Innledning
(kap. 1 og 2)
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre,
Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til meldingen.
Komiteen viser til at en god
skole skal danne og utdanne, jevne ut forskjeller og gi like muligheter uavhengig
av hvor i landet du bor. Komiteen understreker behovet
for en skole som på en god måte forbereder elevene på et arbeidsliv
i omstilling, og med stadig høyere krav til kompetanse. Komiteen viser
videre til at det er et viktig mål å sikre at alle elever, uavhengig
av hvor i landet de bor eller hvilken skole de går på, får den hjelpen
de trenger så tidlig som mulig. Komiteen understreker viktigheten av
at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet
og styrke elevenes læring i alle fag. Komiteen merker seg at regjeringen
vil bidra til å gi kommuner og skoler økte midler og større handlingsrom
til å drive systematisk skoleutvikling. Komiteen vil understreke foreldreinvolvering
og et godt skole–hjem-samarbeid som en viktig brikke i arbeidet
for å skape gode læringsmiljø og kvalitet i skolen. Ikke minst er
skole–hjem-samarbeidet viktig for å lykkes i arbeidet for elever
med spesielle behov.
Komiteen viser til høringen,
der NHO med flere savnet en tydeligere omtale av praktiske fags betydning
for lærelyst og kvalitet i skolen. Komiteen viser videre til Ludvigsen-utvalget,
som anbefalte mer tverrfaglighet i skolen hvor også praktiske ferdigheter
inngår, og understreker viktigheten av å gi elevene praktiske håndverksmessige
ferdigheter, erfaringer og mestringsfølelse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at de fire samarbeidspartiene har stått
sammen om en rekke satsinger som har som mål å bidra til at norske
elever lærer mer på skolen. Målet er at alle elever opplever mestring
og læringsglede på skolen, og at flere fullfører videregående opplæring. Flertallet vil
her spesielt vise til tiltakene i strategien Lærerløftet, Yrkesfagløftet
og bevilgningene til flere lærere på 1.–4. trinn. Tidlig innsats
er nøkkelen for å sørge for at flere elever fullfører utdanningsløpet. Flertallet vil videre
vise til at det har vært et mål for de fire samarbeidspartiene å
øke andelen elever som fullfører og består videregående opplæring. Flertallet viser her
til at gjennomføringsgraden har økt til 73 pst. de siste årene,
noe som er den høyeste gjennomføringsgraden siden dette har blitt
målt.
Flertallet viser til at de
fire partiene sammen har styrket bevilgningene til flere lærere
på 1.–4. trinn kraftig i løpet av denne stortingsperioden. I statsbudsjettet
for 2017 er det vedtatt å øke bevilgningen til økt lærertetthet
på 1.–4. trinn med 460 mill. kroner, noe som betyr at den samlede
bevilgningen er på 1,3 mrd. kroner. Flertallet vil understreke
at dette tilskuddet gir kommunene rom for å følge opp elever tettere,
og at dette derfor har vært en viktig satsing rettet mot de yngste
elevene i skolen.
Flertallet vil understreke
at det brukes store ressurser på spesialundervisning i norsk skole,
og at mange elever får hjelp for sent i opplæringen. Flertallet viser
til at regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre har styrket
lærertettheten tidlig i skoleløpet, og at dette på sikt kan bidra
til å snu utviklingen og gi flere elever tilpasset hjelp tidligere
i skoleløpet. Flertallet vil
understreke at skolene plikter å følge opp elever uansett hvilket
klassetrinn de er i.
Flertallet er kjent med rapporter
i media om at ikke alle kommunene som har mottatt disse tilskuddene
har benyttet midlene til det tiltenkte formålet. Flertallet mener dette er uheldig,
og forventer at kommunene fremover bruker midlene til flere lærere
på 1.–4. trinn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil også peke på
at en lærertetthetsnorm først og fremst vil føre til en styrking
av ressursene i byer og andre sentrale strøk, inkludert områder
som allerede har gode skoleresultater. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
en lærernorm vil være et lite hensiktsmessig og lite treffsikkert
tiltak.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende å ha kunnskap om situasjonen på den enkelte skole for
å kunne videreutvikle kvaliteten og elevenes læringsutbytte. Disse medlemmer er
derfor tilhengere av nasjonale prøver og andre former for kartlegging
som gjør at den enkelte rektor, lærere og skoleeier til enhver tid
er kjent med situasjonen på den enkelte skole for å kunne sette
inn nødvendige tiltak slik at alle elever lærer det de har krav
på. Videre vil disse
medlemmer advare mot en utvikling hvor man sakte, men sikkert
går tilbake til en skole der man ikke kartlegger læringsutbyttet,
og hvor det ikke er åpenhet om resultatene i skolen.
Komiteen vil
påpeke at norsk skoles største utfordring er at én av fire elever
faller ut av skolen før de har fullført videregående opplæring.
En avbrutt skolegang gir den enkelte elev dårlige forutsetninger videre
i livet og er kostbart for fellesskapet. Komiteen vil påpeke at tidlig
innsats er avgjørende for å få ned det høye frafallet i norsk skole.
Elever som ikke lærer å lese, skrive eller regne godt nok i de første
skoleårene, er de samme som faller fra senere i skoleløpet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er
stor enighet om at læreren er skolens viktigste ressurs – en ressurs flertallet mener
alle elever må sikres god og likeverdig tilgang til. Norsk skole
står overfor en stor og vedvarende frafallsutfordring, i skoleforskningen
og som det er bred enighet om at tidlig innsats er avgjørende for
å løse dette. Flertallet mener
det er viktig å lytte til lærerne også når det gjelder hva som skal
til for å lykkes med tidlig innsats. Lærerne er tydelige på at det
trengs mer tid til den enkelte elev, flere lærere og mer tillit
til profesjonen dersom målene om tidlig innsats skal kunne nås.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
kritiske til at regjeringen har kjent til frafallsproblematikken
i skolen fra første dag, men ikke adressert dette store og alvorlige
problemet før i de siste årene av stortingsperioden. Disse medlemmer mener
det er positivt at regjeringen omsider kommer på banen med tiltak som
gjelder tidlig innsats, men mener det er kritikkverdig at tiltakene
kommer så sent at de ikke vil få noen konsekvens for elevene i skolen
før etter at fireårsperioden er over.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har foreslått
å satse på tidlig innsats fem ganger i løpet av perioden. Alle fem
gangene har regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet stemt
mot tidlig innsats. De har stemt mot penger til tidlig innsats i
de tre siste statsbudsjettene, og de har stemt mot representantforslaget
der Arbeiderpartiet foreslo å innføre en lese-, skrive- og regnegaranti
(Dokument 8:99 S (2014–2015)).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at det
brukes store ressurser på spesialundervisning i norsk skole, men
i dag får for mange elever hjelp for sent i opplæringen, noe som
er stikk i strid med prinsippet om tidlig innsats. Flertallet mener utviklingen
må snus, slik at flere elever får spesialundervisning tidlig i skoleløpet,
og slik at vi bruker ressursene til å forebygge lærevansker og kunnskapshull
fremfor å forsøke å reparere og hjelpe elever i ungdomsskole, ofte
mange år etter at problemene først oppstod.
Flertallet mener det er grunn
til å se til finsk skole og måten de bruker ressursene til spesialundervisning
tidlig i skoleløpet på.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at skal satsingen
på tidlig innsats omsider lykkes, over ti år etter at begrepet først ble
innført i norsk skole, er det en forutsetning at det ikke er for
mange elever pr. lærer. Å ansette flere lærere i skolen vil ha avgjørende
betydning for å lykkes med en kraftfull og målrettet satsing på
tidlig innsats. Altfor mange elever opplever at læreren ikke har
tid til å gi dem den støtten, oppmerksomheten og veiledningen de
trenger. Og for mange lærere opplever at de har flere elever enn
de rekker å gi god oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ønsker en norm for lærertetthet på minimum
kommunenivå for å gi lærere mer tid til å tilpasse opplæringen til
hver enkelt elev og tid til ekstra oppfølging for alle elever som
trenger det.
Disse medlemmer mener det trengs
en forpliktende satsing på tidlig innsats i skolen, en satsing som
handler om hvilke mål som skal oppnås i stedet for om hvilke ressurser
staten skal bevilge – en satsing som måles etter om flere elever
lærer å lese, skrive og regne og at flere gjennomfører. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets representantforslag om tidlig innsats i skolen
(Dokument 8:99 S (2014–2015)), der disse medlemmer foreslo å innføre
en lese-, skrive- og regnegaranti i skolen etter 2. trinn. En slik
ordning innebærer en kartlegging av alle elevers lese- og regneferdigheter
på 1. og 2. årstrinn, der elever som er under et definert minstenivå
i lesing og regning får et tilrettelagt tilbud om intensivopplæring
og annen oppfølging som trengs for at de mestrer disse ferdighetene.
Disse medlemmer mener at i
tillegg til flere lærere må en lese-, skrive- og regnegaranti også
følges opp ved å øke den spesialpedagogiske kompetansen i skolen
gjennom en mer aktiv og tilstedeværende PP-tjeneste. Disse medlemmer mener
også det trengs en positiv forskjellsbehandling av skoler som trenger
ekstra hjelp og veiledning i å gi elevene tilstrekkelig tidlig innsats,
og mener det bør opprettes spesialteam som har som oppgave å hjelpe
og veilede skoler som trenger det.
Disse medlemmer ønsker i utgangspunktet en
norm for lærertetthet på kommunenivå for å kunne sikre at skoleeier
fremdeles vil ha handlingsrom til å prioritere ressurser til skolene
der de trengs mest.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti mener
det er behov for en ressursnorm i grunnskolen som sikrer nok lærerressurser
i forhold til elevtallet. Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti
ønsker en norm som sikrer maks. 15 elever pr. lærer i snitt i 1.–4.
trinn, og maks. 20 elever pr. lærer i snitt i 5.–10. trinn ved alle
skoler. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at en slik norm legges på skolenivå. De fleste
kommuner i Norge har både små og store skoler med varierende lærertetthet,
slik at en norm på kommunenivå, der det kun stilles krav til gjennomsnittlig
lærertetthet i kommunen, vil være lite treffsikker for å sikre alle
elever nok tid med læreren sin. Selv om økt lærertetthet er av aller
størst betydning for de yngste elevene, er det også avgjørende at
det innføres en ressursnorm for hele grunnskolen, for å unngå at
mellomtrinnet og ungdomsskolen tappes for lærerressurser.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti
to ganger har fremmet forslag om en ressursnorm i grunnskolen i
Stortinget i inneværende periode.
Komiteen mener
tidlig innsats i skole og barnehage må sees i sammenheng. Barnehagebarna
må møte ansatte med høy kompetanse. I barnehagen leker barn, da
utvikler de sosiale ferdigheter, kreativitet, tallforståelse og
ordforråd. Det krever kunnskaper å forstå, veilede og støtte opp
om barns utvikling i barnehagen. Komiteen viser til at Stortinget
har vedtatt å innføre en bemanningsnorm innen 2020, der det også
skal vurderes å stille krav til at halvparten av de ansatte skal
være barnehagelærere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil understreke at å kun følge opp barns læring fra første skoledag
ofte kan være for sent, innsatsen må begynne før første klasse.
Tidlig innsats må handle om ett til ti år, om hele barndommen. Flertallet viser
til at forskere fra SSB har vist at kun små forskjeller i barnehagestart
kan gi store utslag i lese-, skrive- og regneferdigheter i skolen.
Dette understreker den store betydningen barnehage har for barns
læring og som arena for tidlig innsats.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til endringer i opplæringslova og privatskoleloven med ikrafttredelse
1. august 2009 med bakgrunn i St. meld. nr. 31 (2007–2008) Kvalitet
i skolen. Lovendringene slo fast «skoleeiers plikt til tilrettelegging
av tidlig innsats for elever på 1.–4. trinn i fagene norsk eller
samisk og matematikk». Innsatsen skal rettes mot elever med svake ferdigheter
i lesing og regning, blant annet ved økt lærertetthet. Plikten er
en del av tilpasset opplæring. Lovendringene ga ikke elever individuelle
rettigheter, og det ble ikke knyttet enkeltvedtak til opplæringen.
Retten til spesialundervisning gjelder på samme måte som før. Formålet
med «plikten til tidlig innsats» var å få flest mulig til å nå kompetansemålene
i norsk eller samisk og matematikk, og at de elevene som hadde svakest
grunnleggende ferdigheter skulle få et faglig løft (Rundskriv nr.
F-12-09).
Disse medlemmer viser til
at den rød-grønne regjeringen også innførte lese- og regnestrategier som
jevnlig ble fulgt opp gjennom regjeringsperiodene. Disse medlemmer er fornøyd
med at lese- og regnestrategiene videreføres av regjeringen Solberg.
Disse medlemmer vil påpeke
at regjeringen Solberg ikke har fortsatt arbeidet med implementeringen
av tidlig innsats i denne perioden, og at resultatene av arbeidet
som ble igangsatt har uteblitt. Disse medlemmer vil også understreke
at oppfølging av igangsatte tiltak for tidlig innsats ikke er nok,
men at det også er behov for en ytterligere satsing for å lykkes
med tidlig innsats.
Disse medlemmer viser til
allerede eksisterende lovendringer og at den rød-grønne regjeringen iverksatte
tiltak inspirert av Finlands måte å gi elevene kortere, men tidligere
innsats på når elevene trenger det. Disse medlemmer viser til
at det foregår mye godt arbeid for tidlig innsats i Skole-Norge,
men at fokus og innsats må forsterkes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener implementeringen
av tidlig innsats som metode i skolen ikke har kommet langt nok,
og det gjenstår mye før målene om at flere elever mestrer de grunnleggende
ferdighetene tidlig og færre faller fra.
Komiteen vil
understreke betydningen av at skolen skal være en felles møteplass
for elever på tvers av bakgrunn, hvor alle barn har de samme mulighetene
til å tilegne seg kunnskap. Skolen skal ha nok ressurser, og lærerne
skal få nok tillit til at alle elever skal få rom til å lære på
den måten som fungerer best for dem. Komiteen vil vise til Ludvigsen-utvalgets
rapport (NOU 2015:8) med anbefalinger om at skolen må ivareta et
bredt kunnskapssyn, at læreplanene må ha færre mål, og at det må
bli mer tid og rom for dybdelæring, kreativitet og livsmestring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
enig i dette, og mener at regjeringen i liten grad følger opp utvalgets
faglige råd for fremtidens skole.
Komiteen medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på at
det i stedet fremmes en melding som vil forsterke en målstyring
som bygger på kontroll og rangering, og som fører til ytterligere
innsnevring av skolens kunnskapssyn. Et barn forberedes ikke på
framtiden gjennom å kunne ramse opp flest mulig innlærte svar på
kortest mulig tid. I stedet trengs mer dybdelæring, slik at elevene
kan forstå kjernen i fagene, se sammenhenger på tvers av fag og
lære seg hvordan man selv kan gjøre bruk av ny kunnskap. I framtidsskolen må
det tas i bruk praktisk, variert og aktiv læring, og det må være
plass til kreativitet og kultur.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at heldagsskolen,
slik Sosialistisk Venstreparti foreslår, tar Ludvigsen-utvalgets
anbefalinger på alvor. Målet er å sikre en inkluderende fellesskole,
der alle elever gis likeverdige muligheter til å nå sitt læringspotensial. Heldagsskolen
skal ivareta et bredt kunnskapssyn, gi tid og rom for lærerne til
å undervise slik de mener at elevene lærer best. I stedet for et
instrumentalistisk læringssyn og «teach for testing» skal elever
og lærere ha tid til å bruke de metodene som fremmer motivasjon,
mestring og livslang læring. Dette medlem vil vise til
Sosialistisk Venstrepartis partiprogram, der det foreslås å innføre
en nasjonal regel, en norm for økt lærertetthet, som sikrer at hver
skole skal ha nok lærere til at elevgruppene i snitt ikke er større
enn maks. 15 elever pr. lærer for de yngste barna, og maks. 20 elever pr.
lærer på øvrige trinn. Dette gir skolene bedre muligheter for å
lykkes med å gi tidlig innsats overfor de elevene som trenger særskilt
oppfølging, samt å legge til rette for en mer praktisk og variert
skoledag for alle.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at PISA-testen
har fått altfor stor innflytelse på utdanningspolitikken i Norge,
og at dette har bidratt til en ensretting og en smalere innretning
av fag og undervisning. OECD er med dette blitt gitt en rolle som
premissleverandør for norsk skolepolitikk ved at resultatene fra
PISA-testene har ført til debatter og påfølgende reformer der en
begrunner endringene i nettopp PISA-resultatene. Disse medlemmer viser for
øvrig til Dokument 8:12 S (2016–2017) og merknadene i Innst. 180
S (2016–2017).
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avvikle Norges deltakelse i Programme for International
Student Assessment.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
advare mot troen på at man kan måle og teste seg til en bedre skole. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har innført ferdighetsprøve i svømming fremfor
å sikre at skolen kan og må fortsette undervisningen til alle elever
kan svømme. Disse
medlemmer vil understreke at det ikke nytter å innføre satsinger
i skolen dersom det ikke følges opp med nødvendige ressurser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er glad for at Kristelig
Folkeparti har fått gjennomslag for å bevilge penger til flere lærere
for de yngste elevene i skolen, men vil påpeke at dette kun har
ført til positive resultater i rett under halvparten av kommunene
som har fått midler. Disse
medlemmer understreker at en god kommuneøkonomi er en viktig
forutsetning for en god skole over hele landet. Det er også en forutsetning
for at kommunene skal kunne beholde og ansette flere lærere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet satser på
tidlig innsats i sitt forslag til alternativt statsbudsjett. Satsingen
utgjør over 1 mrd. kroner i skoleåret 2017/2018 ut over det regjeringen
foreslo i sitt forslag til statsbudsjett. Disse medlemmer viser videre
til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo å bruke 104
mill. kroner til lese-, skrive- og regnegaranti, som blant annet
vil gi flere spesialpedagoger og lærere, 310 mill. kroner til bedre
lærertetthet med vekt på 1.–4. trinn og 169 mill. kroner til å reversere
regjeringens kutt i lærerstillinger i ungdomsskolen.
Disse medlemmer viser til
Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett og forslag om å prioritere 3 mrd.
kroner mer til kommunesektoren enn det regjeringen foreslo i sitt
budsjett.
Komiteens medlem
fra Venstre legger til grunn at skolene trenger kompetanse
i å forebygge og avdekke eventuelle lærevansker, og ressurser til raskt
å kunne sette inn ekstra støtte og veiledning ved behov. Dette medlem viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett for 2017 la opp
til målrettet innsats i de første skoleårene og bekjempelse av sosial
ulikhet blant barn og unge gjennom et sett av tiltak innenfor skole,
barnehage, SFO, barnevern og helsetiltak for barn og unge, på til
sammen over 2 mrd. kroner ut over regjeringens forslag. Rundt 847
mill. kroner ut over regjeringens forslag ble foreslått til tiltak
i skolen for å sikre en god oppfølging av alle elever, herunder
økt lærertetthet, videreutdanning og en omfattende satsing på IKT-tiltak
som vil kunne sikre langt mer tilpasset opplæring til hver enkelt
elev, både de med spesielle behov og de som følger det ordinære
undervisningsløpet.