferdig samfunn.
Små forskjeller vil i demokratiske samfunn bidra til tillit mellom
mennesker, tillit mellom partene i arbeidslivet og tillit til –
og mellom – politikere. Dette er nødvendige forutsetninger for god
og bærekraftig utvikling. Dessverre ser vi at ulikhet, særlig innad
i land, er økende.
Komiteen viser
til enstemmig komitemerknad i Innst. 243 S (2016–2017), jf. Dokument
8:25 (2016–2017), som understreker at flertallet av verdens fattige
i dag bor i mellominntektsland.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser videre til flertallsmerknad
i samme innstilling, som understreker viktigheten av en aktiv fordelingspolitikk
for å bekjempe fattigdom:
«Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil påpeke
at dette innebærer at økonomisk vekst alene ikke utrydder fattigdom.
En aktiv fordelingspolitikk, globalt og ikke minst mellom ulike
samfunnslag i de enkelte land, trengs for å bekjempe fattigdom og
skape god utvikling globalt.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, og Sosialistisk Venstreparti understreker på
denne bakgrunn at det trengs en aktiv politikk for å sikre at den
økonomiske veksten ikke bidrar til raskt økende forskjeller. Disse medlemmer merker
seg imidlertid at regjeringen ikke varsler ett konkret tiltak for
hvordan de skal bidra til å nå bærekraftsmål 10 om minkende ulikhet.
På dette grunnlag ber disse
medlemmer regjeringen utvikle en strategi for bekjempelse
av ulikhet og å gjøre dette til en integrert del av utviklingspolitikken.
Denne strategien burde både inneholde tiltak som sikrer at veksten
i et land kommer ulike samfunnslag til gode, og inneholde effektive tiltak
mot kapitalflukt.
Komiteen mener
det er viktig å se ulike virkemidler i utenriks- og utviklingspolitikken
i sammenheng, for eksempel diplomati, alliansebygging, handel og
teknologisamarbeid. Komiteen understreker
at allianser og partnerskap er en nøkkel til effektiv innsats. Alle
krefter må forenes for å legge til rette for at vi kan nå bærekraftsmålene,
inkludert sivilt samfunn, organisasjoner og næringsliv.
Komiteen viser til at meldingen
vil revurdere ordningen med fokusland, og foreslår at det opprettes tre
kategorier partnerland (til sammen 20–25 land):
-
1. land for langsiktig
samarbeid der Norge har spesielle forutsetninger for å spille en
rolle – primært land der Norge tradisjonelt har vært en viktig bistandsaktør
-
2. land direkte
eller indirekte i konflikt – med store humanitære utfordringer og
høy grad av sårbarhet, og der spredningsfaren er stor
-
3. land der innsats
for globale fellesutfordringer som klima, global helse og global
sikkerhet har spesielt stor betydning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener at ved en utvidelse
av antall partnerland bør de to etablerte kategoriene har forrang,
slik at de fleste nye partnerland kommer blant fattige utviklingsland
og/eller sårbare stater med spesielt stort behov for langsiktig
bistand. De trenger i særlig grad støtte for å overvinne ekstrem
fattigdom, sult og manglende tilgang til helsetjenester, skoletilbud,
rent vann og ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter,
herunder kvinners rettigheter og likestilling.
Flertallet har merket seg
at det i meldingen ikke klargjøres tilstrekkelig at valg av partnerland skal
være utviklingsland hvor Norge legger opp til en spesielt langsiktig
og omfattende stat-til-stat-bistand. Stortinget bør informeres om
planer og prioriteringer for slik bilateral bistand og bistand via
andre kanaler, herunder også via globale fond.
Flertallet har videre merket
seg at det foreslås å opprette en tredje kategori partnerland for
norsk bistand, og at denne foreslås å romme «land der innsats for
globale fellesutfordringer som klima, global helse og global sikkerhet
har spesielt stor betydning». Flertallet imøteser en nærmere
drøfting av kriteriene for denne kategorien, blant annet for å klargjøre hva
samarbeidsgrunnlaget skal være overfor utviklingsland,
spesielt innenfor et komplekst saksfelt som global sikkerhet.
Flertallet vil presisere at
Norge selvsagt kan gi betydelig langsiktig bistand til andre land
utenom de utvalgte partnerlandene via andre bistandskanaler for
å ivareta globale fellesutfordringer, blant annet gjennom multilaterale
organisasjoner, globale fond og sivilt samfunn. Dette gjelder også
støtte til demokratiutvikling, rettighetsarbeid, miljø og regnskogssatsing.
I tillegg er sivilt samfunn og nødhjelp unntatt fra konsentrasjonen
om den større listen over 89 samarbeidsland.
Flertallet konstaterer at
det i meldingen ikke gis presise kriterier for hvilke utviklingsland
som bør foretrekkes innen denne tredje kategorien. Omtalen kan blant
annet åpne for at stat-til-stat bistand gis til større og økonomisk
sterke mellominntektsland som fortsatt står på OECDs liste over
DAC-relevante land. En avtale om et bilateralt stat-til-stat samarbeid indikerer
også overføring av større bistandsvolumer i forhold til prioriteringer
via andre kanaler.
Flertallet mener at budsjettkapitler
for bistand til fremme av fred og forsoning, demokrati og menneskerettigheter
mv. fortsatt skal kunne brukes til andre stater med spesielle sikkerhetsutfordringer, uten
at det skal føre til at de gjøres til utvalgte norske partnerland
for stat-til-stat-bistand.
Flertallet vil også understreke
betydningen av at en kommer tilbake til Stortinget også med en nærmere
avklaring av kriteriene som skal ligge til grunn for hvilke sårbare
stater en fra norsk side skal inngå et langsiktig bilateralt samarbeid
med.
Flertallet mener det er behov
for en ytterligere konkretisering av regjeringens tre foreslåtte
hovedkategorier for partnerland for norsk bistand. Svært mange land
kan falle inn under én eller flere av disse kategoriene. Flertallet mener
at innsatsområdet «global sikkerhet», slik det er foreslått, må
presiseres for at det ikke skal innebære en utvanning av bistandsbegrepet.
Det er fattigdomsorienteringen som skal være styrende, og ikke egeninteressen.
Flertallet mener at følgende
presiserende kriterier bør legges til grunn i valget av prioriterte
partnerland:
-
Land der behovene
er størst.
-
Land hvor Norge
kan gi best mulig bidrag basert bl.a. på særlige fortrinn, tilstedeværelse
eller kompetanse.
-
Land hvor bistanden
landet trenger, vil støtte opp om FNs bærekraftsmål, og hvor bistanden
kan virke som katalysator for andre prosesser i landet.
-
Land hvor det ligger
til rette for koordinert bistandsinnsats sammen med likesinnede
land eller multilaterale partnere hvor det er mulig å etablere et
giversamarbeid eller få positive synergieffekter.
-
Land med en politisk
ledelse som har som målsetting å fremme menneskerettighetene og
kampen mot korrupsjon, og som ikke selv motarbeider slike verdier.
Komiteen merker
seg at humanitær bistand, frivillige organisasjoner og Norfund er
unntatt fra konsentrasjonsprinsippet, ref. Meld. St. 24 (2016–2017)
kapittel 3.1.3.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Meld. St. 24 (2016–2017), som
sier at «globalt betyr investeringer og handel mye mer for utvikling
i fattige land enn bistand gjør». Disse medlemmer mener derfor
det er positivt at Norge skal utarbeide utfasingsstrategier for
bistanden i land (slik som Tanzania) der Norge lenge har vært en
partner, som har hatt en høy økonomisk vekst, og som ønsker å bli
uavhengige av bistand. Dette skal skje i tråd med landenes egne
planer. Disse
medlemmer støtter at det bilaterale forholdet skal dreies
mot handel, næringsliv, teknologi- og forskningssamarbeid og samarbeid
om internasjonale spørsmål.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til
at Stortinget bare har godkjent to unntak fra prinsippet om geografisk
konsentrasjon: humanitær bistand og sivilt samfunns bistand. Regjeringen
foreslo i Prop. 1 S (2016–2017) også å unnta Norfund fra prinsippet
om geografisk konsentrasjon, men en enstemmig komité presiserte
i Innst. 7 S (2016–2017) følgende:
«Komiteen viser
til at Stortinget har godtatt at norsk bilateral bistand skal konsentreres
geografisk om 12 fokusland og en liste over 73 andre samarbeidsland,
i alt 85 land. Komiteen viser til at Stortinget har godkjent to
unntak fra denne geografiske konsentrasjon: Det gjelder bevilgningene
til sivilt samfunn og til humanitær bistand. Komiteen vil ikke foreta
endringer i disse retningslinjene før Stortinget har behandlet den
varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken våren 2017.
Det skal i meldingen redegjøres for konsekvenser av eventuelle endringer
som måtte foreslås i retningslinjene for geografisk konsentrasjon.»
Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen i Meld. St. 24 (2016–2017) synes å ha oversett dette
faktum.
Komiteen understreker
at Norges freds- og forsoningsarbeid burde være så fleksibelt som
mulig i henhold til hvor vi engasjerer oss. Komiteen ber derfor regjeringen
legge fred og forsoning til områdene som er unntatt fra konsentrasjonsprinsippet.
Komiteen viser til at følgende
forhold er tverrgående hensyn i norsk utviklingspolitikk
og bistand fordi disse er viktige for bærekraftig utvikling og fattigdomsreduksjon:
Komiteen merker
seg at alle utviklingstiltak skal vurderes ut ifra hvordan de påvirker,
eller påvirkes av, disse tverrgående hensynene. Disse temaene er
så viktige at de løpende tas opp i dialogen med samarbeidslandene,
i styrende organer for multilaterale organisasjoner og med andre
samarbeidspartnere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet påpeker at korrupsjonsnivået i mange
utviklingsland er svært høyt. I høringsuttalelsen fra Digni hevdes
det at frivillige organisasjoner i realiteten bærer hele det økonomiske
ansvaret dersom korrupsjon avdekkes, og at dette påvirker organisasjonenes
vilje til å satse i vanskelige områder. Disse medlemmer er også kjent
med at korrupsjon i utviklingsland er et hinder for norske investeringer
og næringsliv. Disse
medlemmer viser til at det er nulltoleranse for korrupsjon
i norske virksomheter, og at Norge støtter organisasjoner og initiativer
som arbeider mot korrupsjon. Anti-korrupsjon er et tverrgående hensyn
i norsk utviklingspolitikk og tas jevnlig opp i dialog med samarbeidsland
og med multilaterale organisasjoner. Disse medlemmer støtter Norges
pådriverrolle og mener at høy forekomst av korrupsjon i enkelte utviklingsland
må få tydelige konsekvenser.
Komiteen viser
til at bærekraftsmålene samlet utgjør en bred utviklingsagenda og
er udelelige. Norge skal ha et helhetlig perspektiv og forståelse
av sammenhengen mellom de ulike målene. Samtidig kan ikke Norge
som et lite land gjøre alt alle steder. Komiteen merker seg at meldingen
legger opp til et spesielt fokus på noen prioriterte områder:
Komiteen merker
seg at regjeringen vil sikre langsiktighet og forutsigbarhet og
foreslår at Stortinget forplikter seg til å holde bistand til utdanning
og helse på et høyt nivå frem til 2030, på samme måte som tilfellet
er for klima- og skogsatsingen.
Komiteen viser til meldingen,
hvor det påpekes at næringsutvikling og jobbskaping er noe av det viktigste
Norge kan bidra med i fattige land. Økonomisk vekst er en forutsetning
for fattigdomsreduksjon og skaper jobber og verdier som skal fordeles
og komme felleskapet til gode. Befolkningsøkningen i Afrika innebærer
at millioner av unge hvert år skal inn på arbeidsmarkedet. Det behøves
20 millioner arbeidsplasser årlig i regionen grunnet svært store
barnekull.
Komiteen merker seg at viktige
bidrag til næringsutvikling skjer gjennom Norfund, og at regjeringen
foreslår å øke støtten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Norfund er et statlig særlovselskap
som reguleres av Norfund-loven og vedtekter av 2013. I programområde
03-omtalen i Prop. 1 S (2015–2016) fremkommer det at «Norfund skal
være en fleksibel, troverdig og langsiktig partner for kommersielle
aktører». Norfund gis derfor unntak fra listen over samarbeidsland.
Norfund forutsettes samtidig å vektlegge sektormessig og geografisk
konsentrasjon for å oppnå resultater effektivt og at investeringer
i MUL (minst utviklede land) og Afrika sør for Sahara prioriteres.
Det fremkommer også i Prop. 1 S (2016–2017) at «Norfund skal prioritere
investeringer i Afrika sør for Sahara og de minst utviklede landene». Flertallet viser
til at 73 pst. av nye investeringer i 2016 ble gjort i Afrika. Dessuten
ble 57 pst. av investeringene gjennomført i MUL.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti ser Norfunds sterkere
prioritering av Afrika sør for Sahara og de minst utviklede land
som positivt og vil i lys av en slik landinnretning støtte forslaget
om at Norfund unntas fra det geografiske konsentrasjonsprinsippet.
Disse medlemmer konstaterer
at det dermed åpnes for fire unntak fra retningslinjene om geografisk
konsentrasjon om ca. 85 utviklingsland: Det gjøres unntak for humanitær
bistand, for sivilt samfunn, for fred og forsoningstiltak og for
Norfund.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til en evaluering av Norfund og andre nordiske fond, «Investments
in Sustainable Development» fra 2016. Rapporten vurderte rapporteringsrutinene
til Norfund og andre lignende nordiske fond. Mens Norfund kom godt
ut på flere punkt, som deres relativt aktive eierskapspolitikk og
at de har en mer aktiv politikk enn andre fond hva gjelder kapitalflukt,
inneholdt rapporten også flere kritiske merknader. Norfund ble kritisert
for ikke å ha en systematisk tilnærming til rapportering av hvordan
ulike menneskerettighetskonvensjoner ble fulgt opp i deres investeringer,
de manglet en konkret policy for å følge opp FNs klimakonvensjoner
i sine investeringer, og de manglet rutiner for å sikre at investeringene
bidrar til bærekraftig utvikling. Norfund har, ifølge rapporten,
i for liten grad hatt mål som er samstemte med FNs utviklingsmål,
og er for fokusert på enkle, kvantifiserbare kriterier. For eksempel
rapporteres sysselsatte i selskaper hvor Norfund er inne på eiersiden,
men uten å se om dette er anstendige jobber, og om jobbene bidrar
til bærekraftig utvikling. Rapporten peker på at flere av de andre
nordiske fondene hadde bedre rutiner på flere av disse feltene,
og rapporten hadde mange konkrete anbefalinger til Norfund om hvordan
de kunne forbedre rapporteringsrutiner for i større grad å støtte
opp om en bredere utviklingsagenda og gjøre det mulig å undersøke
den faktiske utviklingseffekten av investeringene i fondet. Norfund
er et viktig instrument for jobbskaping og vekst i utviklingsland,
men det er avgjørende at også dette fondet opererer på en måte som
er samstemt med resten av utviklingspolitikken. Disse medlemmer ber derfor
regjeringen pålegge Norfund å endre sine rutiner i tråd med anbefalingene
i rapporten før støtten økes, slik som meldingen foreslår.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at Norfund følger opp anbefalingene fra evalueringsrapporten
(2015) og redegjør for utviklingseffektene i virksomhetsrapporteringen
for 2015 og 2016. Norfund har også utarbeidet en utviklingsrapport
ultimo 2015 («Investing for Development»).
Komiteen er
tilfreds med at jobbskaping løftes så tydelig fram i regjeringens
melding. Verden trenger 600 millioner nye jobber de neste tjue årene
bare for å unngå at arbeidsledigheten stiger. Dette krever en enorm
innsats av myndigheter og andre med å legge til rette for jobbskaping. Komiteen mener
jobbskaping er en helt avgjørende faktor for at land på sikt kan
bli uavhengige av bistand.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener samtidig at regjeringen
ikke legger tydelige nok føringer for hvordan bistandsbudsjettet
skal finansiere jobbskaping. Flertallet mener derfor det
er viktig å ha noen sentrale prinsipper som ligger til grunn:
-
Målet er å skape
bærekraftig vekst i lokalt næringsliv i samarbeidslandet.
-
Forventet sysselsettingseffekt
skal være godt dokumentert og stå i forhold til investeringens størrelse.
-
Bistand til privat
sektor og utviklingsfinansinstitusjoner skal være addisjonell, det
vil si rettes mot tiltak med sterk utviklingsvirkning som det ellers
ikke ville ha blitt investert i.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre mener i
tillegg at all norsk bistand, inklusive bistand til næringsutvikling,
skal være ubunden og uavhengig av norske interesser.
Komiteen viser
til god erfaring med støtte til ILOs arbeid og trepartssamarbeidet.
Komiteen vil framheve hva
en enstemmig komité våren 2013 uttalte om anstendig arbeid og ILOs rolle
i arbeidet for å oppnå bærekraftig og jobbskapende vekst, i Innst.
420 S (2012–2013), jf. Meld. St. 25 (2012–2013) Dele for å skape:
«Komiteen viser
til at anstendig arbeid er det viktigste virkemiddelet for fattigdomsbekjempelse
og for å få folk ut av fattigdom. Komiteen erkjenner at regelmessig
inntekt er det som aller mest påvirker folks levekår og at sysselsetting
i anstendige jobber er en effektiv fordelingsmekanisme og er bra
for produktivitet og vekst. Slik sett er arbeid for anstendige lønninger
viktig for at økonomisk vekst kommer alle til gode. Komiteen vil
understreke betydningen av anstendig arbeid og viktigheten av å
prioritere dette. Komiteen vil understreke viktigheten av å fremme kvinners
mulighet til å delta i arbeidslivet.
[…]
Komiteen mener retten
til å organisere seg og føre kollektive forhandlinger er grunnpilarer
og har en naturlig plass i diskusjonen om anstendig arbeid, utvikling
og fordeling. Komiteen legger til grunn ILOs innsats for anstendig
arbeid. Den fremmer arbeidstakerrettigheter, skaper sysselsetting,
gir sosial beskyttelse og fremmer sosial dialog og trepartssamarbeid
med uavhengige fagbevegelser og arbeidsgiverorganisasjoner. Komiteen
ser det som svært viktig at Norge i sitt utviklingsarbeid støtter oppbygging
av arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner.»
Komiteen legger til grunn
at anstendig arbeid og ILO fortsatt er viktige pilarer i norsk utviklingspolitikk,
ikke minst i oppfølgingen av bærekraftsmål 8 om anstendig arbeid
og økonomisk vekst.
Komiteen viser til at tilgang
til energi er en forutsetning for næringsutvikling i fattige land,
og merker seg at regjeringen foreslår å øke bistanden til fornybar
energi.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener miljø
og klima må være en sentral del av norsk utviklingspolitikk. Å bekjempe
klimaendringer er uløselig knyttet til utvikling. Det er viktig
for å bidra til å bekjempe ulikhet ved at klimaendringene treffer
hardest de områdene med flest fattige. Å sikre tilgang på ren energi,
sikre naturmangfoldet og iverksette tiltak for klimatilpasning bør
være sentrale aspekter av en utviklingspolitikk som både er rettet
mot næringsutvikling, jobbskaping og bekjempelse av store sosiale forskjeller.
Regnskogsatsningen til Norge er et godt eksempel på hvordan Norge
kan bidra effektivt til å bekjempe klimaendringer globalt, og dette
engasjementet bør utvikles videre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at støtten til fornybar energi har blitt kraftig redusert i denne
stortingsperioden fra 1,4 mrd. kroner i 2013 til 590 mill. kroner
i siste budsjett fra regjeringen. Det er positivt at det nå varsles
en snuoperasjon på dette feltet, med en ny økning til fornybar energi.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til
at en kritisk evaluering av norsk bistand til fornybar energi førte
til at innsatsen på dette området i noen år ble redusert i påvente
av utarbeidelsen av en ny og bedre strategi på området, og ser det
som positivt at det nå varsles en ny økning i bistanden til fornybar
energi.
Komiteen viser
til at landbruk og matsikkerhet er en del av innsatsen for næringsutvikling
og jobbskaping. Fortsatt lever majoriteten i Afrika sør for Sahara
av jordbruk, og det er behov for modernisering og kommersialisering
av jordbruket. Landbruk og matsikkerhet er en del av både næringsutviklings- og
klimainnsatsen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget
i vedtak 579 av 18. april 2017 har valgt «landbruk/matsikkerhet» som
en av de langsiktige bistandssatsinger som skal gi større forutsigbarhet. Flertallet viser
til at NORADs statistikk viser at dette satsingsområdet ikke er
fulgt opp tilstrekkelig de siste årene, slik at bevilgningene til
dette for 2015 er nede på 3,5 pst. av norsk bistand. Flertallet vil
øke dette satsingsområdets andel av norsk bistand.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at innsatsen rettet mot landbruk og
matsikkerhet dekkes over flere budsjettposter. Eksempelvis har det
de senere år vært økt innsats til klimasmart landbruk og matsikkerhet
i kriser. Det er viktig at dette videreføres både ut fra et næringsutviklings-
og et klimaperspektiv.
Dette flertallet mener at
den store befolkningsøkningen i fattige land, særlig på det afrikanske kontinent,
gjør det viktig å bidra til å få produktiviteten i landbruket opp
slik at det vil være nok matproduksjon i årene som kommer.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet meiner Noreg må nytte meir ressursar på
å gje fleire menneske sikker tilgang på trygg mat. Studiar har vist
at den mest effektive måten å redusere fattigdom på er å støtte
småbønder i utviklingsland. Det er ingen andre næringar som kan
måle seg med landbruket når det gjeld å skape sysselsetting og økonomiske ringverknader
for dei aller fattigaste i verda. Noreg må nytte bistand der Noreg
kan gjere ein forskjell. Noreg har høg kompetanse innan landbruket.
Eit landbruk som gir auka produktivitet basert på ei berekraftig
forvalting av jorda og naturressursane, er avgjerande for å løfte
fleire menneske ut av fattigdom. Denne medlemen meiner Noreg
må ha som mål å auke satsinga på landbruksbistand til minimum 10
pst. av bistandsbudsjettet, og at bistanden skal dra vekslar på
den norske måten å organisere landbruket på.
Komiteen viser
til Meld. St. 22 (2016–2017) Hav i utenriks- og utviklingspolitikken
og at Norge tar en lederrolle i å gjøre bærekraftig bruk av havet
til en global prioritet. Det er viktig å styrke innsatsen for bærekraftig
blå økonomi i utviklingspolitikken, herunder programmet «Fisk for
utvikling», hvor regjeringen foreslår å øke tilskuddet. Komiteen viser videre
til at det nye forskningsskipet «Dr. Fridtjof Nansen» som nå settes
i virksomhet, innebærer en opptrapping av norsk bistand til økosystembasert havforvaltning
i utviklingsland.
Komiteen mener det er viktig
at Norge skal bidra til godt styresett og god forvaltning av landenes naturressurser,
først og fremst gjennom programmer som «Olje for utvikling», «Skatt
for utvikling», «Fisk for utvikling» og institusjonssamarbeid innen energisektoren.
Komiteen viser til planene
om å opprette en kunnskapsbank for å samordne og styrke arbeidet med
faglig bistand og kunnskapsoverføring. Programmene «Olje for utvikling»,
«Fisk for utvikling» og «Skatt for utvikling» vil alle kunne inngå
i en slik kunnskapsbank, i tillegg til norske institusjoner og ombudsordninger
for fremme av menneskerettigheter og likestilling. Komiteen vil i tillegg be
regjeringen vurdere å inkludere i en ny kunnskapsbank et program
i nært samarbeid med arbeidslivets parter om den norske arbeidslivsmodellen
og trepartssamarbeidet.
Komiteen viser i den forbindelse
til at Stortinget 18. april 2017 i vedtak 583
«ber regjeringen
i budsjettproposisjonen for 2018 fremme forslag om å etablere en
ny felles plattform i Norad som skal formidle faglig rådgivning
til fattige land innen utvalgte sektorer der Norge har særlig kompetanse».
Komiteen har merket seg at
regjeringen i meldingen varsler at den vil følge opp forslaget om
å etablere en slik «kunnskapsbank» i NORAD.
Komiteen viser
til behandlingen av representantforslag om reform av utviklingspolitikken
i Innst. 243 S (2016–2017), jf. Dokument 8:25 S (2016–2017), og
imøteser regjeringens oppfølging av vedtakene.