Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q.
Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til rapporten fra Evalueringsutvalget
for EOS-utvalget, forslaget til lovtekst og saksfremstillingen over.
I komiteens innstilling til Evalueringsutvalgets rapport drøftes
hvorfor komiteen ønsker å beholde dagens ordninger på enkelte punkter
der utvalget har foreslått endringer. Forslagsstillerne har fulgt
opp komiteens synspunkter.
I uttalelsene til
representantforslaget fra Forsvarsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet,
PST og EOS-utvalget, blir spesielt spørsmål om innsyn i særlig sensitiv
informasjon drøftet. Departementene og PST peker på behovet for
begrensninger i innsynsretten når det gjelder særlig sensitiv informasjon
i tilknytning til PSTs kildeførsel, og foreslår en lovendring for
å ivareta dette. Et slikt forslag foreligger ikke fra Evalueringsutvalget,
og har derfor ikke vært gjenstand for komiteens vurdering før innspillene
ble mottatt.
Komiteen vil understreke at
kildevern er avgjørende for en operativ tjeneste og er opptatt av
at dette ivaretas. Komiteen er
av den oppfatning at kildevernet i dag fungerer etter hensikten.
Kilder som samarbeider med PST og dem som er på oppdrag for Etterretningstjenesten,
kan være trygge på at deres identitet har et godt vern. I Justis-
og beredskapsdepartementets forslag til lovendring kommer det frem
at intensjonen med forslaget er at «identiteten til menneskelige
kilder» i PST ikke skal være tilgjengelig for EOS-utvalget. Det
er den ikke i dag, og det foreligger ikke et ønske om å få slik
informasjon. Den demokratiske kontrollen av bruk av kilder dreier seg
om metodebruk og årsaken til registrering. Det er etter komiteens syn
i dag mulig å ivareta denne samtidig som kildevernet sikres. Justis-
og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet foreslår et
nytt fjerde ledd i § 8, om begrensning i adgang til sensitiv informasjon,
med oppstilling etter de samme kriterier som for E-tjenesten.
Komiteen viser til ulikhetene
i tjenestenes oppdrag, mandat, tilrettelegging for kontroll og informasjonshåndteringssystemer. Komiteen viser til
forsiktighetsregelene som den mener EOS-utvalget overholder
i sine kontroller. Der fremgår det at EOS-utvalget skal
-
Iaktta hensynet
til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede makter (jf. forslaget
§ 2 annet ledd)
-
Innrette kontrollen
slik at den er til minst mulig ulempe for tjenestene (jf. forslaget
§ 2 annet ledd)
-
Ikke søke mer omfattende
innsyn i gradert materiale enn nødvendig ut fra kontrollformålene
(jf. forslaget § 8 tredje ledd)
-
Så vidt mulig iaktta
hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet
(jf. forslaget § 8 tredje ledd)
I representantforslaget
viser forslagsstillerne til at
«PST har ikke funnet
å kunne tilrettelegge systemene slik at EOS-utvalget kan få tilgang
til informasjon om tjenestens kilder uten å få kjennskap til deres
identiteter. Forslagsstillerne vil påpeke at en forutsetning for
å gi EOS-utvalget tilgang til PSTs register for kildeopplysninger
er at det vil være praktisk mulig og forsvarlig av hensyn til kildevernet. Forslagsstillerne
vil videre vise til at utvalget etter forslaget til § 8 tredje ledd
annet punktum så vidt mulig skal iaktta hensynet til kildevern og
vern av opplysninger mottatt fra utlandet».
Hva som er praktisk
mulig og forsvarlig av hensyn til kildevernet, er det behov for
å ha transperante kriterier for. Komiteen viser til at det
er statsrådenes ansvar å sette tjenestene i stand til å utføre sitt virke
på en måte som gjør det tilgjengelig for kontroll, og samtidig ivareta
kildevernet. Komiteen ber
derfor om at dette arbeidet prioriteres og at PSTs register innrettes
slik at kontroll av metode er mulig å gjennomføre uten å avdekke
identitet.
Kontrollen er kildens
identitet uvedkommende. Kontrollbehovet knytter seg blant annet
til:
-
Nødvendigheten av
nedtegning av opplysninger om kildens nærstående.
-
Nødvendigheten av
nedtegning av negative opplysninger om kilden selv (som nedtegnes
for å vurdere kildens troverdighet).
-
Nødvendigheten av
lagring av opplysninger om overvåkede personer som ikke anses relevante for
overvåkingsformål, men som lagres i kildeføringssystemet for å håndtere
kildeføringen som metode.
-
Om tjenestens kildeføring
trår over grensen for ulovlig provokasjon.
-
Om kildeføringen
er i tråd med PSTs interne rutiner.
Komiteen er
av den oppfatning at dagens innsynsrett, sammen med forsiktighetsregelen,
fungerer etter hensikten med å ivareta kildevernet og kontrollbehovet
for metodebruk og ønsker å opprettholde denne.
Komiteen viser til at lovforslaget,
med unntak av noen tilføyelser i § 6 og enkelte språklige og mindre
lovtekniske justeringer, er i samsvar med forslaget som ble fremsatt
i Dokument 8:63 L (2016–2017). I §§ 17 og 21 er det foretatt opprettinger
i henvisninger.