Verdenssamfunnet
ble høsten 2015 enig om en ny global dagsorden for utvikling. 2030-agendaen med
bærekraftsmålene er forankret i FN-pakten og erklæringen om menneskerettigheter.
Med bærekraftsmålene legges det opp til en global dugnad for utryddelse
av fattigdom, der ingen skal utelates.
Tusenårsmålene, som
ble etablert i 2000, markerte starten på en felles internasjonal
innsats for å bekjempe fattigdom. 2030-agendaen bygger på dette, men
er enda mer ambisiøs. Mens tusenårsmålene handlet om fattige land,
er bærekraftsmålene universelle og forplikter alle FNs medlemsland.
I fellesskap har verdenssamfunnet større mulighet enn noen gang tidligere
i historien til å komme helt i mål: Fattigdom skal avskaffes innen
2030.
Sammen med handlingsplanen
fra Addis Abeba for finansiering av utvikling, Parisavtalen om klimaendringer
og Sendai-rammeverket for katastrofeforebygging gir 2030-agendaen
føringer for internasjonalt samarbeid og partnerskap. For første
gang knyttes det internasjonale arbeidet med fattigdomsreduksjon
tydelig til alle de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling:
de økonomiske, de sosiale og de miljømessige.
Det har i inneværende
stortingsperiode vært lagt frem flere meldinger til Stortinget som
beskriver deler av utviklingspolitikken: Meld. St. 25 (2013–2014)
Utdanning for utvikling, Meld. St. 10 (2014–2015) Muligheter for
alle – menneskerettighetene som mål og middel i utenriks- og utviklingspolitikken,
Meld. St. 35 (2014–2015) Sammen om jobben, Meld. St. 29 (2014–2015)
Globalisering og handel, og Meld. St. 37 (2014–2015) Globale sikkerhetsutfordringer
i utenrikspolitikken. Med denne meldingen ønsker regjeringen å gi
en bredere fremstilling av utviklingspolitikken som tar opp i seg
elementer fra de tematiske meldingene, samtidig som føringene i 2030-agendaen
legges til grunn. Meldingen må dessuten sees i sammenheng med meldingene
til Stortinget om veivalg i utenriks- og sikkerhetspolitikken og om
hav i utenriks- og utviklingspolitikken, som ble lagt frem våren
2017. Sistnevnte omhandler særlig oppfølging av bærekraftsmål 14
om bevaring og bruk av havets ressurser på en måte som fremmer bærekraftig
utvikling.
Denne meldingen tar
utgangspunkt i at bærekraftsmålene gjelder for alle, og at det fordrer
en helhetlig tilnærming til global utvikling. Ønsket om samstemthet
innebærer at utviklingspolitikk ses i sammenheng med andre politikkområder,
også innenrikspolitikk. Meldingen er likevel avgrenset til utviklingspolitikk
og bistand. Den skal gi retning for hvordan Norge kan bidra til
at fattige land når bærekraftsmålene.
Meldingen omhandler
den bredere utviklingspolitikken. Bistand er bare ett av flere utviklingspolitiske
virkemidler. Ettersom bistand handler om å gjøre mest mulig effektiv
bruk av norske skattebetaleres penger, gis dette likevel størst
oppmerksomhet i meldingen.
Kapittel 2 i meldingen
gir en analyse av endrede rammebetingelser for utviklingspolitikken.
Her drøftes konflikt, humanitære katastrofer, flyktningstrømmer,
migrasjon og befolkningsvekst. Det slås fast at en økende andel
av de ekstremt fattige befinner seg i land og områder med svake
forutsetninger for utvikling, ofte rammet av konflikt og klimaendringer
– land med høy grad av sårbarhet. Kapitlet drøfter også finansiering
for utvikling og viser til den økte betydningen av nasjonal ressursmobilisering.
Bistandens andel av de totale kapitalstrømmene til utviklingsland
blir stadig lavere til tross for at volumet av internasjonal bistand
er mer enn fordoblet siden år 2000. Grunnen til dette er at de private
kapitalstrømmene har vokst enda raskere. Kapitalflukt og korrupsjon virker
i motsatt retning og utgjør de største hindrene for utvikling. Forskyvninger
i globale maktforhold og økonomisk tyngde har gjort at nye bistandsaktører har
kommet på banen. Endringer i globale maktforhold påvirker også det
multilaterale systemet – Vesten har ikke lenger samme definisjonsmakt.
Kapittel 3 i meldingen
beskriver norske utviklingspolitiske prioriteringer og hovedsatsingsområder
og viser til at geografisk og tematisk konsentrasjon har vært viktig
for regjeringen. Norge samarbeider med en rekke aktører innen internasjonale
organisasjoner, privat sektor, myndigheter og sivilt samfunn for
å bidra til å nå bærekraftsmålene. Fattigdomsbekjempelse og det
humanitære imperativ er overordnede mål i utviklingspolitikken.
Fire forhold er gitt status som tverrgående hensyn i norsk utviklingspolitikk:
1) menneskerettigheter, 2) kvinners rettigheter og likestilling,
3) klima og miljø og 4) anti-korrupsjon.
Alle utviklingstiltak
skal vurderes ut fra hvordan de påvirker, eller påvirkes av, disse
tverrgående hensynene. De tverrgående hensynene skal som et minimum
inngå i risikostyringen av alle bistandstiltak. Videre har regjeringen
prioritert fem tematiske satsingsområder: 1) utdanning, 2) helse,
3) næringsutvikling og jobbskaping, 4) klima, fornybar energi og miljø
og 5) humanitær bistand.
Ut over de fem tematiske
satsningene som utgjør hovedvekten av bistandsbudsjettet, er det
flere andre sentrale politikkområder som inngår i norsk utviklingspolitikk:
arbeid med internasjonal rettsorden, godt styresett, demokrati,
menneskerettigheter, likestilling, handel, fred og forsoning, globale
sikkerhetsutfordringer samt forskning, høyere utdanning og kunnskapsoverføring.
Kapittel 4 i meldingen
drøfter bistandseffektivitet og gir eksempler på resultater av norsk
bistand.
Kapittel 5 i meldingen
omtaler konsekvenser av bærekraftsmålene for norsk utviklingspolitikk.
I dette kapitlet presenterer regjeringen sine prioriteringer og
tiltak.
Regjeringen slår
fast at den vil:
-
legge bærekraftsmålene
til grunn for utviklingspolitikken
-
spille en pådriverrolle
internasjonalt og i samarbeidsland for oppfølging av målene
-
bevare fattigdomsorienteringen
i norsk utviklingspolitikk og opprettholde et høyt nivå på bistanden
-
sikre at en høy andel
av den samlede norske bistanden (bilateral og multilateral) går
til lavinntektsland og minst utviklede land, særlig i Afrika
-
bruke bistanden katalytisk,
slik at den i størst mulig grad mobiliserer andre og større kapitalstrømmer
til utviklingsformål
-
sette privat sektor
i fokus som drivkraft for jobbskaping, økonomisk vekst og varig
utvikling
-
prioritere utvalgte
områder, men legge til grunn et helhetlig perspektiv for all innsats
-
se ulike virkemidler
i utenriks- og utviklingspolitikken i sammenheng, utnytte synergier
og legge økt vekt på økonomisk og politisk diplomati i samarbeidet
med fattige land.
Videre
viser regjeringen til følgende prioriteringer:
-
Økt bruk av partnerskap.
-
Langsiktig innsats
på utvalgte områder som utdanning, helse og klima- og skogsatsingen.
-
Næringsutvikling
og jobbskaping, bl.a. ved økning av bidragene til Norfund med 50
prosent i neste stortingsperiode.
-
Geografisk konsentrasjon:
Norsk bilateral bistand konsentreres om et begrenset antall partnerland
(20–25) i tre hovedkategorier land:
-
land for langsiktig
samarbeid der Norge har spesielle forutsetninger for å spille en
rolle, primært land der Norge tradisjonelt har vært en viktig bistandsaktør
-
land direkte eller
indirekte i konflikt, med store humanitære utfordringer og høy grad
av sårbarhet og der spredningsfaren er stor (primært stater i det
geografiske beltet fra Vest-Afrika til Afghanistan)
-
land der innsats
for globale fellesutfordringer som klima, global helse og global
sikkerhet har spesielt stor betydning.
-
Mer langsiktighet
i den humanitære innsatsen og større fleksibilitet i den langsiktige
bistanden.
-
Forsvar av internasjonale
kjøreregler og universelle verdier.
-
Større fokus på flukt
og migrasjon.
-
Kunnskapsbank for
revitalisering av faglig samarbeid.
-
Digitalisering og
innovativ finansiering.
-
Styrke resultatsystemene
og fokuset på læring fra evalueringer.
-
God forvaltning,
kompetanse og ressurser.
For en
nærmere omtale av de ulike tiltakene knyttet til disse prioriteringene
vises det til kapittel 5 i meldingen.
Det er lagt til grunn
at de tiltak og den politikk som er gjort rede for i denne meldingen,
blir dekket innenfor gjeldende budsjettrammer. De varslede økningene
vil kunne påvirkes av den økonomiske utviklingen eller ekstraordinære
hendelser som krever bistandsmidler, for eksempel økte asylankomster
eller humanitære kriser.