Kapittel 1. Lovens virkeområde.
Personalreglement.
§ 1 Lovens virkeområde og definisjoner
(1) Loven gjelder
for arbeidstakere i staten. Loven gjelder for embetsmenn og for
innleie av arbeidstakere i statlig virksomhet der det er uttrykkelig
sagt.
(2) Med embetsmann
menes den som er utnevnt av Kongen og gitt bestalling som embetsmann,
eller er konstituert av Kongen i et embete. Med statsansatt menes
i denne lov enhver arbeidstaker i staten som ikke er embetsmann.
(3) Loven gjelder
ikke for statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere.
(4) Reglene i §§ 4
til 7, 11 tredje ledd og 24 gjelder ikke for ansatte i Stortinget,
andre organer under Stortinget, hos Stortingets ombudsmenn eller
i Sametinget.
(5) Der det er tvil
om hvem som er omfattet av loven, kan Kongen gi forskrift om hvem
loven skal gjelde for. Kongen kan også gi forskrift om at grupper
av statsansatte helt eller delvis skal være unntatt fra loven når
det foreligger særlige grunner for det.
§ 2 Personalreglement
(1) Bestemmelser
som etter loven skal fastsettes ved personalreglement, avtales mellom
ledelsen for virksomheten og tjenestemannsorganisasjonene i virksomheten
som har forhandlingsrett etter tjenestetvistloven. Det kan også
inngås avtale om personalreglement for grupper av virksomheter.
(2) Før avtale inngås,
skal departementet treffe vedtak om hvilke statsansatte som skal
ansettes av departementet eller beskikkes av Kongen.
(3) Kongen fastsetter
personalreglement for departementene og Statsministerens kontor.
Et utkast til reglement skal på forhånd forhandles frem mellom de
forhandlingsberettigede tjenestemannsorganisasjoner etter tjenestetvistloven
§ 3 første ledd og det departementet som sentralt forvalter statens
lønns- og personalforhold.
(4) Et personalreglement
er gyldig når
-
a) det er fastsatt
i samsvar med bestemmelsene i første til tredje ledd
-
b) det inneholder
bestemmelsene som etter loven skal fastsettes i personalreglement
og
-
c) det ikke inneholder
bestemmelser som strider mot lov eller vedtak fattet med hjemmel
i lov, eller avtaler sluttet mellom staten og hovedsammenslutningene.
(5) Partene kan
når som helst kreve at personalreglementet tas opp til revisjon.
Den samme retten har departementet.
(6) Ved opprettelse
av ny virksomhet eller sammenslåing eller omorganisering som berører
flere virksomheter, kan det ansvarlige departementet fastsette et
midlertidig personalreglement. Før et personalreglement fastsettes,
skal det innhentes synspunkter fra virksomhetens ledelse og de lokale
representantene for tjenestemannsorganisasjonene nevnt i første
ledd. Endelig personalreglement for virksomheten fastsettes i avtale
som nevnt i første ledd.
Kapittel 2. Ansettelse mv.
§ 3 Kvalifikasjonsprinsippet
(1) Den best kvalifiserte
søkeren skal ansettes eller utnevnes i ledig stilling eller embete,
med mindre det er gjort unntak i lov eller forskrift.
(2) Ved vurderingen
av hvem som er best kvalifisert, skal det legges vekt på utdanning,
erfaring og personlig egnethet, sammenholdt med kvalifikasjonskravene
som er fastsatt i utlysningen.
§ 4 Utlysning av stilling og embete
(1) Ledig stilling
eller embete skal utlyses offentlig, med mindre annet er fastsatt
i lov, forskrift eller tariffavtale.
(2) For utenrikstjenesten
kan det fastsettes i personalreglement at ledige embeter eller stillinger
bare kunngjøres internt eller i bestemte virksomheter. I særlige
tilfeller kan det fastsettes i personalreglementet for utenrikstjenesten
at kunngjøring helt kan unnlates.
§ 5 Innstilling
(1) Før en statsansatt
ansettes, skal nærmeste leder avgi innstilling.
(2) Dersom nærmeste
leder er medlem av det organet som har ansettelsesretten, avgir
vedkommende ikke innstilling, men gir i stedet forslag til hvem
som bør ansettes.
(3) Dersom det er
flere kvalifiserte søkere til en stilling, skal vanligvis tre søkere
innstilles eller foreslås i den rekkefølgen de bør komme i betraktning.
(4) Før ansettelse
i et departement, skal et innstillingsråd avgi innstilling.
(5) Et innstillingsråd
etter fjerde ledd skal ledes av en person som er oppnevnt av arbeidsgiveren.
I tillegg skal rådet bestå av like mange medlemmer fra arbeidsgiversiden
som fra arbeidstakersiden. Regler om sammensetning, oppnevning og
funksjonstid for innstillingsrådets medlemmer fastsettes i personalreglementet.
§ 6 Ansettelse
(1) Statsansatte
ansettes av Kongen, eller om Kongen fastsetter det, av et departement,
ett eller flere ansettelsesråd eller et styre for en virksomhet
eller gruppe av virksomheter. Antallet ansettelsesråd skal fremgå
av personalreglementet.
(2) Et ansettelsesråd
skal ledes av en person som er oppnevnt av arbeidsgiveren. I tillegg
skal rådet bestå av like mange medlemmer fra arbeidsgiversiden som
fra arbeidstakersiden. Regler om sammensetning, oppnevning og funksjonstid
for ansettelsesrådets medlemmer fastsettes i personalreglementet.
(3) Dersom et medlem
av et ansettelsesråd eller et styre ønsker å ansette en søker som
ikke er innstilt, skal det innhentes en skriftlig vurdering av søkeren fra
den som avgir innstillingen.
(4) Hvis et styre
har ansettelsesmyndighet, skal minst to representanter for de statsansatte
delta i behandlingen av ansettelsessaker.
(5) Den som ansettes,
skal underrettes skriftlig om vedtaket. I underretningen skal det
opplyses om særlige vilkår som er fastsatt for stillingen.
(6) Kongen kan gi
forskrift om hvordan ansettelsesretten skal benyttes.
§ 7 Unntak fra reglene i §§ 3 til 6
(1) §§ 3 til 6 gjelder
ikke for statsansatte som ansettes og embetsmenn som utnevnes for
inntil seks måneder.
(2) I personalreglement
kan det gjøres unntak fra reglene i §§ 3 til 6 ved ansettelse og
utnevning for inntil ett år.
(3) I personalreglement
kan det gjøres unntak fra reglene i §§ 5 og 6 ved
-
a) gruppevis inntak
av elever og aspiranter, eller
-
b) ansettelsesforhold
med kortere arbeidstid enn 15 timer per uke.
§ 8 Utnevning av embetsmenn og ansettelse
av statsansatte som beskikkes av Kongen
Kongen kan fastsette
regler om hvem som skal ha rett til uttalelse når embetsmenn skal
utnevnes eller konstitueres. Det samme gjelder rett til å utarbeide forslag
når statsansatte skal beskikkes fast eller midlertidig av Kongen.
§ 9 Fast og midlertidig ansettelse
(1) Statsansatte
skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel
inngås
-
a) når arbeidet
er av midlertidig karakter
-
b) for arbeid i
stedet for en annen eller andre (vikariat)
-
c) for praksisarbeid
-
d) for utdanningsstillinger,
eller
-
e) for en periode
på inntil seks måneder når det har oppstått et uforutsett behov.
(2) Arbeidsgiver
i virksomheten skal minst en gang årlig drøfte bruken av midlertidige
ansettelser etter bestemmelsene i første ledd med de tillitsvalgte, inkludert
grunnlaget for og omfanget av slike ansettelser, og konsekvenser
for arbeidsmiljøet.
(3) Midlertidig
ansatte etter første ledd bokstav a, b, eller e, og som har vært
sammenhengende ansatt i virksomheten i mer enn tre år, skal anses
som fast ansatt. I slike tilfeller kommer reglene om oppsigelse av
arbeidsforhold til anvendelse.
(4) Kongen kan gi
forskrift om adgangen til midlertidig ansettelse for praksisarbeid
og utdanningsstillinger.
§ 10 Åremål for statsansatte
(1) Åremål kan benyttes
når det følger av lov eller stortingsvedtak. Det samme gjelder når
rikets sikkerhet krever det, eller når dette anses nødvendig som
følge av overenskomst med fremmed stat eller internasjonal organisasjon.
(2) Det enkelte
departementet kan bestemme at øverste leder i en virksomhet skal
ansettes på åremål.
(3) Ansettelse på
åremål kan benyttes for postdoktorstillinger.
(4) Kongen kan gi
forskrift om åremålsstillinger og adgangen til å benytte åremålsstillinger
ved tjeneste på Svalbard.
§ 11 Innleie fra virksomhet som har til
formål å drive utleie (bemanningsforetak)
(1) Innleie av arbeidstaker
fra virksomhet som har til formål å drive utleie (bemanningsforetak),
er tillatt i samme utstrekning som det kan avtales midlertidig ansettelse
etter § 9 første ledd bokstav a eller b.
(2) Arbeidsgiver
og tjenestemannsorganisasjoner i virksomheten som har forhandlingsrett
etter tjenestetvistloven, kan skriftlig avtale tidsbegrenset innleie uten
hinder av det som er bestemt i første ledd.
(3) Det kan inngås
sentral tariffavtale mellom staten og tjenestemennenes forhandlingsberettigede organisasjoner
om unntak fra reglene om likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår
ved innleie fra bemanningsforetak. Den generelle beskyttelsen av
arbeidstakerne må i alle tilfelle respekteres.
(4) Ved innleie
etter denne paragrafen gjelder reglene i § 9 tredje ledd tilsvarende.
(5) Kongen kan i
forskrift forby innleie for visse arbeidstakergrupper eller på visse
områder når viktige samfunnshensyn tilsier det.
(6) For øvrig gjelder
arbeidsmiljøloven §§ 14-12 a første og annet ledd, 14-12 b og 14-12
c.
§ 12 Innleie av arbeidstakere fra virksomhet
som ikke har til formål å drive utleie
(1) Innleie av arbeidstakere
fra virksomhet som ikke har til formål å drive utleie, er tillatt
når den innleide arbeidstakeren er fast ansatt hos utleieren. For at
virksomheten skal sies ikke å ha til formål å drive utleie, er det
et vilkår at utleie skjer innenfor de samme fagområder som utgjør
utleierens hovedbeskjeftigelse og at utleieaktiviteten ikke omfatter
mer enn 50 prosent av de fast ansatte hos utleier. Arbeidsgiver
og tjenestemannsorganisasjoner i virksomheten som har forhandlingsrett
etter tjenestetvistloven, skal gjennomføre drøftinger før det treffes
beslutning om innleie.
(2) For innleie
som overstiger ti prosent av de ansatte, og som har en varighet
ut over ett år, skal det inngås avtale med tjenestemannsorganisasjonene
i virksomheten. Kravet gjelder likevel ikke ved innleie av inntil
to personer.
(3) Kongen kan i
forskrift forby innleie for visse arbeidstakergrupper eller på visse
områder når viktige samfunnshensyn tilsier det.
§ 13 Fortrinnsrett for deltidsansatte
mv.
(1) Deltidsansatte
har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar
ny ansettelse i virksomheten.
(2) Fortrinnsretten
er betinget av at den ansatte er kvalifisert for stillingen, og
at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper
for virksomheten.
(3) Omplassering
etter §§ 19 annet ledd, 20 annet ledd og 27 annet ledd går foran
fortrinnsretten for deltidsansatte.
(4) Kongen kan i
forskrift gi nærmere regler om fortrinnsrett etter denne paragrafen.
(5) Tvist om fortrinnsrett
for deltidsansatte etter denne paragrafen avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf.
arbeidsmiljøloven § 17-2.
(6) Rett til stilling
tilsvarende faktisk arbeidstid for statsansatt som er deltidsansatt
reguleres av arbeidsmiljøloven § 14-4 a. Virkninger av brudd på denne
retten reguleres av arbeidsmiljøloven § 14-4 b.
§ 14 Adgang til åremål og konstitusjon
av embetsmenn
(1) Embetsmann utnevnes
fast i embetet, men kan konstitueres
-
a) når embetsmannen
bare trengs for et begrenset tidsrom eller for å utføre et bestemt
oppdrag
-
b) når embetet ennå
ikke er fast organisert, eller arbeidsområdet eller virkekretsen
er planlagt endret
-
c) når embetsmannen
skal gjøre tjeneste i stedet for en annen (vikar), eller
-
d) for en periode
på inntil seks måneder.
(2) I tilfeller
som nevnt i første ledd bokstav b, kan Kongen, i stedet for å benytte
konstitusjon, ta forbehold om at embetsmannen må finne seg i slike endringer
i embetets arbeidsområde som senere blir fastsatt.
(3) Innleie etter
§§ 11 og 12 kan ikke benyttes til embeter.
(4) Fylkesmenn kan
utnevnes på åremål.
(5) Kongen kan i
forskrift gi nærmere regler om utnevning av embetsmenn i åremålsstillinger.
Kapittel 3. Opphør av arbeidsforholdet,
ordensstraff, plikt til å overta andre arbeidsoppgaver mv.
§ 15 Prøvetid for statsansatte
(1) For statsansatte
gjelder en prøvetid på seks måneder, med mindre ansettelsesorganet
har bestemt at prøvetiden ikke skal gjelde.
(2) Dersom den ansatte
har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver
forlenge prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet.
Forlengelse kan bare skje når den ansatte ved ansettelsen ble skriftlig
orientert om adgangen til dette, og arbeidsgiver skriftlig har orientert
om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang
til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver.
(3) Den ansatte
skal få nødvendig veiledning, oppfølging og vurdering av arbeidet
i prøvetiden.
(4) I prøvetiden
kan den ansatte sies opp på grunn av manglende tilpasning til arbeidet
eller dersom vedkommende ikke tilfredsstiller rimelige krav til dyktighet
eller pålitelighet.
(5) Adgangen til
oppsigelse etter fjerde ledd gjelder bare dersom den ansatte har
mottatt skriftlig forhåndsvarsel om oppsigelse innen prøvetidens
utløp.
(6) Ansatte som
har plikt til å gjennomgå en bestemt opplæring, er ansatt på prøve
inntil opplæringen er avsluttet, eller prøve eller eksamen er bestått. Hvis
opplæringen ikke er fullført på tilfredsstillende måte, gjelder
en oppsigelsesfrist på én måned. Det kan fastsettes i reglement
på hvilken måte og etter hvilke kriterier det skal avgjøres om opplæringen
er fullført på en tilfredsstillende måte.
(7) Bestemmelsen
i denne paragrafen innskrenker ikke arbeidsgivers rett til å si
opp den ansatte etter §§ 19 og 20.
§ 16 Plikt til å overta andre arbeidsoppgaver
mv.
(1) Alle statsansatte
og embetsmenn i departementene og ved Statsministerens kontor har
plikt til å finne seg i omorganiseringer og endringer i arbeidsoppgaver
og ansvar.
(2) Statsansatte
og embetsmenn som ikke omfattes av hovedtariffavtalen i staten,
og som får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt i særskilt kontrakt, har
plikt til å finne seg i omplassering til andre arbeidsoppgaver i
virksomheten eller pålegg om å stå til rådighet for spesielle oppdrag,
dersom avtalefestede krav til resultater ikke innfris. Dette gjelder
selv om vilkårene for oppsigelse etter §§ 19 eller 20 eller vilkårene
for avskjed etter § 27 første ledd bokstav a eller b, ikke er oppfylt.
Dette leddet gjelder ikke embetsmenn som omfattes av Grunnloven
§ 22 annet ledd.
§ 17 Opphør av midlertidig ansettelse
og åremål for statsansatte
(1) Midlertidige
arbeidsavtaler etter § 9 opphører ved det avtalte tidsrommets utløp,
eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre noe annet
er skriftlig avtalt.
(2) Statsansatte
som er ansatt på åremål etter § 10, fratrer uten oppsigelse ved
åremålsperiodens utløp.
(3) I ansettelsesperioden
gjelder lovens regler om opphør av arbeidsforhold.
(4) Statsansatte
som har vært ansatt i mer enn ett år, har krav på skriftlig varsel
om tidspunktet for fratreden senest én måned før fratredelsestidspunktet. Varselet
skal anses for å være gitt når det er kommet frem til den ansatte.
Dersom fristen ikke overholdes, kan arbeidsgiveren ikke kreve at
den ansatte fratrer før én måned etter at varselet er gitt.
§ 18 Opphør av konstitusjon
(1) Når en embetsmann
er konstituert i embetet, og grunnen til at konstitusjonsformen
ble benyttet er falt bort, skal vedkommende pålegges å fratre embetet.
(2) Dersom embetsmannen
er utnevnt i åremålsstilling, plikter vedkommende å fratre når åremålet
er utløpt.
(3) Hvis konstitusjonen
eller åremålsstillingen har vart mer enn ett år, skal vedkommende
ha minst én måneds varsel.
(4) Hvis embetsmannen
har vært konstituert av Kongen etter offentlig kunngjøring av embetet,
kan vedkommende i stedet utnevnes uten ny kunngjøring. Embetsmann
som er utnevnt i åremålsstilling, kan ikke utnevnes i embetet uten
ny kunngjøring.
§ 19 Oppsigelse på grunn av virksomhetens
forhold
(1) Statsansatte
kan sies opp når oppsigelsen er saklig begrunnet i virksomhetens
forhold.
(2) En oppsigelse
etter første ledd er ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har
en annen passende stilling i virksomheten å tilby den statsansatte. Ved
avgjørelsen av om en oppsigelse har saklig grunn etter første ledd,
skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper
oppsigelsen påfører den statsansatte. Denne avveiningen gjøres med
bindende virkning av forvaltningsorganet.
(3) Kongen kan gi
forskrift om hva som regnes som annen passende stilling etter annet
ledd. Kongen kan også i forskrift fastsette at arbeidsgivers tilbud om
annen passende stilling ikke skal omfatte den som blir sagt opp
fra bestemte stillinger, og at det heller ikke skal gjelde ved ansettelse
i bestemte stillinger.
§ 20 Oppsigelse på grunn av den statsansattes
forhold
(1) En ansatt kan
sies opp når vedkommende
-
a) ikke er i stand
til å gjenoppta arbeidet på grunn av sykdom
-
b) ikke lenger har
de kvalifikasjoner som er nødvendig eller foreskrevet for stillingen
-
c) på grunn av vedvarende
mangelfull arbeidsutførelse er uskikket for stillingen, eller
-
d) gjentatte ganger
har krenket sine tjenesteplikter.
(2) Skyldes oppsigelsen
forhold som nevnt i første ledd bokstav a eller b, skal den ansatte
før oppsigelsen gis, om mulig tilbys en annen passende stilling
i virksomheten.
(3) Kongen kan gi
forskrift om hva som skal regnes som annen passende stilling etter
annet ledd. Kongen kan også i forskrift fastsette at arbeidsgivers tilbud
om annen passende stilling ikke skal omfatte den som blir sagt opp
fra bestemte stillinger, og at det heller ikke skal gjelde ved ansettelse
i bestemte stillinger.
§ 21 Oppsigelse eller avskjed på grunn
av sykdom mv. for statsansatte og embetsmenn
Oppsigelsesvernet
ved sykdom, svangerskap og etter fødsel eller adopsjon, og ved militærtjeneste mv.
i arbeidsmiljøloven §§ 15-8 til 15-10 gjelder for statsansatte.
Det samme gjelder for avskjed av embetsmenn etter § 27 første ledd
bokstav a eller b.
§ 22 Oppsigelsesfrister
(1) Ved oppsigelse
fra arbeidsgiver er oppsigelsesfristen
-
a) én måned hvis
ansettelsestiden er ett år eller mindre
-
b) tre måneder hvis
ansettelsestiden er mer enn ett år
-
c) seks måneder
hvis ansettelsestiden er mer enn to år.
(2) Dersom den ansatte
sier opp sin stilling er oppsigelsesfristen
§ 23 Beregning av ansettelsestiden
(1) Ved beregning
av ansettelsestid medregnes all sammenhengende ansettelsestid i
virksomheten.
(2) Dersom hele
eller deler av en annen virksomhet overføres til virksomheten, skal
all sammenhengende ansettelsestid i den tidligere virksomheten medregnes.
(3) Kongen kan gi
forskrift om beregningen av ansettelsestiden og sammenhengende ansettelsestid.
§ 24 Fortrinnsrett til ansettelse i staten
(1) Statsansatte
som blir sagt opp på grunn av virksomhetens forhold, har fortrinnsrett
til annen passende stilling i staten.
(2) Fortrinnsretten
gjelder for statsansatte som har vært sammenhengende ansatt i virksomheten
i til sammen minst tolv måneder de siste to årene, og har de nødvendige
faglige og personlige egenskapene for stillingen.
(3) Fortrinnsretten
gjelder fra oppsigelsestidspunktet og inntil to år etter oppsigelsesfristens
utløp.
(4) Ved underretning
om oppsigelse skal den ansatte gjøres kjent med fortrinnsretten
etter denne paragrafen.
(5) Fortrinnsretten
faller bort dersom den ansatte ikke har akseptert et tilbud om ansettelse
i en passende stilling senest 14 dager etter at tilbudet ble mottatt.
(6) Er det flere
fortrinnsberettigede til en stilling, skal den som er best kvalifisert
ansettes.
(7) Reglene i denne
paragrafen gjelder tilsvarende for embetsmenn uansett tjenestetid,
dersom avskjeden skyldes at embetsmannen
-
a)på grunn av sykdom
er varig uskikket til forsvarlig å utføre sin tjeneste, eller
-
b)ikke lenger har
de kvalifikasjonene som er nødvendig eller foreskrevet for embetet.
(8) Reglene gjelder
ikke for konstituerte embetsmenn. Fortrinnsretten kan ikke gjøres
gjeldende til embeter eller stillinger som beskikkes av Kongen i statsråd.
(9) Kongen kan i
forskrift gi nærmere regler om fortrinnsrett. Kongen kan i forskrift
fastsette at fortrinnsretten ikke skal gjelde den som blir sagt
opp fra bestemte stillinger, og at den heller ikke skal gjelde ved
ansettelse i bestemte stillinger.
§ 25 Ordensstraff
(1) Statsansatte
eller embetsmenn kan ilegges ordensstraff for
-
a) overtredelse
av tjenesteplikter eller unnlatelse av å oppfylle tjenesteplikter,
eller
-
b) utilbørlig adferd
i eller utenfor tjenesten som skader den aktelse eller tillit som
er nødvendig for stillingen, tjenesten eller embetet.
(2) Som ordensstraff
kan statsansatte
-
a) ilegges tap av
ansiennitet fra én måned til to år, eller
-
b) varig eller midlertidig
omplasseres til en annen stilling.
(3) Som ordensstraff
kan embetsmenn
(4) Opplysninger
om ordensstraff kan lagres i personalmappen i fem år.
(5) Paragrafen gjelder
ikke for embetsmenn som er dommere, eller statsansatte eller embetsmenn
som ved lov er underlagt annen disiplinærmyndighet.
§ 26 Avskjed av statsansatte
En statsansatt kan
avskjediges når vedkommende
-
a) har vist grov
uforstand i tjenesten
-
b) grovt har krenket
sine tjenesteplikter
-
c) på tross av skriftlig
advarsel gjentatt har krenket sine tjenesteplikter, eller
-
d) ved utilbørlig
adferd i eller utenfor tjenesten viser seg uverdig til sin stilling
eller bryter ned den aktelsen eller tilliten som er nødvendig for stillingen
eller tjenesten.
§ 27 Avskjed av embetsmenn ved administrativ
beslutning eller dom
(1) En embetsmann
kan avskjediges når vedkommende
-
a) på grunn av sykdom
er varig uskikket til forsvarlig å utføre sin tjeneste
-
b) ikke lenger har
de kvalifikasjoner som er nødvendige eller foreskrevet for embetet,
eller av andre grunner er varig uskikket for embetet
-
c) har vist grov
uforstand i tjenesten
-
d) grovt har krenket
sine tjenesteplikter
-
e) på tross av skriftlig
advarsel gjentatt har krenket sine tjenesteplikter, eller
-
f) ved utilbørlig
adferd i eller utenfor tjenesten viser seg uverdig til sitt embete
eller bryter ned den aktelse eller tillit som er nødvendig for embetet.
(2) Før embetsmann
avskjediges, skal embetsmannen om mulig tilbys annen passende stilling
i virksomheten dersom avskjeden skyldes at vedkommende
-
a) på grunn av sykdom
er varig uskikket til forsvarlig å utføre sin tjeneste, eller
-
b) ikke lenger har
de kvalifikasjoner som er nødvendige eller foreskrevet for embetet.
(3) Kongen kan gi
forskrift om hva som regnes som annen passende stilling etter annet
ledd. Kongen kan også i forskrift fastsette at arbeidsgivers tilbud
om annen passende stilling ikke skal omfatte den som blir avskjediget
fra bestemte embeter, og at det heller ikke skal gjelde ved ansettelse
i bestemte stillinger.
§ 28 Avskjed av embetsmenn ved dom
(1) En embetsmann
kan avskjediges ved dom når vedkommende viser seg å være varig uskikket
til forsvarlig å utføre sin tjeneste eller når vedkommende ikke
har de nødvendige eller gyldig foreskrevne betingelser for å inneha
embetet.
(2) Krav om avskjed
etter denne paragraf gjøres gjeldende ved søksmål, jf. likevel regelen
i straffeprosessloven § 3 annet ledd.
(3) Påstand om avskjed
etter denne bestemmelsen og om tjenestens tap som straff, kan avgjøres
i samme sak.
§ 29 Suspensjon
(1) Dersom det er
grunn til å anta at en statsansatt eller embetsmann har gjort seg
skyldig i forhold som kan medføre avskjed etter §§ 26, 27 første
ledd bokstav c til f eller 28, og tjenestens eller virksomhetens behov
tilsier det, kan ansettelsesorganet pålegge den ansatte eller embetsmannen
å fratre arbeidsforholdet mens saken undersøkes.
(2) Det skal vurderes
fortløpende om vilkårene etter første ledd er oppfylt. Dersom vilkårene
ikke lenger er oppfylt, skal suspensjonen straks oppheves.
(3) Suspensjonen
skal oppheves dersom vedtak om avskjed ikke er truffet innen seks
måneder. Suspensjonen kan forlenges dersom særlige forhold tilsier
det.
(4) I stedet for
suspensjon kan embetsmenn i departementene og ved Statsministerens
kontor, i Forsvaret eller utenrikstjenesten og statsansatte, midlertidig
overføres til en annen, mindre betrodd tjeneste. For slik overføring
gjelder de samme saksbehandlingsreglene som for suspensjon.
(5) Statsansatte
og embetsmenn har krav på den lønnen de hadde på suspensjonstidspunktet
frem til suspensjonen opphører. Det kan gjøres fradrag i lønnen
for inntekt vedkommende får ved å ta annet arbeid i suspensjonstiden.
Kapittel 4. Vedtaksmyndighet
og saksbehandlingsregler
§ 30 Vedtaksmyndighet i saker som gjelder
statsansatte
(1) Vedtak om oppsigelse,
ordensstraff, avskjed eller suspensjon treffes av ansettelsesorganet.
Paragraf 6 fjerde ledd gjelder tilsvarende.
(2) Arbeidsgiver
kan treffe vedtak om suspensjon eller overføring til annen tjeneste
etter § 29 i saker som krever særlig rask avgjørelse. I slike tilfeller
skal melding om vedtaket straks gis til ansettelsesorganet. Ansettelsesorganet
kan omgjøre vedtaket eller treffe annet vedtak etter § 29 om vilkårene
for det foreligger.
§ 31 Vedtaksmyndighet i saker som gjelder
embetsmenn og statsansatte som beskikkes av Kongen i statsråd
(1) Embetsmenn som
nevnt i Grunnloven § 22 annet ledd kan før oppnådd aldersgrense
bare avskjediges ved dom. Embetsmenn som nevnt i Grunnloven § 22
første ledd kan også avskjediges av Kongen i statsråd. Kongen i
statsråd treffer vedtak om suspensjon eller overføring til annen
tjeneste etter § 29.
(2) Kongen kan gi
departementet fullmakt til å gi embetsmenn avskjed etter søknad
eller ved oppnådd aldersgrense og til å vedta opphør av suspensjon
eller konstitusjon eller ilegge ordensstraff. Det samme gjelder
statsansatte som beskikkes fast eller midlertidig av Kongen i statsråd.
(3) Dersom saken
krever særlig rask avgjørelse, kan vedtak om suspensjon eller overføring
til annen tjeneste etter § 29 også treffes av departementet. Slikt
vedtak skal straks meldes til Kongen i statsråd, som kan stadfeste
vedtaket, omgjøre vedtaket eller treffe annet vedtak etter § 29
om vilkårene for det foreligger.
§ 32 Saksbehandlingsregler
(1) Før det treffes
vedtak om ordensstraff, oppsigelse eller avskjed, skal statsansatte,
i tillegg til sine rettigheter etter forvaltningsloven, gis anledning
til å forklare seg muntlig for den myndigheten som skal avgjøre
saken. Dersom Kongen i statsråd skal treffe avgjørelsen, kan forklaringen
skje for departementet. Det samme gjelder for embetsmenn hvis departementet
vil fremme forslag om ordensstraff eller avskjed.
(2) Statsansatte
og embetsmenn har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller
annen rådgiver.
(3) Når spørsmål
om avskjed er tatt opp av den myndigheten som avgjør eller forbereder
saken, kan statsansatte eller embetsmenn kreve bevisopptak etter
domstolloven § 43 annet ledd.
Kapittel 5. Klage og søksmål
§ 33 Klage
(1) Dersom en statsansatt
i medhold av forvaltningsloven påklager et vedtak om oppsigelse,
ordensstraff, suspensjon eller avskjed, er klageinstansen departementet
eller den myndigheten som er bestemt i personalreglement. Kongen
i statsråd er klageinstans dersom vedtaket er truffet av et departement
og ved klage fra embetsmenn over ordensstraff.
(2) Klageinstansen
kan ikke endre vedtaket til skade for klageren.
§ 34 Søksmål
(1) Statsansatte
eller embetsmenn kan reise søksmål for å få prøvd lovligheten av
klageinstansens vedtak. Fristen for søksmål er åtte uker fra det
tidspunktet underretning om vedtaket er kommet frem til den statsansatte
eller embetsmannen. Fristen er likevel seks måneder dersom den statsansatte
eller embetsmannen bare krever erstatning eller saken gjelder irettesettelse
som ordensstraff. Partene kan i den enkelte sak bli enige om en
lengre søksmålsfrist.
(2) Ved tvist om
det foreligger ulovlig midlertidig ansettelse eller innleie gjelder
ingen søksmålsfrist så lenge ansettelses- eller innleieforholdet
består.
(3) Fristen for
å kreve dom for at det har foreligget et fast arbeidsforhold ved
tvist om ulovlig midlertidig ansettelse eller innleie, er åtte uker
fra det tidspunktet den statsansatte eller den innleide arbeidstakeren
fratrer stillingen. Dersom den statsansatte eller den innleide arbeidstakeren
bare krever erstatning, er søksmålsfristen seks måneder fra fratredelsestidspunktet.
Partene kan i den enkelte sak bli enige om lengre søksmålsfrist.
(4) For søksmål
gjelder domstolloven og tvisteloven med de særregler som følger
av denne loven og arbeidsmiljøloven §§ 17-1 annet, tredje og fjerde ledd,
17-5, 17-6 og 17-7. Retten kan utsette behandlingen av saken i inntil
åtte uker om saken tas opp til fornyet behandling i forvaltningen
og forvaltningsorganet gir retten melding om det.
§ 35 Iverksettelse av vedtak som gjelder
statsansatte
(1) Vedtak om ordensstraff,
oppsigelse, suspensjon eller avskjed kan påklages innen klagefristens utløp.
(2) Vedtak om ordensstraff,
oppsigelse eller avskjed kan ikke iverksettes før klagefristen er
ute. Påklages vedtaket innen klagefristens utløp, kan det ikke iverksettes
før klagen er avgjort.
(3) Klageinstansens
vedtak om oppsigelse eller ordensstraff kan ikke iverksettes før
to uker etter at underretning om vedtaket er kommet frem til den statsansatte.
Dersom den ansatte i løpet av disse to ukene reiser søksmål eller
skriftlig varsler arbeidsgiver om at søksmål vil bli reist innen
fristen på åtte uker, jf. § 34 første ledd, kan vedtaket om oppsigelse eller
ordensstraff ikke iverksettes før saken er rettskraftig avgjort,
eller fristen på åtte uker er utløpt i tilfeller hvor det ikke er
reist søksmål.
(4) Tredje ledd
gjelder tilsvarende dersom søksmål er reist eller varsel om søksmål
er gitt innen oppsigelsesfristens utløp.
(5) Dersom søksmål
reises, kan likevel retten, etter krav fra arbeidsgiver, ved kjennelse
bestemme at vedtaket skal iverksettes før saken er rettskraftig
avgjort, dersom retten finner det urimelig at iverksettelse av vedtaket
utsettes. Retten skal samtidig fastsette frist for iverksettelsen
av vedtaket.
(6) Dersom en statsansatt
reiser søksmål om lovligheten av avskjed eller oppsigelse i prøvetiden,
utsettes ikke iverksettelsen av vedtaket, med mindre retten bestemmer
det ved kjennelse og søksmål er reist innen søksmålsfristen i § 34
første ledd. Arbeidsmiljøloven § 15-11 femte ledd gjelder tilsvarende.
§ 36 Iverksettelse av vedtak som gjelder
embetsmenn
(1) Vedtak om ordensstraff
truffet av et departement kan påklages innen klagefristens utløp.
(2) Vedtak om ordensstraff
kan ikke iverksettes før klagefristen er ute. Påklages vedtaket
innen klagefristens utløp, kan det ikke iverksettes før klagen er avgjort.
(3) Klageinstansens
vedtak om ordensstraff kan ikke iverksettes før to uker etter at
underretning om vedtaket er kommet frem til embetsmannen.
(4) For vedtak om
suspensjon eller avskjed truffet av Kongen i statsråd, er søksmålsfristen
åtte uker fra det tidspunktet underretning om vedtaket er kommet
frem til embetsmannen. Fristen er likevel seks måneder dersom embetsmannen
bare krever erstatning. Partene kan i den enkelte sak bli enige
om en lengre søksmålsfrist.
(5) Et vedtak om
avskjed av en embetsmann i medhold av § 27 første ledd bokstav a
eller b kan ikke iverksettes før to uker etter at underretning om
vedtaket er kommet frem til embetsmannen. Dersom embetsmannen i
løpet av disse to ukene reiser søksmål, eller skriftlig varsler
arbeidsgiver om at søksmål vil bli reist innen fristen på åtte uker
som er nevnt i fjerde ledd, kan vedtaket ikke iverksettes før saken
er rettskraftig avgjort, eller før søksmålsfristen er utløpt.
(6) Dersom søksmål
reises, kan likevel retten, etter krav fra arbeidsgiver, ved kjennelse
bestemme at vedtaket skal iverksettes før saken er rettskraftig
avgjort, dersom retten finner det urimelig at iverksettelse av vedtaket
utsettes. Retten skal samtidig fastsette frist for iverksettelsen
av vedtaket.
(7) Femte ledd annet
punktum gjelder tilsvarende når embetsmenn reiser søksmål om ordensstraff.
(8) Ved søksmål
fra embetsmenn, som nevnt i Grunnloven § 22 første ledd, gjelder
arbeidsmiljøloven § 15-14 tredje ledd annet punktum og fjerde ledd og
§§ 17-1 og 17-7 tilsvarende.
§ 37 Virkninger av ulovlig ordensstraff,
oppsigelse, suspensjon eller avskjed
(1) Bestemmelsene
i denne paragrafen gjelder for statsansatte og embetsmenn som er
omfattet av Grunnloven § 22 første ledd.
(2) Dersom en domstol
finner at en ordensstraff er i strid med § 25, en oppsigelse er
i strid med §§ 15, 19 eller 20, en suspensjon er i strid med § 29
eller en avskjed er i strid med §§ 26 eller 27, skal retten, etter påstand
fra den statsansatte eller embetsmannen, kjenne vedtaket ugyldig.
Dersom saken gjelder oppsigelse eller avskjed, kan retten likevel,
i særlige tilfeller etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at
arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter en avveining av partenes
interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet
fortsetter.
(3) Statsansatt
eller embetsmann kan kreve erstatning dersom ordensstraffen, oppsigelsen,
suspensjonen eller avskjeden er ulovlig. Erstatningen fastsettes
til det beløpet som retten finner rimelig under hensyn til det økonomiske
tapet, arbeidsgivers og den statsansattes eller embetsmannens forhold
og omstendighetene for øvrig.
(4) Ved søksmål
i forbindelse med virksomhetsoverdragelse gjelder ikke annet ledd
annet punktum og arbeidsmiljøloven § 16-4 tredje ledd.
§ 38 Virkninger av ulovlig midlertidig
ansettelse eller innleie
(1) Dersom det foreligger
brudd på bestemmelsene i §§ 9 eller 10, skal retten etter påstand
fra den statsansatte avsi dom for at det foreligger et fast arbeidsforhold
eller at arbeidsforholdet fortsetter. I særlige tilfeller kan retten
likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet
skal opphøre dersom den etter en avveining av partenes interesser
finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter.
(2) Dersom det foreligger
brudd på bestemmelsen i § 11, skal retten etter påstand fra den
innleide arbeidstakeren avsi dom for at den innleide har et fast arbeidsforhold
hos innleier. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand
fra innleier, bestemme at den innleide arbeidstakeren ikke har et
fast arbeidsforhold dersom den etter en avveining av partenes interesser
finner at dette vil være åpenbart urimelig.
(3) Ved brudd på
bestemmelsene i §§ 9, 10 eller 11 kan en midlertidig ansatt eller
innleid arbeidstaker kreve erstatning. Erstatningen fastsettes i
samsvar med § 37 tredje ledd.
(4) Retten til å
fortsette i stillingen eller embetet ved søksmål gjelder ikke for
innleide arbeidstakere, midlertidig ansatte eller konstituerte embetsmenn. Etter
krav fra en statsansatt eller innleid arbeidstaker, kan retten likevel
bestemme at arbeidsforholdet skal fortsette inntil saken er rettskraftig
avgjort, dersom søksmålet er reist innen åtte uker etter utløpet
av arbeidsforholdet.
Kapittel 7. Avsluttende bestemmelser
§ 40 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.
§ 41 Overgangsregler – personalreglement
Reglementer som
er gitt med hjemmel i lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn
m.m. er gyldige inntil de blir opphevet eller avløst av nytt reglement
for virksomheten, men likevel ikke lenger enn to år etter at loven
trer i kraft.
§ 42 Overgangsregler – stillingsvern
Bestemmelsen i loven
§ 9 tredje ledd gjelder for arbeidsavtaler som er inngått etter
at loven trer i kraft.
§ 43 Overgangsregler – åremål
(1) Bestemmelsene
i § 10 om åremål for statsansatte gjelder for ansettelse i åremålsstilling
etter at loven trer i kraft.
(2) Kontraktsbefal
og vervede mannskaper i Forsvaret kan ansettes i åremålsstilling
på gjeldende vilkår inntil ett år etter at loven trer i kraft.
§ 44 Overgangsregler – innleie
Bestemmelsen i § 11
fjerde ledd om stillingsvern for innleid arbeidstaker fra virksomhet
som har til formål å drive utleie (bemanningsforetak), får anvendelse
for arbeidsavtaler som er inngått etter at loven trer i kraft.
§ 45 Opphevelse av og endring i andre
lover
Fra loven trer i
kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. Lov 4. mars
1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. oppheves
2. I lov 30.
august 1991 nr. 71 om statsforetak gjøres følgende endringer:
§ 4 annet punktum skal lyde:
Lov 10. februar
1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
gjelder ikke for statsforetak. Tjenestetvistloven
og statsansatteloven gjelder ikke for ansatte i statsforetak.
§ 8 første ledd nr. 5 oppheves.
3. I lov 7. mai 2004 nr.
21 om Riksrevisjonen skal § 5 lyde:
§ 5. Ansettelse i Riksrevisjonen m.m.
Riksrevisjonens
kollegium ansetter ledere i Riksrevisjonen. De øvrige ansatte i
Riksrevisjonen ansettes av Riksrevisjonens ansettelsesråd.
Bestemmelsene i statsansatteloven
§§ 4 til 7 om utlysning av stilling, innstilling, ansettelse og
særregler gjelder så langt de passer. Bestemmelsene i § 11 tredje
ledd om adgang til å inngå sentral tariffavtale mellom staten og
tjenestemennenes forhandlingsberettigede organisasjoner om unntak
fra reglene om likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved innleie fra
bemanningsforetak og § 24 om fortrinnsrett til ansettelse i staten
får ikke anvendelse for Riksrevisjonen.
4. I lov 1. april
2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler gjøres følgende endringer:
§ 6-1 skal lyde:
§ 6-1 Generelt
Ved ansettelser
m.m. ved institusjoner under denne lov gjelder de alminnelige regler
i arbeidsmiljøloven og statsansatteloven,
med de særregler som følger av denne lov.
§ 6-4 fjerde ledd skal lyde:
(4) For stillinger
etter første ledd bokstavene f til i gir departementet forskrift
om varighet, arbeidets omfang og innhold, og om adgangen til å fornye
ansettelsesforholdet. Departementet kan gi forskrift om beregning
av ansettelsestid for
stipendiater etter statsansatteloven § 9.
§ 11-1 femte ledd skal lyde:
(5) Ansettelse i
teknisk eller administrativ stilling skjer i ansettelsesråd oppnevnt
etter reglene i statsansatteloven.
Styret bestemmer om det skal være ett eller flere ansettelsesråd
ved institusjonen.
§ 11-3 første ledd skal lyde:
(1) Ansettelsesorganet
selv avgjør sak etter statsansatteloven
§ 30 første ledd om avskjed, oppsigelse, suspensjon eller
ordensstraff.
§ 11-3 annet ledd oppheves.
Nåværende § 11-3 tredje ledd, blir annet ledd.
5. I lov 13. februar
2015 nr. 9 om utenrikstjenesten skal § 3 femte ledd lyde:
Statsansatteloven § 9 tredje ledd
om at statsansatt som er midlertidig ansatt etter § 9 første ledd bokstav
a, b eller e, og har sammenhengende ansettelse i virksomheten i
mer enn tre år, skal anses som fast ansatt, gjelder ikke for spesialutsendinger.
Nåværende § 3 femte og sjette
ledd blir sjette og nytt syvende ledd.
6. I lov 19.
juni 2015 nr. 70 om informasjonsplikt, karantene og saksforbud for
politikere, embetsmenn og tjenestemenn (karanteneloven) gjøres følgende
endringer:
Lovens tittel
skal lyde:
Lov om informasjonsplikt,
karantene og saksforbud for politikere, embetsmenn og statsansatte (karanteneloven)
§ 1 annet ledd skal lyde:
Loven omfatter embetsmenn og statsansatte som går
over til stilling eller verv utenfor statsforvaltningen, eller som
etablerer næringsvirksomhet.
Kapittel 4 overskriften
skal lyde:
Kapittel 4. Embetsmenns og statsansattes overgang til
stilling mv. utenfor statsforvaltningen
§ 13 første ledd bokstav a og
b skal lyde:
-
a) det foreligger
en konkret forbindelse mellom embetsmannens
eller den statsansattes tidligere ansvar og arbeidsoppgaver
i embetet eller stillingen eller bestemte saker som var til behandling
i forvaltningsorganet i vedkommendes funksjonstid, og interessene
til den virksomheten vedkommende blir tilknyttet eller etablerer,
eller
-
b) embetsmannens eller den statsansattes tidligere ansvar
og arbeidsoppgaver har gitt eller kan gi virksomheten vedkommende
blir tilknyttet eller etablerer særlige fordeler, eller
§ 14 annet ledd bokstav a skal
lyde:
-
a) overgangen kan
gi virksomheten som embetsmannen
eller den statsansatte blir tilknyttet eller etablerer,
særlige fordeler på grunn av vedkommendes stilling, ansvar eller
arbeidsoppgaver i statsforvaltningen, eller
§ 15 første og annet ledd skal
lyde:
Dersom embetsmann eller statsansatt som
nevnt i § 13 første ledd, eller som har en klausul om karantene
og saksforbud i arbeidskontrakten sin, jf. § 14 første ledd, tar
imot tilbud om stilling eller verv utenfor statsforvaltningen eller
etablerer næringsvirksomhet, skal vedkommende uten ugrunnet opphold gi
alle opplysninger tilsettingsmyndigheten trenger for å fatte vedtak
om karantene og saksforbud, inkludert opplysninger om embete og
stilling og den nye stillingen, vervet eller virksomheten.
Arbeidsgiver kan
pålegge informasjonsplikt for andre embetsmenn
og statsansatte enn dem som er nevnt i første ledd, dersom
vedkommendes ansvarsområder og arbeidsoppgaver kan gi grunnlag for
å ilegge karantene og saksforbud etter § 14 fjerde ledd.
§ 16 første ledd skal lyde:
En embetsmann eller statsansatt som
er ilagt karantene etter §§ 13 eller 14, mottar en godtgjørelse som
tilsvarer den tidligere stillingens lønn, med tillegg av feriepenger.
§ 16 tredje ledd skal lyde:
I karanteneperioden
vil embetsmannen eller den statsansatte være
omfattet av en ordning som tilsvarer gruppelivsordningen som følger
av den til enhver tid gjeldende hovedtariffavtale i staten.
§ 17 første ledd skal lyde:
Tilsettingsmyndigheten
har frist på to uker til å treffe vedtak om karantene og saksforbud.
Fristen regnes fra det tidspunkt vedkommende embetsmann eller statsansatt har
oppfylt informasjonsplikten etter § 15. Embetsmannen eller den statsansatte kan
ikke tiltre stilling eller verv eller etablere næringsvirksomhet
før tilsettingsmyndigheten har truffet endelig vedtak i saken.